Publicerat Augusti 13, 200817 yr Åkte iväg och brände av björnpasset idag och som tidigare inlägg skrev, sista momentet blir svårt att misslyckas på ett skott kunde väl åtminstone vara kravet att sitta i björnen håller med, björnpasset känns som att det är något dom bara har kastat ihop i sista stund. var och gick jägarförbundets björnjakts kurs idag där vi diskuterade lite björnpasset. Jägarförbundet hade fått mycket kritik för att dom tagit fram just en frontfigur, där folk påstod att dom uppmanade folk att skjuta skott rakt framifrån. Men själva grejjen med det är att man ska få sig en AHA upplevelse där man inser hur förkastligt det är att skjuta framifrån på en oskadad björn. Som det såg ut idag sköt vi först 2 st skott från 80 meter på frihand. Vi var 16 pers i gruppen varav 13 skott var inom träffen. Inte bra! Sen sköt vi 2 skott från ca 50 meter med stöd bara för att påvisa att minskade avstond samt stöd är att föredra. Men i övrigt var kursen helt okej, diskuterade bla åteljakt osv. vilket kursledaren hävdade att jägarförbundet vill stryka det förbudet pga att det är så luddigt. Menar, en åtel ska vara animalisk för att kallas för åtel. Så jag ska nog åtla med blåbär i höst
Publicerat Augusti 13, 200817 yr skit lätt att klara, man har mer tid än man tror 40sek, 4skott . det visade sig att vi inte behövde skju8ta godkänt??? DÅLIGT!!!!! samme
Publicerat Augusti 13, 200817 yr jag kan berätta en annan trevlig sak som hände på mitt björnpass skytte. en av karlarna visade sig vara en riktigt bra skytt han satte som jag uppskattade det utan skjutmått första serien fyra skott på ca 30mm mitt i med stöd mot en stolpe på 80m. andra serien knästående 40m satt han tre skott lite högt på ca 20mm och en flyer så serien blev ca 40mm. inte illa alls tycker jag.
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Frontfiguren borde vara med då den kan bli dagens sanning på ett andra skott på björn, skulle man göra det mer realistiskt så skulle det vara likt hur en björn kan bete sig vid träff. Sidobjörn visar sig i 10sek minst två skott inom träff området avstånd 40-80m, direkt efter så dyker det upp en frontbjörn där man på 5sek ska sätta minst en träff dödligt, avstånd 10-30m, för att göra det lite intressantare så gör man detta 3 gånger och både sidobjörn och frontbjörn kommer på olika avstånd för varje serie.
Publicerat Augusti 13, 200817 yr jag tycker det redan finns ett bra skytte övningar för björn och det är björn eftersöksskyttet
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Jag och frugan skjuter upp för björnpasset i morgon kväll. Självklart skall det vara obligatoriskt med att ha klarat detta, innan man ger sig ut på björnjakt. Jahopp, då var vi klara med björnpasset också. Det jag reagerade på, var att många skyttar håller för lågt och för långt fram, och därigenom missar, jag själv sköt lågt i träffområdet på 80m.
Publicerat Augusti 13, 200817 yr jag tycker det redan finns ett bra skytte övningar för björn och det är björn eftersöksskyttet Jo det förstås, men man kanske skulle ta fram en lindrigare variant mer anpassad för passkyttar, jag vet inte om jag skulle vilja att alla försöker sig på eftersöksskyttet, det kan förstås ge inblick i svårigheterna, men jag tänkte mig ett mellanting.
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Jahopp, då var vi klara med björnpasset också. Det jag reagerade på, var att många skyttar håller för lågt och för långt fram, och därigenom missar, jag själv sköt lågt i träffområdet på 80m. Ställer man samma tavla i blåbärsris så ska du se att skotten kommer hamna högt, långt fram kan nog ske men det beror på björnens anatomi som gör det lite svårare att avgöra. Mitten och lite framåt är en hyfsad regel.
Publicerat Augusti 13, 200817 yr En liten fråga till de som skjutit börnpasset, känner ni er bättre förberedda på björnjakt efter det?
Publicerat Augusti 13, 200817 yr En liten fråga till de som skjutit börnpasset, känner ni er bättre förberedda på björnjakt efter det? Det är lite bättre än inte alls, dock brukar jag hitta på lite egna övningar med björnfigurer och de känner jag mig klart tryggare med än björnpasset.
