Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken studsarkaliber?

Featured Replies

Publicerat

Vad är bäst , för och nackdelar?

Hjälp en rookie nu.

308 lär ju vara lätt att få billig träningsammo till , är det nåt att ha?

Publicerat

Vad kommer du att jaga för vilt mest med den bössan?

Handladdar du själv?

308 en utmärkt kaliber.. Det går ju att hitta lätta korta smidiga bössor i 308.

Annars så finns ju 30-06 också... klarar lite längre avstånd utan att tappa lika mycket kulbana. Mer power än 308 om du jagar björn ex.

Jagar du inte älg.. så är ju 6,5x55 en kaliber som man kan komma över billigt begagnat idag, rak och fin kulbana.

Behöver du mer krut så finns det ju magnumkalibrar också, behöver du mer kula så finns ju 9,3 mm..

Annars så finns det ju en massa andra trevliga kalibrar.. allt beroende om du är rädd för ammokostnaden eller inte.

Publicerat

Hej!

En gammal hederlig Husqvarna 8*57 är en bra kaliber och ett ordentligt sikt ovanpå. Provskjut alltid en bössa innan Du köper den.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare

Älg är nog väldigt aktuellt , troligen redan till hösten.

30-06 kanske är melodin då :)

Publicerat
Älg är nog väldigt aktuellt , troligen redan till hösten.

30-06 kanske är melodin då :)

Både 30-06 och 308 är fina älgkalibrar som har billig ammo om man inte laddar själv.

Laddar man själv så finns det en uppsjö av olika kulor i de kalibrarna också så det är inte helt fel då heller.

Har du chans på björn, vildsvin eller har risk för långa (relativt) skotthåll skulle jag valt 30-06.

Vill du ha en lätt smidig bössa (ex. hundförare) och skjuter oftast på kortare håll (relativt) så skulle jag valt 308.

Vill man göra det enkelt för sig..

Passkytt --> 30-06

Hundförare --> 308.

Publicerat
Har du chans på björn, vildsvin eller har risk för långa (relativt) skotthåll skulle jag valt 30-06.

Vill du ha en lätt smidig bössa (ex. hundförare) och skjuter oftast på kortare håll (relativt) så skulle jag valt 308.

Vill man göra det enkelt för sig..

Passkytt --> 30-06

Hundförare --> 308.

Skillnaden mellan .308W och .30-06 finns bara i tabellen. Det som skiljer är 25m/s i utgångsfart, och det motiverar inte att man reserverar .308 för korta håll och .30-06 för längre.  ;D ;D ;D Patronerna är i praktiken likvärdiga.

Sedan är det här med patronval åt skogen övertrissat. Vilken klass 1-patron som helst grövre än 7 mm duger, och det är viktigare att man hittar en bössa man skjuter bra med och trivs med. Sätter man kulan där man ska så funkar det utan åthävor. Det här är inget att ligga vaken över på nätterna.

.308W och liknande finns annars i smidigare bössor än de längre patronerna, och är därför trevliga val.

Pete

Publicerat

Grundreglen som du bör följa att köpa en bilig första bössa (=begangnad Då får du tillbaka pengarna när du byter senare)

Det som du ska vara mer noga med är valett av kikare

Satsa på en begannad kavlitets kikare hälre än en bilig ny

Publicerat

Jag tycker 308 har en trevligare rekyl.

Publicerat

Jag tycker många kloka saker framkommer här..

men jag håller fast vid att det är skillnad mellan 308 och 30-06. Kanske inte stor men, skillnaden finns och vill man dra nytta av den så står jag fast vid mitt råd.

Rekylskillnaden mellan 308 och 30-06 finns också, men det är lite olika på olika bössor.

En illa passande (eller väldigt lätt) 308 sparkar mer än en snäll 30-06.

Fler aspekter.. jagar man också toppfågel anses 30-06 som en betydligt bättre kaliber än 308. Kanske inte nån jättestor skillnad men där ligger 30-06 bättre till..

Men som nån sade.. bestäm kaliber efter vilken bössa du hittar och gillar (för det är inte så stora skillnader på lämpliga kalibrar.).. kika på begagnat alltså, och satsa en större del av kakan på ett bra kikarsikte och fäste.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare

Kvalitetssvaren bara radas upp :)

Tack killar :-*

Ladda själv känns helt uteslutet , därför är bössorna med billig ammo intressanta.

Publicerat
---Fler aspekter.. jagar man också toppfågel anses 30-06 som en betydligt bättre kaliber än 308. Kanske inte nån jättestor skillnad men där ligger 30-06 bättre till..

Inskjutningsavstånd 150 meter: på 200 m ligger en 180 grs kula från .30-06 86 mm under siktlinjen, medan en likadan kula från .308W ligger 93 mm under på 200 m. 7 mm kallar inte jag praktisk skillnad. Visserligen utgår jag från tabellvärden, men vid en skjutning på bana skulle vi inte utifrån träfflägena kunna skilja från de båda patronerna. Var finns den stora skillnaden som gör .30-06 till en bättre toppfågelskaliber?

Nu kan man ju se det så här också: båda patronerna är bra, och det är meningslöst att stirra sig blind på skillnaderna.

Pete

Publicerat
Jag tycker många kloka saker framkommer här..

men jag håller fast vid att det är skillnad mellan 308 och 30-06. Kanske inte stor men, skillnaden finns och vill man dra nytta av den så står jag fast vid mitt råd.

Rekylskillnaden mellan 308 och 30-06 finns också, men det är lite olika på olika bössor.

En illa passande (eller väldigt lätt) 308 sparkar mer än en snäll 30-06.

