Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur länge siktar ni ??

Featured Replies

Publicerat
köpa halvauto och lägga upp en Spärreld? ;) ;D :-*

;D ;D ;D ;D :D;)

Publicerat
Den form av skytte jag snackar om är precitions skytte på t.ex en Orre på 200m(+ moms)...inte skytte mot en älg på 20m....då funkar ju t.o.m ett höftskott ;)....nä men skämt åsido, det är STOR skillnad på skytte och skytte...vissa lägen kräver ett extremt snabbt skott....när man i andra fall kan ta god tid på sig...inte för att jag ligger 10s och siktar (skrev ju faktiskt MAX 10sek)....

tror inte du förstod vad jag menade riktigt....det tar jag på mig, är dålig på att beskriva saker...iaf...det jag menar är: När du skjuter på inandning (du andas in och håller andan) så har du syresatt hjärnan villket ger en högre grad av koncentration och du kan sikta nån sekund längre utan problem....skjuter du däremot på utandningen så vill hjärnan omedelbart ha syre, villket ger dig mindre (teoretisk) tid att skjuta innan du automatiskt tappar koncentrationen...under jakt är detta IGENTLIGEN ovesäntligt...men under tävling så är det desto mer viktigt....givetvis skilljer det från person till person hur länge man kan hålla andan (både på in- och utandning) innan man måste andas/ andas ut....

I all välmening, säger inte att du har fel....jag berättar bara vad jag har fått berättat för mig under träningsläger o dyl :) :).......Tävlingen är dock lagd på hyllan nu pga tidsbrist :'(

/Fredde

När man drar in och håller andan så syresätter man hjärnan, men man syresätter även andra organ som hjärta, vilket påverkar pulsen, och muskulatur, vilket bygger upp spänningar i tex armar, händer. Testa bara att låtsasskjuta med bra stöd för överkropp inklusive armar och händer, dra in och håll andan ordentligt - sikta och skjut. Gör sen nästan tvärtom - sikta, andas ut och skjut. Känns det nån skillnad i kroppen?

För mig handlar det inte om att kunna sikta länge utan jag vill ha så hög precision som möjligt, men det antar jag att alla vill :) ... I min värld är det därför viktigt att ögat har tillräckligt med syre för att fokusera, i övrigt vill jag vara så avslappnad som möjligt och få så låg puls som möjligt för att kunna avsluta med en så ryck- och spänningsfri avfyrning som möjligt.

Har jag bara bra skjutställning så funkar det bra för mig att skjuta på utandning. Jag tycker att jag är mer avslappnad, har låg puls och att det är lätt att hitta samma rytm vid ett nytt skott. Man måste dock avfyra snabbare eftersom syret tar slut snabbare. Men det är en vanesak och kan även vara bra i vissa lägen.

Säger inte att skjuta på utandning är det enda rätta. Det funkar för mig. Inom de flesta discipliner brukar det finnas olika skolor. Det vanligaste kanske är att göra en kort inandning och skjuta vilket jag också gör ibland. Jag har även tävlat med viss framgång med båda dessa tekniker.

Dina instruktörer visade säkert det rätta sättet, för det var rätt för dem.

Jag har gått i en annan skola.

Publicerat

Skjuter relativt snabbt när jag väl har bestämt mig för att skjuta, men det beror mest på att den stora drarren annars brukar göra sig påminnd ;D ;D.....

Men det är klart, ligger jag och siktar på toppfågel så spelar en ökat puls inte så stor roll. Då kan jag ta det lugnare och andas tills att allt känns rätt innan skottet går.

Har upplevt att jag är för snabb på andra skottet när det gäller älg. Om den inte trillat i första skottet skjuter jag för snabbt ett till, bara för att få älgen i backen, vilket i de flesta fall har varit onödigt. Antar att det är oerfarenhet och att jag inte känner mig tillräckligt säker i mitt skytte och att allt har gått som det ska som är orsaken. Men om det blir bättre med åren får framtiden utvisa.

Tillämpar SARA vid mitt skytte på småvilt och andas då in och halvvägs ut, sen går skottet inom 3 sek, annars blir det darr pga syrebrist. Men innan dessa tre sekunder så har jag ställt in siktet och kontrollerat att det känns bra, vilket kan några sekunder. Jagar aldrig med drev så vid den småviltjakt jag bedriver har man oftast god tid på sig.

Ska dock välvilligt erkänna att vid älgjakt är SARA inget jag hinner tänka på, det går oftast fort när man sitter på pass så det gäller att ta chansen när den uppkommer.

