Publicerat September 10, 200718 yr Hello. Efter mycket velande så har jag bestämt att ställa in mitt kommande bösseköp för att anpassa och fixa till min Sako. Jag ska uppgradera mina sikten samt inhandla QR fästen. Blånering, slipa ner kolv, osv. Min fråga är nu, vad kan jag göra med kolven för att göra mitt skytte bättre? Givetvis trivs jag riktigt bra med den men någonting bör ju gå att förbättra vad det gäller anläggning osv. Sen undrar jag även hur mycket jag kan korta pipan utan att precision berörs? Mitt mål är att bygga ihop en riktigt trevlig "all around" bössa. Den ska nämligen användas som hundförarbössa med. Tänkte att jag skall ha ett lågförstorande sikte samt ett 50 eller 56mm när man sitter på rå och räv. Kan jag uppgradera mina öppna/fasta riktmedel? Mvh,
Publicerat September 10, 200718 yr Klart du kan uppgradera de öppna riktmedlen, se bara till att du får upp höjden ovanför QR baserna, brukar räcka med 1-2mm.
Publicerat September 10, 200718 yr Klart du kan uppgradera de öppna riktmedlen, se bara till att du får upp höjden ovanför QR baserna, brukar räcka med 1-2mm. Något tips på en sida som man kan beställa hem ifrån?
Publicerat September 10, 200718 yr Något tips på en sida som man kan beställa hem ifrån? Nää tyvärr, jag åkte till en vapensmed som gjorde jobbet, då kan man välja och prova på plats. Håller du till i Uppsala så rekomenderas Tomas på Forsa.
Publicerat September 10, 200718 yr Nää tyvärr, jag åkte till en vapensmed som gjorde jobbet, då kan man välja och prova på plats. Håller du till i Uppsala så rekomenderas Tomas på Forsa. Ok! Ja, nu har jag inte bössan med mig då jag studerar. Men kan hämta hit den efter jul eller så försöker jag ordna något hemma i Skåne.
Publicerat September 10, 200718 yr Sen undrar jag även hur mycket jag kan korta pipan utan att precision berörs? Mitt mål är att bygga ihop en riktigt trevlig "all around" bössa. Den ska nämligen användas som hundförarbössa med. Det han nog ingen betydelse vilken piplängd du väljer kontra precision. Men räkna med att din nuvarande ammunition som du använder kan börja skjuta dåligt efter pipkapningen. Handladdar du så är det en annan femma. Ang. att kapa pipan på en 30-06 så tror jag att du minst behöver 57-60 cm för att kunna ta till vara på patronens prestanda, det är mycket krut som ska eldas upp innan kulan lämnar pipan.
Publicerat September 10, 200718 yr Det han nog ingen betydelse vilken piplängd du väljer kontra precision. Men räkna med att din nuvarande ammunition som du använder kan börja skjuta dåligt efter pipkapningen. Handladdar du så är det en annan femma.Ang. att kapa pipan på en 30-06 så tror jag att du minst behöver 57-60 cm för att kunna ta till vara på patronens prestanda, det är mycket krut som ska eldas upp innan kulan lämnar pipan. Ok! Handladdning är inte ett alternativ just nu för mig då jag inte har utrustningen och det är en relativt stor investering. Hum, nu är jag lite borta.. säkerligen trött men.. hur mycket kortare kan jag ha pipan då? Dock noterar jag kan!
Publicerat September 10, 200718 yr Nu är jag amatör på piplängder men en 9,3x62 klarar sig med 50cm pipa då borde en 7,62x63 också göra det och den senare använder man väl ett snabbare krut till, eller tänker jag fel nu?
Publicerat September 10, 200718 yr Nu är jag amatör på piplängder men en 9,3x62 klarar sig med 50cm pipa då borde en 7,62x63 också göra det och den senare använder man väl ett snabbare krut till, eller tänker jag fel nu? Ingen aning, dock så undrar jag om det finns någon fabrikskula som jag kan använda mig av? Med snabbare krut osv.. Ballistik är inte min grej, inte just nu iallafal. ;D
Publicerat September 10, 200718 yr Ingen aning, dock så undrar jag om det finns någon fabrikskula som jag kan använda mig av? Med snabbare krut osv.. Ballistik är inte min grej, inte just nu iallafal. ;D Federals thropy bonded är en klass bättre, men annars Lapua Mega och Lapua Naturalis.