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Jo det förstås, men man kanske skulle ta fram en lindrigare variant mer anpassad för passkyttar, jag vet inte om jag skulle vilja att alla försöker sig på eftersöksskyttet, det kan förstås ge inblick i svårigheterna, men jag tänkte mig ett mellanting. ja jag förstår det, på våran klubb skjuter vi eftersöksövningarna som träning och det tycker jag ger en bra uppfattning om hur svårt det är att skjuta i vissa lägen. samt hur mycket trassel man kan orsaka om det blir ett eftersök.
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Det är lite bättre än inte alls, dock brukar jag hitta på lite egna övningar med björnfigurer och de känner jag mig klart tryggare med än björnpasset. håller med helt här.
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Bättre än inte alls? alltså ett ja på frågan? Men alla som förespråkar provet säger att det visar hur svårt det är att skjuta björn, samtidigt säger de att det är ett lätt prov. Är det bara jag som blir förvirrad av detta?¨ Om provet är lätt, hur kan det då visa hur svårt skyttet är? Det argument jag kan köpa är att man får folk till banan men det får man oavsett vilket skjutprov man har.
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Bättre än inte alls? alltså ett ja på frågan? Men alla som förespråkar provet säger att det visar hur svårt det är att skjuta björn, samtidigt säger de att det är ett lätt prov. Är det bara jag som blir förvirrad av detta?¨ Om provet är lätt, hur kan det då visa hur svårt skyttet är? Det argument jag kan köpa är att man får folk till banan men det får man oavsett vilket skjutprov man har. Provet anser jag vara för lätt då du har orimligt lång tid på dig att skjuta dina 4 skott, på banan ser du hela björnen hängandes i luften mer eller mindre, jag har aldrig bommat ett enda skott på bana på björn och då brukar de 4 smällarna vara klara under 10 sek. I verkligheten så rör sig björnen i tät växtlighet, eller i blåbärsris som inte visar den tydliga siluette som det görs under provet, kommer den mot dig så går det fort och så borde den även göra på provet. Hoppas du förstår vad jag menar.
Publicerat Augusti 13, 200817 yr Bättre än inte alls? alltså ett ja på frågan? Men alla som förespråkar provet säger att det visar hur svårt det är att skjuta björn, samtidigt säger de att det är ett lätt prov. Är det bara jag som blir förvirrad av detta?¨ Om provet är lätt, hur kan det då visa hur svårt skyttet är? Det argument jag kan köpa är att man får folk till banan men det får man oavsett vilket skjutprov man har. allt skytte på björnfigur är bra träning för björnjakten men just björnpasset tycker jag inte visar hur svårt skyttet är alls. det verkar bara vara en skrivbordslösning på problemet med alla skade skjutningar. dock så tränar dom flesta jag känner som jagar björn aktivt med egna övningar.
Publicerat Augusti 15, 200817 yr allt skytte på björnfigur är bra träning för björnjakten men just björnpasset tycker jag inte visar hur svårt skyttet är alls.det verkar bara vara en skrivbordslösning på problemet med alla skade skjutningar. dock så tränar dom flesta jag känner som jagar björn aktivt med egna övningar. Att det är lite av en skrivbordsprodukt beror nog mest på att det är lite av en paniklösning. Efter fjolårets alla skadskjutningar blev det direkt prat om obligatoriska prov osv.. Som tur var hade ju redan jägareförbundet en björnkurs halvfärdig och genom att fixa skytte på det kunde man avstyra ett krav i det här läget. Sen att det är ett MINIMUM av vad man bör klara av är ju rätt tydligt då vi på kursen jag gick i onsdags hade 16personer som sköt 2 skott var på 80meter utan stöd eller tidskrav. Det var bara 13 träff inom träffområdet. iofs typ 7 till som tog i ryggen osv men det är ju itne det man siktar på, och då ska sägas att en del siktade båda länge å väl innan dom tröck av... Själv sköt jag 2 skott på kankse 4sekunder men höll för lågt så andra skottet blev en låg bom strax under träffområdet. Sen fick vi skjuta 2 skott på 50m med skjutkäpp å då var alla träff helt plötsligt. Iofs sköt dom ju på 30sekunder 2 skott då åxå en del. Det sämsta med kursen var ju att en del inte fattar sitt eget bästa å tränar på det man skulle träna på. Frontbjörnen på 20m 2 snabba skott i pallet gick riktigt bra för mig och det tog väl 2-3sekunder från man lyfte bössan till man skjutit 2 skott. Men samma sak här, endel sköt ett skott efter att ha siktat i 10-15sekunder å sen tar dom ner å repeterar som om dom inte vill att det ska NÖTA på slutstycksstoppen eller nå sånt å sen siktar man lika länge igen. Jag menar dom hade ju varit uppätna för länge sen om det vill sig illa, hela grejjen med övningen var ju att visa hur SVÅRT det är att träffa skallen på en björn som anfaller och att hinna sikta är väl mer undantag än regel i dessa lägen...? Jag tror det bästa med björnpasset är att man lär sig lite om hur anatomin ser ut på björnen, och hur lite man behöver klanta sig för att det ska gå illa.. Själv bävar jag för när en björn kommer till "vissa" av passkyttarna i vårat lag, kan bli eftersök DELYXE om dom nu törs trycka av vill säga....
