Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Påskjuten gris, åte h-vete

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Är så J-vla besviken!

Hittade en bit av mjälten på skotttplats, vi snackar lång som min handflata och 3-4 cm bred.

Maginnehåll i spåret, även en bit av magsäcken occh bukhinnor m.m.

Mycket blod första sträckan!

Ändå fick jag ge mig.

Idioten som skjutit hade släppt sin spaniell på på spåret 25 min efter att han skjutit.

Den har alldrig varit borta mer än 5 min innan, nu kom den inte tillbaka på en timme o en kvart....

tydligen så brukar den visa sin husse var grisen ligger död.

Denna har inte varit död utan med all säkerhet vallats iväg av spanieln som förmodligen gått tyst, han hade iallafall inte hört något. 

Han trodde att spanieln legat och luggat död gris eller att hunden blivit skadad/dödad av grisen, killen var j-vligt skärrad.

Satte min tik på spåret o det bar iväg.

Efter 4-500m så började spåret krumbukta i en plantering.

Jycken gruffade till ett par gånger.

Luktade säkert så pass med gris att hon reagerade så.

Jag tror att grisen legat/stått där de första 25 min.

Såg även så ut på några ställen.

Alice fick problem och det tog en stund att reda ut vart grisen gått.

Den hade vinklat 120 grader och gått över en väg, nu har blodet lästan helt upphört.

Spårade ytterligare en bra bit förbi vägpassagen sen var där inget blod mer.

Efter ett tag så tappade tiken spåret.

Vi beslöt att avbryta och hämta en ståndhund.

Väl tillbaka så sattes min tik på spåret igen men nu var hon inte lika intressserad men vi kom en bit ialalfall.

Laikan lät vi gå lös. Hon försvann i löpan i åtmindstonde 20 min ett flertal ggr.

Efter ett bra tag så tappade vi kontakten med spåret, eller hudkräket ville inte mer, tappade spåret eller va de nu var.

Laikan sökte visserligen bra så vi tog ut en kompassriktning vi trodde grisen gått och gick ytterligare en bit men ingen kontakt med grisen.

Vi avbröt och åkte hem.

De ska försöka fortsätta idag men jag ska jobba.

Tror dock inte att de killarna fixar att spåra ifatt....

Om inte spanieln släppts så hade grisen säkerligen legat död eller iallafall mycket medtagen efter de första 4-500 m.

Snälla!

Gör inte samma idiotiska misstag som killen med spanieln.

Hur lång en gris hinner på den tiden den jycken var efter den är ju inte så svårt att räkna ut.   

Med röven o en kritbit så räknar jag ut att det är LÅÅÅNGT!

Nu tror jag grisen åtmindstonde bör slutat lida och dött men hur långt bort den ligger o var det lär vi alldrig få reda på.

/En rödögd Niklas

(inflamerat vänsteröga...)

Publicerat

Ja, det var ju inget bra!

Fick han tillbaka sin spaniel?

Släpper du hunden eller går du i lina tills du märker att det börjar närma sig?

Publicerat

Skytten hade ju inte handlat by the book precis, eller så trodde han att skottet satt bättre när han släppte på sin spaniel.

Publicerat
  • Författare

Spanieln var som jag skrev tillbaka efter 1 timme o 1 kvart.

Tar givetvis en stund för en hund att komma tillbaka men brukar ju gå snabbare än resan ut.

Låt säga att den tagit lika lång tid på sig tillbaka som ut så har den förföljt grisen i minst 30 min.

Den tiden hinner en nasse springa långt på...

Blev besviken på min egen jycke som jag tycker borde jobbat bättre i spåret.

Med löshunden lös så började hon troligen även spåra den vilket inte är så lyckat... :-

Första infon jag fick var att grisen säkert ligger död men spanieln ville inte visa dem var.

Därför togs inte ståndhund med i första läget.

När det konstaterats att den inte låg död i närheten så bedömnde jag att om vi kommer ifatt inom rimliga avstånd så bör min jycke fixa avslutet.

När så det började strula så avbröt vi och jag tyckte att det fans en chans att ståndhunden skulle komma ifatt om den fick gå lös. Det är en rejält rutinerad laikatik men som emenllanåt kan vara lite lat..

Får hon bara kontakt så är den skadade grisen så gott som chanslös.

Iallafall skulle denna varit det.

Släpper alldrig wachteln om jag inte har kontakt med viltet.

Därimot så händer det att vi låter en ståndhund söka lös omkring oss.

Lite beroende på vilken vi har med.

