Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Borderterrier

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag har jagat med ett par Borders under åren. Är det en bra jakthund?. Dom jag har sett är helt ok, men var finner man en kennel som jobbat med jakten som prio 1. Jag är nämligen ute efter en liten jaktgalen hund. Som kan driva allt. Har även tittat åt Tjt hållet men är inte riktigt redo än, (vet ej, kanske!!!!!!!). Men  till kritan, jag vill ha en kortdrivande hund som driver gris!!!!!!, hjort!, rå, m.m. Gärna små rovvilt.

Någon som har funderingar kring detta?

Carl Corro

Jag har idag 3 kopov hemma.

Publicerat

alltså bordern är en gryt hund och tror inte man kan ge nån garanti för att dom ska skalla,utan mer som bonus,tysken är juh en tysk men dom skallar,,

köp en tax,den kommer driva dig till vansinne! ;)

Publicerat

"Tomas Larsson, jaktansvarig på rasklubben Borderterriersällskapet, bedömer att kring 15 procent av de svenska hundarna idag används till jakt.

Två tredjedelar av dessa används vid grytjakt på räv eller grävling. Övriga används för eftersök eller för jakt på klövvilt, främst rådjur och hjort. Det finns även borderterrier som ställer älg och gris."

Border är ingen dum hund inte, lilluttern :)

MEN! va noga vars du tar den ifrån eftersom så stor procent inte sysslar med jakt överhuvudtaget.

Såg en borderterrier när jag var och jagade i småland i början av oktober, den va stor som en stövare.. huvva!

Publicerat
alltså bordern är en gryt hund och tror inte man kan ge nån garanti för att dom ska skalla,utan mer som bonus,tysken är juh en tysk men dom skallar,,

köp en tax,den kommer driva dig till vansinne! ;)

håller med om tysken, där går de ju inte att misslyckas :)

hah jo köp en tax ;D

Publicerat
  • Författare

Vill inte ha en tax. Låg på alla fyra när jag var år och den jäveln slickade mig i ansiktet tills mamma kom. Jag kom inte loss.

Ja, jag kan tänka mig tysk. Men jag är som jag är vill gärna prova något annat än vad alla säger. Men den ska var av riktigt bra jagande föräldradjur.

Carl Corro

Publicerat

jag har mina tankar om tysk och en sån kommer inte innanför dörren hos mig iaf,men visst är dom bra för kortjakter där hunden ska stöta ut djuren från en såt osv,drivande skulle jag inte vilja kalla 10min fiol gnissel

Publicerat

Borderterrier är ett utmärkt val ;D Vi som värnar om dess jagande egenskaper är kanske inte många men desto mer eldsjälar. Är en förbannat trevlig hund utanför jakten oxå ;D

Publicerat

Klart du skall ha en border. En "bra" borderterrier klarar allt det du önskar. Nackdelen om du skall ha den till drivande är främst att du inte kan vara säker på att få en hund som skälle på spåren. Det skall dock tillägas att de flesta skäller vid synkontakt.

Du har PM!

Publicerat

Jag har en border som jag har tagit från en kennel som avlar för jakt i första hand.

Tiken är finsk-svensk gryt champion, hanen godkänt finsk b prov.

Dom skall paras nu igen.

Den tidigare kullen blev bra i storleken och det jag har sett hitills är att han är väldigt skarp och har ett otroligt viltintresse och samtidigt bra sällskapshund.

Publicerat

vad är bra i storlek?? tycker dom flesta ligger runt 8-9 kilo viket måste göra under verk för deras ryggar,hunden var byggd för 5-6 kilo från början om inte mindre tills hystirin stockholms jakten på 10min drev kom och slog alla med en storm!

Publicerat
hunden var byggd för 5-6 kilo från början om inte mindre tills hystirin stockholms jakten på 10min drev kom och slog alla med en storm!

;D ;D ;D

Publicerat

Jag förstår inte hur ni kan (mer eller mindre) rekommendera Carl Corro att köpa en Border terrier till vildsvinsjakt?

Visst, det finns säkert massor av duktiga BT som jagar perfekt ovan jord. Men att först hitta en sådan kull som har potensial och sedan ha tur att välja rätt hund. Nä, man ska inte utmana ödet.

Carl Corro, ett säkert kort för dig är TJT. Risken med BT är att du inte får mer än en halvdålig grythund.

First clas: Är nyfiken på vad du har emot TJT?

Publicerat

Eftersom Roggman 66 har en border som jag träffat ett antal ggr ihop med grytjakt så funderar jag..

Hur kan denna lilla snälla hund överhuvudtaget överleva mer än max 20 sekunder ihop med en arg gris ??

För övrigt är roggmans hund lite av Dr.jekyll and mister Hyde..då den verkar bli skitarg på djuren under jord !!!

