Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Erfarenheter av 270WSM ???

Featured Replies

Publicerat

Vanja05: Det ser nästan ut som att du har 2 st r93:or för mycket :)

• Svar 83
  • Visningar 12,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Ja det kan se konstigt ut men jag hadde faktiskt även 22-250 tills för två veckor sen.

243 an står på min fru så den är komplett och 22-250 var oxo komplett men och så sålda jag bara pipan och fick kolv och slutstycke över så jag para ihop det med den löse 270 pipan så att den blev komplett och sökte licens på det så har man inget olagligt.

Det började en gång med super luxusen med två flutade pipor i 270w o 9.3 sen blev det min frus 243 och det blev att jag alltid använde hennes proffesional kolv och träkolven blev hemma så nu har jag två proffesionalkolvar och det har jag inget i mot.

Det är skit enkelt att byta pipa men det är enklare att bara stoppa in handen och ta en färdig bössa så på den vägen är det.

Mvh vanja05

Publicerat
  • Författare
Hej Frei.

Här kommer mina vapen.

Blaser R93 super luxus med kolvmagasin och pistolroset med mofflon pipa flutad 9,3x62 Zeiss vario 2,5x10x50

nollans rikt,

Blaser R93 proffesional 270 w pipa flutad S&B Zenith.

Blaser R93 proffesional 243w pipa standard kikare Trijicon 2,5x10z56 alla blaser är kompletta med kolv.

Blaser drilling D99 7X65R 20/20 Swarovski 3x12x50 B4 adepter + Aimpoint micra.

Hagel SKB 805 KAL12.

Beretta 689 silver sable dubbelstudsare 8x57 jrs Zeiss vario 1,4x4x 24 rikt nollans.

Werauch 22 LR Schirstone 3x10x44.

Werauch revolver 22 LR 8 skotts dubbel ac.

Som läget är nu så sitter jag nöjd men det har man gort många gånger förr.

På önskelistan nu står en kal 20 en fin bock eller en trevlig sida vid sida.

Det värsta är nu att jag har en ganska full gaderob så att jag får ta frugan till hjälp så

att det är inte lätt att smyga in en bössa eftersom hon måste skriva under licensansökan

där har även jag stora problem.

Mvh vanja05

Ja du....du har lite prylar kan man säga ;D Jag kommer också med 100% skaffa en offroad eller proff.kolv som komplement till trästocken. Dels för montering av benstöd, höjbar kolvkam samt möjlighet att välja plastkolven vid lite stökigare jakter. Hör av dig om du vill sälja en  ;)

Publicerat

Hej Frei,

eftersom du bad mig om lite synpunkter med anledning av att jag har en 300 wsm till min R-93 får jag väl skriva några rader ;)

Jag skall börja med att berätta att min wsm har en 65 cm pipa vilket jag inte vet om de har i dagsläget när jag beställde min pipa var wsm kalibrarna alldeles nya att det officiellt inte fanns några wsmpipor till blaser överhuvudtaget utan jag fick tag i min via en kontakt i Tyskland.

Den något längre pipan gör att detta är den pipan som ger den bäst balanserade pipan av alla mina blaserpipor, numera finns det ju semiweight pipor att tillgå vilket jag hade valt om de fanns när jag köpte min r-93:a.

Tidigare har jag haft en 300 win mag och när jag jämför dem så gick det att ladda 300 win mag till ca 940 m/s medan 300 wsm "bara" gått att skrämma upp till ca 915 m/s (med 180 grains kulor). Samtidigt upplever jag rekylen i 300 wsm som något mindre och klart tolerabel.

Från början använde jag 200 grains Oryx men tyckte inte om den kulan eftersom den gav en dålig kulbana (vilket motsäger syftet med en 300 mag i mina ögon) och dessutom var den i mina ögon för blöt för de 880 m/s i Vo som jag hade på bägge kalibrarna. Jag gick då över till 180 grains XLC (detta var innan det fanns några tsx att välja på) och då blev resultatet klart bättre. För att löpa linan fullt ut har jag sedan använt 165/168 grains kulor från Barnes initialt XLC men sedan TSX med mycket gott resultat, hastigheterna på dessa har legat runt 950 m/s. Eftersom jag blev frestad av den höga b.c'n på 200 grains Accubond har jag också provat den till en del vilt, även då med ett fullgott resultat.

