Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En Äkta Tikka Trippel.

Featured Replies

Publicerat

Kors i taket så bra det ser ut!!! :rolleyes::blush:^_^

• Svar 152
  • Visningar 34,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Kors i taket så bra det ser ut!!! :blush:^_^:D

Man tackar, man tackar! :rolleyes:

Det ligger en del timmar bakom resultatet :P

MVH/Jocke

Publicerat
Kors i taket så bra det ser ut!!! :lol::):D

Ja verkligen!

Det är nästan så en annan blir sugen på en valnötskolv B)

/Micke

Publicerat

Nu så är skönheten provskjuten. Men jag känner mi inte helt nöjd ännu. Det är något som saknas. Picatinny skenan kommer att bli perfekt på denna bössan då kikarsikten nu kommer för långt bak.

Jag vill också passa på att be MKJ om ursäkt då jag inte kan hitta den där förbaskade manualen. Letar för fullt, bara så du inte tror att jag har glömmt det.

MVH/Jocke

post-2176-1222106196_thumb.jpg

post-2176-1222106204_thumb.jpg

• 1 month later...
Publicerat

Hej Joacim,

Vill börja med att säga att jag tycker det ser riktigt bra ut.

Är någon uppdatering av tråden på G?

Aron

Publicerat

Hej igen,

Någon hade läst i din jaktdagbok att du skadat dig i handen, låter inte alls trevligt. Utgår ifrån att du har viktigare saker för dig än att uppdatera denna tråd.

Hoppas att du blir helt återställd snabbt och att du slipper dras med några men.

Aron

Publicerat

Hej Aron och tack för en läkande hälsing och ett trevligt inlägg!

Helt rätt informerad ;) Jag har ett ganska skapligt hål i handen som i och för sig är igensytt nu men det tar ju sin tid med diverse rehabilitering m.m.

Vad det något speciellt som du ville veta? Är det skenan du tänker på?

Kul att du följer projektet föresten, alltid kul när folk intreserar sig för ens projekt.

MVH/Jocke

Publicerat

Hej igen,

Låter inte alls trevlig, jag hoppas som sagt att du återhämtar dig snabbt och utan men.

Jag tyckte att det varit lite väl tyst i tråden och var nyfiken på om du fått till montaget med skenan som du ville?

Men det kanske var i samband med det arbetet du skadade dig...

Krya på dig.

Aron

P.S.

Snart har jag fått ihop mina 50 inlägg och kan hänga med via din jaktdagbok :P

D.S.

Publicerat

Hej igen Aron!

Tack än en gång!

Nejdå det var inte vid arbetet med skenan som skadan kom. Skenan är klar för länge sedan.

Arbetet med skenan blev en flopp, mer än en flipp. Materialet var alminium vilket vi i och för sig tyvärr anade, detta gör att skenan blev rijält instabil och "väggarna" flexade vilket gjort att planen med skenan numera är nerlagd.

Nya planer är dock öppnade. Jag kommer att ta två Leupold QR Gunmakersmodel, och fräsa in dessa likt som på min 308win.

MVH/Jocke

• 1 month later...
Publicerat

En uppdatering kan nog vara på sin plats då jag fick klart baserna och fästerna igår. Tyvärr så blir det inga bilder på när arbetet gjordes då det blev lite tid över så att jag slängde ihop bössan och glömde kameran hemma. Det som återstår nu innan de två första vapnen är helt 100% färdiga är att kallblånera baserna och att få stocken nätskuren.

Det kommer att läggas in lite bilder allt eftersom på hur 6mmBR:en blev. Ska också lägga in ett "gruppfoto" på de båda vapnen tänkte jag.

Fortsättning följer med andra ord.

MVH/Jocke

Publicerat

Kul att arbetet går framåt.

Givetvis er vi fram emot att få se bilderna på det färdiga resultatet.

//Henrik

Publicerat
Kul att arbetet går framåt.

Givetvis er vi fram emot att få se bilderna på det färdiga resultatet.

//Henrik

självklart så går det framåt, om än sakta men säkert.

Bilder kommer under dagen alternativt morgondagen.

MVH/Jocke

Publicerat

Stort problem har tågat in i projektet.

Jag håller tummarna på att det går att lösa, annars är min 6mmBR "kokt" :D:(

Verkar som att de integrerade klackarna kan ha varit "ojämna" vilket har gjort att nu när vi har fräst de integrerade klackarna till fyrkantiga "profiler" så har det ojämna/sneda fortsatt. Detta har resulterat i att det är precis så att sjystermånen i sidan på min Swarovski räcker till. Med andra ord har något bokstavligen gått "snett". Jag återkommer med en uppdatering på detta eländet.

MVH/Jocke

• 2 weeks later...
Publicerat

Imorgon så ska jag och pappa försöka att rätta till BR:en för då står fräsen ledig.

Jag återkommer när jag har åkt för att provskjuta den. Nu håller vi tummarna för att det är detta som är fel.

MVH/Jocke

Publicerat
Imorgon så ska jag och pappa försöka att rätta till BR:en för då står fräsen ledig.

Jag återkommer när jag har åkt för att provskjuta den. Nu håller vi tummarna för att det är detta som är fel.