Men som grishund... ??? ??? ???

Fast jag har mycket att lära än ;D

Publicerat
Jag förstår inte hur ni kan (mer eller mindre) rekommendera Carl Corro att köpa en Border terrier till vildsvinsjakt?

Visst, det finns säkert massor av duktiga BT som jagar perfekt ovan jord. Men att först hitta en sådan kull som har potensial och sedan ha tur att välja rätt hund. Nä, man ska inte utmana ödet.

Carl Corro, ett säkert kort för dig är TJT. Risken med BT är att du inte får mer än en halvdålig grythund.

jag jagar nästan bara gryt och där tycker jag det är väldigt tråkigt med hundar som inte kan bete sig,man ska ha en hund som går jaga med 7 dagar i rad om det är så grävling räv osv,där faller väl 80% av tyskarna bort,sen att kunna ha en tänkande hund försvinner 10% till och som är trevlig mot andra hundar försvinner försvinner dom sista 10% ..alltså svårt för mig att se det är en vettig hund för mig,,!

sen har alla olika syn på saker ;)

Publicerat

Hur många borders har du jagat med? Har jagat med en hel del och vet dessutom ett antal yrkesjägare som jagar gris med borders. Dock så har de samma nackdelar som alla små hundar vid vilsvinsjakt i tät vass med mera. Skulle risken att få en halvdålig grythund vara större med en border? Beror ju på vad man önskar. Då kan man ju vända på steken och säga att man med en tysk får en idiot som biter sig fast och kommer upp mera eller mindre lemmlästad och därmed spolierar många veckors jakt om man inte har ett knippe hundar dvs.

Men visst huvudsaken är ju att man är nöjd med sin ras. Visst är det så att tysken är säkrare ovan jord det kan jag inte förneka men det finns många duktiga borders som jagar även svin om man vill det.

Publicerat

First Clas:

Är först och främst nyfiken på hur många tjt du jagat med? Misstror inte din erfarenhet, utan är bara nyfiken.

Tillbaka till ämnet så är det ju främst ovan jord Carl Corro ska använda hunden. Hur du tycker att en grythund ska arbeta hör ju inte till ämnet.

Om nu Carl Corro skulle få en hund som driver mindre än 10 minuter så är risken större att han köpt en BT istället för en TJT.

Carl Corro: Det är nog mycket lotteri att köpa en jakthund, förvärra inte dina odds.

Publicerat

Alven: Jag behöver inte ha jagat med en enda Border för att veta att det är större chans att Carl Corro blir nöjd med sitt val av ras, om han köper en TJT.

Publicerat

jag säger de igen bordern tror jag är en väldigt dåliga odds på få till en bra drivande.

sen är jag inte insatt i rasen mer än sett dom blivit för stora,men verkar juh vara trevlig hund annars utan för jakten

jag har väl jagat med ett 20 tal,om man inte räknar med hovjägarens koppel på 12 st samtidigt,jagar som sagt med gryt där tycker jag att jag har en klar bild på dom,fritte här på sidan verkar ha en av hundra hunden!

Publicerat

Hmm om du ska ha en terrier till ovanjordjakt med grytegenskaper så ligger nog Tysken bäst till.

Ska du ha en grythund med ovanjordegenskaper ligger nog bordern bra till.

De flesta hunda är trots allt individer, kloka tyskar finns helt klart och jag tror nog..de flesta. Däremot så ligger det nog mest skit på andra sidan kopplet. Man låter helt enkelt hunden mogna själv.

Bordern ÄR en grythund i 1:a hand och jagar då ovan jord som just det, skäller vid kontakt (ärlighet i gryt).Söker inte ut lika gott som kanske andra arter gör.

Tyvärr så har ju bordern liksom tysken och de flesta terrierraserna en tendens att bli stora, vilket vi måste försöka slå vakt om.

//Roggman66

Publicerat

Jag förstår inte hur DU kan rekommendera ngn att köpa en tysk terrier. Så då står vi på ruta ett. Har jagat med tillräckligt många tjt för att ha mer än nog emot dom.Kommer ALDRIG en tysk i mitt hem. Never. Visst har jag träffat trevliga och duktiga tjt men ännu fler duktiga o otrevliga. Hundilska , folkilskna vid fällt vilt osv. Är även en intressant detalj när man är vid träningsgryt. Är många som har ett rent helvete att kalla ut sina tjt och när dom väl kommer är dom så taggade att tar man dom hugger dom mer eller mindre vilt omkring sig.Man måste bara veta vad DET är man köper när man köper en Border. Dom jobbar inte som en drever. Dom är oftast inte lika dumdristiga som en tjt = mindre skador o längre jakt. Orkar inte tjafsa mer om det men blir djävligt förbannad när man dömer ut Bordern som jakthund. Var o en har den hund man tycker bäst om så är det. Carl Corro du ska absolut inte tveka att köpa en Border. Välj noga VART du köpewr den.
Publicerat

På de få vilsvinstest jag sett så har inte Tjt´n utmärkt sig bättre än bordern vad gäller dådkraft etc.

