Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lodjurs jakten -08

Featured Replies

Publicerat

Startar denna tråd aningen tidigt i år ;).

Tänkte vi kan diskutera lite hur vi jagar lodjur, samt vart i landet. Hur vi anser att tilldelningen blev kontra vad den borde vara ???. Vad för sorts hundar vi använder mm.

Själv kommer jag att använda mig av både ställande och drivande hundar vid jakten (laika och plott).

Kommer troligvis att husera nere runt uppsala under premiär dagen, sen får vi se vart det finns kvar av tilldelningen och vart man blir inbjuden ;).

Är det någon som skulle vilja ha lite hjälp under lojakten är det bara att skicka ett pm så kanske vi kan sy ihop något.

I dalarna där jag kommer ifrån känns det nästa lönlöst att jaga då tilldelningen varit skammligt dålig och jakten varit över på bara några timmar dom senaste åren, detta kan naturligtvis också bero på att det varit skamligt bra förhållanden de sista åren och det börjar finnas en hel del bra hund ekipage.

• Svar 67
  • Visningar 7,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Du är välkommen att hänga på hos mig på premiären , vi ska försöka få med hela socken i jakten så att ytan inte blir begränsad ;), för att få lite action i skogen så kommer vi köra gemensam lo och rävjakt, dock på så skilda håll att vi inte stör varandra, så är någon med bra rävhundar intresserad så skick mig ett PM, ska se om vi kan köra en större inbjudningsjakt för passkyttar också.

Datumet är lite bättre 2008 då 1 mars är på en lördag.

Publicerat

Jag anmäler gärna intresse som passkytt. Kanske inte skulle gjort det i denna tråden  ::)  ::)  men ändå. Grythund finns vid behov  ;)

MVH Roger

Publicerat
Startar denna tråd aningen tidigt i år ;).

Tänkte vi kan diskutera lite hur vi jagar lodjur, samt vart i landet. Hur vi anser att tilldelningen blev kontra vad den borde vara ???. Vad för sorts hundar vi använder mm.

Själv kommer jag att använda mig av både ställande och drivande hundar vid jakten (laika och plott).

Kommer troligvis att husera nere runt uppsala under premiär dagen, sen får vi se vart det finns kvar av tilldelningen och vart man blir inbjuden ;).

Är det någon som skulle vilja ha lite hjälp under lojakten är det bara att skicka ett pm så kanske vi kan sy ihop något.

I dalarna där jag kommer ifrån känns det nästa lönlöst att jaga då tilldelningen varit skammligt dålig och jakten varit över på bara några timmar dom senaste åren, detta kan naturligtvis också bero på att det varit skamligt bra förhållanden de sista åren och det börjar finnas en hel del bra hund ekipage.

Vi kan väl avvakta tills beslutet kommer med att se om du kan komma till oss på premiärdagen. Vi har marken precis söder om 287:an som var den södra gränsen i år men man vet ju aldrig för 2008. Är du ändå i Uppsala så då är du ej långt bort med hundarna.....

Publicerat
  • Författare
Vi kan väl avvakta tills beslutet kommer med att se om du kan komma till oss på premiärdagen. Vi har marken precis söder om 287:an som var den södra gränsen i år men man vet ju aldrig för 2008. Är du ändå i Uppsala så då är du ej långt bort med hundarna.....

Jag kommer nog att vara runt tierp på premiär dagen beroende på om dom har något färskt spår att släppa på annars så står jag till förfogande, så det är bara att höra av dig. Är ju som sagt inte långt bort.

Publicerat
Jag kommer nog att vara runt tierp på premiär dagen beroende på om dom har något färskt spår att släppa på annars så står jag till förfogande, så det är bara att höra av dig. Är ju som sagt inte långt bort.

vi skulle nog också behöva lite hjälp med dom med tovs på öronen om det går

det är ca 7 mil till där vi håller till från tierp

Publicerat

Hum skulle nog vilja kalla lodjur för högvilt snarare än småvilt :-

I år kommer jag nog att ta ut några komptimmar i början av lodjursjakten. Var bara med en dag förra året.

Publicerat
  • Författare
Hum skulle nog vilja kalla lodjur för högvilt snarare än småvilt :-

I år kommer jag nog att ta ut några komptimmar i början av lodjursjakten. Var bara med en dag förra året.

Håller helt klart med dig om att det kanske borde kallas högvilt ;D.

Timmar gör du också helt rätt med, grymt rolig och spännande jakt FORMEL 1. ;)

Publicerat
Håller helt klart med dig om att det kanske borde kallas högvilt ;D.

Timmar gör du också helt rätt med, grymt rolig och spännande jakt FORMEL 1. ;)

Jag har tagit ledigt veckan innan lodjursjakten för att kunna spåra av och vara lite up to date till lördagen.

Publicerat
  • Författare
Jag har tagit ledigt veckan innan lodjursjakten för att kunna spåra av och vara lite up to date till lördagen.

