Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Konventionell eller bondad kula,vilken är bäst?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Kopparkulor suger  ;D

WORD!  ;D :-*

Men om vi tänker ett steg längre så kan man i dessa återvinningstider skjuta samma kula om och om och om igen  ;)

Kanske det som är tanken egentligen ;D

/Micke

Publicerat
  • Författare
Men kära kompis, varför skjuter Du sönder hjärtat på djuren för det är ju det möraste på viltet t. o. m. mörare än filén. ;D Väldigt gott att röka, torka och även ungssteka iklätt i aluminiumfolie för att det inte ska torka ur. ;D Gotti-gott-gott! ;D ;D ;D

Sedan jag kom upp hit har jag aldrig skjutit något vilt i hjärtat, för då hade jag inte smakat på hjärtat som mat som rökt och torkat. Under tiden i Småland så sköt jag allt klövilt rakt i bogen och  då hade jag aldrig något helt hjäta. Det var ingen av mina jaktkompisar runt Huskvarna som tog tillvara på hjärtat. :D

;D

Bäste Broder! vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta....jag är väl helt enkelt en hjärtekrossare såväl under som efter jakt ;D :-*

/Micke

Publicerat
;D

Bäste Broder! vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta....jag är väl helt enkelt en hjärtekrossare såväl under som efter jakt ;D :-*

/Micke

Jag ser det! :o Det är synd på detta goda kött. :'(

Publicerat

God morgon,

hinner inte skriva någon egen fördjupning för tillfället utan skall istället kommentera en del andras inlägg :-*

Magnus, som jurist och officer känner jag mig någorlunda lämpad att besvara din fråga om Geneve konventionen äve om den måhända är en smula OT ;) Enligt konventionen är "kulor som är avsedda att expandera" (min egen översättning) förbjudna att använda. Jänkarna har sedan har sedan ett antal år på egen hand bestämt att t ex prickskytte ammunition (med sierra match king) i o f s är av hålspetstyp men att den konstruktionen valts för att främja precision inte för att den skall expandera ??? Alltså använder man utan att tveka matchkulor i krig idag. Jag vet att man till och med använt AMAX i 50 BMG i såväl Afghanistan som i Irak men det är ännu mer OT.

Sedan kan "sekundärprojektiler" i militärt språkbruk vara en massa olika saker som t ex splitter eller benbitar eo dylikt men det är inte bara en annan tråd utan förmodligen också ett annat forum 8)

Micke,

jag är grymt sugen på att fortsätta diskutera de medicinska konsekvenserna av blodtrycksfall men det kanske vi skall spara till en kväll med god malt? (Kom just på att du förmodligen bara dricker bourbon :-...)

Hipshot,

med all respekt för dig så är det något som är skumt med de TSX som du hittat. Om en kula stannar i viltet kan det bero på olika saker, antingen har den förlorad en stor del av sin massa (typ varmintkula eller liknande). Ett annat alternativ är att den svampat upp till en sådan diameter att inbromsningen i viltet skett så snabbt att den inte gett enomskott. Eftersom inget av dessa alternativen verkar vara tillämpligt på "dina TSX" så kan jag bara se ytterligare ett alternativ och det är att hastigheten varit så låg att kulan trots utebliven expansion inte gått igenom älgen.

De enda gånger som jag hittat TSX kulor har varit när jag skjutit vuxna älgar i stickhålet (det har skett vid två tillfällen och bägge gångerna satt de uppsvampade kulorna i bäckenbenet).

Det skulle vara kul att höra historien bakom dina uphittade kulor?

MVH

Henrik 

Publicerat

Kulan sköts, såvitt jag förstod det, in i revbenen tuchade vom och satt i skinnet på utgångssidan efter att ha passerat bogen. Sköts såvitt jag fattade lite snett bakifrån. Det var en vuxen älg, kossa i 170-180 kg klassen. Fick hjälp att posta detta av lilla P här..

