Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stycka nöt !!

Featured Replies

Publicerat
Lamm eller rå eller dovhjort så skär man tvärs över hela ryggen om man ska ha kotletter. Sitter med en Glenmorangie här och tycker det här utvecklar sig väl. Har haft en utomordentlig lärare i det här ämnet och ämnar inte ge mig en tum från min ståndpunkt ;D 8)

Hedenhös på G ser jag,med benklubba o allt.... ;D

Rådjur skär man benfritt !!!! Lamm med pinne att hålla i bara för att det smakar så äckligt,man måste ju hålli i något när man svingar iväg lovikavanten ;D

RÄttelse och givakt !!!! Nuförtiden sågar jag inte ett skit på ett rådjur förutom snittet mellan stekar och sadeln.

Jag tom.flår uppifrån o ner..dvs.från skallen och ner mot bakdelarna !!

Efter flåarbetet så "sågar" jag bort stekarna..allt i ett knippe:::Sen tar jag bort bogarna...

Sen plockar/skär jag ut ytterfileer ihopa med slagsidor mm. så att hela skelettet blir rent..skär ända upp mot halsen!! Fixar detta sedan i köket med de olika delarna...

Benfritt..??? Yupp!!! ;D

Om djuret hänger i snara runt halsen som om det blivit hängt  under hela tiden...?????  YES ;D

Publicerat

Du skär lämpligen med bandsåg så tjocka skivor du önskar. "Handtaget " kan du ta så långt du önskar. Fan Roggman kom ner o hälsa på din syrra så får jag lära dig allt jag kan. Tar iof inte så lång stund ;D

Publicerat
Hedenhös på G ser jag,med benklubba o allt.... ;D

Rådjur skär man benfritt !!!! Lamm med pinne att hålla i bara för att det smakar så äckligt,man måste ju hålli i något när man svingar iväg lovikavanten ;D

RÄttelse och givakt !!!! Nuförtiden sågar jag inte ett skit på ett rådjur förutom snittet mellan stekar och sadeln.

Jag tom.flår uppifrån o ner..dvs.från skallen och ner mot bakdelarna !!

Efter flåarbetet så "sågar" jag bort stekarna..allt i ett knippe:::Sen tar jag bort bogarna...

Sen plockar/skär jag ut ytterfileer ihopa med slagsidor mm. så att hela skelettet blir rent..skär ända upp mot halsen!! Fixar detta sedan i köket med de olika delarna...

Benfritt..??? Yupp!!! ;D

Om djuret hänger i snara runt halsen som om det blivit hängt  under hela tiden...?????  YES ;D

Flå ett rå från halsen och ner har jag gjort sedan jag kunde gå ;D
Publicerat

Köper nog några lam och prövar  ;) Bandsåg har jag ej med bra såghöjd så det får vänta. Men jag har förstått vad ni menar (tror jag).

Tack för hjälpen, den har varit stor faktiskt.

//Roggman66

Publicerat
Flå ett rå från halsen och ner har jag gjort sedan jag kunde gå ;D

Nää.jag har oxå varit bevandrad i detta..nu är de nya ideerna att man skall hänga allt kött i bäckenet!!!

Alltså inga viltkrokar runt nånstanns utan en krok i/bakom bäckenet !!!

Känner du till även detta???

Publicerat
Köper nog några lam och prövar  ;) Bandsåg har jag ej med bra såghöjd så det får vänta. Men jag har förstått vad ni menar (tror jag).

Tack för hjälpen, den har varit stor faktiskt.

//Roggman66

Ring mej innan du börjar...Att ha mycket vatten att skölja händerna i är A och O...

Gör som jag skrev flå uppifrån och ner samt skölj händerna ofta om du sysslar med lamm !!!!

Annars finns risken att du kommer åt köttet och då smakar det ULL !!!!!!!!!!!

Publicerat
Nää.jag har oxå varit bevandrad i detta..nu är de nya ideerna att man skall hänga allt kött i bäckenet!!!

Alltså inga viltkrokar runt nånstanns utan en krok i/bakom bäckenet !!!

Känner du till även detta???

Jepp. Har dock alltid praktiserat metoden att när köttet släpper från benen ska man stycka. Det får du tro vad du vill om. Nu tror jag att en faktiskt god pizza o öl o Glenmorangie gör att jag drar mig tillbaka för ikväll.Däremot ska jag säga att ska man ha köttet själv bör det vara från hondjur ;D
Publicerat
Ring mej innan du börjar...Att ha mycket vatten att skölja händerna i är A och O...

Gör som jag skrev flå uppifrån och ner samt skölj händerna ofta om du sysslar med lamm !!!!

Annars finns risken att du kommer åt köttet och då smakar det ULL !!!!!!!!!!!