Publicerat Augusti 15, 200817 yr En liten fråga till de som skjutit börnpasset, känner ni er bättre förberedda på björnjakt efter det? Jag som de flesta andra här antar jag, är primärt älgjägare i björnland. Jag tycker björnpasset var väl investerad tid då skyttet skiljer sig en del mot att lossa skott mot hjortdjur. Defnitivt bättre än att inte träna alls iaf.
Publicerat Augusti 15, 200817 yr Att det är lite av en skrivbordsprodukt beror nog mest på att det är lite av en paniklösning. Efter fjolårets alla skadskjutningar blev det direkt prat om obligatoriska prov osv.. Som tur var hade ju redan jägareförbundet en björnkurs halvfärdig och genom att fixa skytte på det kunde man avstyra ett krav i det här läget. Sen att det är ett MINIMUM av vad man bör klara av är ju rätt tydligt då vi på kursen jag gick i onsdags hade 16personer som sköt 2 skott var på 80meter utan stöd eller tidskrav. Det var bara 13 träff inom träffområdet. iofs typ 7 till som tog i ryggen osv men det är ju itne det man siktar på, och då ska sägas att en del siktade båda länge å väl innan dom tröck av... Själv sköt jag 2 skott på kankse 4sekunder men höll för lågt så andra skottet blev en låg bom strax under träffområdet. Sen fick vi skjuta 2 skott på 50m med skjutkäpp å då var alla träff helt plötsligt. Iofs sköt dom ju på 30sekunder 2 skott då åxå en del. Det sämsta med kursen var ju att en del inte fattar sitt eget bästa å tränar på det man skulle träna på. Frontbjörnen på 20m 2 snabba skott i pallet gick riktigt bra för mig och det tog väl 2-3sekunder från man lyfte bössan till man skjutit 2 skott. Men samma sak här, endel sköt ett skott efter att ha siktat i 10-15sekunder å sen tar dom ner å repeterar som om dom inte vill att det ska NÖTA på slutstycksstoppen eller nå sånt å sen siktar man lika länge igen. Jag menar dom hade ju varit uppätna för länge sen om det vill sig illa, hela grejjen med övningen var ju att visa hur SVÅRT det är att träffa skallen på en björn som anfaller och att hinna sikta är väl mer undantag än regel i dessa lägen...? Jag tror det bästa med björnpasset är att man lär sig lite om hur anatomin ser ut på björnen, och hur lite man behöver klanta sig för att det ska gå illa.. Själv bävar jag för när en björn kommer till "vissa" av passkyttarna i vårat lag, kan bli eftersök DELYXE om dom nu törs trycka av vill säga.... Vi var 22 som sköt ett skott fristående på 80 meter, hälften (11) satt i träffområdet resterande var skadeskjutning eller ren bom. Sen gjorde vi samma övning med stöd och då satt iaf 20 smällar i träffområdet. Sköt själv öppna riktmedel och 9,3x62 på alla avstånd men det gick bra, och inga problem att hitta din eget hål bland dom andras.
Publicerat Augusti 15, 200817 yr Vi var 22 som sköt ett skott fristående på 80 meter, hälften (11) satt i träffområdet resterande var skadeskjutning eller ren bom.Sen gjorde vi samma övning med stöd och då satt iaf 20 smällar i träffområdet. Sköt själv öppna riktmedel och 9,3x62 på alla avstånd men det gick bra, och inga problem att hitta din eget hål bland dom andras. Vi var minst 3 som sköt 9,3 i vår grupp så man kunde ju gömma sig i dimman lite
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Vi var minst 3 som sköt 9,3 i vår grupp så man kunde ju gömma sig i dimman lite som vanligt, du snor mina träffar
Publicerat Augusti 16, 200817 yr när jag skjöt upp för björn passet var vi en som hadde 9,3 och det var jag sen var det 30-06, 308 och 6,5or som dom skjöt med