Kalibern var 8x57JRS. en Merkel dubbelstudsare. Styvt håll, runt 160 meter och möjligen ytterligare..

Hade det tex varit knas med hastigheten, klantigt laddat alltså, så hade kulan knappeligen träffat. Han hade då skjutit under alltså så jag tror det har fungerat. Vet dock inte om det var första eller andra skottet mot älgen, första sköts mot stillastående och andra på löp på samma avstånd, båda kulorna satt med en dm mellanrum faktiskt på ingången.. (imponerad av killens förmåga att träffa så bra på löp på så stort avstånd). Ett genomskott och då som sagt så en kula hittade vi i utgångsbogen. Kulan var så pass intakt så det faktiskt nästan skulle gå att ladda om!!!

Mvh!

Publicerat
  • Författare
God morgon,

Micke,

jag är grymt sugen på att fortsätta diskutera de medicinska konsekvenserna av blodtrycksfall men det kanske vi skall spara till en kväll med god malt? (Kom just på att du förmodligen bara dricker bourbon :-...)

MVH

Henrik 

En sådan kväll låter väldigt intressant,tror inte det skulle vara tyst i särskilt många sekunder :D

Och självklart så dricker jag någon trevlig Single Malt......i brist på bättre ;D :-*

Går lite OT för en sekund,var och sköt på banan imorse, bla på 200m och jag är verkligen supernöjd med kikaren och Mil-Dotriktmedlet,mer om det ikväll på min Burristråd.

/Micke

Publicerat
Kul grej som hände idag. Plockade ut en i det närmaste fullständigt intakt Barns TSX ur kroppen på en vuxen älg! Den hade inte svampat ett skit, hålspetsen var lite smått tilltryckt möjligen. Har bild på den men orkar inte böka med dem ikväll. Kopparkulor suger  ;D

Mvh!

Bild? Vikt? Räffelstigning?

Jag tippar en för tung kula, den har säkert tumlat in i älgen.

Publicerat

Nja hade den tumlat så borde den väl vara åtminstonde antydningsvis bananformad? Denna var helt intakt förutom att en flärp i fram i hålspetsen vikt in sig någon halv millimeter max..

Mvh!

Publicerat
Nja hade den tumlat så borde den väl vara åtminstonde antydningsvis bananformad? Denna var helt intakt förutom att en flärp i fram i hålspetsen vikt in sig någon halv millimeter max..

Mvh!

Då ser jag ingen annan möjlighet än att kulan har träffat kvist eller liknande innan älgen. En stabiliserad TSX som träffar viltet i rätt hastighetsspann kommer att expandera fullt ut. Så är det bara.

Man kan inte skjuta lika tunga kopparkulor jämfört med blykulor, kulan kommer då inte stabiliseras. Detta vet nog inte alla som ska prova jaga med TSX.

Vi väntar på bilden :) Gärna kulvikt också.

Publicerat

He he..

Grejen är att kompisen säkert skjutit ett 10-tal vilt redan denna säsong med den kulan och det har gått utmärkt. Just den här kulan och dess uppförande är något sånt där som egentligen inte händer och något som man rätt lugnt kan bortse ifrån. Jag tyckte mest det var skoj och såg en möjlighet att dissa kopparkulor generellt för jag gillar dem inte  ;D

Älgen stod på ett sprittnytt hygge, inte en chans att det var kvistträff. Ska försöka jaga tag på kulvikten, bilden är väl iofs tämligen intetsägande, kulan ser ut som vilken TSX som helst med räffelspår. Vikten däremot skulle jag försöka forska fram. Frågade om hastigheten igår, han trodde att den gick ut närmare 800 m/s.. dock en kronografskjuten.

Mvh!

Publicerat

Hej,

jag blev så intresserad av Hipshots upplevelser att jag var tvungen att prova dem själv ;) Dock vill man ju gärna höja ribban ett snäpp :-*

Alltså har jag lyckats med det jag ännu inte lyckats med, d v s att plocka en TSX ur vilt!!

