Publicerat Februari 23, 200818 yr Just kollat prognosen på text tv för veckan och enligt dom blir det snö mån-tis vilket skulle vara helt underbart bra!! Nu håller vi tummarna för att kung bore slår till med en dm nysnö över norra Uppland onsdag morgon!
Publicerat Februari 23, 200818 yr Här är ju lodjursjakten i full gång redan. Fick ett sms av en polare att dom skjutet ett lodjur (22kg) i toppen på en gran....jagat av deras stövare. Kettukillers finnstövare Tarxans far var det som drev lodjuret som kom i kapp det och hade fajtats med det innan lodjuret träat !!
Publicerat Februari 23, 200818 yr vi håller tummarna för den yngre förmågan får visa den inte är sämre i mars
Publicerat Februari 23, 200818 yr Nu känns det botten, men jag hoppas på mickels prognos som känns god i positiv tanke, är det bara för att man engagerat sig sen i oktober som snön ska lura en?
Publicerat Februari 23, 200818 yr har funderat varför jakten ska vara just i mars när det är som sämst å jaga?? nä nu ska jag sova å ladda för släcka nått ljus imorron
Publicerat Februari 24, 200818 yr Här är ju lodjursjakten i full gång redan. Fick ett sms av en polare att dom skjutet ett lodjur (22kg) i toppen på en gran....jagat av deras stövare.Kettukillers finnstövare Tarxans far var det som drev lodjuret som kom i kapp det och hade fajtats med det innan lodjuret träat !! Jag fick oxå sms av dom...å Kössi hade visst fått lite stryk..men inte så farligt ändå trodde han.Lite revor kring huvudet. Han går nog ganska bra på lodjur, har för mig att han sprang ikapp ett påskjutet lodjur för några år sedan och då tog struptag på lon. Igår hade några bekanta ringat in ett lodjur här på hemmamarken...å nu snöar det för fullt...bara att hålla tummarna att det kommer lite snö i slutet på veckan oxå.Det är oerhört skarpt här just nu så ifall jag ska våga släppa Tarzan så måste ja ha lite mer snö...men Tello kan jag släppa i det här föret..om han kör sönder tassarna som 10-åring har inte större betydelse.
Publicerat Februari 24, 200818 yr Jag fick oxå sms av dom...å Kössi hade visst fått lite stryk..men inte så farligt ändå trodde han.Lite revor kring huvudet. Han går nog ganska bra på lodjur, har för mig att han sprang ikapp ett påskjutet lodjur för några år sedan och då tog struptag på lon.Pratade med Janne och tror det var det 5;e lodjuret dom sköt för Kössi.Ett bra resultat med tanke på att vi får knappt några licenser här.
Publicerat Februari 25, 200818 yr ska bli kul å höra om ersmarks fara hittar på nått, men hur många licenser släpps det i finland?? i år känns det juh som man kanske kan jaga lo mer än 1 dag,verkar iaf som många jag känner och vet av har en/flera kissar in ringade någolunda men väntar på snö,ska bli kul att stå på rävpass å få sms om missade katter och hur dåliga smhi är
Publicerat Februari 25, 200818 yr ska bli kul å höra om ersmarks fara hittar på nått, men hur många licenser släpps det i finland?? i år känns det juh som man kanske kan jaga lo mer än 1 dag,verkar iaf som många jag känner och vet av har en/flera kissar in ringade någolunda men väntar på snö,ska bli kul att stå på rävpass å få sms om missade katter och hur dåliga smhi är Jag har ingen koll på licenser i Finland...vi har iaf inte haft på våra marker någon licens på länge.
Publicerat Februari 29, 200818 yr Så i morse/natt kom det ett par cm snö, en strimma av hopp inför helgens lo-premiär.. Dock säger väder gurun på tv att det ska bli + grader i dag... Får se hur det ser ut mot kvällningen...Om det är genomförbart att få en ring på ev. spår... mvh
Publicerat Februari 29, 200818 yr Författare Bilarna står på tommgång, väskorna är packade, hundarna ylar, bössorna är laddade. Bara att ringa så far vi ;D.
Publicerat Februari 29, 200818 yr Sååå... nu har jag o mickel varit ut på en spårsession som slutade i en ringad katt! mvh
Publicerat Februari 29, 200818 yr vil skall samlas hemma här och gadda ihop oss och spåra av markerna, en från ett grannlag har spårat in en katt på våran mark, de var igår natt dock, och svårt att spåra, blir svårt imorn :-
Publicerat Mars 2, 200818 yr Ibland ska man ha tur som ja skrev hade en katt spårats in på våran mark, och vi var inte sena att spåra av hela marken tidigt på lördagsmorgonen, inte ett lospår på vägarna, men så kom vi på ett då vi spårade genom marken, det var något gammalt dock, men vi hade det i en lagom ring, och skulle väl titta närmare. och när gubbarna stod och dividerade hit och dit får de syn på ett pinfärkt spår, vi hade alltså stött ett lo då vi spårade. vi ringade snabbt in och snart stod det folk runt ringen. en man gick efter med jämthund och denne hakade på lospåret, det dröjde inte långa stunden förrns det gick till en passkytt som med skicklighet och lite tur fick omkull katten med ett bra skott snacka om att vi hade stolpe in ;D en ung hona var det. den dåliga snön har gjort det svårt och därför finns fortfarande 5 kvar på södra dalarnas tilldelning, och så fort det blir nysnö och då står det inte på förrens kvoten fylls.
Publicerat Mars 2, 200818 yr en till lite kul grej var att lodjuret sköts ca 1km från TBs sovrumsfönster när han var i uppland och jagade lo, hahah! ;D ;D ;D fick bara lov
Publicerat Mars 2, 200818 yr Gratulerar till katten, själv var jag inte ens ut idag, kläderna är på tork än :
Publicerat Mars 2, 200818 yr Grattis till kissen! Ja, nog var det stolpe in och en portion gödsel i byxfickorna! ;D