Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken studsarkaliber?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Fredrik bor du i skåne eller i närheten så finns där en viking 1900, plastbäddad med fint kolv trä för runt 5000 :- hos fleninge jakt & fritid
Perfekt , jag har nog bara 80 mil dit ;D

Tack ändå ;)

Publicerat

kunde ju varti bättre :P jaja bättre lyck nästa gång

Publicerat

Har en 308 kvar, räcker åt det mesta, troligen till björn med men då ska det vara välplacerat.

Sålde mina övriga bössor, 22or, 6.5 m.fl.

Finns en uppsjö med olika val på ammo, laddning kulvikt etc. så man behöver inte gå ner sig handladdningsträsket.

Publicerat

8X57 IS    Behövs inte nå annat.....

Salongarn också med på ett hörn

Publicerat

Hej!

Akta Dig så att dom inte försöker ta ut överpris på HVA 1900:an. Det finns en del handlare som försöker med det. Du kan ju även kika på www.nollkoll.tk

Lycka till!

Publicerat

Jag kan gott rekomendera en 308:a eftersom man vill ju övningsskjuta också, fördelarna när man övningsskjuter är billiga skott samt rekylen  ;D jämfört med andra grövre kalibrar. Vad gör man med ett gevär som man inte kan övningsskjuta med om man tycker att rekylen m.m. är för stor.  ???  övning ger färdighet.  ;).

Publicerat

Denna fråga är ofta uppe för diskussion och i just denna tråd har jag sett flera kloka råd om detaljer att tänka på vid sitt första studsarköp, till exempel är Kindbos inlägg tänkvärt. Jag vill egentligen bara göra en liten komplettering. Valet av kula är utomordentligt viktigt och i allt väsentligt mera betydelsefullt än valet av patron. Som exempel kan vi ta skillnaderna mellan .308 Win och .30-06 Spr, som bekant är så små att de i praktisk mening är ointressanta. Men allt annat lika kommer vid älgjakt den av patronerna som laddats med en premiumkula alltid att i termanalballistisk effekt vara den andra överlägsen om den laddats med en kula av konventionell typ.

Alltså, se till att:

• [li]du gillar den studsare du köper [/li]
    [li]du kan hantera rekylen av den patron du väljer eller som den studsare du gillar är kamrad i[/li]
    [li]aldrig snåla på optiken[/li]
    [li]alltid anpassa kulvalet efter det vilt du avser använda som kulfång. [/li]

• 1 year later...
Publicerat
Älg är nog väldigt aktuellt , troligen redan till hösten.

30-06 kanske är melodin då :)

för informationens skull kan de nämnas att 87 % av landets älgar skjuts med en 6,5x55

Publicerat
för informationens skull kan de nämnas att 87 % av landets älgar skjuts med en 6,5x55

Var har du fått det procenttalet ifrån??

Finns det på nätet??

Låter osannolikt högt tycker jag.

/Micke

Publicerat

Jag håller med Mr Mauser, att 87% av landets älgar skulle skjutas med 6.5x55 har jag mycket svårt att tro.

När jag hittat statistik på nätet eller via jägareförbundet har 6.5x55 varit en av de tre vanligaste kalibrarna men i senare statistik är den inte längre den vanligaste älgkalibern utan det verkar numera vara 30/06. Men med tanke på hur många olika kalibrar som används runt om i landet har jag svårt att tro att någon kaliber ens kommer upp i 40%

MVH

Henrik

Publicerat

87% ? kanske 8,7% mer tror jag inte