Numera använder jag inte min wsm särskilt mycket eftersom jag i ärlighetens namn inte upplever att skillnaden gentemot min 308 win är speciellt stor på de avstånd jag normalt jagar på. Skulle det vara aktuellt med utlandsjakt med eventuella långa jaktskott så skulle jag emellertid inte tveka över vilken bössa jag skulle ta med.

Jag skulle tro att den praktiska skillnaden mellan en 270 wsm och en 270 win är ganska liten men eftersom du hittad en begagnad pipa så har du aldrig ställts inför valet mellan de båda kalibrarna. För skytte på längre håll hittar du förmodligen ingen bättre standardkaliber eftersom 270 wsm ger en flack kulbana men ändå inte någon besvärande rekyl. Med de kulor som finns idag kan du också vara säker på en bra effekt i viltet.

Precisionsmässigt har min 300 wsm precis som mina andra blaserpipor gett träffbilder på 15-20mm.

Har du några andra funderingar så skall jag försöka hjälpa till med dessa i den mån jag har några svar.

MVH

Henrik

Publicerat
  • Författare

Tack Henrik för ett uttömmande svar !!! Min nya pipa är också 65cm vilket som su säger ger en bättre balans .....speciellt med en större tub monterad. Tack tack !

Publicerat

Frei, jag tror att det är en klockren kombination!

Bättre pürschbössa hittar du nog inte, i vart fall inte för högvilt!

//Henrik

Publicerat

vill gjärna kommentera att ni som tror att 270wsm har bättre kulbana än 7mm rem har fel.

ni jämförde  två kulor i samma vikt men i olika kalibrar 7,06 mot 7,20,självklart har 270 bättre kulbana (trots att dom har samma utgångshatighet) på grund av kulans BC...men rättvist är att jämföra med en 9,7g i 7mm istället typ swift scirocco..då är skillnaden omvänd till 7mm fördel.detta gäller även med tsx 9,7 i 7mm.

hur man än bär sig åt kan inte en 270wsm skjuta flackare än en 7mm på grund av plats brist i hylsan.

Detta betyder inte att jag sågar 270wsm,men tycker inte att den verka så spännande att det kompenserar det mycke högre ammunitionspriset,å att det knappt finns nå laddningar i vapenhandlarnas hyllor.7mm har vilken järnaffär som helst.

men är man handladdare å vill utfårska nå nytt lite udda så kan det vara roligt att testa 270wsm!!

jag hade testat 270wby istället!!!!! :)men kommer nog att köpa en 7mm rem mag efter 358an!

Publicerat
  • Författare
vill gjärna kommentera att ni som tror att 270wsm har bättre kulbana än 7mm rem har fel.

ni jämförde  två kulor i samma vikt men i olika kalibrar 7,06 mot 7,20,självklart har 270 bättre kulbana (trots att dom har samma utgångshatighet) på grund av kulans BC...men rättvist är att jämföra med en 9,7g i 7mm istället typ swift scirocco..då är skillnaden omvänd till 7mm fördel.detta gäller även med tsx 9,7 i 7mm.

hur man än bär sig åt kan inte en 270wsm skjuta flackare än en 7mm på grund av plats brist i hylsan.

Detta betyder inte att jag sågar 270wsm,men tycker inte att den verka så spännande att det kompenserar det mycke högre ammunitionspriset,å att det knappt finns nå laddningar i vapenhandlarnas hyllor.7mm har vilken järnaffär som helst.

men är man handladdare å vill utfårska nå nytt lite udda så kan det vara roligt att testa 270wsm!!

jag hade testat 270wby istället!!!!! :)men kommer nog att köpa en 7mm rem mag efter 358an!

Ja det kan nog stämma Arnold...det som gjorde att jag ville ha 270WSM och inte 7mmRM var igentligen rekylfrågan. Jag har ju redan en 9,3 som masserar min axel då och då och vad jag har hört så reduceras rekylen ganska avsevärt i short-patronerna jämfört med standard magnum ..Jag ville helt enkelt ha en "mys-kaliber" med bra prestanda på lite håll. Om jag kollar Normas sortiment finner jag ju faktiskt en hel del bara där för denna kaliber så det ser jag kanske inte heller som ett problem. Prisskillnaden mellan 270wsm ammo och 7mmRM har jag dock ingen koll på.

