Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Påskjuten gris, åte h-vete

Featured Replies

Publicerat
Generell paranojja eller söndagsöl? ;)

Berättelsen handlar om snubbe, en gris och en spaniel som släpptes efter 25 minuter + NS som försöker rensa upp efteråt i en föga glamourös roll men den känns väl igen.

Strategin är avhängd hund förutsättningarna ytterst, skrev jag i samma meddelande. Och med tanke på att 80% av Sveriges grisar skjuts i ensamhet av en man/kvinna i ett torn i kolsvarta natten är det inte heller alltid så att en laika finns med i ryggsäcken som tur är.

Har sett rätt många gånger själv på större jakter efter gris. Skott smäller, ingen gris, fram med en krullsvans ....... Skottplatsundersökning hinns i undantagsfall med och varför då egentligen när det finns en ställande hund med ???  ::)

I fall jag bukskjuter en gris och har två optioner som de beskrivna är alla dagar i veckan den där jag tar det lugnt i 2 timmar och spårar och skjuter i lega jmf med att jaga gris och hund genom 2 socknar bara för att jag har en ställande som skall på innan skottet ekat ut...men det är ju jag det.

Håller inte med Mickel om att ett ostört svin som efter ett vakskott (typ buk) går långt för sårlega, 50-200 meter är mina erfarenheter iaf. Är scenariot två Kopovs efter blir det naturligtvis annorlunda.

Eftersöksjägare är nog ganska vana att missa aktuellt, men kanske inte alla jägare.

MVH

MVH

Liksom inget svar min vän.......min fråga kvarstår   !!!!!!!!

Nåja..väntar gärna till i morgon..... ;)

Publicerat

Svaret fanns där om du bara läser då jag syftade på han som släppte sin spaniel. Tycker han skall ta sig en allvarlig funderare.....

Sedan har vi det här med etik och moral på din direkta fråga. Varför skall man ge sig på en gris direkt för...vilka är fördelarna med det?? Jag har inte sett ett hållbart argument här ännu ialla fall, bortsett för om man har bråttom hem.

Ställande hund, sist jag kollade finns det både usla och bra sådana för den sysslan. Att ställa en gris som är fräsch efter ett skott är det inte många hundar som fixar, betydligt fler efter 2 timmar i sårlega.

Telge klockan 11, då finns det inga svar som duger iaf  :-*

Publicerat
  • Författare

Precis som MJK skriver så är det ett avgörande med hänsyn till en massa olika betingelser.

Sen skiter vi e de där med smälla fingrar o sånt :-* känns inge bra o typ tävla i o pissa längst å så ;D

Har tillgänglig hund bekymmer med tex. nattgamla slag så är ju att vänta till det ljusna inget allternativ.

Kommer det oväder inom kort så bör man kanske gå på tidigare.

Har man tillgång till säker spårare (även äldre spår) och bra ställare så ökar alternativen ordentligt.

Vi kan vänta tills det blir ljust och då kanske fler förhållskyttar kan ställa upp osv.

Finns ju en del som måste ta hänsyn till jobb familj o barn oxå..

En nackdel jag kom o tänka på med att gå på direkt eller snarast i grissammanhang är att ofta kommer ju nassarna i flertal..

En av dessa blöder eller luktar skadat dessa doftämnen ligger kvar längre och luktar mer efter några timmar än de friska djurens= lättare för en spårhund att sålla ut rätt löpa.

Stor risk att hund tar fel löpa om man släpper direkt på skottplats eller går på direkt.

Sen tycker jag vi skiter i den rekommenderade timmen och satsar på "anpassade starter" efter vad vi kommer fram till är klokast och ger störst chans att lyckas med den hjälp vi kan få eller har tillgång till.

O så Tegeltok, du får gärna vara min jaktledare.

Tycker du gjorde helt rätt som litade på din/dina hundförare.

De bör, eller de SKA veta vad som är vettigast o göra med de hundar de har.

De bör ju känna sina egna hundar bäst.

Men samtidigt är det få hundförare som är villiga att erkänna brister hos egen hund... ::)

Har hört från en kille som fick i uppdrag att göra eftersök på älg.

Han fick inte lossa skott mot den påskjutna älgen utan klartecken via radion från jaktledarn.

En del annat korkat har jag oxå hört, men va som sen är sant är en annan femma.. 

Jaktledarn bestämmer, självklart men i efterökssammanhang tycker jag den som ev besitter kunskapen/mest erfarenhet bör få säga sitt och det bör tas i nogsam beaktning.

Bäst o tillägga att jag ofta upplever det som den yngre generationen tar eftersök på större allvar än gubbsen som jagat sen 30-talet... 

Mången gammal sköda har gjort att djur lider onödigt mycket o länge...