Publicerat

Skulle ja börja tänka på SARA skulle ja börja flåsa darra o de skulle bli imma på linsen direkt ;)  :D ;D ;D ;D

(förlåt en okunnig)  ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Det brukar gå ganska snabbt när jag väl ha villebrådet på kornet el. i korset i kikarsiktet. :D

Publicerat
Skulle ja börja tänka på SARA skulle ja börja flåsa darra o de skulle bli imma på linsen direkt ;)  :D ;D ;D ;D

(förlåt en okunnig)  ;D ;D ;D ;D

Hehe, men du har väl gjort lumpen?? Eller är SARA ett 2000-talet fenomen? Gjorde själv lumpen 03/04 och fick då lära mig SARA. Skjutställning, Andas, Rikta, Avfyra. Var mycket viktigt att inte säga att man siktade på saker, det gjorde kaptenen på en båt, han "siktade" land. Soldater riktade på lede fi, hehe...mkt tok var det, men förbaskat skoj!

Publicerat

LUMPEN? JAG?

Tycker de varit nog j..ligt o bo ilag me en militär i 20år = far min  ;):D ;D

Tillhörde skaran som EJ FICK göra lumpen pga ekonomiska problem för staten.

Vid 10 års ålder hade jag änå skjutit de mesta upp till GRG.

Slog soldaterna på fingrarna me ksp:n, i skytte alltså.

Men SARA de e nå annat för mig o lite flåsi o skakig blir man nog *ler*  ;D ;D ;D

Publicerat

Okej, civil uppfostran med andra ord ;D

Det är bra!

Publicerat
Kul,det kommer in genomtänkta svar.. Än ni andra då ? Hur gör ni...

Gick en mentalträningskurs när jag höll på med sportskytte.

Då sa vår tränare att vill ni vara riktigt fula mot er motståndare fråga honom om nån skytteteknisk detalj som får honom att börja fundera hur hon gör.

Inser du nu att jag kommer skylla på dig vid nästa bomskott!!  ;D

Publicerat

Jag siktar så länge det behövs. Det kan var olika från gång till gång.

Publicerat
När man drar in och håller andan så syresätter man hjärnan, men man syresätter även andra organ som hjärta, vilket påverkar pulsen, och muskulatur, vilket bygger upp spänningar i tex armar, händer. Testa bara att låtsasskjuta med bra stöd för överkropp inklusive armar och händer, dra in och håll andan ordentligt - sikta och skjut. Gör sen nästan tvärtom - sikta, andas ut och skjut. Känns det nån skillnad i kroppen?

För mig handlar det inte om att kunna sikta länge utan jag vill ha så hög precision som möjligt, men det antar jag att alla vill :) ... I min värld är det därför viktigt att ögat har tillräckligt med syre för att fokusera, i övrigt vill jag vara så avslappnad som möjligt och få så låg puls som möjligt för att kunna avsluta med en så ryck- och spänningsfri avfyrning som möjligt.

Har jag bara bra skjutställning så funkar det bra för mig att skjuta på utandning. Jag tycker att jag är mer avslappnad, har låg puls och att det är lätt att hitta samma rytm vid ett nytt skott. Man måste dock avfyra snabbare eftersom syret tar slut snabbare. Men det är en vanesak och kan även vara bra i vissa lägen.

Säger inte att skjuta på utandning är det enda rätta. Det funkar för mig. Inom de flesta discipliner brukar det finnas olika skolor. Det vanligaste kanske är att göra en kort inandning och skjuta vilket jag också gör ibland. Jag har även tävlat med viss framgång med båda dessa tekniker.

Dina instruktörer visade säkert det rätta sättet, för det var rätt för dem.

Jag har gått i en annan skola.

Vi har gått två olika skolor som lär ut (i slutändan) samma grej...nämlingen träffa så bra som möjligt :)....huvudsaken att man träffar så bra som möjligt....sen spelar in/utandning inte så stor roll ;)

/Fredde

Publicerat
Vi har gått två olika skolor som lär ut (i slutändan) samma grej...nämlingen träffa så bra som möjligt :)....huvudsaken att man träffar så bra som möjligt....sen spelar in/utandning inte så stor roll ;)

/Fredde

Jag har gått den dyra skolan...vette fasiken hur många tusenlappar som bränts mellan skjutstödet och 80-meters vallen!!!! Andning till trots :D

Publicerat

Tillräckligt länge.

Tills jag ser vad det är, har rent och känner mig säker.

• 4 months later...
Publicerat

Då jag oftast inte använder handkikare så kollar jag i kikarsiktet att det är ett skjutbart vilt, och visar det sig vara det så brukar det inte dröja många sekunder innan skottet går...

Publicerat

det brukar gå rät så fort kommer djuret och allt är som det ska så tar det inte mera en 10 sek så har man tömt hagelbössan på 2 smällar

är det med stutsaren och djuret går eller halvspringer förbi brukar det ta max 10 sek innan första smällen går ;D ;D

går djuret och betar eller äter på åtel brukar jag studera djuret noga först om det är skjutbart sen ltera man upp en bra stälning för att sen skjuta djuret och det brukar ta max 30 sek