Publicerat

Hej Arnold.

Det var väl anslagsenergien som vi gemförde inte kulbanan och det var till 270Wsm fördel eller så har jag missat något.

Mvh vanja05.

Publicerat

Hej Arnold,

det är alltid vanskligt att komma med den objektiva sanningen för den finns för det mesta i flera olika varianter. Jag vill nog påstå att det går att få skapligt med kött på benen för en uppfattning om att 270 WSM skulle skjuta flackare.

Jag gick in på Barnes hemsida och kan då konstatera att deras 140 grainskula i 270 har en b.c på .404 och deras 150 grains kula i 284 har en b.c på .408. Jag tolkade ditt inlägg som att det var dessa två kulor du jämförde???

Jag kontrollerade sedan i Barnes reloading manual #4 och där angas utgångshastigheterna med respektive kula till max 3125 fps för 270 wsm med 140 gr TSX  och max 3018 fps för 7 mm rem mag med 150 grains TSX så nog går det att hitta belägg för att 270 wsm skulle skjuta flackare än vad 7 mm rem mag gör ;)

Däremot spelar det förmodligen ingen praktisk roll eftersom de ligger såpass nära varandra i prestanda. 7mm rem mag har en fördel om man vill skjuta tyngre kulor medan 270 wsm har fördelen av mindre rekyl, det är bara att välja det som önskas.

MVH

Henrik

Publicerat

enligt norma så har tsx 140g en bc på 497 i 270wsm å samma kula i 7mm     477!  så en 150 grain borde ha en bc på runt 490?borde stämma också tycker jag för inte ens nosler pt har en så låg bc som 404!swift scirocco har bc på över 520!dessutom går inte 9,7g  i 7mm att bara ladda upp till 3018 fps utan 3284!!!!!!! det är lite skillnad det...alltså 1001m/s..

håller inte på så här för att vara taskig eller spydig utan för att rätta till saker som sägs här på forumet.

har ängnat minst 10 år av mina 22 till att studera kulor,kulbanor anslgsenergi ,bc ,sd,historik m,m,m

mvh christoffer

Publicerat

".284" 150 gr  TSX BT .266 .408"

".277" 140 gr  TSX BT .261 .404"

De två sista värdena är SD och BC.

Publicerat

FREI:

visst måste du byta slutstyckshuvud när du vill byta pipa va? 9,3 an e väll std slutstycke o mag. på wsm:en...

mvh johan

Publicerat

Jag hoppas att Frei inte tar illa upp för att jag kapar hans tråd för en fördjupning i ämnet ballistisk koefficient och dess praktiska tillämpning ???

Det är ju inte varje dag man får möjlighet att debattera ett intressant ämne med en person som "har ängnat minst 10 år av mina 22 till att studera kulor,kulbanor anslgsenergi ,bc ,sd,historik m,m,m". Det mesta av det jag kommer att prata om blir förmodligen självklarheter för dig Arnold men det kanske finns andra som tycker att ämnet är intressant.

Ballistisk koefficient är ett ganska svårt område med en massa fallgropar som man kan falla i om man inte håller tungan rätt i mun. Grundregeln är att alla ballistiska koefficienter måste kontrolleras genom provskjutning, antingen gör du det själv, detta kräver två kronografer vilket inte alla har eller också får man se det som en social övning och gå ihop ett par stycken och ägna en dag åt yterballistikens fantastiska värld. På den tiden då jag tävlade i långhållsskytte av olika slag var detta nödvändigt men numera skjuter jag sällan på sådana håll att det har någon större praktisk betydelse. Jag har dessutom turen att ha gamla kollegor och kompisar som fortfarande ägnar sig åt denna sysselsättning och de brukar dela med sig av sina slutsatser, vilket gör att mitt eget utgiftskonto för förbrukade kronografer har minskat radikalt ;D.