Shit de här blev långt :-

Publicerat
Telge klockan 11, då finns det inga svar som duger iaf  :-*

Right !!! Då tar vi dom i morgon...finns nog en hel del här som vi kan tjata om ;D

Publicerat
Precis som MJK skriver så är det ett avgörande med hänsyn till en massa olika betingelser.

Sen skiter vi e de där med smälla fingrar o sånt :-* känns inge bra o typ tävla i o pissa längst å så ;D

Har tillgänglig hund bekymmer med tex. nattgamla slag så är ju att vänta till det ljusna inget allternativ.

Kommer det oväder inom kort så bör man kanske gå på tidigare.

Har man tillgång till säker spårare (även äldre spår) och bra ställare så ökar alternativen ordentligt.

Vi kan vänta tills det blir ljust och då kanske fler förhållskyttar kan ställa upp osv.

Finns ju en del som måste ta hänsyn till jobb familj o barn oxå..

En nackdel jag kom o tänka på med att gå på direkt eller snarast i grissammanhang är att ofta kommer ju nassarna i flertal..

En av dessa blöder eller luktar skadat dessa doftämnen ligger kvar längre och luktar mer efter några timmar än de friska djurens= lättare för en spårhund att sålla ut rätt löpa.

Stor risk att hund tar fel löpa om man släpper direkt på skottplats eller går på direkt.

Sen tycker jag vi skiter i den rekommenderade timmen och satsar på "anpassade starter" efter vad vi kommer fram till är klokast och ger störst chans att lyckas med den hjälp vi kan få eller har tillgång till.

O så Tegeltok, du får gärna vara min jaktledare.

Tycker du gjorde helt rätt som litade på din/dina hundförare.

De bör, eller de SKA veta vad som är vettigast o göra med de hundar de har.

De bör ju känna sina egna hundar bäst.

Men samtidigt är det få hundförare som är villiga att erkänna brister hos egen hund... ::)

Har hört från en kille som fick i uppdrag att göra eftersök på älg.

Han fick inte lossa skott mot den påskjutna älgen utan klartecken via radion från jaktledarn.

En del annat korkat har jag oxå hört, men va som sen är sant är en annan femma.. 

Jaktledarn bestämmer, självklart men i efterökssammanhang tycker jag den som ev besitter kunskapen/mest erfarenhet bör få säga sitt och det bör tas i nogsam beaktning.

Bäst o tillägga att jag ofta upplever det som den yngre generationen tar eftersök på större allvar än gubbsen som jagat sen 30-talet...   

Mången gammal sköda har gjort att djur lider onödigt mycket o länge...

Shit de här blev långt :-

Ns..jo tack du för att jag fick bli din jaktledare,,,, :D  (smilar)  problemet som jag ser det är mest att folk inte verkar fatta vart dom skall ta vägen !!!!

Har som fd.jaktledare alltid påpekat vikten av att veta hur marken ser ut ....med andra ord,,,,ut och knalla innan jakten börjar......  hahahhahha !!!!!!!!  tror faktist att jag ännu är den enda som hittar !!!!!! tror inte ens den nya jaktledaren gör det ;D

Det här med skadeskjutningar och ensamma eller flera grisar på samma ställe,kontra diverse hundtyper vid olika tillfällen har jag ännu inte fått svar på  !!!!!

Fattar så klart att skjuta gris på foderplats genererar problem för eftersökshunden..i alla fall om det var massor av grisar där.... Ehh!!! Är detta problem ????? Klarar inte era hundar att följa ett skadat svin ????

Publicerat
  • Författare

OK! öhh visst klarar de att spåra skadat svin, de får vi verkligen hoppas ;)

En åtel där det varit en drös svin o en av dem blir påskjuten så bilr det ett virrvar av spårstämplar o ev friska djur som trampar i blod efter det skadade.

Liknande blir det om där kommer en skock grisar på "pärlband" i pass o en blir påskjuten o alla sticker vidare i samma löpa. 

Det är en jädrans skillnad på ett ensamt spår efter ett påskjutet vilt.

Kan vi då hjälpa jycken sålla ut rätt djur så bör vi nog göra det eller?

Inget konstigt med det.

Då till hundarna..

Har vi enbart en spårhund som inte kan släppas så är det ingen större ide att gå längre än 150-200m. Ligger grisen inom det så bör den vara död eller åtmindstonde rejält medtagen.

Har grisen gått längre så ökar risken att den lever och är flyktbenägen eller tar strid.

Stöter vi grisen så har vi problem.

Har vi ställande och spårande i samma hund så kan vi fortsätta tills den får kontakt med grisen.

Eller med ett dubbelekipage så blir kanon.

En attackerande hund eller någon som själv ska bita ihäl eller hänga sig fast i gris är inget lyckat.

Visst det fungerar på mindre grisar men större så blir det nästan med garanti skador på hunden förr eller senare, om den ens övelever så värst länge.

Att säga som så, att har vi spårhund så ska vi vänta X antal minuter o ståndhund halva tiden det går inte.