Kanon så ska det vara om man vill ha resultat, förarbete på lojakten är det absolut viktigaste. Gäller att ha ringat dom småliven riktigt.

Publicerat

Ja nog ska vi se till så att du är i Tierp på premiären alltid!! :-* ;)

Jag tänker ta hela fredagen ledig och börja spåra redan torsdag kväll, hoppas att fler gör lika. Desto mer chans har vi att få tag på katt tror jag. Verkar vara ett stort intresse i kretsen iår och flera har hört av sig och frågar om *dalmasarna* tänker komma iår igen. ;D

Publicerat
  • Författare

Jag tänker ta hela fredagen ledig och börja spåra redan torsdag kväll, hoppas att fler gör lika. Desto mer chans har vi att få tag på katt tror jag. Verkar vara ett stort intresse i kretsen iår och flera har hört av sig och frågar om *dalmasarna* tänker komma iår igen. ;D

Låter lovande Mickel :-* ;).

Publicerat

vi har inget som är planerat men 4-5 marker som vill jaga rådjur nästa sesong oxå,men att vara en utan hund och styra upp det känns lönlöst sitta på pass är inte min grej,får se vad man hittar på och om lodjuren är i området och det finns snö..har redan blivit diskutioner om hur hundförarna ska få gå genom andras marker ??? så känns långt borta

Publicerat

Hjälper dej gärna redan från torsdakväll!... bara å hojta!.. Eros gillar inte "katter"..  ;D ;D ;D.. ;)

Mvh

Publicerat

Har själv inte bestämt om jag åker ner till Uppsalatrakten i år igen eller om jag håller mig här uppe i Västerbotten...beror lite på tillgång skulle jag tro.Nackdelen med att åka iväg så långt är att det kan vara över ganska snabbt och då har man kört 70mil enkel väg i onödan.

Publicerat
Har själv inte bestämt om jag åker ner till Uppsalatrakten i år igen eller om jag håller mig här uppe i Västerbotten...beror lite på tillgång skulle jag tro.Nackdelen med att åka iväg så långt är att det kan vara över ganska snabbt och då har man kört 70mil enkel väg i onödan.

du får väll stanna på lite annan jakt!.. räv tex!.  ;D..

Mvh Mamre!..

Publicerat
du får väll stanna på lite annan jakt!.. räv tex!.  ;D..

Mvh Mamre!..

Mm..men de känns lite onödigt att köra 70 mil för att jaga räv, när man egentligen kanske skulle jaga räv minst lika effektivt på hemmamarken..

Publicerat
Mm..men de känns lite onödigt att köra 70 mil för att jaga räv, när man egentligen kanske skulle jaga räv minst lika effektivt på hemmamarken..

Men de få du har kvar är väl ganska välmotionerade, kul att komma ner och sätta fart på våra slappa rävar ;D du får gärna jaga hela veckan ;D

• 2 weeks later...
Publicerat

Behövs det fler hundar runt i sverige under jakten så finns jag och kompisar med hundar som har några katter på samvetet! Bara att höra av er.

Publicerat

tycker uppsala maffian borde snacka ihop sig,vi har juh en hel del lodjur och en hel del jägare som vill jaga,,uppemot tierp vars marme å johka å mickel terroriserar är juh rätt hett,,

mina grannar är inte alls posetiva till släppa jakten under en helg äns >:( så dom ska nog få ha kvar sina bäst dom vill

• 1 month later...
Publicerat

ska börja spåra av områden redan på halva torsdagen & halva fredagen jag också

så några spår ska jag nog få tag i åt dalmasen och hans hundar ;D ;D alltid ska försöka ragga ihop granmarkena bortot så får dom göra spårningen på deras mark ;D ;D ;D ;D ;D ;D

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ja då var årets tilldelning klara, och som vanligt var det väll inge skräll att den även detta år är långt under vad den borde vara.

Dalarna 12st

Gävleborg 8st

Värmland 10st

Örebro 5st

Västmanland 5st

Uppsala 6st

Västra götaland 6st

Publicerat

Att ha jakthatare som betämmer över jakten är som att ha veganer som bestämmer över slakterierna.

Publicerat
  • Författare
Att ha jakthatare som betämmer över jakten är som att ha veganer som bestämmer över slakterierna.

Håller med dig även här ;) ;D.

Publicerat

Just nu ser det lite obra ut inför kattjakten...

Fick skapligt med snö här för ett par dagar sedan, nu spöregnar det >:(...

Satt o läste kvällspressen som skvallrade om 5-10 grader varmt i veckan...

så det e väll snart grönt igen.....dvs ej spårsnö, med dryga 20 dgr kvar...

Har annars sätt lospår varjegång jag vart ut, senast idag...

Nån som vet var man kan hyra snökanoner? ;D ;)

mvh johan