Publicerat September 26, 200718 yr La ut en liten "röstning" i min andra tråd. Fick in en röst, som sa att jag skulle skapa mig en ny trippeltråd. Ingen röstade imot att jag skulle skapa mig en ny tråd alltså gav Mr Mausers röst rejält utslag och en ny tråd är skapad. Jag har idag varit iväg och hämtat "storebrodern" till min 6mmBR och en duo är än så länge bärgad. Det saknas med andra ord en bössa, vilken får vänta ett litet tag. Det jag tänkt göra här näst är att få lite ordning på de här två "brödrarna" genom att få till två parstockar till dom. Dessa stockarna håller Johnny Boberg på med för tillfället, han filar inte på dem ännu utan han håller på att leta ämne. I slutet på oktober skulle jag räkna med att han hade nosat upp något trevligt. Efter att dessa stockar, som kommer gå på en del är klara så kommer jag att få läka mina sår och sy ihop plånboken. En ny bil skall också köpas, vilket kostar pengar det med. Ett hus skall införskaffas (kommer dock hyra en villa i nått år först). Även huset är ju inte helt gratis det heller som de flesta säkert vet Efter att såren är läkta så skall min 6mmBR pipas om till en pipa av samma profil som 308:an har. Jag skall i samma veva också lämna in och få 308:an helt blånerad (detta kan ifall ekonomin tillåter hända redan nu till stockningen) i vilket fall som helst så skall hela, och då menar jag hela bössan blåneras (tror jag) detta är lite oklart, vet lixom inte ifall jag skall blånera slutstycket också eller ifall detta skall fasettslipas på båda bössorna. Fasettslipning ser ju bra mycket exklusivare ut. Men helt blånerat är lite mer stilrent. Som sagt tankarna flödar. Hur som helst så kommer det inte finnas några stockar klara iår och denna jaktsessongen utan dom kommer antagligen att bli helt färdigstälda någongång i april, maj. Och idag när jag var och hämtade 308:an så började inköpet "inför" trippeln. Jag har nu köpt bakkappor för bössorna det blev den nya KICK EEZ vilken är rejäl, svart, den förlänger stocker ett par tre cm och tar upp rekylen riktigt bra enligt killen i affären. Jag hittade också ett kikarsikte som jag tyckte skulle passa bra på 308:an över älgjakten iår. Men efter att ha kollat i det (ett Nickel 4x36) så upptäckte jag riktmedlet "tyska ettan" vilket jag aldrig har kunnat skjuta en vettig serie med. Istället hittade jag mig ett annat Nickel, ett 1-4x24 vilket såg fint ut, men även detta var bara till att glömma då ögonavståndet ändrades drastiskt mellan förstoringsgraderna och på 4ggr förstoring så var ögonavståndet inte mer än 4 - 5cm Efter att ha gett upp helt, näst intill så får jag syn på ett begaggnat Leupold VX-II scandinavia 1-4x24 med riktmedel "tysk - 4A" vilket är mitt favritriktmedel. Jag fick ett bra pris på kikarsiktet (hoppas jag) 1500kr, och slog till direkt. Och här är lite bilder på duon som den ser ut just nu. MVH/Jocke
Publicerat September 26, 200718 yr Kolvarna kommer bli iformgivningen i stil med denna stocken. MVH/Jocke
Publicerat September 26, 200718 yr Lite stansade träffbilder kommer förhoppningsvis ikväll då jag skall och skjuta med nyförvärvet ikväll Ser fram imot att få projektet att fortskrida. Med varm och vänlig jägarhälsning / Joacim
Publicerat September 26, 200718 yr Kommer att bli sjukt bra dedär Jocke! Kommer bössorna att bli i pricip identiska, bortsett då från optik och kaliber naturligtvis? Vad hade du tänkt att fästa kikarna med?....kan tipsa om Optiloc, jag tycker att dom passar mycket bra på M55:orna, och dessutom är dom i absoluta toppklass. /Fredde
Publicerat September 26, 200718 yr Hej Fredde! Tack för att du tror på idén Japp bössorna kommer bli i princip helt identiska. Bortsett från optik och kaliber som du sa. Fästen har jag funderat på som 17.... Jag ska ha snabbfästen och funderar på ifall det går att slänga på Leupold QR baser på tikka lådorna? Det hade nog blivit det bästa. Sista utvägen är väll optilock, men dessa är dyra som guld i snabbmontages modellen tyvärr MVH/Jocke
Publicerat September 26, 200718 yr Leupold QR borde finnas till dina m55:or. Finns iaf till Tikka T3, skulle det inte passa så bord en duktig smed kunna modifiera så att det passar. Ang. Optilock QR så finns (Så vitt jag vet) det inte till någon tikka modell, pga urtaget till rekylbulten.
