Publicerat December 22, 200718 yr Magnummyten igen ;D Jag tycker inte gåsjakten är så knepig, de gäss som är inom gott håll.. säg upp till 25 meter, trillar rätt snällt tycker jag. Skjuter oftast med halv tub samt us 3 eller 4. Rådjuren trillar även de på dessa håll. Även jag har provat på längre håll och det längsta var ett smaldjur på närmare 50 meter.. Det var dock ett fatalt misstag och någon jag ångrar djupt, djuret var ställt rätt förbi mej men ändrade kurs något och när det sedan steg upp på vägen så hade jag redan gjort min avståndsbedömning. I skottet så tog djuret två-tre steg och föll sedan. Sköt med en grymt långpipig och trångborrad sida-sida och någon dublexpatron.. Det var ren j-la tur och hade djuret varit i rörelse så hoppas jag vid gud att jag inte skjutit för då hade det gått åt helvete. Hur som! Vad jag ville komma till är att rådjur och gäss är stora mål och jag tror många missbedömer hastighet. Man skjuter helt enkelt bakom eller framför. Själv har jag en förmåga att skjuta framför rådjur och bakom gässen fan vet varför. De flesta rådjuren skammas då man skjutit första skottet på nära håll på springande rådjur och inte sällan blankbommat. Man har sedan kastat iväg andra smällen mot ett rådjur som kastat och är på väg bort dvs rejält med hagel i rumpan och ett pissvårt eftersök. Detta med frasande av hagel i vingar osv.. Efter ngr tusen trut på tipp så tycker jag att man ligger för långt bak när det frasar, inte sällan paketerar man samma trut i andra skottet och givet det så har man alltså god effekt på avståndet men skjuter lite bakom i första skottet. Stålhaglen är jag en varm förespråkare av men anser att man inte kan "skjuta som vanligt" med dem dvs de håller en annan hastighet jämfört med bly. Varit med om att skjuta runt 20-talet skott bom på änder med bly vid ett tillfälle. Samma förutsättningar och stål så fällde jag 29 änder på säg 35 skott.. Sköt helt enkelt framför med bly och träffade bra med stål då blyet håller hastigheten bättre ut på lite längre håll. Magnum myten då rå.. Magnumpatronerna fungerar givetvis men haglen håller en lägre hastighet. Detta gör att det blir svårare att träffa vilt på längre håll och träffat vilt på nära håll är sönderskjutet. Mvh!
Publicerat December 22, 200718 yr jag glömde att jag sålt min 12a nu förtiden använder jag 32grams US1 i min kaliber 16. dock inte fått skjuta nåt rå med den ännu
Publicerat December 22, 200718 yr köpte sj ny ammo i dag!.. US2 40g semi magnum! de ska väll räcka för ett rå!.. 8) Mvh
Publicerat December 22, 200718 yr Har aldrig stoppat i mer än 36 grammare oavsett jaktvilt. Gäss skjuter jag oftast med 5:or rådjur med 3:or. Att stoppa i ngt annat är en övertro på stora laddningar = stora avstånd i min värld. Gäss o rådjur som är på avstånd under 30 m (som jag anser är längsta effektiva räckvidd på en hagelpang) dör tveklöst med 36 grammare
Publicerat December 22, 200718 yr Författare Vad jag förstår har vikten som anges lite med själva laddningen att göra, utan det är haglens vikt i skottet? ??? Ju högre vikt desto fler hagel vilket jag tror är gynnsamt på korta håll men en 52 grammare tappar fart fortare än en 36 grammare och får därför sämre penetrering. Har hållit mig mellan 36 och 40 i alla år och det brukar funka bra. 52 grammare och däröver är för längre patronlägen 12/76 und so weiter. MVH
Publicerat December 22, 200718 yr 52grammare finns väl bara i 76or? Dock är det fortfarande samma krutmängd eller nåt sånt så dom är mycket långsammare. Men nog tycker jag det är mer punch i dom ändå nog
Publicerat December 22, 200718 yr Tror det är många som missuppfattar det här med vikten på hagelpatronerna. Jämför 32g och 42g... 10g skillnad... många tror att det är vikten på krutet... och isåfall är det ju självklar att man tar 42g.. mer sprut i den. men det är ju hagelladdningen som menas.. Men använder man då i stort sett samma mängd krut i alla olika hagelladdningar? ???
Publicerat December 23, 200718 yr Men använder man då i stort sett samma mängd krut i alla olika hagelladdningar? ??? Liksom en kulvapenskytt använder olika kruttyper och laddningsvikter för sina olika kalibrar och kulvikter så finns det flera olika hagelkrut för samma ändamål. Trycket skall ligga mellan 60-75 mpa för en hagelpatron,fel kruttyp eller mängd ger samma risker som en felladdad kulpatron. /Micke