Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ombyggnation, 30-06

Featured Replies

Publicerat
Ska jag korta den eller inte?

Hur lång är pipan nu?

Publicerat
Hur lång är pipan nu?

Ärligt talat vet jag inte, och har inte bössan på den ort jag befinner mig nu. Studerar och hoppar runt lite i landet just nu..

Men oavsett hur lång den är nu så borde det finnas en minimum gräns? Om jag kapar den till 57 cm, kan jag fortfarande skjuta tunga ulor med gott resultat?

Publicerat
Ärligt talat vet jag inte, och har inte bössan på den ort jag befinner mig nu. Studerar och hoppar runt lite i landet just nu..

Men oavsett hur lång den är nu så borde det finnas en minimum gräns? Om jag kapar den till 57 cm, kan jag fortfarande skjuta tunga ulor med gott resultat?

Hej du !! Som jag tidigare skrev så är Blaser`s standardlängd för alla standardkalibrar (30-06 inkl.) 57,7 cm. Med denna längd kan du utan problem ladda upp till Norma 13,1 grammare, skulle tro att det fungerar utmärkt även med Sakos Hammerhead på ca. 14 gram.

Skulle detta fungera dåligt så skulle ju inte Blaser använda sig av den piplängden.

Publicerat
Hej du !! Som jag tidigare skrev så är Blaser`s standardlängd för alla standardkalibrar (30-06 inkl.) 57,7 cm. Med denna längd kan du utan problem ladda upp till Norma 13,1 grammare, skulle tro att det fungerar utmärkt även med Sakos Hammerhead på ca. 14 gram.

Skulle detta fungera dåligt så skulle ju inte Blaser använda sig av den piplängden.

Äntligen något att jämföra med! Tack!

Då har vi ju lite bevis här!  :)

Ang. ställbar kolvkam. Jag såg att det finns att man kan få små rattar till att reglera höjden med. Trams eller praktiskt?  :-*

Publicerat
Äntligen något att jämföra med! Tack!

Då har vi ju lite bevis här!  :)

Ang. ställbar kolvkam. Jag såg att det finns att man kan få små rattar till att reglera höjden med. Trams eller praktiskt?  :-*

På min hade jag 2 st insekts-skruvar för detta vilket iof gick bra men det innebar att jag var tvungen att ha med mig en 3mm insektsnyckel vid jakt för att kunna plocka av kikarsiktet och sänka kolvkammen så den passar öppna riktmedel. Rattar vore ju praktiskt för att slippa verktyg men kanske inte det vackraste enligt mig.

Publicerat
På min hade jag 2 st insekts-skruvar för detta vilket iof gick bra men det innebar att jag var tvungen att ha med mig en 3mm insektsnyckel vid jakt för att kunna plocka av kikarsiktet och sänka kolvkammen så den passar öppna riktmedel. Rattar vore ju praktiskt för att slippa verktyg men kanske inte det vackraste enligt mig.

Kan hålla med om det! Vi får se hur de blir!

58 cm, det funkar alltså?

Publicerat
Kan hålla med om det! Vi får se hur de blir!

58 cm, det funkar alltså?

Ha ha ha.....är du orolig :-) Kan bara säga att min vän har en R93 Luxus med 57,7cm pipa i 30-06 och den fungerar finfint ;D ;D ;D SÅGA PÅ NU  :D :D

Publicerat
Ha ha ha.....är du orolig :-) Kan bara säga att min vän har en R93 Luxus med 57,7cm pipa i 30-06 och den fungerar finfint ;D ;D ;D SÅGA PÅ NU  :D :D

Orolig? Åsido är det ingen dyr bössa att kapa i men iallafall. Men kapar ju inte hejvilt!

Jag återkommer med bilder och rapporter sedan!

Publicerat

Spännande..ser fram emot bilderna. Lycka till !!