Publicerat November 19, 200718 yr Håller på med min första drivande hund som är en tax. Oftast är hon nog lite trång i sitt sök och vill helst ha mig i närheten. Tills hon får nåt färskt spår i snoken då sticker hon i väg. Om jag har flyttat mig så skriker hon rätt ut och undrar var jag är när hon kommer tillbaks. Det blir bara en dag i veckan som jag jagar med henne och då 1-2 timmar. Vilket är på tok för lite , jobb och familj kräver mycket tid ! Drevtiderna är också blygsamma hon bryter lätt och kommer gärna tillbaks och piper och vill jaga nästa djur ? Varför håller hon inte i för? Ni som har mer erfarenhet av att jaga in drivande hundar , ge mig några råd tack.
Publicerat November 19, 200718 yr Spontant så flytta dig inte så hon blir tryggare i skogen, sen släpper det säkert.
Publicerat November 19, 200718 yr Författare Jag brukar i regel stå kvar. Skulle vilja ha lite snö så jag kan se vad hon gör samt vart djuren är !
Publicerat November 25, 200718 yr håller med Pertan... när din hund försvinner!.. stanna då upp så den vet vart du finns!... iaf till en början!.. när den sedan börjar känna sej trygg!.. då kan du röra mer på dej!.. MVh
Publicerat November 25, 200718 yr Hej, Det är typiskt unghundsbeteende som borde försvinna med ökad skogsvana. Jag ser en otrolig skillnad på min Wachtel mot början av säsongen. Man kan bli oerhört frustrerad över att hunden lägger ner mer energi på att hitta dig än att jaga ibland, men det blir bättre med tiden det törs jag nästan lova. MVH
Publicerat November 25, 200718 yr Har liknande problem (om man nu ska kalla det problem) med min unga tax. Men är inte det minsta orolig, söket och drevtiderna kommer med skogsvana och utökat självförtroende. Jaga bara så mycket som möjligt med hunden, försök om möjligt att skjuta för den. Det är också bra att träna viltspårb (o kampa med den hittade klöven), på så sätt ökar du sammarbetet mellan dig och hunden, samt öka jaktlusten. Lycka till i skogen!
Publicerat November 25, 200718 yr Författare Tack för uppmuntran. Man blir ju så jävla besviken när det inte går som man vill , tappar nästan lusten att fortsätta. Jag ska testa att behandla henne mot noskvalster , för drevtiderna har bara blivit sämre. Jag har kunnat skjutit 10-15 rådjur som hon "jagat" i ett par blygsamma minuter. Jag vill att hon ska jobba med drevtider lite och sen känns det fel att skjuta massa rådjur och säga att man har skjutit dem för henne. När hon inte är bättre. :'(
Publicerat November 25, 200718 yr >Vakjägaren Hmmm, tror inte det är tiken som skall jobba med drevtiderna utan husse som skall lämna bössan hemma och istället utrusta dig med en bra bok Kan låter tufft men du måste lägga band på dig, din besvikelse avspeglar sig säkert i ditt sätt att vara i skogen...lugn och ro, inga andra i skogen, ofta ofta sitta på stubben och ta det lugn, sök och drev kommer. Och sist men def inte minst, aldrig någonsin lämna platsen om hon tar upp, stanna kvar tills dess tiken kommer tbx för hon kommer även om det tar flera timmar! Funkar inte det, köp en drever ;D ;D ;D Lycka till
Publicerat November 25, 200718 yr Författare Som jag skrev tidigare : om jag ville skjuta så hade det dött mycket mer djur men jag har släppt för att låta drevet gå. Men jag måste jaga mer det håller jag med om. I lördags ville hon inte ens driva ett rådjur som stått 20m ifrån mig. ? Noskvalster????????????????? Förstå mig , om hon inte vill driva ett 30sec gammalt rådjurs spår och det inte blir nåt när jag sitter på stubben. Hon har jagat rådjur i en timma i år sen har det bara gått utför. En bild på en get jag släppte ! [/img]
Publicerat November 27, 200718 yr Hmmm. Kan det ha hänt något i skogen då hon varit ute? Tänker på att hon voffsat på en hjort eller älg som försvarat sig. En i jaktlaget hade en ung tax som blev sparkad av älg, det resulterade i att hunden blev klövren i över tre år > En anna fundering jag fick är att det kanske kan bero på gris, vissa hundar kan vara så rädda för grislukt att de vägrar lämna husses fötter om grisen varit i närheten... Låt oss bara hoppas att det är något konstigt exter din vovve har fått för sig och att allt släpper om ett tag. Vem vet, nästa år kanske din hund är på väg att bli drevchampion??? I vilket fall som helst önskar jag dig/er lycka till!!!
Publicerat November 27, 200718 yr Finns bara en sak tålamod! Låt hunden arbeta tills den reser. Har själv gått sönder fem drevrar och två taxar alla har blivit borskämda med allt för färska slag. Sen har ju tätheten på vilt bidragit men största felet är mitt eget. Nästa hund ska få lära sig att resa på nattslag hur gamla och dåliga de än är! mats
Publicerat November 27, 200718 yr Författare Kan nämna att hon jaga hare i går kväll ( i månsken ) mellan 20-30 minuter. Det va kul som f.n
Publicerat December 18, 200718 yr Sitt still, människa! Först sitter du still tills söket är precis så stort som du vill ha det, för en tax ska det inte vara så mycket. Sedan sitter du still när hunden gör sina första drev, tills den driver så längen du önskar och hunden vet kanonsäkert vart du är. Hunden har ju uppenbart jaktlust, men din är bara lite större. Taxen fixar det här - jag lovar - om du kan lugna dig lite med att skjuta för den. Ta med En kompis när hunden driver så pass bra att du tycker den förtjänar att skjutas för och lämna över det skottet till honom, för du sitter Still!! En hund med jaktlust jagar in sig alldeles själv, och en hund som saknar jaktlust kan du aldrig i hel---e "lära" in det på. Antingen mognar hunden sent, eller inte alls. Jag ger mina hundar 2 fulla säsonger innan jag lämnar dem i skogen.
