Publicerat Januari 17, 200917 yr Okej. Men det känns som att det inte bör vara några större problem då Vhitavori anger 33grs som max för en 70grs HPBT och detta är en 65grs molybelagd kula, dock inte BT men den bör ju ändå gå att sätta framför 33grs minst? Ok, har du koll på hastighet och hylsbottenexpansion?
Publicerat Januari 17, 200917 yr Ok, har du koll på hastighet och hylsbottenexpansion? Ursäkta mig. Skulle på barnkalas innan så jag hade det lite brådskande. Det är såhär att man får slå upp/ut slutstycket även ifall man bara kamrat en patron. Alltså inte avlosat den. Vilket förbryllar mig. Men jag har en känsla av att det kan ha med längden på nya Norma hylsor och göra då det blir bättre ifall man kalibrerar dem hårt med fullängdsverktyg. Tyvärr har jag ingen kronograf ännu men jag funderar på att skaffa det. Det finns ju så himla mycket som man skulle behöva. DEt är en hård vapen/jakt/skytte värld vi lever i MVH/Jocke
Publicerat Januari 17, 200917 yr Det är såhär att man får slå upp/ut slutstycket även ifall man bara kamrat en patron. Alltså inte avlosat den. Vilket förbryllar mig. Ok, då är vi två
Publicerat Januari 17, 200917 yr Ok, då är vi två Jag är lite "orolig" att det kan vara ett 6mm Remington BR patronläge i mitt vapen och att då 6mm Norma BR hylsorna blir för långa för patronläget. MEN det står ju 6mmNormaBR i botten på lapua hylsorna också MVH/Jocke
Publicerat Januari 19, 200917 yr Har mest suttit i laddbåset idag då flickvännen jobbar från 17 - 01 inatt. Bestämde mig för att ta tag i det här med att trimma lapua hylsorna till min 6mmBR så att de blir lika långa allihop. Har inte lekt med den här hylssvarven så mycket innan så jag fick läsa på lite där och sedan började jag att svarva. Det var bara ett problem, fast det är ju inget problem igentligen och det är att det var bara cirka 10 av de 50 hylsorna som gick att svarva resten var bra i längd och då har jag ändå laddat dessa hylsorna 5 - 6ggr. Lapua är bra grejer det. Eller hur Exabit Igår kväll jobbade tjejen också sen kväll så då gjorde jag lite roliga diagram och beräkningar på 6mmbr och den kula + laddning som ja kör med nu. Här under kan ni se en bild på ett diagram som visar kulbanan på en laddning med 65grs V-max och en utgångshastighet på 990m/s. Börjar även jag likt som Exabit tycka att det är roligt med diagram och beräkningar MVH/Jocke
Publicerat Januari 21, 200917 yr Provar väll att slänga in det här också då och se ifall det är mer aktivitet här. "För övrigt så har jag suttit nere i laddrummet nu och laddat upp 50st 65grs V-max i Lapua hylsor och med Winchester tändhatt och krutmängden är 32grs Vhitavori N-135, jag satte en patronlängd på 54,6mm vilket borde göra så att kulan tar i bommarna. Problemet nu är att mina V-max börjar tryta och 65grs V-max moly har ju utgått från Hornadys sortiment. Vad tycker ni jag bör satsa på när dessa 90st är slut? Funderar på följande: 55gr Nosler Ballistic Silver Tip 58gr Hornady V-Max Moly 77gr Lapua Silver Scenar 68gr Berger Hollow Point Flat Base Moly Vilken av dessa är den hetaste kandidaten tro? Kollar man på BC:n så är ju Scenar överlägsen men tyvärr är den också det vad det gäller prislappen Vad tycker expertisen? Och det sista jag har att säga i detta inlägget är att jag ser att Barnes har kommit med en 80grs TSX polymer-tip. Tror ni att denna skulle kunna fungera i en 1/12" pipa? i så fall vill jag nog helst gå ifrån moly och satsa på Barnes på rådjuren och Nosler BST till träning." MVH/Jocke
Publicerat Januari 21, 200917 yr Fin graf! Givetvis ska det vara graf i texten ovan, det är ju inget diagram Ibland slirar det på lamellerna i hjärnkontoret MVH/Jocke
Publicerat Januari 21, 200917 yr Givetvis ska det vara graf i texten ovan, det är ju inget diagram Graf, diagram, whatever...
