Publicerat Oktober 25, 200718 yr Min tik ligger kvar i ett tag men kommer upp i jämna mellanrum så de är jobbigt om grävlingarna rör sig medans tiken är uppe.. med tanke på att de är 4 meter djupt? De sanaste 2 gryten jag varit i har varit kolmilor så vi har bara behövt gräva en meter max så de är som att sno godis från småbarn. hur långt är det mellan umeå och härnösand?
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Låter som min hane. Tiken har förvisso visat förmåga att "hålla i" men hon är som sagt inte mogen uppgiften. Kring 20 mil är det väl mellan Härnösand & Umeå om jag inte tar helt fel
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Jag bjuder första bästa rävstövare på en helhelg med rävjakt. En mindre trafikerad väg genom marken på ca 2500 ha. Grythundar finns att tillgå, samt jaktkoja alternativt boende i lägenhet Edit: Roben bjuder på öl och underhållning.
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Låter som min hane. Tiken har förvisso visat förmåga att "hålla i" men hon är som sagt inte mogen uppgiften. Kring 20 mil är det väl mellan Härnösand & Umeå om jag inte tar helt fel Nog håller hon i men oftast kör hon på sprängartaktiken..byter ingångshål och ränner men när man liks kommer ner ligger hon kvar. Hur många gryt har du?
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Jag bjuder första bästa rävstövare på en helhelg med rävjakt. En mindre trafikerad väg genom marken på ca 2500 ha. Grythundar finns att tillgå, samt jaktkoja alternativt boende i lägenhet Edit: Roben bjuder på öl och underhållning. Kommer å släpper min stövare på räv men han är ung så det blir inte räv varenda gång Han har drivit räv minst 10ggr i höst men har inte kommit åt mickel,för långa håll å sen när man jagar ensam för det mesta så är det inte så lätt.
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Kommer å släpper min stövare på räv men han är ung så det blir inte räv varenda gång Han har drivit räv minst 10ggr i höst men har inte kommit åt mickel,för långa håll å sen när man jagar ensam för det mesta så är det inte så lätt. Absolut! Du är välkommen. PMa mig så kan vi komma överens om en helg då du har tid Andra rävstövare är också välkommna, det finns ju 4 helger per månad
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Vet inte hur man lägger in citat *s* Till jonnegone; För tillfället har vi bara det här grävlingsgrytet där vi med säkerhet vet att grävling ligger inne. Flera grävlingar måste det vara med tanke på hur det ser ut vid grytet. Sedan har vi åtminstone ett par gryt till på marken där vi sett spår av grävling (ditsläpat bäddmaterial osv) men hittills har det inte legat någon inne de gånger vi släppt hund, möjligen i ett utav dem -ett stenskravel skulle man väl kunna säga att det är (borde inte vara så svårt att ta sig ner till hunden tror vi, utan risk för ras mm), där vi misstänker att hunden kan ha svårt att hitta åt grävlingen, hon är så pass orutinerad än. Sen hade vi ett till men den grävlingen är borta nu ;D
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Vet inte hur man lägger in citat *s*Till jonnegone; För tillfället har vi bara det här grävlingsgrytet där vi med säkerhet vet att grävling ligger inne. Flera grävlingar måste det vara med tanke på hur det ser ut vid grytet. Sedan har vi åtminstone ett par gryt till på marken där vi sett spår av grävling (ditsläpat bäddmaterial osv) men hittills har det inte legat någon inne de gånger vi släppt hund, möjligen i ett utav dem -ett stenskravel skulle man väl kunna säga att det är (borde inte vara så svårt att ta sig ner till hunden tror vi, utan risk för ras mm), där vi misstänker att hunden kan ha svårt att hitta åt grävlingen, hon är så pass orutinerad än. Sen hade vi ett till men den grävlingen är borta nu ;D Det är säkert flera grävlingar om de är ett stort gryt..minnst 2 iaf. Jag ska kanske ner till dalarna om 2-3 veckor och jaga så då kanske jag kikarförbi om inte de är för sent. Har nångra ställen kvar här hemmavid som ska rensas och de är prio 1 men de är ju alltid kul att se nya marker om de finns tid:) hur gammal är den orutinerade?