Publicerat September 10, 200718 yr Federals thropy bonded är en klass bättre, men annars Lapua Mega och Lapua Naturalis. Kanon! Nu återstår bara hur mycket jag kan korta den. Samt om jag ska göra något med kolven..
Publicerat September 10, 200718 yr Hej ! Blaser R93 har 57,5 cm standardlängd på pipor och det fungerar ju alldeles utmärkt. Såg även en annons på blocket där en herre hade en kapad pipa tilll 9,3 som var 52 cm lång, dock vet jag ej hur precisionen har påverkats. Då ex. Sauer endast levererar kort pipa till 9,3*62 är jag av tron att 9,3*62 har ett snabbare krut än 30-06. Om du skall ha en 50 eller 56 glugg är ett kolvkams jobb ett måste. Lämnade själv in min förra Sauer 202 till Jocke Smålänning för att få en ställbar kolvkam och mitt skytte förbättredes avsevärt...
Publicerat September 10, 200718 yr Fel i ovan inlägg....menade givetvis att Blaser standard piplängd är 57,7 cm och inte 57,5 ;D
Publicerat September 11, 200718 yr Hej !Blaser R93 har 57,5 cm standardlängd på pipor och det fungerar ju alldeles utmärkt. Såg även en annons på blocket där en herre hade en kapad pipa tilll 9,3 som var 52 cm lång, dock vet jag ej hur precisionen har påverkats. Då ex. Sauer endast levererar kort pipa till 9,3*62 är jag av tron att 9,3*62 har ett snabbare krut än 30-06. Om du skall ha en 50 eller 56 glugg är ett kolvkams jobb ett måste. Lämnade själv in min förra Sauer 202 till Jocke Smålänning för att få en ställbar kolvkam och mitt skytte förbättredes avsevärt... Ok! Tack för infon. Skrivet in detta på listan! Både Heym(50cm) och Sako(49cm) kan fås med kortare pipa i 30-06 Jaså, så pass. Men hur kort pipa vågar jag ha då? ??? :-*
Publicerat September 11, 200718 yr Jag skulle inte gå under 57 cm i piplängd på .30-06. Anledningen är att .30-06an kan laddas med så många olika sorters krut allt från snabbaste till långsammaste (nästan) vilket innebär att man behöver lite längd på pipan för att det skall brinna klart. För som jag ser det så finns det ju ingen anledning o ha en .30-06:a om inte krutet får brinna klart, bättre då o skaffa en .308. Ett annat allternativ för .30-06 är ju iof att handladda lätta kulor med snabbt krut då behöver du inte så lång pipa. Fast igen då så e du nere på .308 prestanda fast med mer rekyl vilket jag inte ser vitsen med.. Jämförelsen med 9,3x62 haltar lite för i 9,3:an har man bara snabba krut, detta beror på att krutet snabbare måste fylla ut den större volym-ökningen under kulans väg fram genom pipan. And a good day to you sir! /Johan
Publicerat September 11, 200718 yr Jag måste erkänna att detta inte var det lättaste.. Om jag har Lapua kulorna, hur kort/lång kan pipan vara? Nu är bössan inskjuten med Oryx 13 gr.. Om det nu kan vara intressant. En annan fråga är ju om jag fortfarande kan använda mig av tunga kulor till gris, älg osv. Som min Oryx? Ställbarkolvkam? Mvh,
Publicerat September 11, 200718 yr Vet inte vilka kulor du menar, Lapua har ju rätt många ;D Hursomhelst för att sammanfatta det hela kan man väl säga såhär: Desto mer du kapar pipan på en .30-06a desto mer börjar den likna en .308 (fast fortfarande med mer rekyl och större mynningsflamma 8) ). Den kommer ju naturligtvis fortfarande att skjuta, kanske till o med bättre än den gör idag, men skillnaden ligger i att du inte utnyttjar prestandan i patronen .30-06. Om du tänker skjuta lätta kulor 165 gr o neråt så behöver du inte bekymra dig så mkt då är det bara o ta fram järnsågen o börja fila :D Men ska du ge dig på 165 gr och uppåt så förlorar du endel i prestanda, speciellt på de tyngre kulorn 200-240 gr. Jag personligen skulle inte välja att ha en kortare pipa än 57 cm. Skulle jag vilja ha en kortare bössa skulle jag välja en annan patron att bygga på. /Johan