/Niklas

Publicerat

Återigen intressant läsning,

Micke

Publicerat

inte lätt å göra ett eftersök när du får den starten!... som ja ser de så kan du inte kladra dej eller dina hundar!.. ni gjorde de ni kunde!.

felet ligger hoss skytten å hans hund!.. man SKA vänta med att gå efter ett påskjutet djur. så den hinner gå i sårlega!..

Mvh

Publicerat
inte lätt å göra ett eftersök när du får den starten!... som ja ser de så kan du inte kladra dej eller dina hundar!.. ni gjorde de ni kunde!.

felet ligger hoss skytten å hans hund!.. man SKA vänta med att gå efter ett påskjutet djur. så den hinner gå i sårlega!..

Mvh

En gris ska väl spåras fortast möjligt, fast med rätt hund?

Publicerat

Med tanke på hur pass långt spårprovet på just gris och den ringa mängd blod som ska användas, så är det rätt givet att det är ännu svårare irl i skarpt läge.

Minst 1000 meter på 2 dl blod är provet på..

I övrigt just på gris är väl det ultimata att ha en rätt skarp hund som går in och ställer den skadade grisen på rätt nära håll som jag fattat det??

Nästan inga grisar söker sårlega, utan de rör på sig tills de dör mer eller mindre vad jag vet  :o  :- Knepiga och svåra djur att gå eftersök på vad det verkar. Här uppe finns ju inga så jag har inte själv någon praktisk erfarenhet i ämnet. Bara teoretisk  8) Är jag helt ute och cyklar får ni mer kunniga i ämnet styra in mig på rätt spår.. ;)

Publicerat
  • Författare

Finns olika sätt o se det på.

De som förordar på med hund så snabbt som möjligt, (vilken jag inte hör till).

O de som väntar in "rätt" tid.

Direktspårarna tor jag har för sig att gris inte tar sårlega.

Detta är fel enl mig.

Alla skadade djur tar sårlega förr eller senare.

Gör de det inte så är skadan knappast allvarlig och då blir det nattlega eller daglega beroende på vilt, men även det kan kanske kallas sårlega.

Hur som så är djuret mer påverkar när väl fösta såskadechocken lagt sig och sårfeber sätter in.

Får de då ligga ostört i legan 3-5 timmar så kommer de att vara mycket lättare att ställa eller avliva osv.  

Hade min hund varit först på plan i fredagsnatt så skulle det gått åtmindstonde 3,5 timme innan jag var där, då tor jag att grisen legat antingen död eller varit "lätthanterlig" i första planteringen.

Vet att det ofta diskuteras kring grisars ointresse till att ta sårlega.

Jag har som sagt motsatt erfarenhet.

Ingen gris jag gått efter har låtit bli att ta sårlega.

Att man tror de inte gör det är nog för att de oftast går flera km innan de kan tänka sig o lägga sig för skada om den inte är allvarlig.

Nån km för ett avskjutet ben är inget ovanligt alls.

1,5 km fågelvägen med buken uppsprättad av 6,5 kula så inget av tarmpaket eller magsäck fans i buken har oxå hänt. Den låg dock död.

Så jag kan tänka mig att det uppfattas som grisen inte tar sårklega för man inte spårar så långt att man hittar legan.

Bara en tanke..

/Niklas

Publicerat
En gris ska väl spåras fortast möjligt, fast med rätt hund.

nej enligt min mening!.. ja kanske inte är den mest erfarne eftersökaren!.. men dom ja talat med samt utbildningarna ja gått!.. vänta så de får inta sårlega ordentligt!..

om man stöter upp en djur innan choken mm mm börjat komma ordentligt i sårlegan!.. kan adrenalinet få djuret att gå hur långt som helst...

mvh

Publicerat

Mycket intessant läsning detta..Har själv varit med om tillfällen där hundförarna vill gå på direkt med ställande hund vid skadeskjuten gris. Första gången jag hörde detta trodde jag inte att det var sant,jag som då var jaktledare ville samla till samling och tugga mackor samt dricka kaffe och lägga upp eftersöksplaner som förhållskyttar och så där... Dock ville inte de inlånade hundförarna höra på detta alls utan ville gå på direkt,eftersom jag inte ansåg att jag kunde detta tillräckligt bra själv så lyssnade jag på dessa. Och visst gick det bra,dock hann både gris och hund jävligt långt bort innan medföljande skytt hann ikapp !!!