Publicerat December 18, 200718 yr Författare Har provat en kur medicin mot noskvalster. Jag tycker mig märka skillnad nu, de gånger jag jagat med henne efter det så har det blivit jakt. I helgen blev det ingen jakt, men jag tog med familj och hundar ut för att leta julgran hundarna fick va lösa , efter 3min började taxen väcka efter ytligare 2-3min var det fullt drev på hare. Det gick lite knackigt men varade i 40-50min ! Ska släppa i morgon , får se hur det går.
Publicerat December 18, 200718 yr Kul att höra att det går bättre o lycka till med nästa jakt/jakter. Väntar med spänning att få höra hur det går för er.
Publicerat December 25, 200718 yr Jag önskar dig lycka till. Detta var helt klart intressant läsning, jag skall själv jaga in unghunden kommande jaktsäsong förvisso inte någon tax men som sagt detta var intressant läsning. Micke
Publicerat December 25, 200718 yr Har provat en kur medicin mot noskvalster. Jag tycker mig märka skillnad nu, de gånger jag jagat med henne efter det så har det blivit jakt. Vore ju skönt om det hjälpte :) mvh
Publicerat December 28, 200718 yr Hejsan allihopa! Är ny på forumet och tänkte börja min karriär i denna tråden då jag har samma bekymmer med min lille Herman. Han är en salig blandning då hans mor är Drever/Tax och hans far är Jack Russel. Han är vid det här laget 1 år & 8 månader gammal. Jag släpper han så ofta jag kan men som sagt familj och jobb tar upp en del tid. Släppte han på get och 2 kiddar, i söndags, som betade på en äng. När passkyttarna hade åkt förbi så hade djuren sprungit in i skogen varpå jag släppte Herman. det tog inte ens 5 minuter förrens han kom tillbaks skitglad som vanligt men utan drev. Men på julaftons morgon släppte jag han ånyo på en annan såt och då tog det inte mer än 5 minuter förren han fått igång ett haradrev. Noskvalster nämndes i tråden och då undrar jag hur man ser det? Börjar faktiskt undra. Mvh. Robban
Publicerat December 28, 200718 yr Noskvalser är inget man ser, men däremot så är det inget som förekommer vid vissa tillfällen och andra inte. Har hunden besvär av noskvalser så tappar han näsan. Har hunden visat jaktintresse innan, alltså jagat, så kan man se att den är medveten om problemet och beter sig annorlunda på sök. Noskvalser är nog inte svaret på alla de gånger en hund inte driver, och definitivt inte på unghundar. Då finns nog svaret att söka annorstädes, men...det är ingen dyr historia att ge hunden en spruta Ivomec så har man tagit bort den delen av sökandet i en hunds dåliga jakt, och kan leta efter andra orsaker. Med de raser inblandade i din hund ser jag heller ingen fara i att spruta hunden.
Publicerat December 29, 200718 yr Noskvalser är inget man ser, men däremot så är det inget som förekommer vid vissa tillfällen och andra inte. Har hunden besvär av noskvalser så tappar han näsan.Har hunden visat jaktintresse innan, alltså jagat, så kan man se att den är medveten om problemet och beter sig annorlunda på sök. Noskvalser är nog inte svaret på alla de gånger en hund inte driver, och definitivt inte på unghundar. Då finns nog svaret att söka annorstädes, men...det är ingen dyr historia att ge hunden en spruta Ivomec så har man tagit bort den delen av sökandet i en hunds dåliga jakt, och kan leta efter andra orsaker. Med de raser inblandade i din hund ser jag heller ingen fara i att spruta hunden. Käre vän..lever du kvar i Ivomec träsket..??? Nu för tiden heter prylarna Interceptor eller om man vill vara ännu mera modern Stronghold!! Dessa produkter är framtagna för hundar till skillnad mot Ivomec som brukligt är för hästar och grisar....
Publicerat December 29, 200718 yr Hej igen! Tackar för svaret BäckaBengtson! Och visst det blev lite felsformulerat och ogenomtänkt :-[ Bara av ren nyfikenhet... Du nämnde att det inte var ngn fara pga raserna i min hund... Vilka raser är "känsliga" så att säga osv? Mvh. Robban
Publicerat December 29, 200718 yr Ivomec är som telge redan sagt inte ett medel framtaget för hund, utan för häst och det finns ingen vettig veterinär som sprutar hundar med ivomec muförtiden!! Stronghold är bra och enkelt att applicera och det är framtaget för hund.
Publicerat December 30, 200718 yr Nej, nej... Man behöver inte använda Ivomec längre, självklart inte. Dålig formulering av mig, skulle bara skriva just sprutning... :-[ Resten av stycket stämmer dock väl även med dagens undermediciner. Tjurpottor. ;D