Publicerat December 30, 200718 yr Ivomec är som telge redan sagt inte ett medel framtaget för hund, utan för häst och det finns ingen vettig veterinär som sprutar hundar med ivomec muförtiden!!Stronghold är bra och enkelt att applicera och det är framtaget för hund. Jag hade för mig att det var för grisar men det var visst för de flesta kreatur. http://www.veter.se/Vet/ivomec.html
Publicerat December 30, 200718 yr Visst används det på grisar. Och det fungerade på hundar också, men av någon anledning så tålde inte hundar med något inslag av collie detta medel. Det används fortfarande helt enkelt för att många lantbrukare har medlet hemma. Visste inte att det var olika "fint" att använda olika medel, så jag trampade rejält i klaveret. Ivomec har hjälpt hundratals hundar till att återfå sin jaktkapacitet, men som sagt, det finns andra medel idag som är framtagna till just hundar. Sedan finns det de som tror att de för hundar framtagna preparaten är "mildare" på något sätt, vilket är fel. Ivomec används till djur som skall bli livsmedel, och har betydligt högre krav på nedbrytbarhet än de man idag använder till hundarna.
Publicerat December 30, 200718 yr det är ingen dyr historia att ge hunden en spruta Ivomec så har man tagit bort den delen av sökandet i en hunds dåliga jakt, och kan leta efter andra orsaker. BB....Bara en liten detalj angående texten ovan... För att inget skall missförstås så gav/ger man spruta i nackskinnet 3 gg. en vart 7.e dag !!!! Livscykeln hos kvalserna är om jag inte minns helt fel 21 dygn,det är därför man sprutar 3 ggr. Försessten det kanske inte heter livcykel...vad jag menar är att dom små okläckta äggen oxå skall tagas av bruk ;D
Publicerat December 30, 200718 yr Visste inte att det var olika "fint" att använda olika medel, så jag trampade rejält i klaveret. Har inget med huruvida det är "fint" att göra och allt med att man ska inte laborera själv med ett medel som inte är anpassat för hund. Gemene hundägare har i regel noll koll på hur mycket medel som ska användas/kg hund och som sagt så finns det ett flertal raser som faktiskt inte tål ivomec. Är man det minsta rädd om sin jaktkamrat så använder man medel som är både anpassade och doserade för hund mao.