Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var det någon som såg Rapport 19:30 ikväll? Det handlade om illegal jakt.

Featured Replies

Publicerat

Det är precis i början på nyheterna och det är inget som man försvarar, och deras jaktmetoder är väl så grymma. Detta är absolut inte till gangn för jägarkåren. >:(

Här kommer en länk som förhoppningsvis ska fungera.

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=342596

Publicerat

Trodde Erik hade mer innanför pannbenet :-

Filmen dom visade var antingen från 70-80 tal eller ryssland där han filmat förut :-[

Publicerat

Man får verkligen hoppas att vi jägare inte får skulden för detta också.... :(

Men samtidigt tycker jag det är bra att detta visas på nyheterna i bästa sändningstid.

Hoppas folket förstår att det inte är vanliga jägare som utför detta svineri mot våra rovdjur, utan att det är helt andra intressen som vill ha bort rovdjur ur ett ekonomiskt syfte.

Här uppe i norrbotten finns ett rovdjurshat som är enormt, hur många björnar, järvar, lodjur, vargar och kungsörnar som försvinner varje år vet nog ingen, men många är det. >:(

Publicerat

Blir så förbannan när jag ser sånt där. Nu får man hoppas att detta inte kommer att slå mot oss jägare.

Publicerat

Jag anser att inslaget i Rapport måste anmälas till granskningsnämnden. Det hävdas i inslaget att det är filmat någonstans i norra Sverige och att det är jägarna själva som filmat jakten, när det i själva verket är filmat någonstans i Ryssland med tanke på kläder vapen, skotrar och övrig utrustning. Det här inslaget strider helt klart mot kravet på saklighet.

Publicerat

Man blir bara så jävla förbannad. Och jag håller med om åvan skrivna inlägg, att denna film ej kan vara från nutida sverige. Då skotrarna och kälken som användes är högst otänkbart skulle brukas i dagens sverige. Då jag salu för skotrar, törs jag mig på en kvalifiserad gissnig att den gula skotern är en sen 60-tals maskin möjligvis början på 70. Och mig veterligen skulle nog varken lappar eller andra människor som färdas på fjället chansa och använda "stenålders fordon". Speciellt vid ett sådan tillfälle då chansen är överhängade att maskinen blir stående på fjället.

Men som sagt man blir så jävla förbannad att se hur media vrider på allt som har med jakt att göra. Sen är det helt otroligt vilka resurser och pengar som läggs ner på att jaga jägare. Vi har pensionärer i sverige som lever under minst sagt fruktansvärda förhållanden, och dom som jobbat för staten hela livet och i dag knappt har råd att köpa mat för sin pension. Varför inte lägga dessa pengar på dom eller vården som är minst sagt lika bedrövlig.

NEJ DET MÅSTE TILL EN ÄNDRING I SVERIGE.

Med förbannade hälsningar Patrik Abrahamsson

Publicerat

Så där ja, nu är en anmälan till granskningsnämnden upprättad.

"Program/inslag:Rapport / Illegal jakt på björn

Kanal/station: SVT

Sändningsdag:2007-10-07

Sändningstid: 19:30

Utveckla här varför du vill få programmet/inslaget prövat: Reportern hävdade att inslaget var filmat "någonstans i norra Sverige" av "jägarna själva", fast det framgick av såväl kläder, vapen, snöskotrar och övrig utrustning att filmen var från Ryssland. Detta kan inte vara något annat än ett osakligt inlägg i debatten om björnjaktens vara eller icke vara. Samtidigt så misstänkliggör inslaget hela jägarkåren i norra Sverige."

Publicerat
Så där ja, nu är en anmälan till granskningsnämnden upprättad.

"Program/inslag:Rapport / Illegal jakt på björn

Kanal/station: SVT

Sändningsdag:2007-10-07

Sändningstid: 19:30

Utveckla här varför du vill få programmet/inslaget prövat: Reportern hävdade att inslaget var filmat "någonstans i norra Sverige" av "jägarna själva", fast det framgick av såväl kläder, vapen, snöskotrar och övrig utrustning att filmen var från Ryssland. Detta kan inte vara något annat än ett osakligt inlägg i debatten om björnjaktens vara eller icke vara. Samtidigt så misstänkliggör inslaget hela jägarkåren i norra Sverige."

Bra hoippas att dom blir fälda för det där nu.

Publicerat

Då har jag skickat in en anmälan om detta inslag till Granskningsnämnden.

Publicerat
  • Författare
Då har jag skickat in en anmälan om detta inslag till Granskningsnämnden.

Bra foffe!

:D

Publicerat
  • Författare

Här är anmälan och den är registrerad. Jag tar förgivet att det är den om det inte är någon annan som har skickat in den. :D Jag själv har skickat in en anmälan till granskningsnämnden.

http://www.grn.se/grn/pages/CommissionPage...dnr=0812%2f2007

Publicerat

Ska bli myckat intresant o se hur lång tid det tar innan det är klart och vad beslutet blir. Det är första gången jag skickar in en anmälan till detta verk. KAn ju bli fällt om det är många som anmäler detta inslag.