För det första är det så att den ballistiska koefficienten inte alls är fast som en del vilsna själar tror utan den varierar med ett antal olika faktorer, framför allt är det luftens densitet och hastigheten som påverkar. Luftens densitet påverkas i sin tur av både temperatur och lufttryck.

Tittar du på en tillverkare som Sierra så förstår du vad jag menar, de är en av få tillverkare som redovisar olika b.c. för olika hastigheter. För t ex den 85 grains BTHP som jag laddar i min 6x45 så redovisar de ett b.c på .282 för farter över 820 m/s, .293 mellan 820-600 m/s och .311 för farter under 600 m/s. När kulan sedan kommer till den transsoniska zonen så händer det en massa andra konstigheter men de vore FÖR mycket OT till och med för mig. För att kunna bestämma en korrekt b.c för din laddning krävs det alltså att du provskjuter den aktuella kulan över två kronografer med ett känt avstånd emellan dem. Militärt använde vi oftast 300m om man inte var jänkare för då var det 300 yds som gällde ;). På det viset får du fram kulans retardation på det avståndet och om du då känner lufttemperaturen och lufttrycket kan du räkna dig fram till den korrekta ballistiska koefficienten för dagen. det finns ett antal ballistiska mjukvaror som kan hjälpa till med ekvatione för den som är hugad att prova på detta.

Det är vad Banes har gjort och det är bakgrunden till de nya och reviderade ballistiska koefficienterna som de publiserat sedan något år.

Innan gjorde de som de flesta andra fabrikanter de räknade fram en teoretisk koefficient baserat på nästan urgamla ballistiska formler som forskats fram inom artilleriet. Dessa jämför den aktuella projektilen med en "standardprojektil" som antas ha ett b.c på 1.0. Jag vill påstå att det är så majoriteten av kulfabrikanterna gör idag, en hög b.c säljer kulor framför allt i USA där långhållsskytte och höga hastigheter är avsevärt mycket populärare än vad det är på vår sida atlanten. Den ballistiska koefficienten för noslers jaktkulor är såvitt jag känner till utan undantag framräknad och inte uppmätt.

De värdena på .404 respektive .408 som jag refererade till är alltså faktiska och inte framräknade och dessutom är det de värdena som Barnes själva står för, om Norma har andra uppfattningar så har de en hel del att bevisa. Jag skulle tro att det handlar om att de fortfarande väljer att redovisa de gamla värdena trots att det finns nya och reviderade värden att tillgå.

Eftersom du tydligen drivs av "rätta till saker som sägs här på forumet" så tycker jag nog att rätt skall vara rätt.

Nästa fråga är laddatan, var hittar du laddata som ger en 150 grains TSX en Vo på 3284 fps? Är det trycktestad data?

Som du säkert känner till är just 7mm rem mag en kaliber som fabrikanterna i sina egna fabriksladdningar laddar ganska lågt. Jag har inte letat så där jättenoga men vid en första anblick verkar de som laddar 140 grains TSX lägga sig på runt 950 m/s. Erfarenhetsmässigt så kan nog dessutom dessa siffror misstänkas vara "glädjesiffror". Anledningen till detta är som du säkert vet att 7mm rem mag är en av de kalibrar som är kända för sina tryckvariationer. Differenser med samma laddning upp till 10 000 psi är inte ovanliga och detta gör att fabrikanterna måste ta till en viss säkerhetsmarginal, annars får de smäll på fingrarna av SAAMI och CIP :-[. Jag pratade med Norma om detta för tio år sedan och de konstaterade då att 7mm rem mag var den patron som uppvisade störst tryckvariationer av alla som de testat, givetvis beklagade de att 7x61 aldrig slog igenom eftersom det var en betydligt mer harmonisk konstruktion.

Nu finns det som vanligt en ordentlig skara med entusiatiska handladdare som gärna tar hela säkerhetsmarginalen (och lite till i anspråk) och som då ka nå de mest fantastiska hastigheter med sina laddningar men det är en helt annan och mycket tråkigare historia. Detta är ju inget nytt, dessa diskussioner är betydligt äldre än t o m internet ;). Redan i slutet av 1980 talet tvingades Norma dra in sin då gällande laddata eftersom man publicerat laddata för den då allområdande nationalkalibern 6.5x55 där ma uppnådde 870 m/s med Vulcan och 860 m/s med Nosler partition.

