Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.22 FMJ kulor....50grs, vilken/vilka?

Featured Replies

Publicerat

Tjena....har suttit och surfat runt och letat efter FMJ (helmantel) kulor i kaliber .22 med 50grs kulvikt (3,2gram)...verkar vara dåligt utbud på dom :-, däremot finns det några 55grs kulor, men vill helst ha 50grs...är det någon som har koll på vad Norma laddar för kula i t.ex 222rem jaktmatch, Sakos fabriksammo med 50grs FMJ heter speedhead, men vet någon vilken kula det är egentligen?

/Fredde

Publicerat

Norma Sako och s&b har 3,2 grammare fmj. Sako kulan skjuter bra i hornet men inte norma. Normakulan laddad till 850 m/s går bra på fågel i 222rem men skjuter dåligt i hornet. S&B har jag testat i min hornet och den går hyfsat men inte superbra blir något kastskott ibland eventuellt beroende på kvaliten på kulorna. Jaktmatchen är lite för snabb och kan riva för mycket. Det är dom tre fmj kulor jag vet av kanske finns fler.

Publicerat
  • Författare
Norma Sako och s&b har 3,2 grammare fmj. Sako kulan skjuter bra i hornet men inte norma. Normakulan laddad till 850 m/s går bra på fågel i 222rem men skjuter dåligt i hornet. S&B har jag testat i min hornet och den går hyfsat men inte superbra blir något kastskott ibland eventuellt beroende på kvaliten på kulorna. Jaktmatchen är lite för snabb och kan riva för mycket. Det är dom tre fmj kulor jag vet av kanske finns fler.

Tack för svaret Nils :)...

har du nån koll på om dessa kulor finns att köpa lösa?, dvs som komponenter till handladdning...eller rättare sagt vars man kan köpa dom (givetvis så billigt som möjligt) ;)

S&B såg jag att vapex hade....men om du säger att kvalitén är ojämn så skippar jag nog dom :-

Publicerat
  • Författare
http://www.fritidvildmarksliv.se har Sako-kulor på sin hemsida i alla fall.

Tackar :)....bor bara 5min därifrån, men hann inte in och kolla i dag :D....

Publicerat

Tror jag har köpt det mesta på fritid och vildmarksliv. Järn och sport i luleå är också ett tips. Vad tänker du stoppa ner dom i för hylsa?

Publicerat
  • Författare
Tror jag har köpt det mesta på fritid och vildmarksliv. Järn och sport i luleå är också ett tips. Vad tänker du stoppa ner dom i för hylsa?

en 22-250 blir det :)....byter in min Ruger .243win imorgon mot en Tikka T3 light i nämnda kaliber....är så less att bära runt på 5,5kg ruger varmint...trots att den skjuter som en gud :-

T3:an känns dubbelt så lätt som rugern fastän man har skruvat dit både sikte fästen och bipods :)...ska bli skönt att slippa värken i axlarna under toppjakten :D

/Fredde

Publicerat

Det blir rejäl fart med 3,2 gramskulorna, kanske lite för mycket av det goda. Nog räcker 900m/s och det  det går det att skrämma en 3,6grams kula till i den kalibern. Du vinner en del i vindkänslighet också. Jag tror Du kommer att få se en del dunmoln med 3,2 gramskulorna.

Publicerat
  • Författare
Jag tror Du kommer att få se en del dunmoln med 3,2 gramskulorna.

mjoo...liite rädd för det är jag nog :-....men å andra sidan så "köpte" jag kalibern för dess flackskjutande egenskaper...och då behöver jag "dessvärre" den farten som erbjuds i diverse fabriksladd...Sako´s Speedhead fabriksladd sköt riktigt bra i min bössa, och det är en 3,2g FMJ som laddas till 1150m/s....så i trakterna mellan 1000m/s och 1100m/s hade jag tänkt hålla mig för att ha bibehållna flacksjutande egenskaper....kanske lyckas med 3,6g kulor, borde inte va omöjligt iaf...beror bara på hur den skjuter med dom.

/Fredde

Publicerat

Du får upp 3,6 grammarna till 1000m/s också. Passerar Du 850 m/s finns det stor risk för sönderskjutning och vid 1000m/s är den nästan garanterad under 200m. Mitt normalavstånd på orre ligger runt 180m. Problemet är att 22 kulorna är känsligare och välter snabbare än en längre tyngre kula i grövre kaliber. Du utnyttjar prestandan bättre med en tyngre kula. Kolla lapua 3,6 fmj.

Publicerat

Annars har F&V hornadys 55 grain FMJBT.. 120 kr/100 st så det kan vara värt att testa  ;)

Publicerat
  • Författare
Annars har F&V hornadys 55 grain FMJBT.. 120 kr/100 st så det kan vara värt att testa  ;)

Det kan definitift vara värt att testa :D....Tack för tipset!

