Publicerat November 5, 200718 yr Ser mej själv som en kapabel hemmastyckare när det gäller hjordjur som älg,hjort och rå...har styckat åt mej själv och andra i många år nu. Så kom då dagen när jag skulle stycka en stut åt mej själv och det var igår..väl hemma bars med stor möda olika kvartar in på köksbordet /stora grejer det här/ bakdelarna gick fin-fint med fileer, biffar och stekar samt grytbitarna Vid framdelarna hade jag lite huvudbry så jag fick titta i en kokbok som hade ett styckningsshema över entrecoten och sånt där. Såg att just den delen var kortare än jag då trodde,delen framför heter ju högrev och var just gränsen mellan entrecote och högrev gick hade jag lixom ingen susning om. Jämförde med boken och skar ut entrecoten på plats för att sedan karva ut högreven. Tyckte mej se senare att just högreven mycket påminde om entrecote när jag skar ner den till grytbitar. Min fråga är högreven oxå entrecote på resturanger eller i ICA.s köttdisk ??? Tacksam för svar mvh
Publicerat November 5, 200718 yr Du har så rätt, högreven närmast entrecôten påminner mkt om Entrecôte och struntar du i fabriksstyckning schema så får du ut lite extra gott att grilla. Du ser även att "stocken" blir tunnare och mer större fettinsprängningar ju längre fram du kommer...
Publicerat November 5, 200718 yr Du har så rätt, högreven närmast entrecôten påminner mkt om Entrecôte och struntar du i fabriksstyckning schema så får du ut liteextra gott att grilla. Du ser även att "stocken" blir tunnare och mer större fettinsprängningar ju längre fram du kommer... Precis..Jag såg ju att det blev mer insprängningar av fett...ja då vet man det till nästa gång då Fast goda grytbitar lär det ju bli om inte annat..Bad faktist frugan att märka fryspåsarna med högrev- grytbitar 8) Tack Hylsan
Publicerat November 5, 200718 yr På tal om att märka fryspåsar, jag har och håller lite kurs i tillvaratagande av vilt och merparten av deltagarna är herrar med hyfsad inkomst och dom tillhör inte kategorin män som tillreder köttet till vardags, på sin höjd när det skall bjudas upp till finmiddag. Mitt råd till dom är att ha en kokbok tillhands, bläddra bland god husmanskost som dom saknar på menyn, märka upp påsarna efter önskemål och vad händer då? Jo, frugan hittar ett paket märkt tex "dillkött"...gissa vad frugan lagar åt sin husbonde ;D ;D ;D Tips
Publicerat November 5, 200718 yr Funkar det hemma? ;D ;D ;D Redan uppmärkt med rekommenderat vin till?
Publicerat November 5, 200718 yr Skoj det här...Mina föräldrar kom på besök under tiden jag styckade...med sej hade dom en extra kvarn om min skulle råka "skära"... När vi kom till högreven så sa jag högt och tydligt...jag har problem !!!! Måste läsa i böckerna..!! Skär bara min son sa min mor..av högrev gör man dillkött...eller var det pepparrotskött ??????? Nä .det var nog dillkött !!!! ;D
Publicerat November 6, 200718 yr >orjant ;D ;D ;D, näe hemma är det nog mer en påminnelse för han som lagar all mat och hon som går ner i källaren efter vin brukar kunna sin sak
Publicerat November 22, 200718 yr Du får nog gå en kurs i styckning av nöt hos mig Token. ;D Av högrev gör man mkt gott. Man delar en slaktkropp av nöt mellan 3:e o 4 :e revbenet räknat bakifrån. På framdelen finner man då entrecoten ifrån delningspukten och ca 4 revben framåt. Därefter blir det högrev och längre fram hals.