Anledningen till att jag kommer ihåg detta är att jag var en av dem som fick ta fram nya laddata vid det tillfället :-[ det var också då jag på allvar insåg att äve de stora drakarna kan ha fel emellanåt.

MVH

Henrik

Publicerat

Mycket inntresant ,om inte annat så förtsår man hur liten man är inom handladdningen.

Det bästa är att ta det lugnt och följa det som står i böckerna.

Det skadar inte med en veckarklocka ibland så att man inte blir fartblind när man håller på med det här

med handladdning.

Mvh Jerry.

Publicerat

Intresanta fakta. bc som jag nämde är från midwaysveriges hemsida.

om dom sedan paraktiskt inte lever upp till dom höga bc spelar inte så stor roll tycker jag,det gäller väl för alla andra kulor också.

laddatan jag publicerade är med 9,7g helmantel från norma.jag vet att en jakt kula inte går att ladda så snabbt men runt 990 är inge problem med 9,7g. 7x61 super går att ladda till över 960m/s å 7mm rem är 20-30 m/s snabbare,trots att tsx är en helkoppar kula så är den inte nå svårare än nån annan kula att klämma upp höga farter.9,1 g går utan svårigheter att kräma upp i 1000 m/s.

7mm rem mag har varit en av mina favoriter så jag (närmast motsavrighet till 7x61 sharp&hart super)

har studerat laddata på den sen 2001 då artikeln om rudolf sands världrekord skrevs i "vapentidningen".

För er som inte läst den kan jag kort sammafatta den,Rudolf sand från danmark sköt 281 olika viltarter med samma bössa, en schults & larssen mod 60 i 7x61 sharp & hart.ammunitionen var från NORMA.

blev grymmt fachinerad av den berättelsen å intalade mig att en så bössa ska jag ha .men dom går inte att köpa ny så då flög tankarna mot 7mm rem istället som är nästan en kompia.

Blev en liten roman här om vad jag gillar i bössväg.

Dom kalibrar som står mig varmast om hjärtat är:

300 weatherby magnum

7mm remington magnum

358 norma magnum

308 norma magnum

7x61 super.

kommer troligtvis att köpa en 358 norma magnum till sommaren som sedan kommer att kompleteras med en bössa i 7mm rem mag.sen får man se vart det bär.

men man hinner ju ändra sig hundra gånger fram till dess.men 358 blir det till renodlad älgjakt

mvh christoffer

Publicerat

Hej Frie.

Idag gick det inte längre beställde en 270Wsm i flutatat utförande man kunde få den i både 57,5 eller 65 cm pipa i  atache.

Torsbo kunde inte svara på leveranstiden men till nästa bockajakt skall den vara hemma.

Jag får hoppas att den skjuter lika fint som min sons så att vi kan använda samma amo.

Publicerat
  • Författare
FREI:

visst måste du byta slutstyckshuvud när du vill byta pipa va? 9,3 an e väll std slutstycke o mag. på wsm:en...

mvh johan

Japp, det måste till ett slutstyckshuvud modell magnum.

Publicerat
  • Författare
Jag hoppas att Frei inte tar illa upp för att jag kapar hans tråd för en fördjupning i ämnet ballistisk koefficient och dess praktiska tillämpning ???

Det är ju inte varje dag man får möjlighet att debattera ett intressant ämne med en person som "har ängnat minst 10 år av mina 22 till att studera kulor,kulbanor anslgsenergi ,bc ,sd,historik m,m,m". Det mesta av det jag kommer att prata om blir förmodligen självklarheter för dig Arnold men det kanske finns andra som tycker att ämnet är intressant.

Ballistisk koefficient är ett ganska svårt område med en massa fallgropar som man kan falla i om man inte håller tungan rätt i mun. Grundregeln är att alla ballistiska koefficienter måste kontrolleras genom provskjutning, antingen gör du det själv, detta kräver två kronografer vilket inte alla har eller också får man se det som en social övning och gå ihop ett par stycken och ägna en dag åt yterballistikens fantastiska värld. På den tiden då jag tävlade i långhållsskytte av olika slag var detta nödvändigt men numera skjuter jag sällan på sådana håll att det har någon större praktisk betydelse. Jag har dessutom turen att ha gamla kollegor och kompisar som fortfarande ägnar sig åt denna sysselsättning och de brukar dela med sig av sina slutsatser, vilket gör att mitt eget utgiftskonto för förbrukade kronografer har minskat radikalt ;D.