Igår var vi ute efter rådjur/älgkalv på min lilla hemmamark. Efter att vi helt enligt planerna skjutit ett rådjur så fick min gamle labbe fart på ko och kalv som kon travande på 80-90 m avstånd. Skytten hamnade av någon anledning för lågt med skottet och vi hade en trebent kalv att leta efter :(

Efter kontakt med jaktgrannar satte vi ut igen, eftersom skytten var tvungen att avvika var det nu bara jag, min bror och labben kvar. Nåja, vi har jagat på dessa marker i många år och var ganska säkra på var älgarna skulle gå i pass. Det finns två generalpass i den såten där de befann sig och jag skulle med lite tur kunna täcka bägge två. Brorsan och labben gick på älgarna som efter ett par minuter kom ut ur såten, tyvärr i det pass som jag trott minst på vilket gjorde att hållet blev lite drygt. När kalven ställde sig snett emot mig tog jag riktpunkt i bogen och lät skottet gå. Kalven tecknade direkt och tog tre steg innan den gick omkull. Jag hade haft ett bra stöd sittande med ryggsäcken som stöd varför skottet kändes bra även om hållet blev drygt. Väl framme vid kalven mätte jag avståndet till min ryggsäck med avståndsmätaren, 264m! :-[

Kulan hade tagit precis mitt i själva bogleden, d v s mitt i ledkulan och satt i skinnet på motstående sida precis där mellangärdet fäster i bröstkorgen.

width=800 height=515http://i211.photobucket.com/albums/bb157/Henrik_68/lgkalvheden2_cr.jpg[/img]

Att jag inte begriper mig på vare sig jakt eller vapen är ju uppenbart för alla som ser bilden ovan. För det första vet alla som begriper något att man kan inte jaga med en blaser! Dessutom kan man absolut inte jag älg med en så olämplig kikare som 3-12x56 om man sedan är så otroligt puckad att man skjuter på de stackars oskyldiga älgarna med så uppenbart olämpliga projektiler som 150 grains TSX i en så underdimensionerad kaliber som 308 win så borde i vart fall vapenlicenserna och förmodligen även körkortet omedelbart beslagtas. ;D

Precis som en hel del andra kunde jag konstatera "helmanteleffekt" på kulan d v s den hade inte forlorat något av sin ursprungliga vikt, även expensionen var undermålig kulan hade bara expanderat till 15.5mm vilket givetvis är under all kritik. Som bevis på vilken usel kula detta är klistrar jag in en bild på hur den såg ut när jag plockade ut den ur kalven.

308tsx150tagenurkalv2_cr.jpg

Eftersom det var fars dag igår så hade jag och min bror lite bråttom till förstående söndagsmiddag varför vi körde hem kalven till den tredje jakträttsinnehavaren (en pigg 75 åring), där vi flådde av den. Därefter lämnade vi arbetet med att putsa kalven till honom. Senare på kvällen fick jag ett telefonsamtal från en mycket nöjd 75 åring. Där han meddelade att kalven vägde 89 kg putsad och klar och att köttförstöringen varit minimal "bara lite blod i hinnorna, otroligt med en sådan träff". Till saken hör att vi pratar om en man som gråter blod om det går bort fem köttbullar ;)

De som spårar ett uns av ironi i inlägget är inte helt fel ute ;D

MVH

Henrik

Publicerat

Henrik  ;D ;D ;D

Du förlorar inte körkortet för att du jagar med blaser det är tandkortet du måste göra om ;)

Jag letade efter kulan vid förra veckans gåsjakter men de satt åtminstone inte i skinnet ;D expanderat hade de dock gjort.

Publicerat
  • Författare
Väl framme vid kalven mätte jag avståndet till min ryggsäck med avståndsmätaren, 264m! :-[

Din historia Henrik är årets bästa anledning till varför ALLA till fullo borde behärska skytte upp till 300m!

Snyggt!

