Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan man får råd vid köp av Jakt hund???

Featured Replies

Publicerat
Klövvilt skulle jag svara

hur jag skulle jaga med hunden är väldigt varierande...

kan man prägla en kopov att driva i få minuter??

Drivande helst, har hört att kopov ställer ibland.

Jagar rå, hjort, gris, ibland älg dock inte så mycket.

skulle vara kul om hunden kunde ställa grävling t.ex.

Jag tycker att det låter som om du vill ha en allround hund som inte driver för länge, och som jagar det mesta och det med skall? I så fall tycker jag att det verkar som om det är TJT du ska ha? Den har lite taskigt sök på större marker med dålig vilt tillgång, och den låter som en symaskin i skallet, men jagar gör den som bara f-n ;)

Publicerat
Hur får jag man tag i en sådann jycke som ställer grävling o avfångar skammat vilt?

Du känner ingen som har kennel med lite "hårdare" labbar?

Jag har inte stenkoll på vilka linjer man ska leta efter men det går att snoka reda på, vet att det finns någon viltmästare som jobbar på något större ställe som uteslutande kör jaktlabbe till gris och allt. Undrar, inte säker, om det inte var Henrik Svensson innan han började som konsulent.. tror han jobbade på Trolle Ljungby men jag är ruskigt osäker.

Men som många andra sagt, utifrån vad du söker så är väl inte någon av dina jyckar förstahansvalet. Insisterar du dock så skulle jag iaf tagit labben framför de andra.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tack för era inlägg!

Jag tror jag passar med en labbe..

Om ni kommer på någon som ska valpa snart eller om någon har en labbe i 1-2år åldern som ska säljas

skulle det vara perfekt om ni kunde tipsa mig..

tack

Publicerat

lite sent inne kanske med ett inlägg!.. men har läst igeom allt du skrivit samt de andra gjort!... men de låter i mina öron som du beskriver en Wachstel enligt dina behov!.. där får du en kort drivande hund som kan ställa å avfånga! och även är en duktig spår hund vid eftersök!...

om man sedan går på hur hunden ser ut så håller ja me dej lite!.. ja tycker kanske inte heller om den typen av päls. men men de är en mycket bra jakt ras som är väldigt olrund...

har hafft äran å träffat några å även jagat med en av dom!. och måste säja jag är mycket inponerad!... kommer själv att införskaffa mej en Wachtel så fort de dyker upp ett bra ex!...

men självklart ska du välja de du själv känner i ditt hjärta du vill ha!... men lite tipps på vägen kan juh inte skada!..

Mvh ThomasMamre!..

Publicerat
  • Författare

många tipsar om wachtel ???

jag ska titta närmare den den hundrasen.

tack för eran hjälp

Publicerat
många tipsar om wachtel ???

jag ska titta närmare den den hundrasen.

tack för eran hjälp

de beror nog på att din beskrivning av din jakt pekar å den rasen!..... gå in på deras hemsida å läs om den!... kolla upp om det finns någon i din närhet här på jakt sidan så du kan få träffa den rasen å kanske till å med få se den jaga!... ring även å kolla me lite uppfödare. men framför allt läs om rasen!. enligt min mening är de en mycket kompetent jakthund!..

http://www.wachtelhundklubben.org/

Mvh

Publicerat

http://jaktsnack.se/index.php?topic=9109.0

Kan ju också vara av intresse för ts att läsa om han inte redan hittat åt den tråden.

Publicerat
Tack för era inlägg!

Jag tror jag passar med en labbe..

Om ni kommer på någon som ska valpa snart eller om någon har en labbe i 1-2år åldern som ska säljas

skulle det vara perfekt om ni kunde tipsa mig..

tack

Risken är att du aldrig mer vill ha en labbe. Skit i vad Hipshot än lyckas inbilla dig. Det ÄR ingen bra klövvilts och rovdjurashund
Publicerat

Du ska såklart ha en Jaktspaniel! En stötande/apporterande trevlig hund.

Fördel med labbe el spaniels är att man kan ha med dem precis överallt= de blir bra hundar.

Bra start hund dessutom.

Eller vill du ha en liten kortbent sak,kolla in taxen eller nån terrier. Driver de flesta djurslag,du kan ha dem i gryt,viltspår.

jaja. nu fick du lite mer uppslag åtminstone  :)

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det är mycke olika synpunkter?

Är det någon som vet lite om jaktlabordorer?

