Publicerat November 27, 200718 yr Hello. Hundförarbössa. Vilka alternativ finns det? Antingen köper man en billigare variant och modifierar själv eller så skaffar man sig en lite dyrare som redan är en "hundförarbössa". Jag var nämligen först inne på att köpa mig en Husqvarna 1600 och sedan kapa pipan. Sedan for jag till vapenhandlaren och skulle höra mig för om en 1600. Men ack. Sedan drog han fram den där förtrollande bössan. I princip helt ny med perfekta riktmedel och bra balans. Kort pipa. 10400 kr skulle han ha för den. Jag vet inte hur jag skall göra. :- Är det värt att lägga dom där extra slantarna? Vilka ska man kolla på i 10 000 kr klassen? Notera att den ska användas med öppna riktmedel. Så inget sikte skall inhandlas.
Publicerat November 27, 200718 yr http://www.blocket.se/vi/14151784.htm?ca=3_s där har du en hundförarbössa
Publicerat November 27, 200718 yr http://www.blocket.se/vi/14151784.htm?ca=3_sdär har du en hundförarbössa Hade den inte varit i Västerbotten så! Kan notera att jag framförallt är ute efter en 9,3
Publicerat November 27, 200718 yr Ska du inte ha en marlin då? Eller kanske rentutav en Browning BLR i .450 marlin, fast den kanske är dyrare
Publicerat November 27, 200718 yr Ska du inte ha en marlin då? Eller kanske rentutav en Browning BLR i .450 marlin, fast den kanske är dyrare Nej, tvi. Inga västernbössor här inte! Är inte heller intresserad av ryska AK47 a la halvauto. Vill veta vilka fabrikat samt modeller som är bra beg/nya bössor kring 10 k. Givetvis kort pipa, rejäla riktmedel, bra balans osv.
Publicerat November 27, 200718 yr Vad jag inte förstår är varför den ska kosta så mycket? Mitt tips är att ta en gammal husqvarna, t ex 640 i 9,3(eller grannare om du så vill). Får pipan kapad och ev. byter kolv till en plastkolv. Öppna riktmedel eller aimpoint spelar ingen roll. Med såna riktmedel är flaggsäkringen inget problem utan den är bara säkrare än en sidosäkring. Du kanske får nån tusenlapp över men då kan du ju investera i ett par riktigt bra kängor istället, de går ju åt. Detta är utgått från mina kriterier på hur en "äkta" hundförarhössa är upplagd: Rejäl, pålitlig och säker mekanism, grov kaliber, kort, relativt lätt, lättriktad vi snabba situationer. Att man sedan får en bössa man inte känner att man behöver vara pedantiskt rädd om är ingen nackdel heller tycker jag. Sen kan man ju välja vapen på andra, helt känslomässiga grunder, som en marlin!
Publicerat November 27, 200718 yr Vad jag inte förstår är varför den ska kosta så mycket?Mitt tips är att ta en gammal husqvarna, t ex 640 i 9,3(eller grannare om du så vill). Får pipan kapad och ev. byter kolv till en plastkolv. Öppna riktmedel eller aimpoint spelar ingen roll. Med såna riktmedel är flaggsäkringen inget problem utan den är bara säkrare än en sidosäkring. Du kanske får nån tusenlapp över men då kan du ju investera i ett par riktigt bra kängor istället, de går ju åt. Detta är utgått från mina kriterier på hur en "äkta" hundförarhössa är upplagd: Rejäl, pålitlig och säker mekanism, grov kaliber, kort, relativt lätt, lättriktad vi snabba situationer. Att man sedan får en bössa man inte känner att man behöver vara pedantiskt rädd om är ingen nackdel heller tycker jag. Sen kan man ju välja vapen på andra, helt känslomässiga grunder, som en marlin! Det är ju exakt så jag har tänkt.! Precis detta upplägg förklarade jag ju i första inlägget. Nej, givetvis ska man inte ha något som man är rädd om. Repor i kolv och repor i pipan är oundvikligt.
Publicerat November 27, 200718 yr Om du tänkt bygga eget så börja först att svara på vilka kalibrar du kan tänka dig? Tex 358 win, 338-08, 308, 9.3. m.m. Välj sedan en låda du vill bygga bössan på, tex tikka, sako, rem seven, rem 700, osv.. Ny pipa eller brotcha om? Vilka öppna riktmedel? Vad för slags stock? Syntet: hs precision, mcmillan, b&c m.m. Valnöt: Går nog bort pga ömtålig? Laminat: Styv och bra, men tung. I enkla drag Jag styker under ett bygge jag är sugen på!
Publicerat November 27, 200718 yr Det där är ett gissel, vad vill man ha? Var inne på en hva 146:a hittade den och tänkte bygga om med kort pipa annat trycke och snabba öppna riktmedel, kollade på en marlin, ja du får sluta läsa nu om du mår dåligt, men en kort bössa med snabb omladdning, jag säger ine att den är optimal, men praktisk, sen har vi andra rakrepeterande bössor som finns på marknaden, blaser är vanligast men den jag missat tidigare är Heym SR 30, de två senast kan du komplettera med en annan pipa för jakt och övning. Hade jag tidigare vetat vad jag vet idag hade valet stått mellan marlin och heym och om den fyller sin funktion blev det en heym sr 30
Publicerat November 28, 200718 yr Antingen blir det en 1600 och sedan drar jag fram vinkelslipen. Spikar på ett par riktmedel och dönar på i skogen. Jag ska besöka vapenhandlaren idag och kolla vad som finns. I övrigt är jag intresserad av en 9,3x62. Pertan... Tack! ;D
Publicerat November 28, 200718 yr 9,3*62:or brukar ju finnas på blocket till rätt bra priser med jämna mellanrum. Du kan ju även kika på www.nollkoll.tk.
Publicerat November 28, 200718 yr Jag har en extrem kort Hva 98, 9,3x 57 idag. Men just nu skissar jag på ett nytt bygge. