Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Troféjakten på de största tjurarna skälet till minskning i stammen

Featured Replies

Publicerat
Bara ge tillbax då..kallar du mej sosse gråter jag mej till sömns...

Är detta möjligt ??? drömmer jag ??? är jordens undergång nära ???

Kan det vara så att det finns EN blå sak vi har gemensamt :-X

/Micke

Publicerat
överbevisa mig att min modell inte funkar....för det gör den, inte på harar dock, så jag fattar att du har problem med den :-* ;)

;D

/Micke

Publicerat
Som mycket oerfaren Älgjägare har jag snappat upp följande....skjuter du endast kapitala älgtjurar....dvs. storna horn med många taggar, då kommer du att ha en stam som ser ut precis så....stora horn med många taggar....varför?, jo därför att du skjuter inga mindre tjurar, dessa mindre tjurar växer ju succesivt med åren och blir....jo just det, stora tjurar med stora horn....men skjuter du första bästa tjur som sticker fram skallen, ja vad får du då?...i bästa fall en stam bestående av 75% pintjurar, 15% 3-6taggare (typ) och möjligtvis, kanske om turen är med dig, nån ynka skovetjur...hur enkelt som helst....Man måste låta tjuranra växa till sig innan man skjuter dom....tillslut har du en stam med skoveltjurar.

på den tiden min far jagade Älg som mest, då hade dom förbud att skjuta tjurar med mindre än xx taggar (kommer inte ihåg antalet, men många taggar var det)...

Om jag hade diktaur i vårat lag skulle följande skjutas:

Endast skoveltjurar med fler än 8taggar.

Ko med enkel kalv = fredade

ko med tvilling kalv= tillåtet att skjuta 1st kalv (därmed freda kon och den andra kalven.

ensam ko som bedöms vara gammal och o-produktiv. (gäller att lita på sina jaktkamrater)...

övrigt= fredat.

vad händer med stammen om man följer den modellen, jo följande: Tjurarna blir större, kor som är produktiva sparas och producerar fler kalvar till nästkommade år, årskalvar som inte har en tvillig sparas och på så sätt garanterar "färskt blod" till stammen, kvigor sparas och blir till produktiva kor och stammen fortlever....skulle denna modell följas så lär det ta några år innan stammen blir som jag vill ha den (många älgar och stora älgar) men hellre det än en stam som består av cykelstyren och gamla o-produktiva kor, i.o.m att kalvar och kvigor skjutsoch aldeles för små tjurar skjuts....en ko tar hellre en grann skoveltjur än en klen pintjur...det är ett faktum.

/Fredde

Tja Fredde..tror inte far din hade fel..egentligen hur fan kan jag veta det egentligen ????

Vet i alla fall med bestämdhet att förutsättningarna ser lite (mycket) olika ut var vi befinner oss i landet.

Jagar man i Norrland finns det säkert älgar som aldrig sett en människa,jagar man i Stockholms län finns det nog ingen älg som inte setts av en människa !!!

Vi har lixom helt olika förutsättningar redan på detta basis...

Är helt övertygad om att skall vi ha en stam i det mer befolkade områdena i Svedala måste vi ha en skötselplan,du kanske vet att marker här ibland är både 20  eller 50 hektar !!!!!

Vad har ni i utlandet`???? 30.000 hektar ????   ;D :-*

Dom här stackars älgarna får snart kuta gatlopp för att klara sej här i ghettot !!!!

Publicerat
Tja Fredde..tror inte far din hade fel..egentligen hur fan kan jag veta det egentligen ????

Vet i alla fall med bestämdhet att förutsättningarna ser lite (mycket) olika ut var vi befinner oss i landet.

Jagar man i Norrland finns det säkert älgar som aldrig sett en människa,jagar man i Stockholms län finns det nog ingen älg som inte setts av en människa !!!

Vi har lixom helt olika förutsättningar redan på detta basis...

Är helt övertygad om att skall vi ha en stam i det mer befolkade områdena i Svedala måste vi ha en skötselplan,du kanske vet att marker här ibland är både 20  eller 50 hektar !!!!!

Vad har ni i utlandet`???? 30.000 hektar ????   ;D :-*

Dom här stackars älgarna får snart kuta gatlopp för att klara sej här i ghettot !!!!

Det du skriver håller inte en sekund...bättre kan du....du har 10 min kvar...se så, kom igen....

det var just en skötselplan som jag presenterade i mitt inlägg, men det kanske du inte såg...

far min??....nja, nu var det inte hans modell, han jagade i ett lag som hade det som restriktion (dvs. inga tjurar under xx taggar)

kom igen, tiden går....tick tack

Publicerat
kom igen...give me your best shot....men kom inte med ditt vanliga bullshit "måste tänka ut ett svar, kommer imorgon, och måste tänka lite först"....vill ha ett klockrent svar inom 20 min från nu...

överbevisa mig att min modell inte funkar....för det gör den, inte på harar dock, så jag fattar att du har problem med den :-* ;)

Bla bla bla...har man att göra med så pass intligenta folk som ni ...väljer man sina svar med omsorg,man vill ju inte för all del bli kallad för "smokey" ehh..vad fan fick jag detta ord ifrån ???

Rabiat odugling då.....

Publicerat
Det du skriver håller inte en sekund...bättre kan du....du har 10 min kvar...se så, kom igen....

det var just en skötselplan som jag presenterade i mitt inlägg, men det kanske du inte såg...

far min??....nja, nu var det inte hans modell, han jagade i ett lag som hade det som restriktion (dvs. inga tjurar under xx taggar)

kom igen, tiden går....tick tack

Pust..jag klarar mej..du får läsa om det jag skrev...fan vad du har bråttom..du hinner ju inte ens läsa svaren jag givit....

Nåväl,här har du "vår" skötselplan...Inga vuxna djur alls..endast en av dubbelkalv.. Thats it !! fram till Lucia..

Publicerat
Nåväl,här har du "vår" skötselplan...Inga vuxna djur alls..endast en av dubbelkalv.. Thats it !! fram till Lucia..

Vad händer efter lucia? fritt fram på vuxna? = hej då skötselplan!

/Micke

Publicerat
Pust..jag klarar mej..du får läsa om det jag skrev...fan vad du har bråttom..du hinner ju inte ens läsa svaren jag givit....

Har läst....därav: "det du skriver håller inte en sekund"....

spelar ingen roll var du bor och hur mycket älg som finns som utgångsläge, håller du dig till en avskjutningsplan liknande den jag har som exempel (därmed inte alls sagt att den är den bästa) så får du en fin älgstam, oberoende på om du jagar mitt i skogen eller runt samhället....jag jagar runt samhället...så nog är våra älgar vana med folk...

Publicerat
Vad händer efter lucia? fritt fram på vuxna? = hej då skötselplan!

/Micke

Nix..finito !!! Ingen mer älg,det var faktist jag själv som fick igenom detta på mötet !

Ett förslag var att vi endast skulle få jaga en månad från ..ja vad är det nu andra måndagen eller nått sånt !

Jag ville ha med chansen i alla fall att få jaga,..tempen för oss som inte har kylrum brukar spela oss spratt så egentligen brukar i alla fall inte vi starta innan snön börjat falla.. Vi har lixom vinterbete där vi jagar så vi väntar ändå in älgarna..

Fanns även de som ville sätta jaktstopp !! Egentligen heder åt dem,men jag ville i alla fall låta alla få en möjlighet att få jaga med tanke på semestrar och sånt förutbestämmt inplanerat..

Nåväl..förslaget klubbades och jakten sker nu endast på en av dubbelkalv,vilket i realitet betyder att det endast fälls nån enstaka kalv inom vårt område...

Skjuts för lite grisar ändå...så nu har dom chansen  ;D

Publicerat

Fanns även andra förslag på att kvotera älgskyttet så att alla över minst 1000 hektar fick ett vuxet djur,finns bara 3 marker i vårt område som är över 1000,sen skulle 6 andra vuxna skjutas ala kvotering så att först till kvarn så att säja...

Med detta förslag skulle 20 hektars markerna kunna få skjuta ett vuxet djur redan i början av jakten.medans marker på skogen med 800-900 vackert fick vänta tills älgarna behagade vandra upp i skogen på vinterbete ...

Förslaget föll pladaskt !!! Alla vet att älgar käkar mums-mums i början av oktober på inägorna !! Oavsett om inägan endast är på 20 hektar !!

Vart rätt bra faktist..

Nu räddar vi massor av älgar igen  :D

Publicerat

Ja men vad är det du bråkar om dåra ;)

Nu när ni inte skjuter några hondjur eller tjurar för att bygga upp stammen igen...vad var det i min policy som du retade upp dig på?

/Micke

Publicerat
Ja men vad är det du bråkar om dåra ;)

Nu när ni inte skjuter några hondjur eller tjurar för att bygga upp stammen igen...vad var det i min policy som du retade upp dig på?

/Micke

Jag har inte retat upp mej..jag ville analysera ordet "trofejakt"

Publicerat
jag ville analysera ordet "trofejakt"

och hur tycker du det går med det? :-*

Asså....nu har det gått en riktigt lång tid sedan igårkväll...fortfarande inget vettigt inlägg ???....du vet dedär med att sänka mitt inlägg, det var alltså bara ett spel för gallerian?...bara tomma ord och inget bakom...eller lyckades du bara inte komma på nått överbra argument och på så vis sänka mitt inlägg? :-* :-*

det där med att det är stor skillnad mellan norr och söder stämmer inte....finns jävligt sunkiga älgstammar här uppe lika väl som det finns där nere (där jag jagar är det en sunkig älgstam)....sen finns det riktigt fina stammar här uppe, och på vissa ställen i söder likaså....sen att älgar är mer vana folk nere i söder är bullshit...ni jagar väl inte älg på stureplan eller i vasastan??...troligvis jagar ni älg lika långt bort/nära städer/byar som det vi gör här uppe....så det argumentet räckte inte riktigt ända fram serru ;D :-*....

se så, sänk mig nu, jag väntar :-* :-* ;D...är OTROLIGT nyfiken på hur du tänkt sänka mitt inlägg ;D

Publicerat
Som mycket oerfaren Älgjägare har jag snappat upp följande....skjuter du endast kapitala älgtjurar....dvs. storna horn med många taggar, då kommer du att ha en stam som ser ut precis så....stora horn med många taggar....varför?, jo därför att du skjuter inga mindre tjurar, dessa mindre tjurar växer ju succesivt med åren och blir....jo just det, stora tjurar med stora horn....men skjuter du första bästa tjur som sticker fram skallen, ja vad får du då?...i bästa fall en stam bestående av 75% pintjurar, 15% 3-6taggare (typ) och möjligtvis, kanske om turen är med dig, nån ynka skovetjur...hur enkelt som helst....Man måste låta tjuranra växa till sig innan man skjuter dom....tillslut har du en stam med skoveltjurar.

på den tiden min far jagade Älg som mest, då hade dom förbud att skjuta tjurar med mindre än xx taggar (kommer inte ihåg antalet, men många taggar var det)...

Om jag hade diktaur i vårat lag skulle följande skjutas:

Endast skoveltjurar med fler än 8taggar.

Ko med enkel kalv = fredade

ko med tvilling kalv= tillåtet att skjuta 1st kalv (därmed freda kon och den andra kalven.

ensam ko som bedöms vara gammal och o-produktiv. (gäller att lita på sina jaktkamrater)...

övrigt= fredat.

vad händer med stammen om man följer den modellen, jo följande: Tjurarna blir större, kor som är produktiva sparas och producerar fler kalvar till nästkommade år, årskalvar som inte har en tvillig sparas och på så sätt garanterar "färskt blod" till stammen, kvigor sparas och blir till produktiva kor och stammen fortlever....skulle denna modell följas så lär det ta några år innan stammen blir som jag vill ha den (många älgar och stora älgar) men hellre det än en stam som består av cykelstyren och gamla o-produktiva kor, i.o.m att kalvar och kvigor skjutsoch aldeles för små tjurar skjuts....en ko tar hellre en grann skoveltjur än en klen pintjur...det är ett faktum.

/Fredde

Synd att du inte är diktator, det låter som en strålande skötselplan i mina öron.