Publicerat November 11, 200718 yr Hej, jag undrar om ngn har ngr erfarenheter av 270WSM som kaliber ? Har plan på att köpa en R93-pipa i denna kaliber. Kollar man data på norma.cc ser det ju kanon ut men det vore roligt att höra ngt från en ägare LIVE. Precision? "dödeffekt" på större djur (gris, älg) ? Kraftig rekyl ? allmänna synpunkter ? Den köps i första hand för predatorjakten samt bock men skall även fungera klanderfritt på högvilt. Den skall vara ett komplement till min 9,3 som skall fungera som drevbössa med en Aimpoint 9000L och öppna RM. På 270WSM pipan skall det sitta en Zeiss 6-24*56T..... Läste lite på Cabela`s forum där det mesta lät positivt men smaken är ju som alltid som baken ..så ös på nu jaktnördar ;D ;D Skall jag välja denna kaliber ?? eller skulle ni valt ngt annat ?? varför ??
Publicerat November 11, 200718 yr Jag har en 270 win och är mer än nöjd med kalibern. Det enda kruxet är att det bara finns 2 st helmantel kulor + barnes solid spitzer. Jag ser ingen överhängande fördel att välja 270 WSM mot den vanliga 270 win. Det du vinner är +50 m/s i utgångshastighet. Nackdelarna är högre pipslitage, och vad jag läst så är det en mindre harmonisk patron än 270 win och KAN därför vara svårare att få den att skjuta bra.
Publicerat November 11, 200718 yr Författare Jag har en 270 win och är mer än nöjd med kalibern. Det enda kruxet är att det bara finns 2 st helmantel kulor + barnes solid spitzer.Jag ser ingen överhängande fördel att välja 270 WSM mot den vanliga 270 win. Det du vinner är +50 m/s i utgångshastighet. Nackdelarna är högre pipslitage, och vad jag läst så är det en mindre harmonisk patron än 270 win och KAN därför vara svårare att få den att skjuta bra. Ok...interessant. Av vad jag läst om WSM tidigare så skall den vara extremt tätskjutande men det återstår ju att se. Jag har en beggad WSM-pipa hemma som skall testskjutas nu i veckan...efter detta kommer jag avgöra om det blir affär eller ej.
Publicerat November 11, 200718 yr jag skulle valt en 7mm rem magnum istället.finns mer å bättre kulor att välja till den.å ska man jaga älg så kan man stoppa i en 11,3 grammare.till 270 funkar nästan inge tyngre kulor än 9,7g
Publicerat November 11, 200718 yr jag skulle valt en 7mm rem magnum istället.finns mer å bättre kulor att välja till den.å ska man jaga älg så kan man stoppa i en 11,3 grammare.till 270 funkar nästan inge tyngre kulor än 9,7g Visst det finns några mer kulsorter till 7 mm, men att det finns bättre kulor i 7 mm är strunt. Till 270:in så kan du med lätthet ladda 160 grainare (10.36 gram). Några kulor som finns i kal 270: Barnes TSX, MRX. Speer TNT, Grand slam, TBBC. Nosler Accubond, BT, Partition. Hornady Interbond, V-Max, SST Swift A-frame, Scirocco. Norma Oryx. Dåliga kulor? : Visst, det finns ju bättre kalibrar till enbart älgjakt. Men att då ta klivet till 7mm rem mag kommer inte göra att älgarna dör bättre, bara att du får mer rekyl.