Publicerat Januari 21, 200917 yr Jocke, jag har skjutit 55 grains BT i min 6x45:a med utmärkt resultat. Både när det gäller precision och effekt på rävarna. Henrik
Publicerat Januari 21, 200917 yr Jocke,jag har skjutit 55 grains BT i min 6x45:a med utmärkt resultat. Både när det gäller precision och effekt på rävarna. Henrik Det låter som att jag kan gå på Nosler BST utan att tveka. BC:n är ju hur som helst bättre på dem än på mina V-max som jag använder nu. 0.280 på Nosler BST och 0.250 på V-maxen jag har nu. Ska ringa i morgon och beställa ett par, tre askar Nosler Ballistic silver tip och ett 243winchester verktyg till Thamslingen här på forumet. MVH/Jocke
Publicerat Januari 27, 200917 yr Från att ha varit tänkt som en "Äkta Tikka trippel" så blev det en godkänd DUO istället. Jag har nu bara lite småsaker kvar i detta projektet. Det ena är att blånera om 308:an, ett annat är att få BR:en nätskuren och ett tredje är att kallblånera detaljerna till kikarbaserna på BR:en. Sedan så anser jag mig vara helt klar med detta projektet. Jag väljer därför nu att blåsa av detta projektet och kanske lägga in någon bild så småningom på det helt färdiga resultatet. En moderator får hämskt gärna lägga denna i kategorin "färdiga projekt". Jag kommer inom kort att öppna upp en ny projekttråd då jag håller på och för den delen även har hållt på under ett tag nu att smida på ett nytt projekt. Detta kommer dock att ta lite tid att hinna fram till och ifatt då grunden som det ska byggas utifrån inte är helt enkel att hitta. Visst det är nog inget jätte arbete men jag tar det lugnt och när chansen kommer så tar jag den. Givetvis så kommer mina tankar och planer att komma upp i en projekttråd inom en snar framtid. Med vänliga hälsningar Joacim
Publicerat Mars 23, 200917 yr Jaha då har jag fått all anledning att damma av denna gamla tråden igen. Min trippel har nu blivit fullbordad. Även om det inte blev riktigt som det var tänkt i början av den här tråden! Jag har nu gjort min 6mmBR till en långhålls och stillasittande bössa för klass 2 och neråt. Den väger cirka 4kg "naken" och när min Trijicon 5-20x50 kommer på så kommer den väga cirka 4,7 - 4,8kg vilket är ganska så "heavy"....... Min 308win har blivit en "allround" klass 1 bössa med en röd/orange plaststock på. Den har fått ett Zeiss 1,5-6x42 på sig och den känns väldigt allround inom klass 1 spannet. Det som då saknas är antingen som jag var inne på i början. En lite grövre historia gjord på en M65. Men det känns inte som att det behövs med tanke på den jakt jag bedriver idag. Det jag behöver är en till klass 2:a som jag kan sätta på den gamla 308win stocken på (alltså den Göran gjorde) och använda för smygjakterna. Så idag var jag in till min lokala krämare och skulle investera i lite tändhattar då jag håller på att greja med en 243win åt en kompis. Detta grejandet inkluderar även lite handladdning då han säger att den inte skjuter något vidare. Det ska bli spännande att se ifall jag kan få den att skjuta. I vilket fall som helst så frågade jag min lokala handlare, utan någon större förhoppning. Ifall han kanske hade en M55:a i 222rem stående för en billig peng. - Näää det har jag inte.... Men om det duger med 223rem så har jag en stående här borta i ett hörn sa han. OJ oj, där stod ju vad jag sökte även om den var lite "defekt" då den inte matar fullt som den ska. Men jag får den för 3000kr och på köpet får jag ett nytt magasin, i och för sig avsett för 243, 308win längd.... Detta är i och för sig bara bra då jag tror jag vet vad det är för fel och jag tror inte magasinet måste bytas utan jag har fått ett extra magasin till min 308win på köpet i stället Så nu har jag en M55 i 223rem, En i 6mmBR och en i 308win. Dom är helt olika alla 3 vilket skiljer sig helt och hållet från vad kraven var i början av denna tråden. Men likt förbaskat är det en liten trippel och det känns som att detta nog ska bli bra. Med vänliga hälsningar Joacim
Publicerat Mars 23, 200917 yr Låter bra det där. Man ska ha tur ibland också Jadu det kan minsann behövas somliga dagar MVH/Jocke
Publicerat Mars 26, 200917 yr Nu måste jag bara skratta av mig lite. Har kommit till insikt i mitt liv nu och måste nog göra er besvikna och avskriva den sista bössan i trippeln ändå. Jag kommer nu i stället att satsa på att köpa komponenter till min 6mmBR i stället och verkligen koncentrera mig på att bli en bättre skytt istället för att skjuta problemet framför sig hela tiden genom att köpa nya vapen hela tiden. Det blir lätt så att man gärna, om man har lite pengar över köper sig en ny bössa. Men man har inte råd att värken träna med nyförvärvet eller med sina gamla då det nya inköpet spräckte budgeten för vapen/tillbehörs köp för ett par tre månader framåt. Därför har jag idag varit iväg och köpt 500st 75grs Sierra HP så att jag verkligen kan träna och öka min skicklighet i stället för att samla på en massa bössor som man har ringa användning för när man är en skapligt medioker skytt Därför ska jag i morgon ringa till vapenhandläggaren och be henne riva min ansökan. Sedan åka till vapenhandlaren och säga att jag inte vill ha bössan längre och som pricken över I:et så ska jag köpa 1kg VV N-140 till så att jag kan ladda och träna, ladda och träna osv....... Och om lite mer än 1 månad så kommer ju mitt nya Trijicon 5-20x50 till BR:en och då kommer jag ändå inte ha tid och lust med fler bössor. För då ska det tränas flitigt med nya kikarsiktet MVH/ den ständigt lika "hialösa" och oförutsägbara Joacim