Publicerat November 23, 200718 yr Skoj det här...Mina föräldrar kom på besök under tiden jag styckade...med sej hade dom en extra kvarn om min skulle råka "skära"...När vi kom till högreven så sa jag högt och tydligt...jag har problem !!!! Måste läsa i böckerna..!! Skär bara min son sa min mor..av högrev gör man dillkött...eller var det pepparrotskött ??????? Nä .det var nog dillkött !!!! ;D Dillkött , pepparrotskött , kalops , gryta kan bli mkt av högreven
Publicerat November 23, 200718 yr Jag kapar tråden lite grand om det går för sig : Jag blev erbjuden att köpa lamm 500:- levande 750:- styckat är det en bra peng? Vikt ca 15- 20 kg slaktvikt, vilket jag tycker låter mycket ??? Styckas dessa som rådjur? //Roggman66
Publicerat November 23, 200718 yr Priset är nog att anse som billigt. Jag köpte ett lamm för en tid sedan och fick betala 40 kr per kg. Blev jävligt besviken när jag fick hem det för det var ett lamm med liten köttansättning. Lamm styckas som rådjur.
Publicerat November 23, 200718 yr Då är det ju en baggis att köpa typ 2 levande! ;D Får ta med 22:an när jag åker dit bara
Publicerat November 23, 200718 yr Priset är nog att anse som billigt. Jag köpte ett lamm för en tid sedan och fick betala 40 kr per kg. Blev jävligt besviken när jag fick hem det för det var ett lamm med liten köttansättning. Lamm styckas som rådjur. Nix..det gör det INTE !!!!!! Man styckar lamm med ribben på ett helt annat sätt.... Man vill lixom ha grillklubbor ala lamm !!!!!
Publicerat November 23, 200718 yr Nix..det gör det INTE !!!!!! Man styckar lamm med ribben på ett helt annat sätt.... Man vill lixom ha grillklubbor ala lamm !!!!!Du är ute o cyklar nu Telge. Vet iof vad du menar men grunden är som ett rådjur.
Publicerat November 23, 200718 yr Dela på mitten typ klyva? Nu spelar det ingen större roll då jag inte kan grilla på 3 tr och loftgång :'(
Publicerat November 23, 200718 yr Dela på mitten typ klyva? Nu spelar det ingen större roll då jag inte kan grilla på 3 tr och loftgång :'(Nä tror han menar att man styckar kotletter med en bit av revbenet som ett handtag , typ. Kan man även göra med rådjur. Har själv styckat många rådjurs sadlar som kotletter.
Publicerat November 23, 200718 yr Nä tror han menar att man styckar kotletter med en bit av revbenet som ett handtag , typ. Kan man även göra med rådjur. Har själv styckat många rådjurs sadlar som kotletter. Precis så menar jag...så styckar man INTE rådjur... Tror amakulu får åka till mej för en styckningskurs av rå !!!!!!!! ;D
Publicerat November 23, 200718 yr Jo men kottletter är väl ändå delad ryggrad? Typ stycka djuret i kvarter?
Publicerat November 23, 200718 yr Jo men kottletter är väl ändå delad ryggrad? Typ stycka djuret i kvarter? Nää det är inte samma sak...... Man brukar aldrig förövrigt stycka rå i kvartar... man skär ut delarna på ett annat sätt än på älgar och så. Rådjuret är så pass litet så man delar in det i fileer/sadel...stekar. o bogar !!!
Publicerat November 23, 200718 yr Jo men kottletter är väl ändå delad ryggrad? Typ stycka djuret i kvarter?Lamm eller rå eller dovhjort så skär man tvärs över hela ryggen om man ska ha kotletter. Sitter med en Glenmorangie här och tycker det här utvecklar sig väl. Har haft en utomordentlig lärare i det här ämnet och ämnar inte ge mig en tum från min ståndpunkt ;D 8)
Publicerat November 23, 200718 yr Jodå så långt är jag med! Men att få just de där grillklubborna, hur gör man då? Hela ryggen, delar man den bara då typ mellan kotorna med lite förlängda revben? //Roggman66