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Det låter inte alls dumt , hör av dig innan bara! Den orutinerade (egentligen får nog båda räknas som orutinerade, första säsongen förra vintern för båda hundarna) är faktiskt 2 år men det har inte blivit så många tillfällen för henne hittills. Är inte så säker på att hon håller måttet heller, det får väl tiden utvisa.
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Vill bara passa på att tacka Roggman 66 för vänligheten att föra min önskan om att få tag i gris hundar här på forumet då jag själv varit frånvarande: Det hela slutade mycket bra,mängder av intressenter hörde av sej... MÅNGA av er kommer jag träffa framöver,,andra kanske... Tack Roggman och tack alla som hörde av sej
Publicerat Oktober 26, 200718 yr Panik är väll det minsta man kan säja. Nu är det så här att jag har en välfungerande gråhund i min ägo men ingen älgjakt kvar o det är surt som fan om man får säja så . nu undrar jag om det finns nått jaktlag i österötland,sörmland o norra småland som kan va intresserade av att få med en liten gråsudd på jakt(jag behöver inte skjuta själv) men åtminstonde så det blir skjutet för hunden. Hon jagar älg,gris o grävling med stor passion. hör gärna av er om det kan låta intressant, har även andra hundar i mitt lilla hundstall som jagar bra . Nås nog lättast på mail eller på pm Mvh Daniel med en sugen gråhund
Publicerat Oktober 26, 200718 yr Det låter inte alls dumt , hör av dig innan bara! Den orutinerade (egentligen får nog båda räknas som orutinerade, första säsongen förra vintern för båda hundarna) är faktiskt 2 år men det har inte blivit så många tillfällen för henne hittills. Är inte så säker på att hon håller måttet heller, det får väl tiden utvisa. Okej ska höra av mej om jag åker mot dina trakter hädanefter Jag började lite för tidigt med min tik och släppte henne på en räv som stövaren hade drivit in..hon va 7 månadet och blev biten efter 3 minuter i grytet trodde jag hade skitit i de blå skåpet men nu när hon är 1år och 4 månader så verkar allt stämma och hon fungerar iaf. Som sagt har jag bara skjutit en räv och den sprängde hon inte, så vintern blir intressant för jag köpte ju en sprängare....men men hon är en jättetrevlig jycke
Publicerat Oktober 28, 200718 yr säger som jonne,svårt å lite på en sprängare till grävling,vissa grävlingar brukar springa över hundarna och ut,värdlöst som föreliggare men som sprängare perfekt,parson är i grund och botten en sprängare,och en duglig föreliggare ibland bra tråd,,gräset är alltid bättre på andra sidan,,jag flaggar efter rävjägare runt gällivare trakten??finns ni??
Publicerat Oktober 28, 200718 yr Författare Bra tråd detta ;D Själv har jag lite mycket just nu men när det blir spårsnö så jagar gärna jag och en bekant hare och eller räv med drivande hund om någon har detta och behöver passkyttar. Tyvärr får man bara jaga med "medlemsägd" hund på våra marker av någon konstig anledning som jag inte begriper mig på. Själv kan jag bjuda på (50:-/dygn, endast 1 jägare tillåtet) rådjursjakt vak/smyg samt kråk/trut jakt på sensommaren. Och till sisst vår klappjakt som hålls på senhösten. Jag och en jaktkompis är grymt sugna på ett riktigt rävdrev i spårsnö 8)
Publicerat Oktober 30, 200718 yr Till Jonnegone; Som sagt, hör bara av dig innan så får vi se om vi inte kan sy ihop något Mitt mobilnr finns på hemsidan
Publicerat Oktober 30, 200718 yr Till Jonnegone; Som sagt, hör bara av dig innan så får vi se om vi inte kan sy ihop något Mitt mobilnr finns på hemsidan ser på din hemsida att du var å jaga med miss sofi och stövarn amy(rävpers)? fin sida iaf
Publicerat Oktober 30, 200718 yr Till Jonnegone; Som sagt, hör bara av dig innan så får vi se om vi inte kan sy ihop något Mitt mobilnr finns på hemsidan Det ska jag göra om jag har svängarna förbi:)
Publicerat Oktober 31, 200718 yr Till first_clas; Jag var inte med men hunden var Hade honom utlånad några veckor för jakt då det var skralt med tillfällen för oss.