Fler aspekter.. jagar man också toppfågel anses 30-06 som en betydligt bättre kaliber än 308. Kanske inte nån jättestor skillnad men där ligger 30-06 bättre till..

Men som nån sade.. bestäm kaliber efter vilken bössa du hittar och gillar (för det är inte så stora skillnader på lämpliga kalibrar.).. kika på begagnat alltså, och satsa en större del av kakan på ett bra kikarsikte och fäste.

Lycka till!

Det där får du förklara

För ju mildare rekyl ju lätare är det att träfa

Publicerat
Ladda själv känns helt uteslutet , därför är bössorna med billig ammo intressanta.

Varför ?? ??? ??

Publicerat
  • Författare

Varför ?? ??? ??

Det finns det ju andra som gör  :D

Publicerat

Varför ?? ??? ??

Det finns det ju andra som gör :D

Det där låter farligt om du inte skjäv är med och ladar ammon så låt bli att använda den

Antingen ladar man skjälv eller med hjälp an någon anan som kan hjälpa en med det men du ska närvara

Anars fins det bara ett alternativ och det är fabriks ammo

Här på forumett fins det många so skulle kuna hjälpa dig så det är bara att läga utt en fråga

Jag fins i Borås området Och den som vill prova är välomen värktug kan skafas fram till dom flästa vanligare och endel ovanliga patroner

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare

Varför ?? ??? ??

Det finns det ju andra som gör :D

Det där låter farligt om du inte skjäv är med och ladar ammon så låt bli att använda den

Antingen ladar man skjälv eller med hjälp an någon anan som kan hjälpa en med det men du ska närvara

Anars fins det bara ett alternativ och det är fabriks ammo

Här på forumett fins det många so skulle kuna hjälpa dig så det är bara att läga utt en fråga

Jag fins i Borås området Och den som vill prova är välomen värktug kan skafas fram till dom flästa vanligare och endel ovanliga patroner

Mvh Anders Hj

Det kanske var fabriken jag syftade på ;)
Publicerat

allt beror på hur mycket du jagar och vad, om du kommer jaga lite så gör de inte så mycket

om ett 20 pack kostar mycket då du endå inte förbrukar mycket. nästan alla kalibrar har rimligt

pris på tränings ammon så de ska inte va några problem att träna. om du jagar mycket så

kommer du tillslut inse hur mycket du sparar på att lada eget.

Mvh Lalle

Publicerat
allt beror på hur mycket du jagar och vad, om du kommer jaga lite så gör de inte så mycket

om ett 20 pack kostar mycket då du endå inte förbrukar mycket. nästan alla kalibrar har rimligt

pris på tränings ammon så de ska inte va några problem att träna. om du jagar mycket så

kommer du tillslut inse hur mycket du sparar på att lada eget.

Mvh Lalle

Det är på övnings ammon som man sparar pengar köpe 4.50 hemladad 1+1+0.30+hylsa vilken man använder mänga gånger =2.30-3.00kr

Publicerat

Bilig och lät att sjkuta då ska du ha en 308w

En anan sak som du bör ta dig en funderare på är en 22:a där kostar ammon ca 0.30kr st

Den rutinen som man får med en 22lr har du mångfaldt tillbaka i allt skytte sedan

Sen att det är förbaat kull även med 22lr gör ju saken sämre ;D

Publicerat
  • Författare

HKV 1640 30-06 är en bössa som jag har sett flera gånger till rimligt pris .

Är det bara dynga eller ???

Publicerat

Dynga - definitivt inte. HVA 1640 är om den är välskött en superstudsare. Men se upp med spruckna kolvar, filade trycken och andra hemmajobb.

Försök få tag på den i specialversionen, som har bättre virke och ev. ställbart trycke.

Pete

Publicerat
  • Författare

Dynga - definitivt inte. HVA 1640 är om den är välskött en superstudsare. Men se upp med spruckna kolvar, filade trycken och andra hemmajobb.

Försök få tag på den i specialversionen, som har bättre virke och ev. ställbart trycke.

Pete

Låter bra , då kanske det blir en sån.

Ska bara få hem mitt skåp först :)

Publicerat

Mitt första vapen var en 308win, hade den under en älgjakt innan jag sålde den för någon vecka sedan. Har nu skaffat en 338Win Mag istället och är är mycket nöjd med den kalibern. När man skjutit några skott så blir man så där *"gött" mör i axeln, det känns att det finns lite tryck i kulan när den åker iväg! Jag är helnöjd med den kalibern, jag har hittat min favoritkaliber helt klart! Ska också börja handladda den till hösten och det ska bli riktigt kul.

Det ska vara lite drag i bössan tycker jag!

*Gött = Härligt

/Marcus

Publicerat

Som tidigare skrevs är en 1600/1640 en bra första bössa men du bör nog byta trycket på den åtminstånde då det är lite små tråkigt. Det är ingen dyr ombyggnad.

Annars är en HVA/CG 1900 en fin första studsare alternativt en sako hunter.

Vad det anbelangar kalibervalet är du på helt rätt spår! Satsa på en 308w ;) perfekt val om du vill öva billigt så länge du inte handladdar.

De största posten i vapenbudgeten bör vigas åt optiken, satsa inte på någon "billig" kines eller liknande. Ett begagnat kvalitetssikte i storleksordningen 1,5-6x42 eller 2,5-10x56 bör du kunna få loss för ca 4-6000:-

Snåla inte på fästena heller, om du skall ha fasta bör du satsa på några riktigt bra i stål.

Publicerat

Fredrik bor du i skåne eller i närheten så finns där en viking 1900, plastbäddad med fint kolv trä för runt 5000 :- hos fleninge jakt & fritid