Publicerat
  • Författare
Ska bli myckat intresant o se hur lång tid det tar innan det är klart och vad beslutet blir. Det är första gången jag skickar in en anmälan till detta verk. KAn ju bli fällt om det är många som anmäler detta inslag.

..och när dom känner att dom får en press på sig från jägarkåren också. ;D

Publicerat

Kollade nyss på Granskningsnämndens hemsida att det ligger 5 stycken anmälningar angående detta inslag i Rapport.

Publicerat
  • Författare
Kollade nyss på Granskningsnämndens hemsida att det ligger 5 stycken anmälningar angående detta inslag i Rapport.

Okej!

Publicerat

Det sägs i inslaget att Erik Fernström har fått bandet av "jägarna själva".?      ( I från norra Sverige.)

Undan håller han då inte fakta (namngivade) ifrån eventuell utredning ?

Eller fick han bandet märkt "De illegala björnjägarna" ?

Min första tanke.

Publicerat
  • Författare
Det sägs i inslaget att Erik Fernström har fått bandet av "jägarna själva".?      ( I från norra Sverige.)

Undan håller han då inte fakta (namngivade) ifrån eventuell utredning ?

Eller fick han bandet märkt "De illegala björnjägarna" ?

Min första tanke.

Jag hörde det också. Jag förstår inte varför dom skulle skicka band till honom om tjuvjakt på björnar ??? ??? ???

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

I går kom svaret från Granskningsnämnden och inslaget frias helt. >:( :( :(

Här är hela beslutet.

BESLUT SB 97/08

2008-02-18 Dnr: 812, 815, 816,

817, 823, 948/07-20

SAKEN

Rapport, SVT1, 2007-10-07, kl. 19.30, inslag om illegal björnjakt;

fråga om opartiskhet och saklighet

BESLUT

Inslaget frias. Granskningsnämnden anser att det inte strider mot kraven på opartiskhet och saklighet.

INSLAGET

Inslaget presenterades på följande sätt: ”I kväll kan Rapport visa ett unikt<reportage om tjuvjakt på björn. Den illegala jakten, som är svår att beivra, sker inte sällan från terrängfordon eller skoter och ibland med närmast medeltida fångstmetoder.” Därefter visades bilder där skoterburna jägare förföljde och sköt en björn. Reportern sa att bilderna var tagna någonstans i norra Sverige och att det var jägarna själva som hade filmat jakten.

Redaktionen hade fått bilderna av en naturfilmare, som intervjuades i inslaget. Han sa bland annat att det bilderna visade var både olagligt ochmoraliskt förkastligt. En polis som utredde jaktbrott sa att illegal jakt med skoter skedde årligen. Reportern beskrev en fälla med hullingar där björnen

fastnade och gick en plågsam död till mötes. Naturfilmaren sa att fällan var djävulsk och att den användes i Sverige. Polisen sa att fällan var primitiv och

klandervärd.

Reportern sa att Naturvårdsverket beviljat skyddsjakt på 184 av Sveriges 2 600 björnar och att det varje år dödades ”40–50, ja kanske 60” björnar illegalt. Naturfilmaren sa att det enligt forskare dödades fler björnar illegalt än legalt i vissa områden. Reportern sa att hatet och rädslan för björn var stort i de norra delarna i Sverige, där björnarna finns, eftersom björnen konkurrerade med människan om jaktbyte och tamdjur. En renägare sa följande: ”Svensk rovdjurspolitik, de ersätter vår sameby årligen med 14 500 kronor. Det är ju vad bara den första björnen gjorde skador på, under första timmen bara. Totalt sett har de ju tagit nästan 30 kalvar, fastän de har bara varit inne två timmar var.” Reportern sa att problemet med den illegala jakten inte bara var att den var grym, utan att det dessutom var nästan omöjligt för polis och åklagare att sätta dit brottslingarna. Polisen sa bland annat att det ofta saknades vittnen till brotten och att de inblandade skyddade varandra.

ANMÄLNINGARNA

Anmälarna uppger att det med ledning av bland annat de skotrar, vapen och kläder som syntes framgår att den illegala jakten inte utspelade sig i Sverige utan i Ryssland eller Östeuropa. Inslaget blev därmed vilseledande och innebar ett misstänkliggörande av jägare i norra Sverige. En anmälare

kritiserar att ingen från Jägareförbundet fick komma till tals. Hon anser också att uppgiften om 50–60 illegalt dödade björnar årligen var tagen ur luften.

PROGRAMFÖRETAGETS YTTRANDE

Sveriges Television (SVT) anser att inslaget inte strider mot kravet på saklighet i sändningstillståndet och anför i huvudsak följande. Enligt en rapport från Brottsförebyggande rådet förekommer illegal jakt med skoter i Sverige. Utredningen bygger bland annat på en genomgång av

samtliga polisanmälda misstankar om illegal jakt respektive jakthäleri på stora rovdjur under åren 1995–2005, sammanlagt 344 ärenden som följts från anmälan till eventuell utredning, åtal och dom. Enligt nästan var femte anmälan har snöskoter använts för att jaga rovdjur. Den jaktbrottsutredare

som medverkade i inslaget bekräftade också att det förekommer illegal jakt med skoter i Sverige.