Ingen prickskyttekurs på gång? :-*

/Micke

Publicerat
Din historia Henrik är årets bästa anledning till varför ALLA till fullo borde behärska skytte upp till 300m!

Snyggt!

Ingen prickskyttekurs på gång? :-*

/Micke

Helt riktigt!

En sån kurs skulle vara kul ;) och nyttig!

Publicerat

Kära vänner,

jag är inte alls säker på att jag har så mycket att lära ut. Jag är ju numera en fullfjädrad skrivbordsryttare och familjefar, era kunskaper är säkert minst lika stora i ämnet.  Det är ju först på riktigt långa håll som det börjar handla om "prickskyttekunskap" på relativt korta håll, upp till 300m handlar det "bara" om att lära känna sitt vapen och kulbanan samt att öva!!

Av det jag sett från bland annat Mickes skytte känns det som att ni klarar er finfint utan att jag skall vara nån sorts föreläsare! Jag är 100% övertygad om att Micke med sin LTR och Burrisen klarar av mindre träffbilder på 300m än vad jag gör.

Däremot skulle vi så klart försöka ordna en träff där vi skjuter på lite håll och umgås!!

MVH

Henrik

Publicerat

Shit vilken fin kalv! Den Matte la ikull förra helgen såg ut som ett rådjur i gämförelse.. Ruskigt bra skott även, ibland känns det som att rätt saker händer rätt person! Jag hade med all säkerhet tömt ett magasin efter den kalven och säkert träffat med hälften, du klarar dej med ett skott.. Djupt impad och ruskigt enig med Micke, alla borde testa och även träna på längre håll!

Och som jag skrev, tror att den TSX som jag hittade var något skumt undantag som man lugnt kan bortse ifrån. Den vägde förövrigt 11.7 gram tror jag han sa.

Och jo, blasern suger, siktet är helt ok, kulan suger  ;D ;D ;D

Mvh!

Publicerat

Det handlar mest om att var förberedd, mentalt och praktiskt.

När jag insåg att det skulle kunna bli fråga om långhålls skytte så förberedde jag mig för det. Det vill säga jag satte mig på backen med ryggsäcken som stöd åt det ena hållet och ett par "snipe stix" förberedda åt andra hållet. Sedan mätte jag avståndet och räknadesnabbt ut att 20-25 cm skulle kulan hinna sjunka ut till en evetuell älgkalv. Dessutom tog jag på mig mitt lilla remstöd. Samantaget innebar det att jag visste att skottet var klart genomförbart om bara kalven stod still.

Med stöd av rem och ryggsäck klarar jag att skjuta 10 cm träffbilder på 300m, detta visste jag eftersom jag regelbundet tränat med de hjälpmedlena på det hållet. När vi sedan föder upp våra kalvar på raps och havre så blir de ju lite rejälare att sikta på ;)

MVH

Henrik

Publicerat

Suck.. inser att jag måste köpa kulor och ladda en del  :'(

De jaktpilar jag har kvar nu räcker inte för dessa övningar, tror det är 15 kvar totalt. Har en övningsplugg som samskjuter på 100 men efter det vet jag inte och har inte orkat testa heller, det kräver ju att man skjuter några jaktkulor på 200 förutom övningspluggen..

Mvh!

Publicerat
Däremot skulle vi så klart försöka ordna en träff där vi skjuter på lite håll och umgås!!

MVH

Henrik

Apelsin skytte på 300+ ;D visst skulle det vara kul att skjuta och träffa lite folk som jag brukar säga, hoppas ni förstår mig rätt. Sen tror jag att på längre håll behöver man lite tankar och tips då åtminstone jag är självlärd i ämnet.

Publicerat
  • Författare

Åhh vad sugen jag blir att skjuta på 300m nu!

Måste försöka ta mig till banan i helgen!