Johka här på forumet har en i sin krets som jagar gris PM:a honom.

Min har jag bara testat i hägn men den dagen var det ca 30 grade i skuggan så några längre turer blev det inte. Nog finns det mycket dådkraft och "tänk" i en border. Det jag saknar i min är just ett större sök och mer målmedveten ovan jord.

I gryt tycker jag hon jobbar bra.

Har du däremot tätt med djur och mindre såter så tveka inte på en borderterrier

//Roggman66

Publicerat
På de få vilsvinstest jag sett så har inte Tjt´n utmärkt sig bättre än bordern vad gäller dådkraft etc.

Johka här på forumet har en i sin krets som jagar gris PM:a honom.

Min har jag bara testat i hägn men den dagen var det ca 30 grade i skuggan så några längre turer blev det inte. Nog finns det mycket dådkraft och "tänk" i en border. Det jag saknar i min är just ett större sök och mer målmedveten ovan jord.

I gryt tycker jag hon jobbar bra.

Har du däremot tätt med djur och mindre såter så tveka inte på en borderterrier

//Roggman66

Helt rätt roggman 66 så har tjt utmärkt sig bättre på grisprov det är bara för bordern inte har något grisprov för att det är en grythund och när jag läser om din border så verkar den vara som en border ska vara. enligt min mening så har inte en border ovan mark att göra vad jag vet så är bordern en gryt hund men rätta mig om jag har fel. vad jag vet så är det inte rastypiskt att en border ska förfölja villt med skall ovan jord så helt j..vla ärlig förstör INTE rasen mer än den är redan är

Publicerat
Helt rätt roggman 66 så har tjt utmärkt sig bättre på grisprov det är bara för bordern inte har något grisprov för att det är en grythund och när jag läser om din border så verkar den vara som en border ska vara. enligt min mening så har inte en border ovan mark att göra vad jag vet så är bordern en gryt hund men rätta mig om jag har fel. vad jag vet så är det inte rastypiskt att en border ska förfölja villt med skall ovan jord så helt j..vla ärlig förstör INTE rasen mer än den är redan är
Har du samma inställning till att taxar inte har ovan jord att göra oxå????????????? Är även det en grythund. Surprise kanske????Är en stor skillnad på att berätta vad en Border kan utföra och att avla på dom icke önskvärda egenskaperna. Skulle aldrig avla på en Border för dess drivande egenskaper men det är en bonus att dom faktiskt gör det och gör det bra. På små marker är dom inte sämre än några andra raser tvärtom. Har aldrig varit av med min Border mer än max 10 min.
Publicerat
Har du samma inställning till att taxar inte har ovan jord att göra oxå????????????? Är även det en grythund. Surprise kanske????Är en stor skillnad på att berätta vad en Border kan utföra och att avla på dom icke önskvärda egenskaperna. Skulle aldrig avla på en Border för dess drivande egenskaper men det är en bonus att dom faktiskt gör det och gör det bra. På små marker är dom inte sämre än några andra raser tvärtom. Har aldrig varit av med min Border mer än max 10 min.

Ja det är jag jag tycker att det är för j..vligt att man har nästan avlat bort gryt delen på en tax det är skit kul att jag grävling med en tax av dom taxarna jag har jagat i gryt med så kan jag räkna dom som har varit bra på en hand. Men du rekmonderar en att köpa en hund som är avlad på ej önksvärda egenskaper jag har jagat med ganska många borderterrier min bror har en t.ex och där är någon av dom hundarna jag har jagat med har drivit 45 min och det är helt fel. det fins två raser som har ovan mark och göra som ska räknas som kortdrivande hundar och det är wachtelhunden och tjt punkt slut

Publicerat

Jag har ALDRIG rekommenderat någon att köpa en hund som är AVLAD för något den inte skall göra. En Border är en grythund och ska fan i mig förbli det. Lik förbannat driver 90% av dom ovan jord. Att säga till någon som vill ha en Border att dom FÅR minsann inte driva ovan jord tycker jag är ganska löjligt.

Kortdrivande hundar????? Har jagat med wachtel som drog som en avlöning på morgonen och hittades dagen efter i ett annat landskap. Kortdrivare??????? Tyskar som håller i flera timmar. Kortdrivare??????????? Alla raser har för o nackdelar. Enligt mitt sätt att se på saken överväger fördelarna hos Borderterriern. Punkt Slut :-*