Publicerat Oktober 25, 200718 yr Japp som rubriken,hur länge siktar ni innan skottet går på ett stilla stående djur tex. Märker med mej själv att skottet går utan att jag själv är medveten om det. Oftast blir jag lika överaskad varje gång det smäller.Är det hagelvapen går skottet direkt,där blir det minimum med att sikta,blir lixom bara upp med vapnet sen pang! Kulvapen med kikare ser annorlunda ut,där faktist siktar jag såtillvida att så snart tänkta träffpunkt är i hårkorset går skottet !! Som jag skrivit innan så blir jag överaskad av att faktist skottet går av ibland. Tro nu inte att jag skadeskjuter ,kulan sitter nästan alltid där jag har för avsikt att sätta den men det kan tilläggas att jag inte heller skjuter på långa håll. Verkar lixom som att min hjärna och pekfinger lever ett eget liv,en symbios som sköter själva avfyrandet utan att jag är medveten om det...Måste vara nåt allvarligt fel på mej tror jag,att studera djuret i handkikare eller bara titta på dom går fin-fint men har jag bestämt mej för att skjuta går allt mycket fort. Har funderat på detta och bestämmt flera ggr för att ta det lite lungnare nästa gång..no shit det blir detsamma ändå varje gång. Egentligen behöver jag inte ändra något då det i de flesta fall blir exakt som jag tänkt men det hindrar ju inte en att fundera litet ändå. Kan detta ha med att göra att man tror i jägarhjärnan att skott tillfället skall gå ifrån en månntro,likt ett rop från stenåldern som att tar du inte vara på tillfället så svälter du ? Vad har ni för erfarenheter ? mvh Telge
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Hur länge jag siktar berero oftast lite på läget. Jag jagar till 99% fågel med finnen och använder 22wmr siktar då ofta väldidigt länge innan man hittar rätt mellan riset samt att jag är noga att försöka se vilken vinkel fågel sitter då jag ofta märkt att det är svårt att avgöra. Sedan att det smäller utan att man är berädd på det brukar vara ett gott tecken
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Då jag är en stor vän av handkikare blir det inte så mycket siktande. I handkikaren avgörs huruvida det är skjutbart djur sen så snabbt som möjligt in med djuret i kikarsiktet och ....pang Att ligga och kika i ett kikarsikte för länge skapar bara onödig puls för mig ialla fall. MVH
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Med kula på klövvilt specielt älg med ställande hund skjuter jag i praktiken direkt som lyftet e färdigt såsom Telgetok. Tex om jag står i närheten av ståndskallet så håller jag vapnet i såkallad färdigställning med kolven under armhålan och pipan lite högre. Då har jag bättre sikt att se var hunden och dom olika älgarna står, om läget e' rent så lyfter jag raskt direkt korset på träffområdet och avfyrar när korset e på väg in i träffområdet. På detta vis hinner inte hunden eller andra älgarna springa om varandra och bli träffade också. Bör väll tillägga att studsarns kolv/kikare skall passa en bra för att det skall bli lyckade skott. Sen e' det ju också lättare ifall man tävlingaskjutit tex vildsvin etc. Tex vitsvanshjort som kommer studsande skjuter jag som med hagelbössa, följer inte med utan lyfter och riktar siktet på engång där som hjorten skall "flyga" in. Svårare att förklara än att skjuta
Publicerat Oktober 25, 200718 yr telgetok jag kan bara hålla med för det går av sej själv för det mesta ;D ;D ;D mvh, samme
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Är läget bra...t.ex en bredsida....så från det att jag lågger korset på djuret tills det att skottet lämnar bössan så tar det MAX 10s...detta fick jag lära mig när jag tävlade, det sitter i ryggraden...man andas in, korset på målet, krama avtryckaren (du bör veta när skottet går) och när skottet har gått ska detta ha tagit max 10sek...ibland mindre, men aldrig mer....just för att när man håller andan när man ska skjuta så måste man i princip skjuta inom 10 sek (kan variera från person till person) innan hjärnan börja skrika efter mer syre och din koncentration tryter i samma takt som syrebristen uppstår.....varför hålla andan då kan man fråga sig...jo, det blir stabilare på så vis....kroppen ligger i princip helt stilla. Givetvis finns tillfällen då man har legat och siktat länge på djuret pga att läget inte har varit optimalt....ibland har man siktat 10min (då har man andats ;D)....men när bredsidan visar sig, eller när djuret tar det där klivet fram från riset så tar det som sagt max 10sek från att korset finns i träffområdet tills skottet går. Att inte "veta" när det smäller....t.ex att du blir överaskad i skottet är väl inte det bästa....visst kan du ha jätte hög träffprocent ändå...men i grund och botten är det inte bra....Pga, har du otur så hinner viltet ta ett kliv (t.ex)....och du hinner inte avbryta skottet....för att kunna avbryta måste du ha såpass god kännedom om det aktuella vapnets trycke att du vet precis när det smäller.....Naturligtvis kan du ha mycket god kännedom om bössans trycke och ändå bli överraskad i skottet, men det bör inte inträffa ofta... Detta har jag iaf fått lära mig på div träningsläger och även från de äldre skyttarna som jag tränade med....och för min del så funkar det jättebra även under jakt.....men alla gör på sitt sätt....och det är väl inget som är rätt och fel, men man bör ha 100% kontroll på vapen, andning och avfyrning och även annat som gör att ditt skott ska vara så perfekt som möjligt när man väl har ett djur i "korset"....det är man skyldig viltet. /Fredde
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Har man riktigt gott om tid på sig kan man prova att andas ut och gå hårdare på trycket tills det smäller. Har man en bra ställning så ger skott på utandning oftast låga spänningar i kroppen eftersom man är totalt avslappnad vilket ger god precision.