För det första är det så att den ballistiska koefficienten inte alls är fast som en del vilsna själar tror utan den varierar med ett antal olika faktorer, framför allt är det luftens densitet och hastigheten som påverkar. Luftens densitet påverkas i sin tur av både temperatur och lufttryck.

Tittar du på en tillverkare som Sierra så förstår du vad jag menar, de är en av få tillverkare som redovisar olika b.c. för olika hastigheter. För t ex den 85 grains BTHP som jag laddar i min 6x45 så redovisar de ett b.c på .282 för farter över 820 m/s, .293 mellan 820-600 m/s och .311 för farter under 600 m/s. När kulan sedan kommer till den transsoniska zonen så händer det en massa andra konstigheter men de vore FÖR mycket OT till och med för mig. För att kunna bestämma en korrekt b.c för din laddning krävs det alltså att du provskjuter den aktuella kulan över två kronografer med ett känt avstånd emellan dem. Militärt använde vi oftast 300m om man inte var jänkare för då var det 300 yds som gällde ;). På det viset får du fram kulans retardation på det avståndet och om du då känner lufttemperaturen och lufttrycket kan du räkna dig fram till den korrekta ballistiska koefficienten för dagen. det finns ett antal ballistiska mjukvaror som kan hjälpa till med ekvatione för den som är hugad att prova på detta.

Det är vad Banes har gjort och det är bakgrunden till de nya och reviderade ballistiska koefficienterna som de publiserat sedan något år.

Innan gjorde de som de flesta andra fabrikanter de räknade fram en teoretisk koefficient baserat på nästan urgamla ballistiska formler som forskats fram inom artilleriet. Dessa jämför den aktuella projektilen med en "standardprojektil" som antas ha ett b.c på 1.0. Jag vill påstå att det är så majoriteten av kulfabrikanterna gör idag, en hög b.c säljer kulor framför allt i USA där långhållsskytte och höga hastigheter är avsevärt mycket populärare än vad det är på vår sida atlanten. Den ballistiska koefficienten för noslers jaktkulor är såvitt jag känner till utan undantag framräknad och inte uppmätt.

De värdena på .404 respektive .408 som jag refererade till är alltså faktiska och inte framräknade och dessutom är det de värdena som Barnes själva står för, om Norma har andra uppfattningar så har de en hel del att bevisa. Jag skulle tro att det handlar om att de fortfarande väljer att redovisa de gamla värdena trots att det finns nya och reviderade värden att tillgå.

Eftersom du tydligen drivs av "rätta till saker som sägs här på forumet" så tycker jag nog att rätt skall vara rätt.

Nästa fråga är laddatan, var hittar du laddata som ger en 150 grains TSX en Vo på 3284 fps? Är det trycktestad data?

Som du säkert känner till är just 7mm rem mag en kaliber som fabrikanterna i sina egna fabriksladdningar laddar ganska lågt. Jag har inte letat så där jättenoga men vid en första anblick verkar de som laddar 140 grains TSX lägga sig på runt 950 m/s. Erfarenhetsmässigt så kan nog dessutom dessa siffror misstänkas vara "glädjesiffror". Anledningen till detta är som du säkert vet att 7mm rem mag är en av de kalibrar som är kända för sina tryckvariationer. Differenser med samma laddning upp till 10 000 psi är inte ovanliga och detta gör att fabrikanterna måste ta till en viss säkerhetsmarginal, annars får de smäll på fingrarna av SAAMI och CIP :-[. Jag pratade med Norma om detta för tio år sedan och de konstaterade då att 7mm rem mag var den patron som uppvisade störst tryckvariationer av alla som de testat, givetvis beklagade de att 7x61 aldrig slog igenom eftersom det var en betydligt mer harmonisk konstruktion.

