Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnpasset obligatoriskt?

Featured Replies

Publicerat

Vad tycker ni, ska björnpasset vara obligatoriskt för björnjägare?

Gävleborgs läns viltvårdsnämnd anser att skytteprovet björnpasset ska vara obligatoriskt för samtliga jägare som ska jaga björn. Det är höstens många felskjutningar på björn som fått viltvårdsnämnden att reagera.

Jägareförbundet har sedan några år tillbaka rekommenderat samtliga björnjägare att de först ska skjuta björnpasset innan de går ut på jakt.

Publicerat

Varför inte! Det visar ju även den goda viljan hos jägarkåren på att vidareutbilda sig etc plus att det håller nog en del ifrån jakten.

Vid ny jakt gäller det att uppdatera sig

Publicerat

Jakt på sk. farligt vilt ställer ju större krav på en som jägare. Låter som en bra ide' i mina öron. Sen kan ju ingen utbildning i hela världen hjälpa dig om björnfrossan slår till när det är dags att skjuta.

Publicerat

I norra dalarna där jag jagar är det redan obligatoriskt, har varit i 2ar. Tycker det är kanon.

Publicerat

Ett väldigt bra förslag, som jaktledare så är detta en första bekräftelse på att skytten iaf haft nere bössan från väggen eller ur skåpet INNAN jakten.

Ett bra initiativ..

Publicerat

Sköt upp första gången i fjol och gjorde det också i år. Väldigt intressant övning och personligen blir det ett rungande bifall för ett sådant krav. :)

Publicerat

Ett bra förslag som bör fördjupas bland landets jägare. :D

Publicerat

Helt klart ett bra förslag.

Ni som skjutit björnpasset, hur går det till och är det bara att åka iväg till skjutbanan och skjuta provet eller ?

Publicerat
Helt klart ett bra förslag.

Ni som skjutit björnpasset, hur går det till och är det bara att åka iväg till skjutbanan och skjuta provet eller ?

Här har Du länk till jägarförbundets sida!

http://www.jagareforbundet.se/syd/Default....amp;pageid=6968

-Björnpasset

Björnpasset är ett prov som tagits fram i Dalarna för att öka jägarens kunskaper kring björnjakt. För att erhålla björnpasset måste man genomföra skjutprov på björnfigurer och läsa en folder om björnjakt.

Skjutmomenten:

Sidofigur på 80 m. Krav: 4 skott inom 40 sekunder och samtliga inom träffområdet. Jägarmässigt stöd får användas (enligt Jägarexamens regler), liksom liggande skjutställning.

Frontfigur på 30 m. Krav: 4 skott inom 20 sekunder och samtliga inom träffområdet. Fristående utan stöd.

Fler markägare och jaktlag ställer idag krav på genomfört Björnpass för att få vara med och jaga björn. Du som bor i Västra Götaland har nu möjlighet att genomföra Björnpasset i länet. På Skövde jaktskytteklubbs banor går det nu att avlägga Björnpasset.

För mer information kontakta: Sune Svensson, telefon: 0500-48 24 19.

:D

Publicerat

Visst är de ett bra förslag, Att få folk att övningskjuta inför björnjakt/jakten! Men grejjen med just björnjakten tror jag handlar om annat än dålig förberedels... Tror viljan att skjuta en björn är större än skjutförmågan hos många...

De har mig veterligen skjutits i många tvivelaktig lägen i höst!! Vi jägare börjar vänja oss mer o mer med björnar nu och med de kommer chans tagandet, tänk bara på älgjakten!! Är övertygad om att ni alla som läser detta har iaf en eller några ggr varit med om nån (chans skjutning vid älgjakten eller?)

Jag tror problemet ligger där, vad tror ni??

Publicerat

Jag tror att det kan vara bra att ha ett krav på att ha genomfört björnpasset.

Men som vassiljev är jag nog inne på att huvudsakliga orsaken är den att väldigt många väldigt gärna vill skjuta en björn och resonerar som så att det inte dyker upp så många chanser att få skjuta en. Man kan se samma tendens när det gäller åtråvärda trofeer som storoxar och lodjur där det kan bli skott i lägen där samme person inte skulle sjutit ifall det var en älgko eller räv.

• 2 months later...
Publicerat

tycker att björnpasset är bra... egentligen det minsta jägarna borde prestera..., jag rekommderar jägareförbundets kurs Eftersök på björn.. mera ingående samt högre krav på skyttet..... skjuter man på en björn måste man ju vara beredd på att gå ett eftersök.

tror inte kraven på skyttet stämmer på jägerförbundets sida.. dom hade ändrat en del moment. pga säkerhetsrisk.. tror de va vändning - skott som dom tagit bort...enda negativa om kursen var väl att mycke data var gammalt... dom borde ta in mera info från erfarna björnjägare..lite nyare material hade inte varit fel...men de kanske kommer

teoriprov

skytteprov

efter det kan man anmäla hunden till test i orsa el junsele

http://www.jagareforbundet.se/dalarna/Defa...sp?pageid=23180

Publicerat

Tycker att det är en bra grej att skjuta godkänt innan man ska ge sig ut o jaga Björn.

Publicerat

Jag är för.

VVO:årsmötet röstade för detta redan ifjol. Så för att lossa skott på björn hos oss måste man ha skjutit björnpasset.

Vi har en dag avsatt för detta i älglagets regi.

/Mvh Jonas

Publicerat

ser inga som helst problem med att de inte skulle vara de!.. kan man inte klara uppskjutningen på en papp björn då ska man inte hellser skjuta i skogen!...

så de förslaget motages med öppen famn!..

Mvh MAmre

Publicerat

Helt klart för björnpasset och minst brons på älgbanan som lägsta krav för björnjakt, har skjutit björnprovet sen det startade och det är lite roligt också, Kvarnmyra banan ordnade helgen innan björnjakten björnskytte på 4 olika stationer, hoppas fler banor tar efter.

• 6 months later...
Publicerat

Hur många har skjutit björnpasset nu då?

Skall själv försöka på Torsdag.

MVH

Publicerat
ser inga som helst problem med att de inte skulle vara de!.. kan man inte klara uppskjutningen på en papp björn då ska man inte hellser skjuta i skogen!...

så de förslaget motages med öppen famn!..

Mvh MAmre

holler helt klart med dej mamre

skjöt upp mitt björn pass tidigare i sommras

Publicerat

Fick idag brev om att holmen krävde björnpasset för alla björnjägare from nästa år

Publicerat

Jag och frugan skjuter upp för björnpasset i morgon kväll. :blush:

Självklart skall det vara obligatoriskt med att ha klarat detta, innan man ger sig ut på björnjakt. :rolleyes:

Publicerat

jag sköt igår och det var lite för enkelt om du frågar mig, sista övningen var nog omöjlig att inte klara.

Publicerat

blir att skjuta imorrgon. Hörde att på SCAs marker där jag jagar är det obligatoriskt vid björnjakten att man har björnpasset, men inte vid älgjakten om man ska skjuta björn?? låter konstigt tycker jag /Erik

Publicerat

Jag skjöt björnprovet i lördags.

Publicerat

Åkte iväg och brände av björnpasset idag och som tidigare inlägg skrev, sista momentet blir svårt att misslyckas på ett skott kunde väl åtminstone vara kravet att sitta i björnen :)