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Det går rätt så fort, åtminstone från tanken att fria eller fälla, är den skjutbar så går skottet så fort chansen ges, låg och siktade på en älg i över 45min trodde länge att det var en ensam kviga, men efter 45min så såg jag kalven och friade hela ekipaget, det var för 15 år sen och vi hade älgbrst på marken då också, kan väl erkänna att jag först i år berättade storyn då jag tyckte båda skulle vara kvar, finns en del som är sugna på varje älg, året efter så hade hundföraren smygit sig på ett ensamt hondjur som gick loss, detta var fullt skjutbart, när det kom till mig men hundarna hade gångstånd lite för långt bort från djuret så jag släppte hondjuret och visst hundaran skällde på kalven som gick bakom, fick släppa kalven då hundarna var på var sin sida om kalven, de kom tillbaka senare och kalven fick en 12g mega, hundföraren var sur för att jag inte sköt när kon kom och inte kalven heller, var ganska ny i laget på den tiden men han fick en rejäl avhyvling direkt för att han ropat ut på radion att det var en ensamt hondjur och sen blir sur när jag släpper kalven när hundarna är på varsin sida om kalven, jaktledaren på den tiden gav mig åtminstone beröm, vi fick kalven då de sprang tillbaka och hundana inte hängde med, för att återgå till ämnet så går signalen från att skjuta till avtryckaren gansks fort
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Har man riktigt gott om tid på sig kan man prova att andas ut och gå hårdare på trycket tills det smäller. Har man en bra ställning så ger skott på utandning oftast låga spänningar i kroppen eftersom man är totalt avslappnad vilket ger god precision. Om man ska hålla koncetrations nivån så hög som möjligt (det jag surrade om syrebrist osv) så är "problemet" när man skjuter på utandning är att tiden från utandningen tills det att skottet går blir betydligt kortare än om du skjuter när du har andats in....givetvis kan man som du säger gå hårdare på trycket, men har man en väl inövad avfyrningsteknik så är det dumt att avvika från den....kan bli så att man blir stressad av syrebristen och rycker av skottet istället (=en bom i 7 fall av 10 på ett litet mål, typ orre) Nu är vi iofs inne på hårklyverier
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Hallojs vänner.......Många tycks ändå skjuta relativt snabbt ändå... Nu kan vi inte dra några direkta slutsatser efter så pass "få" svar vi ändå fått men "so far" verkar ingen sikta speciellt länge utom vännen Fredde. Det här med andningsteknik är jag urusel på,man kan nog säja att jag är usel på det mesta inom kulskytte,vill nog tro eller inbilla mej att jag mer hemtam med hagelskyttet...men kanske man är kass på detta oxå,beror på vad man jämför med. Nåja,det här med att hålla andan eller inte,har själv märk när jag skjuter in olika laddningar till min 30.06 så skjuter jag bättre med lungorna tömda än med dom fulla... Bara lilla jag
Publicerat Oktober 25, 200718 yr men "so far" verkar ingen sikta speciellt länge utom vännen Fredde. Jag är extremt noggrann i mitt kulskytte...därför är jag "pet-noga" med avfyrning, andning och sådant....sånt kan ta tid ;D....om jag ransakar mitt minne så skulle jag tro att snittet ligger runt 5sekunder "mellan tummen och pekfingret"...ibland mer, ibland mindre. /Fredde
Publicerat Oktober 25, 200718 yr ..."problemet" när man skjuter på utandning är att tiden från utandningen tills det att skottet går blir betydligt kortare än om du skjuter när du har andats in.... Det är inte ett problem, det är en fördel. Sen handlar det bara om träning.
