Publicerat Oktober 4, 200718 yr Funderar på om jag ska köpa ett benstöd har fastnat lite för Harris, tycker dem verkar va stabila. Använder man dem, eller får de ligga hemma? Ser att folk säljer dem efter ett tag. Är dem enkla att montera av och på för olika jakt tillfällen? Ska användas till smyg å vakjakt vid gärden där det är brist på stöd. Ska både kunna ligga och sitta upp å skjuta, vilken höjd på stödet? (Jag är 180 lång) Vart köpa?
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Har två Harris-benstöd, bägge av modell 25C (Swivel bipod). Lätta att sättta dit och ta av (mina sitter för det mesta på). Använder dom till fågeljakt och vakjakt på räv och rådjur och är helnöjd sånär som på att jag tycker att dom kunde gjort dom ytterligare lite lättare. Går bra att skjuta sittande (i mitt fall, jag är 194cm i strumplästen). Köpte mina i USA.
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Vad är det för tum på dina Angler? jag är 194 cm och skulle vilja ha benstöd som man både kan ligga och skjuta med och sitta och skjuta. Fattar inte detta med tum
Publicerat Oktober 5, 200718 yr 131/2 - 27 tum. Dvs 34.3 - 68,6 cm. Att skjuta sittande kräver ofta att jag sätter mig mot en trädstam eller något, dom är just så pass långa att det går bra.
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Jag har 12-25 tum och de är lite för höga för att kunna få en optimal skjutställning liggande, men det fungerar utan problem. Samt att de går att sitta och skjuta helt perfekt.
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Författare Är benstöd det optimala eller ska man släpa omkring på en väska proppad med kläder istället? Vilket föredrar ni? sitta eller ligga å skjuta med harris benstöd.
Publicerat Oktober 5, 200718 yr har osså Harris!.. e skit nöjd!.. kan både ligga å sitta me mina!... lätta å ta på å av!... och ja känner inte dom är ivägen när dom e på men inte använder dom!.... Mvh
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Författare har osså Harris!.. e skit nöjd!.. kan både ligga å sitta me mina!... lätta å ta på å av!... och ja känner inte dom är ivägen när dom e på men inte använder dom!.... Mvh Låter som du (e skit nöjd) med dem ;D Hur lång är du och storlek på stödet? Mvh......
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Är benstöd det optimala eller ska man släpa omkring på en väska proppad med kläder istället? Vilket föredrar ni? sitta eller ligga å skjuta med harris benstöd. En väska full med kläder har jag testat, men tycker inte det är nån bra lösning. Är bara ivägen...
Publicerat Oktober 6, 200718 yr Vilket föredrar ni? sitta eller ligga å skjuta med harris benstöd.För det mesta blir det liggande skytte, men nå'n gång nu och då så händer det att jag skjuter sittande. Föredrar liggande skytte.
Publicerat Oktober 7, 200718 yr Författare Går det att montera harris på alla vapen eller måste man byta remfästet på en del? Mitt remfäste är jä****t trångt skulle säta på snabbfästen jag har, det va bara o glöma.
Publicerat Oktober 7, 200718 yr Ibland funkar det inte. Jag har själv borrat upp hålet, i ett remfäste, till lite större diameter för att det skulle funka.
Publicerat Oktober 7, 200718 yr Och jag har 9-13" för liggandeskytte(passar även perfekt på skjutbanan sittande i bänk) Använder dom till tre av mina kulvapen och går aldrig hemifrån utan dom! /Micke
Publicerat Oktober 7, 200718 yr Jag har precis som Micke...dvs 9-13", men jag har med s.k swivel, alltså du kan vinkla geväret när benen är utfällda och står på marken...bra när det är ojämn terräng ... Jag är 180cm lång och tycker att 9-13" är klockrent för liggande skytte... /Fredde
Publicerat Oktober 7, 200718 yr Författare Låter bra, ;D Ni har övertygat mig nu men frågan är om jag ska köpa dem i Götene/Torsbo,H eller min lokala handlare. Måste snoka lite efter priser.
Publicerat Oktober 12, 200718 yr Författare 9-13" blir det för lågt om man skulle sitta mot en trädstam å skjuta.?
Publicerat Oktober 12, 200718 yr prova hålla bössan i min och max höjdläge (22-33cm) så känner du själv vad som passar dig.
Publicerat Oktober 14, 200718 yr Även jag kör med Harris. Men jag andvänder bara den lägsta modellen då jag tycker det blir instabilt att skjuta sittandes. Med andra ord skjuter jag alltid liggande med dem. Jag andvänder dem bara på bockjakten,alltså mellan 16aug - 1okt, sedan åker dem v då jag bara sitter i torn. och skulle jag smyga efter den 1okt så har jag 308win i stället och låter min BR vara hemma. MVH/Jocke
Publicerat Oktober 14, 200718 yr har ett harris stöd till salu,,1&2 ligth tror jag den heter och är cirka 75cm helt utdragen,finns i stockholm eller lövånger för intresserade,säljes för runt 500sekaren och den är fjädrarna uttgana på för slippa skramler,,köp köp köp och jaga inte nära mig
Publicerat Oktober 14, 200718 yr Även jag kör med Harris. Men jag andvänder bara den lägsta modellen då jag tycker det blir instabilt att skjuta sittandes. Med andra ord skjuter jag alltid liggande med dem. Jag tror detta är en träningssak, jag skjuter garanterat 10 av 10 lerduvor sittande med mina harris 12-25 tum på 100 m.
Publicerat Oktober 14, 200718 yr Författare Ska mest använda stödet vid åkrar så marken är inte så jätte ojämn. Behövs vagga då eller klarar man sig utan, det kanske är jätte känsligt om det inte står rakt ?
Publicerat Oktober 14, 200718 yr Ska mest använda stödet vid åkrar så marken är inte så jätte ojämn.Behövs vagga då eller klarar man sig utan, det kanske är jätte känsligt om det inte står rakt ? Ska du använda stödet vid jakt så är det ett måste med vaggan. Några grader lutning blir ganska stort på 200 meter. Säkert någon som kan räkna ut hur mycket varje grad kommer att fela på 200 meter.
Publicerat Oktober 14, 200718 yr Ska du använda stödet vid jakt så är det ett måste med vaggan. Några grader lutning blir ganska stort på 200 meter. Säkert någon som kan räkna ut hur mycket varje grad kommer att fela på 200 meter. Måste och måste,jag jagar liksom vakjägaren kommer att göra mest utefter åkrar,har ingen vagga på min och har inga större problem med lutning. Ibland måste man justera lite men det finns alltid tid för det tycker jag. /Micke
Publicerat Oktober 14, 200718 yr Priset blir lite dyrare, viktmässigt är det dock ingen direkt skillnad. Jag instämmer med rekommendationerna att skaffa en med vagga (swivel, pivot), då priskillnaden knappast motiverar att låta bli.