Publicerat September 26, 200718 yr Okej, jo jag skulle tro att det finns Leupold QR till Tikka. Så "bra" att inte optilock QR finns till Tikka, då är det problemet ur världen... Och nu har jag kommit hem och har skjutit mina första skott med bössan. Klart god rekyl, inget man blir direkt besvärad av, inte förens man har tömt en jaktmatch "låda". Den skjuter skapligt. Har sprat den bästa serien, vilken var cirka 25mm/3 skott. MVH/Jocke
Publicerat September 26, 200718 yr 1500:- för leupolden var inte dyrt! och riktmedel 4 är ytterligare en bonus. Men fick jag välja mellan Rm 4 och tyska 1:an så blev det no:1 alla ggr,varför trivs du inte med det? Är du säker på att du ska stocka om bössorna? syntetkolven till din 6mmbr ger dig mycket bättre egenskaper än vad en träkolv kan erbjuda, och träkolven på din .308 ser mycket trevlig ut. Jag skulle inte vilja byta ut dom. /Micke
Publicerat September 27, 200718 yr 1500:- för leupolden var inte dyrt! och riktmedel 4 är ytterligare en bonus. Men fick jag välja mellan Rm 4 och tyska 1:an så blev det no:1 alla ggr,varför trivs du inte med det? Är du säker på att du ska stocka om bössorna? syntetkolven till din 6mmbr ger dig mycket bättre egenskaper än vad en träkolv kan erbjuda, och träkolven på din .308 ser mycket trevlig ut. Jag skulle inte vilja byta ut dom. /Micke Hej du Micke! Nädu jag är nöjd med att bara ha gett 1500kr, säger även du att det är en bra affär så är jag mer än nöjd Jag har svårt för tyska ettan, har svårt för att få spetsen på samma ställen från skott till skott. Har lättare för det med ett kors. Japp stockas om det ska dom. Syntetstocken är trist. ihålig och för lätt. Givetvis kommer jag att behålla den "om-ifall-att" man skulle vara missnöjd med stockarna. Att en bra torkad trästock som en bra kolvmakare satt tänderna i skulle vara mycket sämre än en syntetstock, ur synvinkel om att den kan "slå sig" osv det håller jag ej med om. Ett bra torkat ämne med en bra kolvmakare för jobbet den håller sig styv. Men därimot kommer det antagligen att bära mig imot att ta ut stockar för 9000kr (utan arbetet) i skogen : Nä detta känns helrätt om jag skall vara ärlig. Ett par nya parstockar till dessa två bössorna, det känns helt enkelt för bra för att va sant. MVH/Jocke
Publicerat September 28, 200718 yr Hej Jocke, kul att du kommit igång med din trippel "på riktigt" Det ser riktigt bra ut och jag tror att du hamnar helt rätt med kalibrarna. Sedan kan pipprofilen möjligen diskuteras men jag förstår varför du väljer att gå ner i pipprofil på din 6mm och antar att du samtidigt väljer ett pipämne med en brantare räffelstigning (om du inte svarvar ner den nuvarande pipan). Som vanligt blir det ett avvägande mellan smidighet, skjutbarhet och balans och bara du kan svara på hur din jakt ser ut och därmed prioritera vad som är rätt för dig. Sedan är det för mig självklart att du skall fixa till ett par trevliga stockar i valnöt till bössorna. Om det mot förmodan skulle behövas finns det faktiskt ett antal argument som talar för ett par riktiga valnötstockar. En riktigt måttad stock är i princip alltid en fördel, att stocken verkligen passar betyder otroligt mycket för skyttet, visst går det att justera ett plasttråg också men det är inte riktigt samma sak. En duktig stockmatare fixar enkelt en kolv med just den balans du vill ha på bössan (inom rimliga gränser) vilket är något som i varje fall jag värderar högt. En valnötsstock med korrekt vald ådring och korrekt porförslutning står emot vädrets makter bättre än vad de flesta tro, det är milsvid skillnad jämfört med de otillräckligt behandlade standardstockarna. Skönheten ligger som bekant i betraktarens ögon och för mig blir valet lätt mellan plasttråg och valnötsstock men givetvis har inte alla samma smak (måhända beror min uppfattning på att man med stormsteg är på väg att bli en reaktionär medelålders "gubbajävel" ???). Ha det så gott! Henrik