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Jag önskar ja hade lite som du Telgetok. Tycker de tyder på långårig vana av jakt/skytte. Lite som att köra bil. Hur ofta tänker man på hur fötterna rör sig på pedalerna? Jag siktar alldeles för länge. Tror ja har de lite från banskyttet osså e ja hyffsat ny i naturen me kulvapen. Hagel smäller de bara om men så har ja avlossat BETYDLIGT många fler hagelskott än kulor.
Publicerat Oktober 26, 200718 yr För mig är det inte många sekunder mellan lyft o skott. Sker oftast i ett svep. Siktar jag för länge så blir det skit... o man får börja om. Värst är om läget tillfälligt går iväg och djuret stirrar direkt på en o man inte kan ta ner bössan. Jäklar vilken puls man får då. Sist på hjortjakten, 7-8 dov inom 30 m som vrålglor på mig o läget på ena kalven försämrades o där blev jag ståendes med bössan till axeln en god stund, vet inte hur länge med armarna blir j-vligt tunga efter ett tag... Brukar släppa skottet på halv utandning. Ta ett djupare andetag o släppa ut hälften o hålla andan o krama av skottet inom några sekunder. Reflexmessigt skytte som det emellanåt blir tex under eftersök då vet jag inte hur det går till... :- Förmodligen liknande men snabbre. Brukar då inte ha någon direkt minnesbild av lyft-sikta-skjut. Kommer bara ihåg djuret och var siktet/rödpunkten ligger i målet. Var som finns i omgivningen typ hund o sånt brukar oxå fastna på teflonminnet... :
Publicerat Oktober 26, 200718 yr Måste ännu påpeka att 10 sekunder e jävligt lång tid att sikta genom kikarsiktet om man står vid ståndskallet. Under den tiden hinner älgarna och hunden/rna flytta sig, så att det blir dubbelträffar/skadskjutningar/vådaskott iom att det e svårt att se omgivningen när man glor genom röret. Dessutom e ju skjutavståndena ofta relativt korta vilket inte kräver så noggran skjutning som när man skjuter toppfågel och bockar på typ 200 meter. Löpande klövvilt ger sällan många sekunder tid att sikta heller. Men på stillastående längre avstånd e det säkert bra att göra noggranna förberedelser innan man trycker av skottet.
Publicerat Oktober 26, 200718 yr Den form av skytte jag snackar om är precitions skytte på t.ex en Orre på 200m(+ moms)...inte skytte mot en älg på 20m....då funkar ju t.o.m ett höftskott ....nä men skämt åsido, det är STOR skillnad på skytte och skytte...vissa lägen kräver ett extremt snabbt skott....när man i andra fall kan ta god tid på sig...inte för att jag ligger 10s och siktar (skrev ju faktiskt MAX 10sek).... Det är inte ett problem, det är en fördel. Sen handlar det bara om träning. tror inte du förstod vad jag menade riktigt....det tar jag på mig, är dålig på att beskriva saker...iaf...det jag menar är: När du skjuter på inandning (du andas in och håller andan) så har du syresatt hjärnan villket ger en högre grad av koncentration och du kan sikta nån sekund längre utan problem....skjuter du däremot på utandningen så vill hjärnan omedelbart ha syre, villket ger dig mindre (teoretisk) tid att skjuta innan du automatiskt tappar koncentrationen...under jakt är detta IGENTLIGEN ovesäntligt...men under tävling så är det desto mer viktigt....givetvis skilljer det från person till person hur länge man kan hålla andan (både på in- och utandning) innan man måste andas/ andas ut.... I all välmening, säger inte att du har fel....jag berättar bara vad jag har fått berättat för mig under träningsläger o dyl :).......Tävlingen är dock lagd på hyllan nu pga tidsbrist :'( /Fredde
Publicerat Oktober 28, 200718 yr Ha !!!!!! Precitionsskyttar eller andra snipers gör sej ej besvär i älgskogen då dom måste sikta en massa tid ;D Skall vi tolka detta så ;D
Publicerat Oktober 28, 200718 yr Men kulvapen så lossar jag aldrig ett skott utan att riktmedlet ligger blixtstilla inom träffområdet på viltet. Visst ska jag skjuta en älg på 70 meter så tolererar jag mer vingel än på en räv på samma avstånd. Men handlar det om rådjur, räv eller orre/tjäder på längre håll så avlossar jag inget skott utan att hårkorset ligger HELT stilla i djuret. Då får det ta flera minuter innan jag avlossar, när jag har hittat perfekt stöd för både framstock(oftast benstöd) och bakstock och viltet fortfarande är inom lämpligt avstånd, då går skottet. I augusti så låg jag och siktade på en räv kring 200 meter och jag hade inte lämpligt stöd under bakstocken. Detta resulterade i att hårkorset vinglade inom träffområdet och ibland slank utanför, visst jag hade säkert kunnat skjuta och det hade säkert träffat bra också. Minuterna gick och till slut slet jag ut allt jag hade i ryggsäcken och hittade lämpligt föremål som stöd under bakstocken och vipps så låg hårkorset helt stilla bakom bogen på 200 meter. Skottet gick och räven föll.