Är det en bra jakt hund på klövvilt o rovdjur? För det är huvudsakligen vad den kommer att användas till...

Publicerat
Det är mycke olika synpunkter?

Är det någon som vet lite om jaktlabordorer?

Är det en bra jakt hund på klövvilt o rovdjur? För det är huvudsakligen vad den kommer att användas till...

Svaret måste bli nej, labben är ingen bra hund för din jakt. Visst finns det individer som funkar jättebra till både klövvilt och rovdjur, men hur hittar man dom? Risken är att du blir besviken.

Jag tycker att wachtel låter som den perfekta hunden för dig!

Publicerat

För en gångs skull är Sax o jag helt överens ang.hundar. Finns individer som är utmärkta hundar till klövvilt. Har själv haft en sådan labbe. Han var grym. MEN det är inte vad man som seriös uppfödareavlar på. Det är en apportör och är en gång framtagen för detta. Att som vissa uppfödare gör att avla på dessa klövvilts och skallande egenskaper som finns hos vissa individer bör inte uppmuntras av labbe köpare. Du bör satsa på en wachtel eller en Munsterländer. Där får man oftast lite av varje.

Publicerat
  • Författare

många har sagt wachtel lr  Munsterländer, jag har tittat lite närmare på wachtel och den verkar som en bra hund.

(1)Om det är någon annan som har någon annan ras som skulle passa mig så säg gärna....

(2)Vad är rekomenderade areal att jaga på om man vill ha kopov lr grå wachtel...

(3) Det ska vara en relativ kort drivare, inte mer än 10 min

Publicerat
För en gångs skull är Sax o jag helt överens ang.hundar. Finns individer som är utmärkta hundar till klövvilt. Har själv haft en sådan labbe. Han var grym. MEN det är inte vad man som seriös uppfödareavlar på. Det är en apportör och är en gång framtagen för detta. Låt rasen vara det i fortsättningen oxå. Du bör satsa på en wachtel eller en Munsterländer. Där får man oftast lite av varje.

Precis som jag skrev tidigare så är labben inte förstahandsvalet utifrån den kravspec som finns i trådens inledning. Men om man som jag har jaktlabbar som jag apporterar med och så visar det sig att de fungerar även till annat, klart som själva fan att jag använder hunden! Blir sen lite sur på dej Amakulu, hur tänker du när du skriver "Låt rasen vara det i fortsättningen oxå." ??

Havererar rasen om någon skaffar en labbe för jakt som inte stämmer med rasstandarden?? Det finns bevisligen labbar som är klockrena för avfånging och ståndarbete på tex gris även om de må vara få. Du har ju själv som uppfödare "missbrukat" din hund..?

Tagga ned nu!

Jaktlabben är förbannat mångsidig och får man jaga mycket med sin labbe så brukar de som alla andra raser bli bra jakthundar oavsett vad man använder dem till. Labbarna är i första hand jyckar som används efter skott för att plocka hem vilt inget snack om det men det finns även annat skoj man kan göra med dem ofta. Sen tycker jag att det är skitkul om man kan använda jycken till annat än uteslutande apportering, hunden får en längre jaktsäsong och mår bra av det.

Mvh!

Publicerat
Precis som jag skrev tidigare så är labben inte förstahandsvalet utifrån den kravspec som finns i trådens inledning. Men om man som jag har jaktlabbar som jag apporterar med och så visar det sig att de fungerar även till annat, klart som själva fan att jag använder hunden! Blir sen lite sur på dej Amakulu, hur tänker du när du skriver "Låt rasen vara det i fortsättningen oxå." ??

Havererar rasen om någon skaffar en labbe för jakt som inte stämmer med rasstandarden?? Det finns bevisligen labbar som är klockrena för avfånging och ståndarbete på tex gris även om de må vara få. Du har ju själv som uppfödare "missbrukat" din hund..?

Tagga ned nu!

Jaktlabben är förbannat mångsidig och får man jaga mycket med sin labbe så brukar de som alla andra raser bli bra jakthundar oavsett vad man använder dem till. Labbarna är i första hand jyckar som används efter skott för att plocka hem vilt inget snack om det men det finns även annat skoj man kan göra med dem ofta. Sen tycker jag att det är skitkul om man kan använda jycken till annat än uteslutande apportering, hunden får en längre jaktsäsong och mår bra av det.

Mvh!