Publicerat September 11, 200718 yr Vet inte vilka kulor du menar, Lapua har ju rätt många ;DHursomhelst för att sammanfatta det hela kan man väl säga såhär: Desto mer du kapar pipan på en .30-06a desto mer börjar den likna en .308 (fast fortfarande med mer rekyl och större mynningsflamma 8) ). Den kommer ju naturligtvis fortfarande att skjuta, kanske till o med bättre än den gör idag, men skillnaden ligger i att du inte utnyttjar prestandan i patronen .30-06. Om du tänker skjuta lätta kulor 165 gr o neråt så behöver du inte bekymra dig så mkt då är det bara o ta fram järnsågen o börja fila :D Men ska du ge dig på 165 gr och uppåt så förlorar du endel i prestanda, speciellt på de tyngre kulorn 200-240 gr. Jag personligen skulle inte välja att ha en kortare pipa än 57 cm. Skulle jag vilja ha en kortare bössa skulle jag välja en annan patron att bygga på. /Johan Mjo, mynningsflamma och rekyl kan jag leva med. Jag vill ha en smidig bössa som fortfarande har precision. En annan patron? Tappar prestanda? Vad för prestanda? Precisiionen? Mina krav... Smidig/kort bössa. Skall funka bra som hundförarbössa med öppna riktmedel. Kunna smälla på siktet och panga vilt på längre avstånd. Notera att jag ej skjuter på långa avstånd som vissa gör på forumet. Dock har dom bössor och sikten som gör det möjligt. Även handladdad ammo. Dock är det inget jag prioriterar. Skall som sagt funka till gris, rå, älg osv. Och hur gör vi detta?
Publicerat September 11, 200718 yr Jag håller med om att du ej bör kapa mer än 57cm... Om du promt måste ha den kortare skulle jag nog titta på en 9,3:a istället. Och dessutom en vapentyp med ngrlunda kort låda. Om du skall ha en 50-56glugg samt kunna nyttja öppna riktmedel vid behov är en höj o sänkbar kolvkam ett måste....annars blir ju anläggningen en flopp.
Publicerat September 11, 200718 yr Jag håller med om att du ej bör kapa mer än 57cm... Om du promt måste ha den kortare skulle jag nog titta på en 9,3:a istället. Och dessutom en vapentyp med ngrlunda kort låda.Om du skall ha en 50-56glugg samt kunna nyttja öppna riktmedel vid behov är en höj o sänkbar kolvkam ett måste....annars blir ju anläggningen en flopp. Ok, låt oss säga att jag kapar den till 57 cm. Blir det större rekyl samt flammor i mynningen? Vilka typer av kulor kan jag använda? Tunga? Jag trivs verkligen med min 30-06 och skjuter kanon med den. Har kollat lite på www.kolvkam.se Att montera en ställbar kolvkam är inga problem och hade faktiskt räknat med det.
Publicerat September 11, 200718 yr Tappar prestanda? Vad för prestanda? Precisiionen? Nej du tappar utgångshastighet och kalibern närmar sig 308 prestanda.
Publicerat September 11, 200718 yr Ledsen att jag inte uttryckte mig klart i förra inlägget. Med en för kort pipa så får du lägre utgångshastighet. Allt krut hinner inte brinna klart. Du får inte nödvändigtvis sämre precision för att du har kortare pipa, ibland blir precisionen bättre. Vad jag egentligen menar är att du behåller de "dåliga" sidorna som tex. tung rekyl men inte utnyttjar det som verkligen är bra med kalibern som tex att den kan skjuta tyngre kulor med högre hastighet jämfört med .308. Vill du ha smidigare bössa än en med 57 cm pipa skulle jag välja en .308 eller 9.3a /Johan
Publicerat September 12, 200718 yr Ok! Att byta bössa kommer jag nog inte göra, inte nu iallafall. Och sedan att köpa en till bössa gör att hela affären blir lite dyrare och kan på så vis inte anpassa den lika bra för mina ändamål. Ska jag korta den eller inte?