Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan man får råd vid köp av Jakt hund???

Featured Replies

Publicerat

Jag har jagat sedan jag fyllde 9 år...

Jag är uppvuxen på en gård och har en gård.

Nu efter mer än 10 års erfarenhet av jakt har jag bestämt mig att köpa en hund.

Mina alternativ är mellan slovensky kopov, bayersk viltspårshund o jakt labrador.

Jag jagar mycke klövvilt, blir tyvärr inte så mycket fågel.

Vilken ras anser ni jag borde köpa?

Publicerat

Det beror väl lite på vad det är för typ av marker, storlek osv  Den bayerska ska du nog INTE använda till jakt utan är väl mer en utpräglad eftersökshund.

Jaktlabben är väl den mest mångsidiga av de tre du räknar upp. Kopoven har jag ingen som helst erfarenhet av, men kan nog vara lite väl skarpsprungen och olämplig till rådjur.

Annars har du ju lite att titta på åt terrierraserna.

//Roggman66

Publicerat
  • Författare

Jag brukar jaga på olika storlekar av arealer.

Det brukar bli mycket pysch jakt.

Skulle ni säga att det är svårare att uppfostra en kopov & bayersk än en lab?

Publicerat

Ställ dig först frågorna:

Vad vill jag jaga med hunden? och Hur?

Lite enklare att välja när man har det att gå efter.

Publicerat

Mitt tips är kopov eller fauve de ska visst gå att jaga det mesta i klövväg med, det finns folk här med båda raserna så försök att få hänga med och lära dig hundarna och vilken som sen passar dig bäst.

De tre du angav är tre väldigt olika hundar, vilka klövvilt har du tänkt att jaga, jag har ingen aning om vart du bor eller jagar, jag hoppas att andra kanske kan fylla på här då jag tog det som först kom upp på hårddisken.

http://www.fauveklubben.org.se/

http://www.kopovklubben.com/

Jag brukar jaga på olika storlekar av arealer.

Det brukar bli mycket pysch jakt.

Skulle ni säga att det är svårare att uppfostra en kopov & bayersk än en lab?

Hundar är individer, du kan få en riktig köttskalle till labbe och du kan få en väldigt följsam kopov, de bayrare jag träffat är hårda d.v.s tar inte åt sig av intryck och dressyr så lätt, vill du ha en drivande hund eller en stötande, finns kortdrivare också om vi ska blanda in ännu fler, kom på vad du vill ha vad som är lämpligt för dig, släpper du en långdrivare i en backe så följer han säkert efter i nån timme i sämsta fall, men hur kul är det att gå med en labbe i storskogen och stöta rådjur, angående bayraren så gissar jag att det är eftersök du tänker på och det kan du göra med de andra också, sen kan det vara bra att lära sig hund på en mindre hård och envis ras.

Hälsningar Per

Publicerat
Jag jagar mycke klövvilt, blir tyvärr inte så mycket fågel.

Vilken ras anser ni jag borde köpa?

Vad för slags klövvilt jagar du?

Gris? Älg? Rå? Hjort? etc.

Är du ute efter en ställande eller drivande hund? Med vad annat än jakt är det tänkt hunden ska aktiveras etc.

Publicerat
  • Författare

Klövvilt skulle jag svara

hur jag skulle jaga med hunden är väldigt varierande...

kan man prägla en kopov att driva i få minuter??

Drivande helst, har hört att kopov ställer ibland.

Jagar rå, hjort, gris, ibland älg dock inte så mycket.

skulle vara kul om hunden kunde ställa grävling t.ex.

Publicerat

Jag tycker mer det låter som Wachtel är rasen för dig, med så varierande jakt. Kopov till rå är nog inte optimalt.

//Roggman66

Publicerat
  • Författare

Jag har tyvärr inte större intresse i Wachtel..

har jagat ett flertal gånger med wachtel, de verkar bra men det är inte riktigt min typ av hund.

Publicerat

Tyvärr så kan man inte alltid få den hund som ser ut som man vill och jagar som man vill, Först måste du rannsaka dig själv och bestämma dig för dig huvudsakliga jakt, hur dina marker ser ut skog, fält etc etc storlek 100 Ha eller 1000Ha

Därefter så får du titta efter en ras som passar den jakten, sist blir det att se om det finns nån ras som sen passar i utseende.

//Roggman66

Publicerat
  • Författare

50% av jaktåret jagas på mindre ytor runt 150 ha

resten jagas på stora marker runt 1000ha

Publicerat

Jaa han har även Bayersk viltspårhund!

//Roggman66

Publicerat
  • Författare

Vet ni någon bra bra person och kontakta ang jakt lab?