Har nu senare förstått att det finns olika skolor,dock är inte detta mitt gebit så jag är fortfarande lika okunnig... 8)

Därför är det i alla fall för mej oerhört intressant att läsa såna här berättelser !

mvh Telgetok

Publicerat
nej enligt min mening!.. ja kanske inte är den mest erfarne eftersökaren!.. men dom ja talat med samt utbildningarna ja gått!.. vänta så de får inta sårlega ordentligt!..

om man stöter upp en djur innan choken mm mm börjat komma ordentligt i sårlegan!.. kan adrenalinet få djuret att gå hur långt som helst...

mvh

Thomas,dom här snubbarna menar att grisar inte uppför sej som hjortdjuren i alla fall, dvs.grisen går så länge han kan och lägger sej sen i försvars ställning aternativt dör...

Som sagt intressant detta  8)

Publicerat

Har ju som sagt 0 och ingen personlig erfarenhet av griseftersök, men på älg/rå och annat vi går eftersök på så väntar vi minst en timme innan vi börjar spåra..

Publicerat

Har några bekanta som spårar en hel del skadade svin och dom väntar ej särskilt länge innan dom går på. Vad jag vet brukar dom lyckas rätt bra med sina eftersök, därav min tanke om just tiden innan man går på.

Förövrigt har jag för mig att jag läst att Mikael Tham skrivit att man ej ska vänta innan man går på.

Publicerat
Har ju som sagt 0 och ingen personlig erfarenhet av griseftersök, men på älg/rå och annat vi går eftersök på så väntar vi minst en timme innan vi börjar spåra..

Jämta...så gör vi nog alla....Själv brukar jag förespråka minst 2 timmar...Brukar heta så innan sårfebern sätter in 8)

Publicerat
  • Författare
Har några bekanta som spårar en hel del skadade svin och dom väntar ej särskilt länge innan dom går på. Vad jag vet brukar dom lyckas rätt bra med sina eftersök, därav min tanke om just tiden innan man går på.

Förövrigt har jag för mig att jag läst att Mikael Tham skrivit att man ej ska vänta innan man går på.

Va det gäller Tham så har jag hört o läst precis tvärs om...

Han hävdar bestämt att grisen tar sårlega är vad jag fattat det som :-

Men som du skrev innan så, om rätt hund fixar att ställa grisen oavsett skada så löser den uppgiften hur som, skulle jag tro.

Vet att många speciellt ståndhundsförare vill på spåret så fort som möjligt.

Jag tror att anledningen till det är att chansen är större att den hund de har fixar spåra om det inte gått allt för lång tid.

Är spåren tex nattgammalt så klarar de inte att spåra till kontakt.

Att som många släppa ganska omgående går åt pipsvängen om det gått långt tid.

Risken är då överhängande att hunden får tag på fel djur.

Har även hört att ett beskjutet klövvilt ska man gå efter utan fördröjning men den anledningen att djuret inte ska hinna lära sig springa på 3 ben...

Brukar ta ca 15 sekunder va jag sett för ett rådjur att springa vidare i bra fart på 3 ben..

Då gäller det minsann o va snabbt på plats.. ;)

Publicerat

Right..då ställer jag en fråga bara så där...... Ar det fel att gå igång direkt med ståndhund på gris????

Eller,har man inte ståndhund utan mera spårare bör man vänta,även om spårarna är frisökande???

Eller rent av,jyckarna som släpps är av den attackerande typen ??

Japp finns massor av frågor om detta..

Publicerat
  • Författare
Right..då ställer jag en fråga bara så där...... Ar det fel att gå igång direkt med ståndhund på gris????

Eller,har man inte ståndhund utan mera spårare bör man vänta,även om spårarna är frisökande???

Eller rent av,jyckarna som släpps är av den attackerande typen ??

Japp finns massor av frågor om detta..

Fösöker då ge ett snabbt svar...

De beror på hundmaterialet ;)

Ska försöka ge ett längre svar ikväl, ska iväg o hämnta ungar nu!

Publicerat
Fösöker då ge ett snabbt svar...

De beror på hundmaterialet ;)

Ska försöka ge ett längre svar ikväl, ska iväg o hämnta ungar nu!

Tack mannen !!! Ser jag fram emot... ;)

Publicerat
Brukar heta så innan sårfebern sätter in 8)

Vad är det som brukar heta vad  ???

Publicerat

Kan nog inte slå NS på fingrarna vad det gäller eftersök på gris, eller över huvud taget beträffande eftersök. Men jag har goda vänner som bedriver eftersökstjänst här i Uppland med rätt stor framgång där jag i mån av tid deltager så ofta jag bara kan som skytt.