Publicerat November 12, 200718 yr alla kulorna som du räknade upp finns till 7mm också fast i fler kulvikter.hur många kulor i 270 väger mer än 150grain????hur bra SD har en 9,7g i 270?den som inte klarar av rekylen på en 7mm klarar inte av den i 270wsm heller.knappast nån skillnad,och mer öronbedövande än 7mm. desamma tycker jag om 308/30-06.Att 30-06 är överlägsen 308.varför?jo för att 30-06 går att ladda till samma snälla nivå som 308 å bli en mild patron,men samtidigt kan man brassa på å nästan få magnumprestanda med 11,7g kulor,om man vill det.å vill man ha maximal penetration på hård skjutet vilt som björn å vildsvibn kan man stoppa i 200/220 grains kulor som har en SD på över 300.det kan man inte i tex 308 den flexibilteten saknar också 270wsm. Det betyder inte att jag tycker att 270wsm verkar vara en dålig patron,den är säker en ypperlig patron,men går inte att skräddarsy lika bra som en 7mm. (större kulomfång) tex 6,5g-11,5
Publicerat November 12, 200718 yr Författare alla kulorna som du räknade upp finns till 7mm också fast i fler kulvikter.hur många kulor i 270 väger mer än 150grain????hur bra SD har en 9,7g i 270?den som inte klarar av rekylen på en 7mm klarar inte av den i 270wsm heller.knappast nån skillnad,och mer öronbedövande än 7mm.desamma tycker jag om 308/30-06.Att 30-06 är överlägsen 308.varför?jo för att 30-06 går att ladda till samma snälla nivå som 308 å bli en mild patron,men samtidigt kan man brassa på å nästan få magnumprestanda med 11,7g kulor,om man vill det.å vill man ha maximal penetration på hård skjutet vilt som björn å vildsvibn kan man stoppa i 200/220 grains kulor som har en SD på över 300.det kan man inte i tex 308 den flexibilteten saknar också 270wsm. Det betyder inte att jag tycker att 270wsm verkar vara en dålig patron,den är säker en ypperlig patron,men går inte att skräddarsy lika bra som en 7mm. (större kulomfång) tex 6,5g-11,5 Hej du ! Tack för ditt resonemang. Som jag kanske skrev tidigare har jag redan en "mosklubba, 9,3*62" som jag använder på hårdskjutet vilt. Denna kaliber skall fungera som en pyrschpipa för mestadels rådjur och räv....och för all del roligt banskytte. Alltså behöver jag igentligen inte tänka på at den skall gå att ladda så tungt..Målet var bara att jag skall kunna skjuta ex. älg gris om tillfäller ges men kalibern skall inte vara baserad på detta. Mina kriterier för den nya kalibern var: flack, god effekt på relativt långa håll, hyfsad låg rekylkänsla...och som sagt tillräckliga egenskaper för att om tillfälle ges fälla gris, älg med marginal. Dessvärre kan jag inte testskjuta förrän på torsdag pga jag beställt högre ringar till MAK-montagen....6-24*56:an var för djup under targetrattarna för att kunna passa vanliga höjden.
Publicerat November 13, 200718 yr jag skulle valt en 7mm rem magnum istället.finns mer å bättre kulor att välja till den.å ska man jaga älg så kan man stoppa i en 11,3 grammare.till 270 funkar nästan inge tyngre kulor än 9,7g Hupp! Med reservation för mitt pissiga minne så tror jag att jag sköt med en Sako Hammerhead 10.1 gram i min gamla .270 win. Den sköt bra, inte bänkskytte grupper men tätare än tex min nuvarande Finnlight .308 med 150 grains kulor. Mvh!
Publicerat November 13, 200718 yr alla kulorna som du räknade upp finns till 7mm också fast i fler kulvikter.hur många kulor i 270 väger mer än 150grain????hur bra SD har en 9,7g i 270?den som inte klarar av rekylen på en 7mm klarar inte av den i 270wsm heller.knappast nån skillnad,och mer öronbedövande än 7mm.desamma tycker jag om 308/30-06.Att 30-06 är överlägsen 308.varför?jo för att 30-06 går att ladda till samma snälla nivå som 308 å bli en mild patron,men samtidigt kan man brassa på å nästan få magnumprestanda med 11,7g kulor,om man vill det.å vill man ha maximal penetration på hård skjutet vilt som björn å vildsvibn kan man stoppa i 200/220 grains kulor som har en SD på över 300.det kan man inte i tex 308 den flexibilteten saknar också 270wsm. Det betyder inte att jag tycker att 270wsm verkar vara en dålig patron,den är säker en ypperlig patron,men går inte att skräddarsy lika bra som en 7mm. (större kulomfång) tex 6,5g-11,5 Kollade nu, Sako Hammerhead finns i 156 grain till .270.win. Visst finns det andra likvärdiga kalibrar med större flexibilitet men samtidigt så tycker jag att man klarar sig gott med den kapacitet som finns i .270 kalibern. Anledningen till att jag böt bort min var att den var för tung i längden att bära då man gick med jyckarna, vart en Finnlight .308 i stället. Byter jag den så blir det tveklöst en finnlight 85:a i kal 270 igen. Vet dock inte om det blir kortmagnumen eller vanliga.. Sen tycker jag personligen att det är roligare att ha en lite udda kaliber! Sen detta med hårdskjutet vilt.. Det är lite granna en myt faktiskt. Sköter man sitt så spelar det ingen roll om man skjuter med 6,5 eller 9,3 man får sin gris iaf. Nassarna dör lika snällt med lättare kulor som med 200 grains projektiler. Sen är det väl som så att 9 av 10 skjutna grisar håller en levande vikt på 30-50 kg typ och till dessa grisar duger tom en .243 win om det vore lagligt. Mvh!
