Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Borderterrier

Featured Replies

Publicerat

Amakulu, sluta fjanta nu.

Tjt och wachtel är i regel kortdrivare. Visst, det finns individer som driver längre. Precis som det finns individer inom Border terrier som jagar bra ovan jord, men ingen regel.

Sedan förstår jag inte heller hur vissa uppfödare, som egentligen ska värna om rasen, rekommendera folk att köpa en grythund till jakt ovan jord. Då tycker jag att man indirekt skadar rasen.

Publicerat

kom igen nu killar, bättre kan ni..... ;D

Vad är bäst tjt eller border... 8)

Publicerat

Jag tror det blir fel att fråga vilken av raserna som är BÄST. Det båda raserna är nog lika, men har lite olika användningsområden.

Tjt´n ÄR från start i början på 1900-talen avlad för jakt ovan jord vilken INTE borderterriern är.

Borderterriern ÄR i första hand en grythund och då används främst som sprängare.

Tysken är ju en sk allroundhund och ska driva med skall, apportera gå i gryt etc.

Borderterriern gör dessa saker också men det är inte lika säker samt "skalldrivande" är då mest skall vid synkontakt. Så som det SKA vara i gryt.

Så svaret blir nog.... Ska du jaga mest OVAN jord med jycken ska du nog välja Tysk, ska du jaga mest UNDER jord, en border.

//Roggman66

• 3 months later...
Publicerat
kom igen nu killar, bättre kan ni..... ;D

Vad är bäst tjt eller border... 8)

Håller med föregående talare, svårt att säga vad som är bäst.

Jag tror dock att du skall ha mycket tid till jakt om du skall ha en tysk. Det finns säkert lugnare exemplar av dem också men. Generellt tror jag att de kräver mer. Jag jagar inte tillräckligt mycket för att ha nytta av en tysk. Eller, jag är inte intresserad av allt den skrämmer fram : ) Jag vill jaga älg, rå och räv/grävling/mårdhund och då funkar borderna bra.

/Micke