Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En Äkta Tikka Trippel.

Featured Replies

Publicerat

Jadu Sajmon.

För att citera mig själv.

"Optilocken föll dock bort efter att ha sett ett par sådana. Det är som att skruva på ett par tegelstenar på klackarna. Inte precis det smidigaste montaget. Nä jag ville ha ett fäste som var smidigt men som ändå höll."

Med andra ord kommer det aldrig att åka på ett par Optilock så jag är inte orolig  8)

MVH/Jocke

• Svar 152
  • Visningar 34,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Det var inte det jag undrade. Om du har förstört möjligheten till att använda orginal laxspåren så tror jag att du har halverat vapnets värde vid en ev. försäljning.

Publicerat
Det var inte det jag undrade. Om du har förstört möjligheten till att använda orginal laxspåren så tror jag att du har halverat vapnets värde vid en ev. försäljning.

Det har du rätt i. Det är nog mindre än halva värdet kvar. Men det känns som att en sådan här bössa kommer man inte att sälja. Om jag skulle sälja den så får jag ta den smällen.

MVH/Jocke

• 1 month later...
Publicerat

Hej!

Nu var det ett tag sedan och bössan är äntligen klar till 95%. Det som återstår nu är ny blånering också ska kornfoten lödas bort. Men i och med att det fungerar som det är nu så har jag inte brottom med det sista finliret utan det kommer efter hand.

Jag har hunnit att dra på några lager olja. Jag har hunnit att vaka gris och jag har hunnit skjuta snart 100skott med den.

Och såhär blev resultatet av min första bössa i trippeln. en Tikka M55 i 308winchester.

MVH/Jocke

post-65-1204060087_thumb.jpg

post-65-1204060086_thumb.jpg

post-65-1204060085_thumb.jpg

post-115-1204060085_thumb.jpg

Publicerat

Som den sanne vän av valnöt jag är måste jag gratulera dig till en fin träbit. Klassiskt och prydligt, hoppas den kommer att tjäna dig väl. :)

Publicerat

riktigt fint stycke ved du fått tag i där, önskar dej många fina jakter med den bössan ;)

• 2 months later...
Publicerat

Hur går detta då?

//

Gabbe

Publicerat

Jag skriver numera uder ny profil.

Jodå detta går bra. 6mmBR:en är hos Göran och han har fått ner systemet i stocken.

Det preliminära datumet är att de ska vara klar till bockjakten.

Återkommer direkt det händer något nytt.

MVH/Jocke

Publicerat

Här är lite input på min 308win ifall ni vill se.

MVH/Jocke

post-2176-1209814777_thumb.jpg

post-2176-1209814798_thumb.jpg

post-2176-1209814842_thumb.jpg

• 2 months later...
Publicerat

Då var det dags för en uppdatering igen.

Det går långsamt med min 6mmBR. Jag har inte hört ett ljud från Göran på ett bra tag. Ska dit och se ifall jag har några fästen som passar till det nya kikarsiktet som jag har skaffat till min BR. Ett Swarovski 6-18x50AO med det nya ballistic tower på.

Jag var iväg och skulle hämta ett par nya fästen igår. Hade fått höra att HDF i Ingelsta fräste Leupold QR baser till Tikka. Perfekt helt enkelt så slipper man att göra jobbet själv. Killen i affären sa ett pris på 850 – 900kr. Kom dit igår, då visade det sig att han hade kollat upp priserna och då ville han ha 1500kr i stället. Men det ville jag inte ge!

Kollade sedan på fasta optilock som kostar 1300kr, vilka det nog får bli ifall jag inte har några fästen hemma som passar.

Att jag ska få BR:en klar till bockjakten har jag slagit ur hågen. Dels så ska Göran bli klar, sedan ska Melker bli klar med nätskärningen och sedan ska den oljas. Allt det här på 1,5 månader. Det kan man nog bara glömma.

Så jag har på senare tid ägnat mig åt att testa fram en laddning till 308:an för bockjakten. Det blev Balistic tip 125grs. Efter att ha samtalat med Henrik direkt efter att jag hade fått kulorna så sa han att han anade att dessa vid högre farter lätt kan bli så kallade ”splitterbomber”.

Så laddandet började med att fundera ut i vilka farter denna kulan möjligen kan bete sig väl i viltet. Med ett samtal med Henrik angående 6,5TCU färskt i minnet där han utryckte sig att han trodde att en 100grs BST skulle vara den ultimata kulan i den kalibern då hastigheterna bör ligga runt 800 – 850m/s. Alltså var det utifrån detta som jag utgick, en min.laddning skulle vara på sin plats anade jag. Jag kollade igenom VV´s laddmanual, Normas laddmanual, Accurate powdersladdmanual m.fl. så mötte jag på en lagom laddning med 42grs VV N-135 bakom denna 125grs BST där hastigheten, enligt tabellen bör bli runt 840 – 850m/s. (Henrik sa dock att hans erfarenheter säger att VV ligger i överkant med vad dom sätter ut för siffror i manualen och man brukar aldrig, eller mycket sällan uppnå de utsatta hastigheterna.)