Publicerat November 13, 200718 yr Kollade nu, Sako Hammerhead finns i 156 grain till .270.win. Visst finns det andra likvärdiga kalibrar med större flexibilitet men samtidigt så tycker jag att man klarar sig gott med den kapacitet som finns i .270 kalibern. Anledningen till att jag böt bort min var att den var för tung i längden att bära då man gick med jyckarna, vart en Finnlight .308 i stället. Byter jag den så blir det tveklöst en finnlight 85:a i kal 270 igen. Vet dock inte om det blir kortmagnumen eller vanliga.. Sen tycker jag personligen att det är roligare att ha en lite udda kaliber!Sen detta med hårdskjutet vilt.. Det är lite granna en myt faktiskt. Sköter man sitt så spelar det ingen roll om man skjuter med 6,5 eller 9,3 man får sin gris iaf. Nassarna dör lika snällt med lättare kulor som med 200 grains projektiler. Sen är det väl som så att 9 av 10 skjutna grisar håller en levande vikt på 30-50 kg typ och till dessa grisar duger tom en .243 win om det vore lagligt. Mvh! Amen Hipshot
Publicerat November 13, 200718 yr Är inte WSM ganska fläskig i hylsan? hur många skott får du i magasinet på en Blaser?
Publicerat November 14, 200718 yr Författare Är inte WSM ganska fläskig i hylsan? hur många skott får du i magasinet på en Blaser? Hej du ! Endast 2 st partoner får plats i magget...plus en i loppet....Detta inbringar ett totalvärde av 3st patroner vilket borde täcka de flesta jaktsituationer.MEN på älgbanan blir det ju aningen OJÄMT men det får man väl svälja :
Publicerat November 14, 200718 yr Hej du ! Endast 2 st partoner får plats i magget...plus en i loppet....Detta inbringar ett totalvärde av 3st patroner vilket borde täcka de flesta jaktsituationer.MEN på älgbanan blir det ju aningen OJÄMT men det får man väl svälja : Är wsm så mycket bättre än en vanlig 270win? kanske blir fler serier på älgbanan om du väljer den vanliga, minns 270win som väldigt rak i kulbanan och gjorde verkligen ett bra jobb på långhåll om det behövdes, den vanliga blyspetsen var nästan för mjuk för farten, nu finns det ett större utbud av ammo än det gjorde förr. Fast det är ju kul med något annorlunda också och det går på älgbanan att fylla på mellan älgarna dock så får du fippla fort på björnskyttet
Publicerat November 14, 200718 yr Författare Är wsm så mycket bättre än en vanlig 270win? kanske blir fler serier på älgbanan om du väljer den vanliga, minns 270win som väldigt rak i kulbanan och gjorde verkligen ett bra jobb på långhåll om det behövdes, den vanliga blyspetsen var nästan för mjuk för farten, nu finns det ett större utbud av ammo än det gjorde förr. Fast det är ju kul med något annorlunda också och det går på älgbanan att fylla på mellan älgarna dock så får du fippla fort på björnskyttet Ja det skilljer faktiskt en del vad gällande prestandan på 270WIN och WSM...Det som talar för är också Normas utbud av fabriksammo, det finns mycket mer till WSM. Den punkten som också spelar roll är att jag nu har en WSM hemma och jag vet ingen handlare som har 270WIN i lager.....4 månader väntetid från Nordmark ?? Nej tack ! ;D
Publicerat November 14, 200718 yr Författare Är wsm så mycket bättre än en vanlig 270win? kanske blir fler serier på älgbanan om du väljer den vanliga, minns 270win som väldigt rak i kulbanan och gjorde verkligen ett bra jobb på långhåll om det behövdes, den vanliga blyspetsen var nästan för mjuk för farten, nu finns det ett större utbud av ammo än det gjorde förr. Fast det är ju kul med något annorlunda också och det går på älgbanan att fylla på mellan älgarna dock så får du fippla fort på björnskyttet Ang björnskyttet så får nog min 9,3 pipa träda in i dessa lägen och bekänna färg ;D ;D ;D
Publicerat November 17, 200718 yr Om man går in och tittar på Normas hemsida och tittar på jaktpatronor så har 270wsm mer anslgsenergi en vad 7mm rem mag har. Tar man Barns tsx 140grn i 270 wsm så är ans 3638 jou på 100m. Tar man då 7mm rem mag 140 grn Barns tsx så är ans 3540 jou på 100m. Min son har en 270 wsm Sako 85 finnlight och har den laddad med Swift A Frame 140 grains och där är en grym död i den 5 grisar som bara har packat på stället. Jag har själv en R93 270 w men jag börjar att snegla på en 270 wsm pipa som någon sa det är roligt med något annerlunda men jag är skitnöjd med 270 w pipan. Mvh vanja05.