Å tack till dig med Nils för dina tips :)

Publicerat

Fredde! Har du kollat på Vapex.se dem har mycket kulor till 22-250:in:)

Trode inte de fanns så mycket helmantel till denna kaliber men hade fel  :)

Publicerat
  • Författare
Fredde! Har du kollat på Vapex.se dem har mycket kulor till 22-250:in:)

Trode inte de fanns så mycket helmantel till denna kaliber men hade fel  :)

Japp, kollade på vapex jag med :), men är lite orolig för väntetiden :-...har hört folk som har fått vänta jättelänge på deras varor :-....men dom har bra priser, så man kan göra nån jätte beställning när det inte är så akut med kulor (om den tiden nån gång inträffar ::);) ;D)

Fick licensen på min igår, så i helgen ska den få hänga med :)

Har din bössa kommit än?

/Fredde

Publicerat
Japp, kollade på vapex jag med :), men är lite orolig för väntetiden :-...har hört folk som har fått vänta jättelänge på deras varor :-....men dom har bra priser, så man kan göra nån jätte beställning när det inte är så akut med kulor (om den tiden nån gång inträffar ::);) ;D)

Fick licensen på min igår, så i helgen ska den få hänga med :)

Har din bössa kommit än?

/Fredde

Jo jag fick vänta i 6 månader på ett kikarsikte därifrån.

Ska också dra iväg en beställning på hylsor och kulor samt en klickpatron  :)

Okej kul hoppas du får testa den på något vilt! Nix bössan skulle komma nästa vecka endligt handlarn, sen blir det att göra en breakin på den.

Som tur är brukar licenserna här i stan gå på ca 3-4 dagar för mig iaf  ;) ;D

Publicerat

Var till min handlare nyss och skulle kolla på 3D cammo stället så fick jag höra att Tikkan kommit  ;D ;D

Så på måndag lämnar jag in licensen till polisen  :)

Publicerat
  • Författare
Var till min handlare nyss och skulle kolla på 3D cammo stället så fick jag höra att Tikkan kommit  ;D ;D

Så på måndag lämnar jag in licensen till polisen  :)

Härligt! :)...hoppas att det går fort att få licensen! :)

Publicerat

Lämnade in licensansökan idag:)

Fredde har du hunnit exprimentera nått med varmintkulor? Tycker V-Maxen ser rätt häftig ut  ;)

Publicerat
  • Författare
Fredde har du hunnit exprimentera nått med varmintkulor? Tycker V-Maxen ser rätt häftig ut  ;)

nä, tyvärr...har inte hunnit köpa laddverktyg än, tänkte sälja verktygen och alla tillbehör till .243:an först :)

Men V-max lär definitift testas 8) ;D

Publicerat

Ok, jepp V-Maxen verkar fin  8)

post-1184-1190662190_thumb.jpg

  • 3 weeks later...
Publicerat

Jag har köpt en Remington VSSF II i denna spännande kaliber 22-250  ;D

Den kommer uteslutande att användas till toppjakten så det är helmantel som är intressant,

Jag vill nog helst köra med 55grains har fått tag i följande Lapua,Hornady,speer samt Sierra dem ska testas bara jag får bössan snart.

Lapua55grains har jag tidigare använt i 222 där sköt den bra samt gav fina fåglar den kula jag inte lyckats få tag i som kan vara intressant är Sako 55granis men den har sämsta BC. av dessa kulor så det är väl inte så viktigt hoppas själv att Speer kulan skjuter i bössan för den har bästa BC. och ser ut som en bra fågelkula.

  • 1 month later...
Publicerat

Har fått hem mina Speedhead nu.

Ska testat troligtvis i slutet av nästa vecka.

Fredde hur sköt din bössa med Speedheaden? Minns du lagt upp nån bild på träffbilden men hittar den inte  ???

Mvh//Jonas

Publicerat
  • Författare
Har fått hem mina Speedhead nu.

Ska testat troligtvis i slutet av nästa vecka.

Fredde hur sköt din bössa med Speedheaden? Minns du lagt upp nån bild på träffbilden men hittar den inte  ???

Mvh//Jonas

Den skjuter jävligt bra med den faktiskt! :)...såpass bra att jag inte kommer att bry mig om att handladda FMJ patroner...kontrollsköt bössan förra helgen, två skott satt ihop och de tredje hade ca 1mm papper mellan sig och de två andra skotten....hade inget att mäta med, men runt 10mm är ingen överdrift :)...den kommer säkert att funka bra i din bössa med!

/Fredde

Publicerat
Den skjuter jävligt bra med den faktiskt! :)...såpass bra att jag inte kommer att bry mig om att handladda FMJ patroner...kontrollsköt bössan förra helgen, två skott satt ihop och de tredje hade ca 1mm papper mellan sig och de två andra skotten....hade inget att mäta med, men runt 10mm är ingen överdrift :)...den kommer säkert att funka bra i din bössa med!

/Fredde

Låter bra det. Jepp får hoppas på att dem skjuter bra så kan man skjuta upp laddutrustningen lite till och kanske köpa ljuddämpare före  ::) :) :)

Publicerat

Min bössa skjuter kasst med Speedhead fabriksladdade :'(

Har 2askar Speedhead om ni vill köpa så säljer jag dem för 200spänn asken.

Har nu även lyckats låna en ask Lapua 56grainare det är den och Berger 52gran som slår riktigt tätt i min bössa.

Har även testat Hornady den går hyfsat samt Speer och Sierra som min bössa inte alls trivs med så även några kulaskar finns om någon vill testa

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.