Publicerat November 17, 20223 yr Detta är en populär post. Blev lite spårjobb idag med. Lite för låg träff. En släpphund hade varit perfekt här men jag och skytten löste det. Men vi hade aldrig lyckats utan Axa. Spårade väl ca 500m och när vi kom nära andra gången kunde jägaren lirka in en kula mellan trädstammarna.
Publicerat November 27, 20223 yr Samma drevdjur, två och en halv timme lite drygt på en kvadratkilometer, tyvärr en hel del på grannmarken.
Publicerat Februari 14, 20233 yr Detta är en populär post. Helt OK ståndjobb på vomskjuten mufflonbagge! Eftersök på vomskjuten mufflonbagge. - YouTube
Publicerat April 11, 20233 yr Detta är en populär post. Spännande säsong som varit. Krut blir 1 år nu i april och säsongen blev ju hyfsat bra. Släppte han sent på dagarna under hösten för att jobba med sök och inkallning utan för mycket färska slag. Har väl gått hyfsat bra och efter nyår blev det släpp på morgonen. Då kom även de första jakterna, 10 minuters jakter så det finns ju hopp om det. Fick även göra ett eftersök sista helgen med ett lyckat resultat på Rå. Nu väntar första ryckningen och lite vaccinationer sen blir det att ställa honom i maj. Han har inte den bästa skäggväxten men samtidigt väldigt lättryckt. Verkligen lik sin far (Mariebergs Unik "Olle") och hoppas han kan få lite av hans egenskaper också. Lång väntan nu till nästa säsong då allvaret börjar ordentligt. 🙂
Publicerat Maj 21, 20232 yr Detta är en populär post. Farsans tax gillar inte att bli blöt, så det var med stor möda hon höll sig kvar på den branta dikesslänten när hon skulle släcka törsten under gårdagens promenad. MVH Alias
Publicerat Januari 4, 20242 yr Farsans tax, a.k.a. "Skäggiga Damen", på "after hunt" tidigare idag: MVH Alias
Publicerat Januari 24, 20242 yr 1 hour ago qvarnhill sa: Kan man ha en lastdragare som jaktbil? Japp. men framkomligheten blir kass utan en lastad trailer bakom😁
Publicerat Februari 10, 20242 yr Detta är en populär post. Inkarnationen av multipla personligheter... Ordnar på egen hand med skadade djur, i vart fall upp till dovstångs storlek, samt sängkamrat (utan krav...). Borde ha skaffat mig en tax mycket tidigare i jägarlivet!
Publicerat Februari 10, 20242 yr Detta är en populär post. 1 hour ago qvarnhill sa: Inkarnationen av multipla personligheter... Ordnar på egen hand med skadade djur, i vart fall upp till dovstångs storlek, samt sängkamrat (utan krav...). Borde ha skaffat mig en tax mycket tidigare i jägarlivet! Ser bekant ut när jag fick hem min korthårstax Mårten 8 veckor gammal gjorde jag misstaget att lyfta upp han i sängen första natten...efter det sov vi sked varje natt 10 år i sträck
Publicerat Februari 10, 20242 yr 23 minutes ago Mad Mike sa: Ser bekant ut när jag fick hem min korthårstax Mårten 8 veckor gammal gjorde jag misstaget att lyfta upp han i sängen första natten...efter det sov vi sked varje natt 10 år i sträck Skeda med ett korthår är lite som högsta vinsten!
Publicerat Februari 10, 20242 yr Detta är en populär post. 20 minutes ago qvarnhill sa: Skeda med ett korthår är lite som högsta vinsten! Vintertid ja! Sommartid....problemet var att han hela tiden skulle ha hudkontakt, om jag flyttade mig lite för att det var för varm så flyttade han efter.. vet inte hur många gånger det slutade med att jag låg och balanserade på sängkanten
Publicerat Februari 10, 20242 yr 3 hours ago Mad Mike sa: Vintertid ja! Sommartid....problemet var att han hela tiden skulle ha hudkontakt, om jag flyttade mig lite för att det var för varm så flyttade han efter.. vet inte hur många gånger det slutade med att jag låg och balanserade på sängkanten Behöver inte vara en tax för man ska j ha hålla på och trilla ur sängen, räcker med en hund för det..
Publicerat Mars 9, 20242 yr Detta är en populär post. Nu när Kung Karl i alla fall är på tapeten igen, visar jag upp Kung Karl och Prinsessan Flaxa!
Publicerat Oktober 20, 20241 yr Detta är en populär post. Utbildningsjakt idag i hägn och det blev så perfekt att "eleverna" kunde skjuta var sitt bagglamm på stånd för min lilla prinsessa. När hon konstaterat att första lammet inte skulle röra sig mer så fortsatte hon jobbet... Ganska hes!
Publicerat November 5, 20241 yr När man har stått och kollat på pejlen en stund och undrat vad drevdjuret har gjort för några konstiga löpor (då hunden snurrat runt på max 20×20 m inne på grannskiftet) och man sedan bestämmer sig för att gå in och koppla hunden så får man förklaringen: Förre ägaren till skiftet (som högg ved så klen att skatorna hotade att bygga bo med den) hade gråtit blod om han hade sett hur lokala såverkets röjjare har mejjat ner även gallringsgrov björk. MVH Alias
Publicerat December 7, 20241 yr Detta är en populär post. Fantastisk jaktdag med strålande hundjobb! Min lilla korthårsprinsessa hade idag hjälp av en drever och en basset fauve och fick ihop 14 vilt varav 3 riktigt fina mufflonbaggar.
Publicerat Mars 23, 20251 yr Detta är en populär post. Man måste tänka på framtiden även om det känns väldigt avlägset när man tittar på en femveckors taxvalp... Men hyser goda förhoppningar på nytillskottet i taxstallet med blodsband till den jag redan har här hemma. Hämtas hem veckan före påsk så då är det slut på lugnet och friden som råder med en åttaåring i huset...
Publicerat Maj 3, 2025Maj 3 Detta är en populär post. Men hur ska man begripa att denna lätt trötta men galet gulliga varelse ska besitta egenskaper som innebär att ge sig ner i underjorden för att ta en fight med en grinig grävling...