Publicerat November 17, 200718 yr Författare Om man går in och tittar på Normas hemsida och tittar på jaktpatronor så har 270wsm mer anslgsenergi en vad 7mm rem mag har.Tar man Barns tsx 140grn i 270 wsm så är ans 3638 jou på 100m. Tar man då 7mm rem mag 140 grn Barns tsx så är ans 3540 jou på 100m. Min son har en 270 wsm Sako 85 finnlight och har den laddad med Swift A Frame 140 grains och där är en grym död i den 5 grisar som bara har packat på stället. Jag har själv en R93 270 w men jag börjar att snegla på en 270 wsm pipa som någon sa det är roligt med något annerlunda men jag är skitnöjd med 270 w pipan. Mvh vanja05. Hej, ja det var precis vad jag noterat efter en del jämförelser på norma.cc....det verkar ju vara en grym kaliber. Skall testskjuta den imorn...spännande. Låg kulvikt och hög hastighet kan ju vid träff på rätt ställe bringa bra effekt men samtidigt tvärtom vid träff i endast mjukdelar... Hur som haver så ser jag detta som den optimala pyrschkalibern. Rävarna skall få smaka minsann !!!!!!!!
Publicerat November 17, 200718 yr Ang björnskyttet så får nog min 9,3 pipa träda in i dessa lägen och bekänna färg ;D ;D ;D Det förstod jag också, jag tänkte på övningsskyttet, men det går ju öva med 9,3:an också.
Publicerat November 17, 200718 yr Författare Det förstod jag också, jag tänkte på övningsskyttet, men det går ju öva med 9,3:an också. Ja det går alldeles utmärkt att öva med 9,3:an ;D Tror till och med att det är billigare än med 270WSM
Publicerat November 19, 200718 yr Författare Nu är testskjutningen med 270WSM utförd !.....Vilken dröm !!! ha ha ha!! man kanske är skadad då man endast använt 9,3:an under ett par sesånger men detta lilla krutpacket hade ju inte en rekyl värre än min 22long ;D Smällen(ljudet) var dock högre än 9,3:an..Hur som haver en kanonskön kaliber som levererad bra prestanda även på lite dryga håll. Licensansökan ligger nu hos Polisen !!! Risken är väl nu stor att 9,3:an mestadels får stå och samla dam i skåpet....Men med dessa två kalibrar på R93:an käns det som man är klädd för det mesta som erbjuds i jaktväg.
Publicerat November 19, 200718 yr Grattis en till som hittat hem. Att du blir nöjd det är jag övertygad om men tänk på att ha en hård kula annars så kan du bli förtvivlad. Jag kör med Swift A Frame eller Barns Tsx .
Publicerat November 19, 200718 yr Författare Grattis en till som hittat hem.Att du blir nöjd det är jag övertygad om men tänk på att ha en hård kula annars så kan du bli förtvivlad. Jag kör med Swift A Frame eller Barns Tsx . Okey, tack för tipset. Man får väl laborera lite med ammo efter att den kommit hem. Polisen skall väl sitta på licensansökan nu i ca. 10 veckor.... ??? ???
Publicerat November 19, 200718 yr Läckert! Har bevakat denna tråd för att se vad du tyckte om kalibern.. Hur tätt fick du den att skjuta? Testade du på lite längre avstånd? Mvh!
Publicerat November 19, 200718 yr Författare Läckert! Har bevakat denna tråd för att se vad du tyckte om kalibern.. Hur tätt fick du den att skjuta? Testade du på lite längre avstånd?Mvh! Dessvärre var jag mitt i kikarsiktes byte också vilket gjorde att jag inte kunde göra ngt riktigt precisionsskytte överhuvud taget. Det blir en chansning men pipan är så gott som ny så jag är inte orolig. Vi sköt endast med öppna och aimpoint för att känna på kalibern....och där skötte den sig ypperligt iaf. Det blir mer grundligt prov när jag får hem den.
Publicerat November 19, 200718 yr Hej Frei. Här kommer mina vapen. Blaser R93 super luxus med kolvmagasin och pistolroset med mofflon pipa flutad 9,3x62 Zeiss vario 2,5x10x50 nollans rikt, Blaser R93 proffesional 270 w pipa flutad S&B Zenith. Blaser R93 proffesional 243w pipa standard kikare Trijicon 2,5x10z56 alla blaser är kompletta med kolv. Blaser drilling D99 7X65R 20/20 Swarovski 3x12x50 B4 adepter + Aimpoint micra. Hagel SKB 805 KAL12. Beretta 689 silver sable dubbelstudsare 8x57 jrs Zeiss vario 1,4x4x 24 rikt nollans. Werauch 22 LR Schirstone 3x10x44. Werauch revolver 22 LR 8 skotts dubbel ac. Som läget är nu så sitter jag nöjd men det har man gort många gånger förr. På önskelistan nu står en kal 20 en fin bock eller en trevlig sida vid sida. Det värsta är nu att jag har en ganska full gaderob så att jag får ta frugan till hjälp så att det är inte lätt att smyga in en bössa eftersom hon måste skriva under licensansökan där har även jag stora problem. Mvh vanja05