En gris som ej störs går förhållandevis snart i sårlega enligt mina erfarenheter, men beroende på dess fettlager blir den inte lika medtagen som ett hjortdjur då den ej blöder ut på samma sett, men alla fyrbenta djur som fått en pärla i buken går ner så fort dom känner trygghet. Vi går sällan på före 1,5 - 2 timmar efter skott.

Det är alltid en balansgång mellan spårets kvalite vs tid i sårlega. Strategin torde vara avhängd kunskap förvärvad på skottplats samt hundmaterial dvs spårhund eller hund med ställande förmåga. Men hittar man som i det här exemplet en halv mage torde ju det ha varit klokt att vänta då man vet var grisen är träffad och att den förmodligen ligger ganska nära skottplatsen.

Sedan att vissa riskerar missa aktuellt om man inte går på bums bekräftar bara det de flesta redan vet, alla människor borde inte få lossa skott mot vilda djur. :(

Intressant berättelse iaf NS.

Publicerat
Sedan att vissa riskerar missa aktuellt om man inte går på bums bekräftar bara det de flesta redan vet, alla människor borde inte få lossa skott mot vilda djur. :(

Intressant berättelse iaf NS.

Tror att du måste förklara dej här tack......

Vill du på något sätt nyansera att vi som följt devisen att hänga på skadeskjutna grisar direkt med ställande hundar inte borde få jaga ???????

Publicerat

Jag har ingen grishund och kommer ej heller att skaffa (allergi i familjen)

Kan bara uttala mig om de som jag träffat som spårat skadade grisar (påskjutna och påkörda) och nog tycker jag mig se en övervikt åt dom som vill släppa på tidigt än för sent. Har läst någonstans att en gris hellre tar sig lång sträcka än går i sårlega som vissa hävdar, sant eller falskt?

O andra sidan på de två eftersök jag deltagit som skytt vid trafikolycka har grisen legat endast 50-100 meter från olycksplatsen, iofs väääldigt dålig men ändock levande. I det ena fallet blev det en fördröjning på 2 tim då ambulansen som körde på svinet uppgav fel plats, den grisen var helt mosad i bakpartiet och tog sig ej långt för egen maskin. Det andra fallet gick vi på ca 30 min efter kollision och grisen sköts i ett stenparti när den skulle iväg.

Gillar för övrigt dina eftersöksberättelser skarpt NS, mer sådant.

Mkj> Vad är det som säger att eftersöksjägare har bråttom och vill hem till aktuellt ???

Publicerat
Vad är det som brukar heta vad  ???

Sårfeber.....Inträffar normalt efter ca. en timme efter skadeskjutning...det är lixom därför man väntar i två (normalt) innan man går på med eftersök. Man lixom anser då att djuret blivit svagt nog att inte kunna resa sej så man kan skjuta det i legan !!

Jausa !! det här kan du ju...varför frågar du ??????

Publicerat
Tror att du måste förklara dej här tack......

Vill du på något sätt nyansera att vi som följt devisen att hänga på skadeskjutna grisar direkt med ställande hundar inte borde få jaga ???????

Generell paranojja eller söndagsöl? ;)

Berättelsen handlar om snubbe, en gris och en spaniel som släpptes efter 25 minuter + NS som försöker rensa upp efteråt i en föga glamourös roll men den känns väl igen.

Strategin är avhängd hund förutsättningarna ytterst, skrev jag i samma meddelande. Och med tanke på att 80% av Sveriges grisar skjuts i ensamhet av en man/kvinna i ett torn i kolsvarta natten är det inte heller alltid så att en laika finns med i ryggsäcken som tur är.

Har sett rätt många gånger själv på större jakter efter gris. Skott smäller, ingen gris, fram med en krullsvans ....... Skottplatsundersökning hinns i undantagsfall med och varför då egentligen när det finns en ställande hund med ???  ::)

I fall jag bukskjuter en gris och har två optioner som de beskrivna är alla dagar i veckan den där jag tar det lugnt i 2 timmar och spårar och skjuter i lega jmf med att jaga gris och hund genom 2 socknar bara för att jag har en ställande som skall på innan skottet ekat ut...men det är ju jag det.

Håller inte med Mickel om att ett ostört svin som efter ett vakskott (typ buk) går långt för sårlega, 50-200 meter är mina erfarenheter iaf. Är scenariot två Kopovs efter blir det naturligtvis annorlunda.

Eftersöksjägare är nog ganska vana att missa aktuellt, men kanske inte alla jägare.

MVH

MVH