MVH/Jocke

Nu är jag tillbaka igen och det verkar possetivt med min 6mmBR. Felet låg antagligen i att på något vis hade det konat när vi fräste vilket gjorde att basen inte föll ner fullt ut mot botten på klacken och på det viset så lutade hela basen. Nu har vi tagit sju hundradelar och nu ligger det pall igen. Vi får se hur testskjutningen går. Men om den är sju hundradelar sned på en sträcka av 20mm så kan man ju tänka sig hur många cm det blir på 100meter.

fortsättning följer.

MVH/Jocke

Publicerat

Skönt att det verkar lösa sig :huh: Du måste ju visa hur skyttet här i halland går till snart!!

/Petter

Publicerat
Skönt att det verkar lösa sig :D Du måste ju visa hur skyttet här i halland går till snart!!

/Petter

Lugn, bara lugn :blink: Jag ska släpa med dig och skjuta så du tröttnar lille vän :wub:

Har monterat ihop bössan idag så i morgon blir det nog en snabbis till marken också håller jag tungan rätt i mun och hoppas på det bästa. Måtte någon högre makt stå på min sida för en gångs skull nu!

MVH/Jocke

Publicerat

Klart att högre makter står dig bi som du har trälat.

Håller tummarna.

/Lasse

Publicerat
Lugn, bara lugn :P Jag ska släpa med dig och skjuta så du tröttnar lille vän ;)

Har monterat ihop bössan idag så i morgon blir det nog en snabbis till marken också håller jag tungan rätt i mun och hoppas på det bästa. Måtte någon högre makt stå på min sida för en gångs skull nu!

MVH/Jocke

Låter Gött :rolleyes: Lycka till!!

Publicerat

YES :blink:

Tillbaka efter att ha tillbringat några timmar på marken med lite skytte. Och visst var de högra makterna på min sida idag. Bössan fungerar kanon! Har cirka 20 - 25 klick kvar till ändläget nu vilket bör räcka till gott och väl.

Sköt 3 stycken 3 skottsträffbilder på 120meter och alla tre låg mellan 15 - 18mm vilket får anses godkännt. Märkte dock att jag nog har problem med rekylupptagningen då träffbilderna vandrade runt lite. I och för sig är det ganska så svårt att hålla likt från gång till gång på en luftgevärstavla på 120meter.

Laddningen jag sköt med idag var 32grs VV-135 bakom en 65grs V-max moly.

Lägger in bilder i kväll eller morgon.

MVH/Jocke

Publicerat

Och här kommer bilden på den bästa serien från igår.

Det nedersta och fjärde skottet är inget som tillhör serien. Detta är skjutet på 20 meter efter grovinställningen.

Och det som återstår nu med bössan är att blånera baserna och få den nätskuren. Det börjar ta sig :D

MVH/Jocke

post-2176-1232187524_thumb.jpg

Publicerat
Sköt 3 stycken 3 skottsträffbilder på 120meter och alla tre låg mellan 15 - 18mm vilket får anses godkännt.

MVH/Jocke

Inte illa på 120m i ett antal minusgrader och mycket kläder gissar jag. Skulle nog kalla det väl godkänt. :ph34r:

Kul att bössan levererar. :rolleyes:

Publicerat
Inte illa på 120m i ett antal minusgrader och mycket kläder gissar jag. Skulle nog kalla det väl godkänt. :mellow:

Kul att bössan levererar. <_<

Tack det var skönt att höra att man får VG ;)

Dessutom var det med stöd av ryggsäck och beanbag alltså inte benstöd och dylikt. Kan det kanske vara av den anledningen som träffbilderna vandrade runt lite på luftgevärstavlorna? En annan anledning kan vara att det var RWS tändhattar och dom är inget vidare, det vet jag sedan innan. Men nu har jag köpt Winchester SR tändhattar och hoppas de ska fungera bättre. Men tändhattarna har gjort så att det har spridit mer förr så det kanske inte är tändhattarna ändå?

En annan sak som jag har bytt sedan sisst är hylsor. Från Lapua till Norma. Norma hylsorna gör att man i bland får slå upp slutstycket. Vet inte vad det beror på men tror att de kan va lite långa för om man kalibrarar dem hårt så fungerar det bra men cirka var 10: onde hylsa låser sig.

Jag ska göra mer tester och då ska det skjutas 5-skottare då 3 st 3-skottare inte säger allt för mycket.

Jag har börjat att övergå till ryggsäck mer och mer nu vid träningarna då jag tänkte övergå från benstöd till ryggsäck på jakterna helt. Man bör kunna skjuta ganska hyggligt liggande med en ryggsäck under förstocken?

MVH/Jocke

Publicerat
En annan sak som jag har bytt sedan sisst är hylsor. Från Lapua till Norma. Norma hylsorna gör att man i bland får slå upp slutstycket.

Då får du gå ner i laddning. Normahylsor är ju lite "blötare" än Lapua, så de kanske inte fjädrar tillbaka lika mycket i patronläget som Lapuahylsor.

Fina träffbilder f.ö.! <_<

Publicerat
Då får du gå ner i laddning. Normahylsor är ju lite "blötare" än Lapua, så de kanske inte fjädrar tillbaka lika mycket i patronläget som Lapuahylsor.

Fina träffbilder f.ö.! <_<

Okej. Men det känns som att det inte bör vara några större problem då Vhitavori anger 33grs som max för en 70grs HPBT och detta är en 65grs molybelagd kula, dock inte BT men den bör ju ändå gå att sätta framför 33grs minst?

MVH/Jocke