Bero ju på vad hunden normalt klarar, eller hur?

Fixar jycken att släppas på skottplats o själv spåra ifatt och ställa grisen som sköts på för 12 timmar sen så är de ju skitbra...

Men de jyckarna är extremt ovanliga, har inte hört om någon ännu..

Hur som så har intervjuer med mäniskor som blivit skottskadade visat att direkt efter skottskadan så är smärtan knappt kännbar.

Men efter 3-4 timmar så har det gjort så in i h-vete ont att de varit ovilliga att röra sig utan smärtlindring.

Det borde ju vara ganska smart att anta att djuren upplever det liknande.

Enbart den anledningen gör att jag gärna väntar uppåt 3 timmar innan jag går på om jag tror att grisen är vid liv. 

Men hittas tex lungblod på skottplats så finns ju ingen anledning o vänta.

Publicerat
OK! öhh visst klarar de att spåra skadat svin, de får vi verkligen hoppas ;)

En åtel där det varit en drös svin o en av dem blir påskjuten så bilr det ett virrvar av spårstämplar o ev friska djur som trampar i blod efter det skadade.

Liknande blir det om där kommer en skock grisar på "pärlband" i pass o en blir påskjuten o alla sticker vidare i samma löpa. 

Det är en jädrans skillnad på ett ensamt spår efter ett påskjutet vilt.

Kan vi då hjälpa jycken sålla ut rätt djur så bör vi nog göra det eller?

Inget konstigt med det.

Då till hundarna..

Har vi enbart en spårhund som inte kan släppas så är det ingen större ide att gå längre än 150-200m. Ligger grisen inom det så bör den vara död eller åtmindstonde rejält medtagen.

Har grisen gått längre så ökar risken att den lever och är flyktbenägen eller tar strid.

Stöter vi grisen så har vi problem.

Har vi ställande och spårande i samma hund så kan vi fortsätta tills den får kontakt med grisen.

Eller med ett dubbelekipage så blir kanon.

En attackerande hund eller någon som själv ska bita ihäl eller hänga sig fast i gris är inget lyckat.

Visst det fungerar på mindre grisar men större så blir det nästan med garanti skador på hunden förr eller senare, om den ens övelever så värst länge.

Att säga som så, att har vi spårhund så ska vi vänta X antal minuter o ståndhund halva tiden det går inte.

Bero ju på vad hunden normalt klarar, eller hur?

Fixar jycken att släppas på skottplats o själv spåra ifatt och ställa grisen som sköts på för 12 timmar sen så är de ju skitbra...

Men de jyckarna är extremt ovanliga, har inte hört om någon ännu..

Hur som så har intervjuer med mäniskor som blivit skottskadade visat att direkt efter skottskadan så är smärtan knappt kännbar.

Men efter 3-4 timmar så har det gjort så in i h-vete ont att de varit ovilliga att röra sig utan smärtlindring.

Det borde ju vara ganska smart att anta att djuren upplever det liknande.

Enbart den anledningen gör att jag gärna väntar uppåt 3 timmar innan jag går på om jag tror att grisen är vid liv. 

Men hittas tex lungblod på skottplats så finns ju ingen anledning o vänta.

Tack NS...jag läser och lär.......

Publicerat
Sårfeber.....Inträffar normalt efter ca. en timme efter skadeskjutning...det är lixom därför man väntar i två (normalt) innan man går på med eftersök. Man lixom anser då att djuret blivit svagt nog att inte kunna resa sej så man kan skjuta det i legan !!

Jausa !! det här kan du ju...varför frågar du ??????

Jo, men du skrev ju "brukar heta så innan etc." så jag trodde du syftade på något helt annat som jag inte kunde klura ut.. En ren missuppfattning alltså  ;)

Publicerat

Mycket intressant läsning. Ska man försöka sammanfatta så är det nog att det unika fallet får bestämma hur man aggerar. Sen är det ju inte alltid lätt att agerar rätt! Är man sen osäker så är det mer rätt att vänta i stället för att släppa direkt! Har jag tolkat det hela rätt ???

mvh

Publicerat

Klockrent fångskott på den här tråden!

Kunkskap om träffen samt tillgängligt hundmaterial avgör.

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Mycket intressant läsning. Ska man försöka sammanfatta så är det nog att det unika fallet får bestämma hur man aggerar. Sen är det ju inte alltid lätt att agerar rätt! Är man sen osäker så är det mer rätt att vänta i stället för att släppa direkt! Har jag tolkat det hela rätt ???

mvh

Jepp!

Va lite text man egentligen behöver för att förklara det enkelt.. ;D

Publicerat

Tråkigt att läsa. Tyvärr är det dock oundvikligt med både dåliga träffar och överskattade hundar...Tillfälle att lära sig av sina misstag! Lätt att förblindas av stundens hetta o spänning.

MVH/ RG