När det gäller de bilder som visades i reportaget, redovisade reportern följande förutsättningar i sin speakertext: ”Det är jägarna själva som filmat jakten, men vi vet inte vilka jägarna är. De här unika bilderna har vi fått av den prisbelönte naturfilmaren NN…” Med hänsyn tagen till källskyddet och de personer som tagit bilderna, det vill säga jägarna själva som begick brott, går det inte att ange exakt var bilderna är tagna. Reportern hade före sändningen av inslaget noggrant gått igenom hela materialet bild för bild och kontrollerat uppgifterna så långt som var möjligt utan att komma i konflikt

med källskyddet. Reportern har även gjort research i efterhand mot bakgrund av anmälningarna. Hon har inte kunnat finna att den utrustning anmälarna

pekar ut uteslutande skulle finnas till försäljning utanför Sverige. Exempelvis finns jackmodellen till försäljning såväl i svenska butiker som på flera svenska näthandelsidor. Reportern har alltså inte i anmälningarna funnit något konkret och kontrollerbart som motsäger uppgifterna i inslaget.

När det gäller antalet illegalt dödade björnar per år i Sverige kan ingen med säkerhet säga hur stor siffran är, varför reportern uttryckte sig med en approximation. Med ledning av en uppskattning av det genomsnittliga antalet illegalt dödade björnar – strax under 40 per år – från det så kallade

Björnprojektet 1984–1998, samt uppgifter från Naturvårdsverket om en stadigt ökande björnstam gjorde reportern uppskattningen av antalet illegalt dödade björnar per år till ”40–50, ja kanske 60”.

AKTUELL BESTÄMMELSE

Enligt 5 § i SVT:s sändningstillstånd ska programverksamheten bedrivas opartiskt och sakligt samt med beaktande av att en vidsträckt yttrande- och informationsfrihet ska råda i televisionen. Kravet på opartiskhet innebär enligt Granskningsnämndens praxis att om allvarlig kritik riktas mot en klart

utpekad part ska den kritiserade få bemöta eller kommentera kritiken. Kravet på saklighet innebär främst att uppgifter som är av betydelse för framställningen ska vara korrekta och att framställningen inte får vara vilseledande, till exempel genom att väsentliga uppgifter utelämnas. Av 5 § andra stycket framgår att SVT före sändning av program så noggrant som omständigheterna medger ska kontrollera sakuppgifter i programmet.

GRANSKNINGSNÄMNDENS BEDÖMNING

Granskningsnämnden konstaterar att inslaget handlade om utbredd illegal jakt på björn i Sverige. Nämnden anser inte att inslaget innehöll sådan kritik mot en klart utpekad part som krävde ett bemötande och kan inte heller i övrigt finna att inslaget strider mot kravet på opartiskhet.

Nämnden finner inte anledning att ifrågasätta SVT:s uppgifter om saklighetskontrollen när det gäller ursprunget för filmbilderna från skoterjakten. Nämnden kan inte heller finna att reporterns uppskattning av antalet illegalt dödade björnar årligen innebär att inslaget strider mot bestämmelsen i 5 § i sändningstillståndet.

Detta beslut har fattats av Kerstin Calissendorff, Jan-Erik Billinger, Annika Åhnberg och Henrik Jermsten efter föredragning av Jonas Nilsson.

På Granskningsnämndens vägnar Kerstin Calissendorff & Jonas Nilsson

Detta är en elektronisk kopia av beslutet. Namnunderskrifter finns på originalhandlingen som förvaras hos nämnden.

Publicerat

Jaha det gick inte som man ville då  >:(

Publicerat
  • Författare
Jaha det gick inte som man ville då  >:(

Nej, verkligen inte och så mycket idé var det att man anmälde programmet till granskningsnämnden. >:( >:( >:(

Publicerat

Nej, tryckfrihet är bra. Så länge den inte riktas mot dig.

Denna lag är så stark att den i stort sett ger en journalist rätten att fabricera vilken historia som helst.

Den bygger på att de flesta människor och journalister är ärliga och sakliga, och så måste det nog tyvärr vara för att man inte ska kunna "tysta ned" verkliga otrevligheter.

Det är inte lätt med demokratier...men det är ändå det bättre alternativet.

Publicerat
  • Författare

Ja, jag vet det. >:( Ganska meningslöst att göra en anmälan egentligen. >:(

Publicerat

Är inte inslaget taget från filmen Björnbiten där Erik lär ut hur man tjuvjagar björn och de flesta sekvenserna där är från Ryssland :-

Publicerat
  • Författare
Är inte inslaget taget från filmen Björnbiten där Erik lär ut hur man tjuvjagar björn och de flesta sekvenserna där är från Ryssland :-

Jag vet inte. Jag har då inte sett den filmen. Var kan man få tag på den om man vill hyra den el. köpa den?