Publicerat September 28, 200718 yr Hej Henrik! Jag har inte behövt tänka särskilt länge här nu innan jag förstått att jag efter en hård och mådosam arbetsdag nog gör bäst i att ringa dig. Att få med allt jag vill här i ett inlägg fungerar inte. Det brukar bli väldigt bra och många idéer brukar komma på tals via telefon. Men för att i alla fall skriva en liten invändning här så tycker jag att du fick med allt som jag ville om valnötsstockar, men du glömde ju att skriva att det är såååå mycket vackrare med valnöt än svart plast/komposit... Vad det beträffar pipprofilen på min 6mmBR, så kommer det att bli ekonomin som styr helt, det skiljer mer än en tusenlapp på att få isatt en helt ny pipa eller få den nuvarande tillsvarvad. Allt hänger på ifall tjejen skall gå klart skolan, vad hon får för jobb, vad jag får för jobb nu när jag blivit uppsagd osv. om allt blir som det är tänkt (drömmsenariot) så blir det nog inte någon ny pipa utan en svarvning av pipan som sitter på i nuläget, för då kommer alla pengar att läggas på ett hus. Om det blir som det med största sannolikhet blir så går tjejen kvar i skolan och slutför gymnasiet, då kommer vi att i stället hyra oss ett hus till att börja med och plötsligt öppnas det nya vägar för vapentankarna! Men som sagt, jag ringer dig i stället, det är för mycket att prata om oss i mellan nu efter 2 veckors "uppehåll" med telefonkontakten. Ha det så bra! MVH/Jocke
Publicerat September 28, 200718 yr (måhända beror min uppfattning på att man med stormsteg är på väg att bli en reaktionär medelålders "gubbajävel" ???). Vad ska jag skylla på då som är på väg mot samma ålder men istället bestämt mig för att fasa ut valnöten för gott ut mitt vapenskåp? /Micke
Publicerat September 29, 200718 yr Tillfällig sinnesförvirring?????? ;D//Henrik ;D ;D Alla drivna personer kommer förr eller senare i svackor och vill experimentera. En del blir homsexuella andra skaffar plastbössor. Den sista är som tur är av mindre permanent natur vanligtvis. :-*
Publicerat September 29, 200718 yr Kan väll uppdatera den här tråden lite så smått medans jag väntar på att Henrik ska svara när jag ringer Har nu börjat att sno ihop en inköps lista som skall skickas till USA i mitten på den här månaden. Det får bli Warne QR montage på bössorna, och lite små nätta Weaver klackar på baserna. Inte kul att "förstöra" de integrerade och såpass bra montagen, men vad gör man om det inte finns något direkt QR fäste i övrigt? Har i alla fall beställt följande uppsättning inför jakten till vintern med bössorna: 1st Warne QR medium 1st Warne QR Low Dessa två ovanför är till 308:an. 1st Warne QR High För min 6mmBR då Medium blir för lågt med den grova pipan. 1st Trijicon 3-9x40 Amber. Till 308:an, med mitt Leupold som drevjaktssikte. MVH/Jocke
Publicerat September 29, 200718 yr Förstör inte bössorna med weaverklackar! Jaktbutiken.se säljer warne qr till tikka som passar direkt i spåren på lådan
Publicerat September 29, 200718 yr Takes one to know one!! Jim Jim - Skall du springa till åtvidaberg eller.... ??? Kul att du har hittat nåt som du tickar för Rifle, spänd att se vad den 3e Tikkan skall bli i för kaliber
Publicerat September 29, 200718 yr Förstör inte bössorna med weaverklackar! Jaktbutiken.se säljer warne qr till tikka som passar direkt i spåren på lådan Jo jag vet, dom har sådana i USA också, men jag är inte säker på ifall dom är så bra. Tycker personligen att weaverstyle är bra och robust, det är omöjligt att INTE sätta dom likt från gång till gång.... Men jag får tänka på saken helt enkelt MVH/Jocke