Ändrat lite i inlägget du surnade till på. Såg att det var inte riktigt samstämmigt hela vägen ;D
Publicerat

;D ;D ;D ;D

Tror ärligt talat inte det finns någon uppfödare som avlar på ställande labbar utan det är en egenskap som några speciella individer haft och har.

Mvh!

Publicerat
;D ;D ;D ;D

Tror ärligt talat inte det finns någon uppfödare som avlar på ställande labbar utan det är en egenskap som några speciella individer haft och har.

Mvh!

Fanns för en del år sedan en person inom SSRK som annonserade ut valpar efter skalldrivande föräldrar. Både på spaniel o retriever :o
Publicerat

Oj! Häftigt! Tycker det är lite kul, rör om i grytan och retar upp en jävla massa hundkärringar och utställningskärringar  ;D ;D ;D ;D

Grejen är att rasen är så cementerad och bra så det kan aldrig bli något elände av några såna här grejer, det gör liksom inget om någon uppfödare flippar iväg lite..

Däremot skalldrivande spaniel är klockrent faktiskt! Innan du får blodtryckshöjning på betänk att det är rätt få platser tex här i Roslagen där man på allvar kan jaga med spaniel på det sätt som det är tänkt, finns inte vilt och biotop för det. Då måste man ju fundera på om man vill använda sin jycke till något annat och där kan faktiskt de skalldrivande vara rätt kul! Hundarna är ju supermysiga och bra och fungerar de på rådjur så ok då.

Mvh!

Publicerat

Jag har jagat med en hel del olika raser.. en del har funkat rastypiskt, dvs som det var tänk, en del inte. Jag har jagat rådjur med skalldrivande golden, en Sheepdog som drev rådjur med skall och även en gråhund som drev rådjur i någon minut.

Jag har även jagat älg med stövare och beagel.

Alla ovan hundar har varit riktigt bra jakthundar. Men jag skulle däremot inte påstå att ovan raser är det som passar för ovan. De är speciella hundar som av en händelse elelr träning blivit på det viset.

Men vill man skaffa sig största möjliga förutsättningar för att få en hund som driver med skall på rådjur, älg osv, så ser jag fortfarande två möjligheter: Tysk jaktterrier och wachtel.

En spaniel KAN funka och en labbe KAN funka, men jag är ganska övertygad för att inte säga väldigt säker på att en TJt eller en wachtel har större möjligheter att bli dugliga hundar.

Att välja en jakthundsras borde ju vara en fråga om att ge sig själv största möjliga chans att lyckas och inte att man kanske har tur och får en av de få i rasen som fungerar som jag vill?

Publicerat
En labbe är av naturen inte "hård". Den är avlad i minst hundra år för att vara en efter skottet hund när det gäller småvilt samt att vara tyst och då menar jag knäpptyst. En labbe som piper , gnäller eller skäller på ett jaktprov är det goodbye för den dagen. Om du vill ha en hund med alla de egenskaper du nämnt anser jag att du bör titta på vorsteh eller munsterländer. Vorstehn är ju dock åt helvete för snabb när det gäller drevjakt på klövvilt. Men den ställer säkert grävling och ska klara att dra ner djur upp till kronhjorts storlek.

Vorsthe är bra till all typ av jakt men som skrivet ovan så är dom rätt snabba av sig, så kontentan är ju att man får ha en bra sving  ;)

Jag använde min till allt från att spåra,ställa riva ner och apportera

en vorsthe är som en drilling den är inte jätte bra på något men, den klarar allt!!!

//Johannes

Publicerat
En vorsthe är som en drilling den är inte jätte bra på något men, den klarar allt!!!

//Johannes

Seeeeger ! Äntligen kom det ett vettigt uttalande angående Vorsteh  :-[ :-X :- :'(  ;D ::)
Publicerat
Seeeeger ! Äntligen kom det ett vettigt uttalande angående Vorsteh  :-[ :-X :- :'(  ;D ::)

Ja jag har ju haft en själv och är uppvuxen med dom så ...jag vet ...... 8) ;D

• 2 months later...
Publicerat

den förra yrkesjägaren jag arbeta för hade en labbe som funka till allt och då menar jag allt har själv skjutit gris på både drev och stånd för labben sett han plocka hem fåglar på väldigt långt håll ja han funka till allt vet att stephan ackerstierna, ackers kennel har använt han i avel tidigare och fått fram valpar med samma egenskaper och att det skall tas minst en till kull på samma kombination...

www.ackers.se