/Micke

Publicerat

Grattis Henrik!...jäkligt bra skrivet ;D ;D

Angående långhålls träff så är jag mer än gärna med :)....Vore toppen att få gå en kurs hos dig Henrik :)

Publicerat
Hej,

jag blev så intresserad av Hipshots upplevelser att jag var tvungen att prova dem själv ;) Dock vill man ju gärna höja ribban ett snäpp :-*

Alltså har jag lyckats med det jag ännu inte lyckats med, d v s att plocka en TSX ur vilt!!

Igår var vi ute efter rådjur/älgkalv på min lilla hemmamark. Efter att vi helt enligt planerna skjutit ett rådjur så fick min gamle labbe fart på ko och kalv som kon travande på 80-90 m avstånd. Skytten hamnade av någon anledning för lågt med skottet och vi hade en trebent kalv att leta efter :(

Efter kontakt med jaktgrannar satte vi ut igen, eftersom skytten var tvungen att avvika var det nu bara jag, min bror och labben kvar. Nåja, vi har jagat på dessa marker i många år och var ganska säkra på var älgarna skulle gå i pass. Det finns två generalpass i den såten där de befann sig och jag skulle med lite tur kunna täcka bägge två. Brorsan och labben gick på älgarna som efter ett par minuter kom ut ur såten, tyvärr i det pass som jag trott minst på vilket gjorde att hållet blev lite drygt. När kalven ställde sig snett emot mig tog jag riktpunkt i bogen och lät skottet gå. Kalven tecknade direkt och tog tre steg innan den gick omkull. Jag hade haft ett bra stöd sittande med ryggsäcken som stöd varför skottet kändes bra även om hållet blev drygt. Väl framme vid kalven mätte jag avståndet till min ryggsäck med avståndsmätaren, 264m! :-[

Kulan hade tagit precis mitt i själva bogleden, d v s mitt i ledkulan och satt i skinnet på motstående sida precis där mellangärdet fäster i bröstkorgen.

Att jag inte begriper mig på vare sig jakt eller vapen är ju uppenbart för alla som ser bilden ovan. För det första vet alla som begriper något att man kan inte jaga med en blaser! Dessutom kan man absolut inte jag älg med en så olämplig kikare som 3-12x56 om man sedan är så otroligt puckad att man skjuter på de stackars oskyldiga älgarna med så uppenbart olämpliga projektiler som 150 grains TSX i en så underdimensionerad kaliber som 308 win så borde i vart fall vapenlicenserna och förmodligen även körkortet omedelbart beslagtas. ;D

Precis som en hel del andra kunde jag konstatera "helmanteleffekt" på kulan d v s den hade inte forlorat något av sin ursprungliga vikt, även expensionen var undermålig kulan hade bara expanderat till 15.5mm vilket givetvis är under all kritik. Som bevis på vilken usel kula detta är klistrar jag in en bild på hur den såg ut när jag plockade ut den ur kalven.

Eftersom det var fars dag igår så hade jag och min bror lite bråttom till förstående söndagsmiddag varför vi körde hem kalven till den tredje jakträttsinnehavaren (en pigg 75 åring), där vi flådde av den. Därefter lämnade vi arbetet med att putsa kalven till honom. Senare på kvällen fick jag ett telefonsamtal från en mycket nöjd 75 åring. Där han meddelade att kalven vägde 89 kg putsad och klar och att köttförstöringen varit minimal "bara lite blod i hinnorna, otroligt med en sådan träff". Till saken hör att vi pratar om en man som gråter blod om det går bort fem köttbullar ;)

De som spårar ett uns av ironi i inlägget är inte helt fel ute ;D

MVH

Henrik

Jadu Henrik! Jag kan bara konstatera att jag har det bra förspännt som fick denna otroligt trevliga jakthistoria berättad över telefon.

Det andra jag villl säga är Grattis!

Och det tredje och sista jag kan säga såhär innan läggdags och som inte redan blivit sagt på telefon är att även jag är väldigt "PÅ" Med en skyttedag. Skulle dock behöva ha ordning på min 308win tills dess, så helst inte innan årsskiftet ;)

Ha det bra, Så hörs vi i morgon!

MVH/Jocke

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.