Vill gärna att personen jagar mycke klövvilt med sin lab.

Publicerat

Här på sidan skulle det vara Hipshot och Amakulo som har labbar!

//Roggman66

Publicerat
Vet ni någon bra bra person och kontakta ang jakt lab?

Vill gärna att personen jagar mycke klövvilt med sin lab.

Kolla med avelsrådet för jaktlabbar.

Publicerat
  • Författare

Jag som är newbie, hur får man tag på dem?

tack

Publicerat

Fy va knepigt!!

Ärligt talat så tycker jag inte någon av raserna stämmer in på dina behov..

Kopoven driver väl oftast tyst och jag tror att kopovägarna försöker värna rasen något för att få dem till renodlade grishundar. Bayrarna är väl ungefär samma sak fast med eftersök som specialité i stället för gris.

Det jag med all säkerhet kan fastslå och där tror jag inte någon av kopov och bayrarförespråkarna emotsäger mej är att generellt sett så är labbarna alltid lättare eller ruskigt mycket lättare att fostra. Jag har jagat klövvilt med mina div jaktlabbar och tja vad ska man säga? De funkar, det är skittrist för de skäller inte, men de knuffar vilt. Deras hastighet och ovilja att skälla gör att viltet inte sällan kommer med rätt hög fart. Får du dock tag på rätt jycke så har du en skarp historia som utan några som helst problem ställer grävling och avfångar skammat vilt. Jag körde min förra jaktlabbe med stor framgång på allt från gris till skammade katter.. Den jag har nu är för ung för att utsättas för detta men när han mognar något så kommer han att prövas. De två sista labbehanarna jag haft avfångade rådjur iaf.

Med din "kravspec" så tror jag du riskerar att få en del märkliga svar från avelsråden förövrigt  ;D

Ska du forska om labbe så finns två klubbar, den ena är jaktretriverklubben och den andra SSRK.

Mvh!

Publicerat
Jag som är newbie, hur får man tag på dem?

tack

http://www.google.se/

Så skriver du vad du söker och vips så är det bara leta lite ;)

Publicerat
  • Författare

tack Hipshot!

Jakt labrador kanske är den bästa hunden för mig att börja med.

Publicerat
  • Författare

Hur får jag man tag i en sådann jycke som ställer grävling o avfångar skammat vilt?

Du känner ingen som har kennel med lite "hårdare" labbar?

Publicerat

Jag tycker ingen av raserna du nämner stämmer in på de viltslag du vill jaga.

Ang. labbe så finns det säkert hundar som skallar. Men det är nog inte så kul med en hund som driver tyst, jag tycker då att man tappar hela grejen.

Som roggman sa så borde Wachtel eller TJT passa dina viltarter som du räknat upp.

Hur långa drevtider är du ute efter?

Publicerat
tack Hipshot!

Jakt labrador kanske är den bästa hunden för mig att börja med.

Räkna med att hunden blir 10-15år, jag tänkte ungefär som du gör när jag var ute efter min första hund, det var på den tiden frimärken gällde och telefonerna börjat få knappar ;) Du blir besviken om ett tag, nu kanske du har tänkt skaffa fler hundar, men det sätter sina begränsningar i jakten, vänta ett tag till och tänk på vilken hund du trivs att bäst jaga med, den typen tar du, vet inte men känns som du funderar fortfarande, fortsätt med det. ;)

Ställ frågor det är jättebra.

Publicerat
Hur får jag man tag i en sådann jycke som ställer grävling o avfångar skammat vilt?

Du känner ingen som har kennel med lite "hårdare" labbar?

En labbe är av naturen inte "hård". Den är avlad i minst hundra år för att vara en efter skottet hund när det gäller småvilt samt att vara tyst och då menar jag knäpptyst. En labbe som piper , gnäller eller skäller på ett jaktprov är det goodbye för den dagen. Om du vill ha en hund med alla de egenskaper du nämnt anser jag att du bör titta på vorsteh eller munsterländer. Vorstehn är ju dock åt helvete för snabb när det gäller drevjakt på klövvilt. Men den ställer säkert grävling och ska klara att dra ner djur upp till kronhjorts storlek.
Publicerat

Jag tycker, att om du nu har så pass mycket mark så borde det inte vara svårt att bjuda folk att visa sina hundar.

Då kan du ju bilda dig en uppfattning om dem.

Jag tycker att du kanske skulle titta närmare på Wachtel,Tjt eller springer spaniel.

Bjud in folk med dessa raser + de raser du själv är intresserad av så ser du hur de funkar på din mark också!

//Roggman66