Jag laddade upp 20st och åkte till marken för en provskjutning. Jag satte tavlan på 80meter och gick och la mig till rätta. I med ett ”piller” ett par torrklickningar och sedan började jag min femskottsserie. Pang, skottet satt perfekt. Nästa skott lika bra, nästan i samma hål, tredjeskottet nästan i samma hål, fjärde skottet drog iväg lite ut mot höger och det sista skottet tappade jag konsentrationen på och det flög upp en liten bit över de andra. När jag repeterade ut den sista hylsan så var hylshalsen helt sotad och sedan gick det en svart sotrand bak till hylsbotten på ena sidan, skulle uppskatta att denna raden var 4mm bred ungefär och sträckte sig från halsen till botten.

Hem och ringde till Henrik och frågade vad det kunde vara. Fick en mycket trevlig och givande lektion av Henrik angående över/undertryck över telefonen.

Här i slutet av detta inlägget vill jag också passa på att be om ursäkt till Henrik då jag sa till honom att det knappt fanns något papper mellan de 5 hålen. Men som ni kan se på fotot så gör det onekligen det. Men serien är ju helt OK i vilket fall som helst och denna laddningen kommer nog att bli bockarnas skräck.

post-2176-1215344065_thumb.jpg

• 1 month later...
Publicerat

Då var det så åter dags för en uppdatering.

Jag var häromdagen iväg och hämtade stocken till min 6mmBR. Riktigt fint i ordninggjord. Ställbar kolvkam kan jag bara glömma. Stocken passade perfekt i höjd i förhållande till mitt Swarovski 6-18x50 så där behövs det inte göras någonting.

Bilder lägger jag in så fort jag får liv i kameran. Det som återstår nu är då oljning, nätskärning och nytt kikarfäste. Oljningen kommer att inledas på fredag och kommer att hålla på i cirka 2 veckor. Därefter kommer ett lager med vax att läggas på. Givetvis kommer bilder under arbetets gång.

Kikarfästet kommer att bli en Picatinny skena som vi fräser ur laxspår i så att skenan går att trä över de integrerade klackarna på bössan. Ringarna jag ska slänga på picatinny skenan kommer att bli Leupold QRW, vilka är på väg hem till mig just nu. Även denna processen ska jag försöka få bilder på.

Nu är alltså 2 vapen av tre klara i den här trippeln. Det tredje vapnet var från början tänkt att bli en M65 i 416Taylor. Men i och med att jag tyvärr för tillfället fortfarande har kvar en del av min skotträdsla så kan jag nog tyvärr slå den kalibern ur hågen. I stället kommer det att bli en M55 till. Här är jag dock osäker på vad det kommer att bli för kaliber och en del övriga detaljer är än så länge oklara.

Koncepten som jag velar mellan är antingen en ren smygjaktsbössa i kaliber 6,5TCU eller 250Savage. Det andra konceptet som jag är inne på är en hundförarbössa i 338federal. Det kommer ju att bli en lite "udda" trippel då det från början var tänkt att bli som Henriks trippel alltså 3 lådor av olika storlek i olika kalibrar fast alla tre skulle ha liknande utseende och egenskaper. Detta var dock inte möjligt med Tikka då dom bara har 2 lådor.

Nu blir det alltså 3 M55:or i stället. Men detta kommer nog att bli bra det också till slut.

Nä nu kallar arbetet åter och chefen blir mindre glad av att man skriver på betald tid.

Bilder + uppdateringar kommer att fortlöpa så sakterliga.

Med vänliga hälsningar Joacim.

Publicerat

Jag har två små aptitretare tagna med mobilen som jag tänkte slänga upp.

intresset verkar svalt här :(

MVH/Jocke

post-2176-1220452698_thumb.jpg

post-2176-1220452707_thumb.jpg

Publicerat
Kikarfästet kommer att bli en Picatinny skena som vi fräser ur laxspår i så att skenan går att trä över de integrerade klackarna på bössan. Ringarna jag ska slänga på picatinny skenan kommer att bli Leupold QRW, vilka är på väg hem till mig just nu. Även denna processen ska jag försöka få bilder på.

Har du dubbelkollat så att det inte blir några problem med utkastningen av hylsor med en skena mellan baserna?

Publicerat
Har du dubbelkollat så att det inte blir några problem med utkastningen av hylsor med en skena mellan baserna?

Nä det har jag faktiskt inte kollat.

Tack för tipset. Ska kika när jag kommer från jobbet idag.

MVH/Jocke

Publicerat

Kom precis på att det är ju inga problem. Fräser in skenan som tänkt och kan hylsorna inte kastas ut så är det bara att montera av skenan och sticka av skenan över utkastaröppningen så blir det som två baser i stället.