Nu finns det som vanligt en ordentlig skara med entusiatiska handladdare som gärna tar hela säkerhetsmarginalen (och lite till i anspråk) och som då ka nå de mest fantastiska hastigheter med sina laddningar men det är en helt annan och mycket tråkigare historia. Detta är ju inget nytt, dessa diskussioner är betydligt äldre än t o m internet ;). Redan i slutet av 1980 talet tvingades Norma dra in sin då gällande laddata eftersom man publicerat laddata för den då allområdande nationalkalibern 6.5x55 där ma uppnådde 870 m/s med Vulcan och 860 m/s med Nosler partition.

Anledningen till att jag kommer ihåg detta är att jag var en av dem som fick ta fram nya laddata vid det tillfället :-[ det var också då jag på allvar insåg att äve de stora drakarna kan ha fel emellanåt.

MVH

Henrik

Hej Henrik !! Inga problem alls....trädkapning alltså. Ser oftast dina inlägg som gratis utbildning och det är ALDRIG fel !! ;) ;)

Publicerat
  • Författare
Hej Frie.

Idag gick det inte längre beställde en 270Wsm i flutatat utförande man kunde få den i både 57,5 eller 65 cm pipa i  atache.

Torsbo kunde inte svara på leveranstiden men till nästa bockajakt skall den vara hemma.

Jag får hoppas att den skjuter lika fint som min sons så att vi kan använda samma amo.

Va kul !!! Jag snackade en del med torsbo också och fick leverens planerad till tidig höst 2008 !! ha ha ha

Mailade normark och fick 4 månaders väntetid + givetvis licenstiden på detta.

Hetsig som man är av naturen så blev det den begagnade pipan då jag redan hade den i handen.

Jag uppskattar 65cm pipan då den gör sig bra med en stor tub !!!

Grattis till ett bra val !!!!!

Publicerat

Jerry,

jag hade valt en 65 cm pipa alla dagar i veckan!

Dels ger den bössan en mycket bra balans och dessutom gör den att du kan utnyttja dn hastights potential som finns i en 270 wsm fullt ut.

Blasern är ju ändå en kort bössa och jag tror inte att du avser att använda wsm pipan som hundförare eller liknande?

MVH

Henrik

Publicerat

Hej Henrik.

Det börjar att luta dit du har helt rätt i att den är kort i sig själv, och meningen att man väljer en sådan kaliber är ju farten och då behöver man inte välja bort det med en kort pipa för det blir lite att jobba emot sig själv.

Skall kolla med Anders i Torsbo om det går och få flutad i 65cm annars får det bli en standard.

Jag anväder alltid drillingen när jag går med hundarna det är 99% rå o hjort o gris.

Tack för hjälpen Henrik.

Mvh vanja05

Jerry.

Publicerat
  • Författare
Hej Henrik.

Det börjar att luta dit du har helt rätt i att den är kort i sig själv, och meningen att man väljer en sådan kaliber är ju farten och då behöver man inte välja bort det med en kort pipa för det blir lite att jobba emot sig själv.

Skall kolla med Anders i Torsbo om det går och få flutad i 65cm annars får det bli en standard.

Jag anväder alltid drillingen när jag går med hundarna det är 99% rå o hjort o gris.

Tack för hjälpen Henrik.

Mvh vanja05

Jerry.

Tjena Jerry ! Vad blev det ?? Gick det att få 65cm pipa i fluted ? Du har inget Blaser org.montage(30mm) till salu ??

Publicerat

Det blev en 65 pipa flutad som jag köpte utan riktmedel sen får vi se hur många rätt det är när man får pipan.

Några fästen har jag faktiskt inte skulle själv behöva oxo.

Mvh Jerry.

Publicerat
  • Författare
Det blev en 65 pipa flutad som jag köpte utan riktmedel sen får vi se hur många rätt det är när man får pipan.

Några fästen har jag faktiskt inte skulle själv behöva oxo.

Mvh Jerry.

Ok Jerry kul !! Får jag fråga ang. din motivering till flutad ?? Skulle själv kunna tänka mig en sådan men har svårt att motivera den högre kostnaden rent praktiskt. Vore kul att höra din åsikt...Är det bara för att den kyls ned snabbare än en vanlig eller spelar vikten en stor roll för dig ?