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Nu är det nära! Boberg lovade slutet på oktober, ska ringa och se om han har börjat kolla efter plankor ännu. Och i och med detta så har de flesta tankar och drömmar ricktats imot vilken stil och formgivning man skall ha på stocken. Jag är lite kräsen (kanske lite väl kräsen) med trästockar. Och allt ska bara stämma. Vad det gäller fina valnötsstockar så är det ju ungefär dubbelt så mycket pengar det rör sig om som bössorna är värda Då vill det till att det blir bra och något man trivs med Med detta sagt, och med runt 50 mallar nerladdade till datorn som man sitter och gämför och glor på tills ögonen är fyrkantiga. Så vill jag helst se mönstret på stockarna innan jag slutgiltligen väljer en mall att försöka köra efter. Givetvis måste jag ta ett snack med Boberg också, det har dykt upp lite nya detaljer jag vill ha. Ett samtal till min (egna) kolvmakare skall också bli i eftermiddag, höra lite om hur mycket han vill ta på sig. Han får antagligen fixa nätskärning, porfyllning m.m m.m också. Även en skugglinje underkolvkammen har jag siktat in mig på. Mycket snyggt! Jag ska nu och duscha, sedan kommer jag att lägga ut lite bilder här på tänkbara "mallar" (stockar på bössor som jag funnit på nätet) MVH/Jocke
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Och nu har jag fyllt i lönelapparna och man känner då hur fint det känns att lönen inte är mer än ett stenkast iväg För att komma tillbaka till det jag pratade om innan så är det så att jag har en del "mallar" på datorn som jag har kollat igenom. Och på bild nummer ett så vill jag komentera att jag gillar ytfinishen och att även skugglinjen är diskret och väldigt trevlig. tillbaka till ytfinichen så gillar jag "glasen" i träet, undrar hur man får till det. Antar att det ligger en bra porfyllning och många månaders gnidande med diverse oljor bakom ytan 8) bild nummer två täcker väll ganska så bra en kolvform som jag är väldigt svag för, med andra ord en ganska så neutral form. Inte utstickande på något sätt. Just bössan på bilden är dock i en något grövre kaliber, och därför kommer mina stockar att bantas en hel del jämnfört med stocken på bild 2. Bild tre är ett annat alternativ, även denna i en något grov kaliber så att kolven kmmer att bantas, men om ni tänker er formen på den och något bantad Bild nummer fyra har jag tagit med bara för att jag tyckte att förstocksknoppen och pistolgrepsrosetten var underbart fina med denna träbit på slutet! MVH/Jocke
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Här är också en bild på bakkappan. Lika bra att lägga in bilder på allt. Så kan ni snart pussla ihop er en egen bild på hur bössan ser ut vart efter projektet fortskrider MVH/Jocke
Publicerat Oktober 6, 200718 yr Nu har jag varit i kontakt med "kolvmakaren" som skall färdigställa mina stockar och han tar nätskärningen och hela altet på sig Fan vad det är skönt att ha lite kontakter inom sådant här, och priset han vill ha är ½ av vad en vanlig ta. För att citera honom på frågan hur mycket han vill ha för jobbet. " jadu, det kan väll vara värt ½ av vad en smed tar? eller är det kanske för mycket? " Givetvis ville jag inte skammbuda på något sätt och sa givetvis att ½ priset låter väldigt rimmligt Men nu är ju stocken grovfräst när vi får den vilket resulterar i att priset blir ändå lägre enligt honom, mindre att färdigställa MVH/Jocke
Publicerat Oktober 8, 200718 yr en helt OT fråga Jocke.....var du möjligtvis på Arlanda fredag förmiddag?....
Publicerat Oktober 8, 200718 yr När jag ändå är igång och som jag just skrev till Henrik. Varför inte kindstöd av kontinental modell med rollover? /Micke