MVH/Jocke

Publicerat

Lägg gärna upp fler bilder på bössan. Lite linolja på den kolven och jag kan tänka mig att den kommer att skina upp.

308án som du lagt ut tidigare är ju kanonfin!

ps. flåt Mr Mauser.ds :P

Publicerat

Första lagret med olja är facktiskt påstrykt och bilder kommer antingen ikväll eller i morgon. Det blir när jag hinner :P

Jo jag är helnöjd med min 308win facktiskt. Den blir dessutom vackrare och vackrare vaje gång man tar den ur skåpet.

MVH/Jocke

Publicerat
ps. flåt Mr Mauser.ds B)

NÄ!

:P

/Micke

Publicerat

Nu är dokumentationen påbörjad och jag har börjat att ta en del bilder så smått.

Vi får tyvärr inte lägga in bilder på datorn här på jobbet vilket gör det problematiskt att lägga in bilderna nu. Det tar några dagar till. men jag ska lägga upp arbetsförloppet som återstår på bössan.

Glömmde ju att tillägga att min egen dator står hos flickvännen för tillfället och hon är mest hos mig nu :mellow:

MVH/Jocke

Publicerat

Projektet "haltar" på.

Jag har nu lagt på 3 lager med rödrotsolja på stocken och man börjar nu att kunna se hur stocken kommer att framhäva sin ådring m.m. Kolven kommer bli mer glansig än vad den är på bilderna som är infogade i detta inlägget.

Min porfyllning och oljning sker med CCL´s kit.

Oljningen görs enligt följande.

1. ta rödrotsoljan. Stryk ett tunt och jämnt lager över hela stocken varje kväll/dag i 5 dagar. Låt stocken torka över natten.

2. Ta därefter och låt stocken stå/hänga i 2 dagar.

3. Ta nu härdaren. stryk på ett jämnt och tunt lager varje kväll/dag i tre dagar.

4. låt stocken hänga två dagar.

5. ta nu och blanda rödrotsoljan + härdare på stocken och marsera sedan in detta med handflatan över hela stocken. Upprepa 4-5 gånger (desto längre desto bättre resultat.). Slipa med slippastan som medföljer mellan varje av dessa 4 -5 gångerna.

6. Gör samma process som ovan men utan slippasta.

7. Sedan lägger jag på ett lager med CCL´s vax.

Denna preocessen tar cirka 2,5 vecka. Och det är värt var enda timme. Denna metoden har jag använt mig av på min 308win.

Bilderna är från vänster: Första lagret olja, andra lagret olja och dom två längst till höger är idag, tredje lagret olja.

MVH/Jocke

post-2176-1220724838_thumb.jpg

post-2176-1220724856_thumb.jpg

post-2176-1220724873_thumb.jpg

post-2176-1220724931_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu har jag lagt klart härdaren och i morgon så inleds porfyllningen. Bilder kommer efterhand.

MVH/Jocke

Publicerat

Har en fråga angående rödrotsoljan. Funkar det att lägga på den på redan oljade stockar? Upplever att min senaste Heym tappar lyster för fort efter oljan och att det nog fuskades med grundarbetet från ÅF tyvärr. <_<

Publicerat
Har en fråga angående rödrotsoljan. Funkar det att lägga på den på redan oljade stockar? Upplever att min senaste Heym tappar lyster för fort efter oljan och att det nog fuskades med grundarbetet från ÅF tyvärr. ;)

Enligt "manualen" som jag följer så SKALL en stock med gammal olja poleras ner med polerpastan som ingår. Pasta är väll kanske inte rätt ord då det är som en slags olja med fina, fina korn av någon sort i.

Om du vill kan jag skriva ordagrannt ur "manualen" så fort jag kommer hem och får tag i den?

MVH/Jocke

Publicerat
Enligt "manualen" som jag följer så SKALL en stock med gammal olja poleras ner med polerpastan som ingår. Pasta är väll kanske inte rätt ord då det är som en slags olja med fina, fina korn av någon sort i.

Om du vill kan jag skriva ordagrannt ur "manualen" så fort jag kommer hem och får tag i den?

MVH/Jocke

Yes, please :P

Publicerat

Nu sitter jag och lägger på dem sista lagren med olja. Jag håller på bilden på att få upp lystern på stocken. Porfyllningen blev klar igår.

i morgon så blir det inskjutning med den nya stoocken sedan åtrstår bara att Vapex ska skicka mina QRW ringar som dom ska ha skickat i över 2 månaders tid. Tyvärr verkar det inte vara så enkelt som att det är Vapex fel. De påstår att dem inte har fått ringarna från USA ännu. När de anländer så ska vi fräsa skenan på jobbet sedan är även 6mmBR:en klar.

MVH/Jocke

post-2176-1221917830_thumb.jpg

post-2176-1221917849_thumb.jpg