Han ska naturligtvis ringa mig och ingen annan. Jaga du dina harar och tillaga dom . Verkar som du är bra på det :-*
Publicerat
.Däremot ska jag säga att ska man ha köttet själv bör det vara från hondjur ;D

Så bra har aldrig min gom varit att jag kan skilja på detta och handjur......

Publicerat
Han ska naturligtvis ringa mig och ingen annan. Jaga du dina harar och tillaga dom . Verkar som du är bra på det :-*

Såklart ;D

Publicerat
Så bra har aldrig min gom varit att jag kan skilja på detta och handjur......
Handlar inte om att gommen klarar av att skilja på det så rakt av. Är dock klargjort genom forskning att 10-15% av slaktade tjurar inte blir möra tex. Hondjur har ofta mer fett insprängt i musklerna som VI inte ser men som gör att köttet blir saftigare och mer smakrikt. Vet att du inte har så mkt fasan hos dig men där kan verkligen gommen avgöra skillnaden mellan tupp o höna , jag lovar. ;D Sen kan man ju kommentera ytterligare att din gom inte kan skilja på hano hondjur men det lämnar jag därhän. Är ju finkänslig av mig ;D ;D 8)
Publicerat
Handlar inte om att gommen klarar av att skilja på det så rakt av. Är dock klargjort genom forskning att 10-15% av slaktade tjurar inte blir möra tex. Hondjur har ofta mer fett insprängt i musklerna som VI inte ser men som gör att köttet blir saftigare och mer smakrikt. Vet att du inte har så mkt fasan hos dig men där kan verkligen gommen avgöra skillnaden mellan tupp o höna , jag lovar. ;D Sen kan man ju kommentera ytterligare att din gom inte kan skilja på hano hondjur men det lämnar jag därhän. Är ju finkänslig av mig ;D ;D 8)
''Du har rätt i en del..Fasaner på mitt bord är sällsynta... Så om detta välkommnar jag dina ord.

Om Fasaner i högklack eller drängar i blåkläder känner jag dock skillnad i smaken..

Tror jag..har aldrig testat dessvärre ;D

Publicerat
''Du har rätt i en del..Fasaner på mitt bord är sällsynta... Så om detta välkommnar jag dina ord.

Om Fasaner i högklack eller drängar i blåkläder känner jag dock skillnad i smaken..

Tror jag..har aldrig testat dessvärre ;D

:-*
Publicerat

Fan...Kung Fu film på Tv.... Måste kolla !!!!!!! ;D

Hörs i morrn :D

Publicerat
Fan...Kung Fu film på Tv.... Måste kolla !!!!!!! ;D

Hörs i morrn :D

OK ;D
Publicerat

Då var dagens arbete slut. Kvigan styckad och min lön för utfört arbete paketerat och nerstoppat i frysen, Ska bli gott med kalops och mustiga grytor under vintern ;D

Publicerat

Det är nåt kvalster i ullen som ger lammen dess "ulliga" smak. Men det visste ni nog redan.

Jag styckar lamm och rå precis likadant,varför ska det vara skillnad?

Om ni köper lamm så se till att de väger över 15kg åtminstone,annars blir det bara ben

35-45kr kg ligger lammen på här

Publicerat
Det är nåt kvalster i ullen som ger lammen dess "ulliga" smak. Men det visste ni nog redan.

Jag styckar lamm och rå precis likadant,varför ska det vara skillnad?

Om ni köper lamm så se till att de väger över 15kg åtminstone,annars blir det bara ben

35-45kr kg ligger lammen på här

Gotland är kända för sina får...antingen i kål eller skallar.... ;D

Vi i Stockholmsregionen är mycket "finare" vi tuggar benfritt...... ;D ;D

Publicerat

Du Token , vet du vilket som är det lättaste sättet att stycka nöt på ?????????????

Publicerat
Du Token , vet du vilket som är det lättaste sättet att stycka nöt på ?????????????

Nää !!!

Publicerat

Du lägger nötet mellan käftarna på en nötknäckare och trycker till utav helvete. Voila! du har många nötbitar = styckad nöt ;D ;D ;D

Publicerat
Du lägger nötet mellan käftarna på en nötknäckare och trycker till utav helvete. Voila! du har många nötbitar = styckad nöt ;D ;D ;D

Åhh..jag fattar en Lördagshistoria !!!!!! Lindemans...hick !!!! är gott.... ;D

Har faktist lagat ostspäckad oxfile idag...vart gott  :D

Kan inte jaga med stövaren....fucking jävla is..!!!!

Sysslat med vildsvinsjakt idag...och det ser ut som samma sak i morgon... >:(

Gillar inte grisjakt....det är grisigt !!!!!!

Hurra för hare !!!!!!! :D