Publicerat Mars 26, 200917 yr Joacim- det finns bara ett sätt att bli en bra skytt på, triggertime, det är så enkelt men ändå så svårt. Jag högaktar ditt val som klokt och undrar var jag kan köpa den pang du inte längre skall ha???? /C
Publicerat Mars 26, 200917 yr Känner igen mig otroligt mycket i ditt resonemang, Joacim. Kan bara säga att jag tycker att du gjort det rätta valet! Det är oerhört lätt att bli förvirrad med för många bössor och pipor hemma. Att downsize:a eller åtminstone fokusera på ett fåtal är man helt klart betjänt av. Eftersom du inte bränner några broar så kan du alltid färdigställa din trippel vid ett senare tillfälle, om suget kommer
Publicerat Mars 26, 200917 yr Klokt val! Kanske man borde anamma det själv Men ändra bara ansökan så du får ett inköpstillstånd istället, det räcker ju i 6 mån. Så har du ifall andan faller på. Den brukar ju kunna göra det
Publicerat Mars 26, 200917 yr Känner igen mig otroligt mycket i ditt resonemang, Joacim. Kan bara säga att jag tycker att du gjort det rätta valet! Det är oerhört lätt att bli förvirrad med för många bössor och pipor hemma. Att downsize:a eller åtminstone fokusera på ett fåtal är man helt klart betjänt av. För ett år sedan så skulle jag minimera mitt vapeninnehav men maximera nyttjandet av dom istället. Tanken var att endast ha min 22hornet,min 308 och min 300 H&H...... Det var så förbannat tråkigt så idag har jag sex och är lyckligare /Micke
Publicerat Mars 26, 200917 yr Jag tycker ditt val är helt rätt och desto fler bössor desto svårare att hinna träna med alla precis samma fälla många jägare faller i när det gäller hundar. Man skaffar fler och allt slutar med att det blir ingenting av någon ska man lyckas bra med något gäller det att satsa hårt det kräver mycket tid och har man då både familj och jobb är det lätt att förköpa sig.
Publicerat Mars 26, 200917 yr Joacim-det finns bara ett sätt att bli en bra skytt på, triggertime, det är så enkelt men ändå så svårt. Jag högaktar ditt val som klokt och undrar var jag kan köpa den pang du inte längre skall ha???? /C Givetvis säger jag inget om det. Jag vet att till sommaren kommer det lite skatteåterbärging... Förhoppningsvis finns bössan kvar tills dess. Känner igen mig otroligt mycket i ditt resonemang, Joacim. Vad tror du min första tanke var när jag kom till insikt med hur jag skulle göra? Jodå tanken om att vi kanske trots allt är tvillingar på något vis slog mig med full kraft För ett år sedan så skulle jag minimera mitt vapeninnehav men maximera nyttjandet av dom istället.Tanken var att endast ha min 22hornet,min 308 och min 300 H&H...... Det var så förbannat tråkigt så idag har jag sex och är lyckligare /Micke Tänk att du ska komma och förstöra den där känslan av att allt nog är perfekt som man har det :D Men sex det har jag ändå, fast inte i vapenskåpet Och till Lars och Eskimo1 Så värkar det som att jag har ert fulla stöd MVH/Jocke
Publicerat Mars 6, 20206 yr Hej allihopa, Gör ett rejält trådlyft då min nyss hemkomna Tikka M55 223rem (för övrigt den som omnämns här i tråden, så det tog mig 11år att köpa den ?) har väckt lite känslor till liv hos mig om att återigen grotta ner mig lite i "Customträsket". Detta är absolut inget som är säkert men tankarna som far genom huvudet är något i stil med 3 Tikka M55:or. En klass 2 för bockpyrsch, räv och när telningarna ska börja skjuta lite mer på allvar, om den bibehålls i 223rem eller pipas om till 6XC det kan jag inte svara på än. En klen Klass 1 för lite stillasittande mer stationär jakt där klass 1 kapacitet är att föredra kommer bli i 7mm-08. Samt den sista som kommer att bli en kortare liten rackare med öppna riktmedel, tunn frontmonterad dämpare i 338 federal eller 358win - troligtvis den sista då den blir billigare att öva med för drevjakt, spannmålsjakt osv. Alla 3 med dämpare. Den klenare klass1:an eventuellt med kkc-kolv (om man får önska fritt ?) Klass 2:an försedd med en kikare med 20-30x maxförstoring. Klen klass 1 med ett typ 2-10 eller liknande. Den sista med ett 1-5/6/8 någonstans. En liten fråga här då. Vilken dämpare hade ni kört på till 338/358:an? Gillade ju den V-mac havanna som jag köpte av dansken, den lär ju ligga en bit under Blasers öppna rm med men verkar inte finnas till kalibrarna i fråga?
Publicerat Mars 6, 20206 yr 12 minutes ago sidelock sa: Låter som det som står i mitt skåp så du har min välsignelse. Japp, det är jag medveten om frånsett att du har en 358win baserad på en Rem 7 - så inte riktigt samma ändå ??