Publicerat Oktober 28, 200718 yr kul när jag skitat in djuret och allt stämmer,,hagel brukar gå rätt snabbt med tanke på mina jakter utom rådjur då,brukar jag ha bössan klar rätt länge innan det smäller,lite olika för olika jakter
Publicerat Oktober 28, 200718 yr Ha !!!!!! Precitionsskyttar eller andra snipers gör sej ej besvär i älgskogen då dom måste sikta en massa tid ;DSkall vi tolka detta så ;D Och istället skulle det vara bättre med folk som skjuter snabbare än sin egna skugga??....kom igen nu, så folk som vill sätta ett perfekt skott varje gång och därmed tar sin tid ska alltså inte lämpa sig som t.ex älgjägare... Vi har en gubbe i laget som gjorde bort sig bigtime för en massa år sedan...han skulle vara "hjälte" när en älgfamilj på 5 individer kom i pass....5 snabba skott senare sprang det runt bukskjutna, skjutna i ben, skjutna i lår och älgar skjutna i arslet.....skit skojj att skjuta blixtsnabba skott utan att tänka efter....jojo......eftersöksekipaget hade ett jävla jobb de närmste dagarna att hitta alla älgar..... Inte för jag tror nån av er är sådana rambo-typer, men ni fattar vad jag menar. /Fredde
Publicerat Oktober 28, 200718 yr Men kulvapen så lossar jag aldrig ett skott utan att riktmedlet ligger blixtstilla inom träffområdet på viltet. Visst ska jag skjuta en älg på 70 meter så tolererar jag mer vingel än på en räv på samma avstånd.Men handlar det om rådjur, räv eller orre/tjäder på längre håll så avlossar jag inget skott utan att hårkorset ligger HELT stilla i djuret. Då får det ta flera minuter innan jag avlossar, när jag har hittat perfekt stöd för både framstock(oftast benstöd) och bakstock och viltet fortfarande är inom lämpligt avstånd, då går skottet. I augusti så låg jag och siktade på en räv kring 200 meter och jag hade inte lämpligt stöd under bakstocken. Detta resulterade i att hårkorset vinglade inom träffområdet och ibland slank utanför, visst jag hade säkert kunnat skjuta och det hade säkert träffat bra också. Minuterna gick och till slut slet jag ut allt jag hade i ryggsäcken och hittade lämpligt föremål som stöd under bakstocken och vipps så låg hårkorset helt stilla bakom bogen på 200 meter. Skottet gick och räven föll. Grattis........
Publicerat Oktober 28, 200718 yr Och istället skulle det vara bättre med folk som skjuter snabbare än sin egna skugga??....kom igen nu, så folk som vill sätta ett perfekt skott varje gång och därmed tar sin tid ska alltså inte lämpa sig som t.ex älgjägare...Vi har en gubbe i laget som gjorde bort sig bigtime för en massa år sedan...han skulle vara "hjälte" när en älgfamilj på 5 individer kom i pass....5 snabba skott senare sprang det runt bukskjutna, skjutna i ben, skjutna i lår och älgar skjutna i arslet.....skit skojj att skjuta blixtsnabba skott utan att tänka efter....jojo......eftersöksekipaget hade ett jävla jobb de närmste dagarna att hitta alla älgar..... Inte för jag tror nån av er är sådana rambo-typer, men ni fattar vad jag menar. /Fredde Nej....
Publicerat Oktober 28, 200718 yr Tills villebrådet faller... :-* köpa halvauto och lägga upp en Spärreld? ;D :-*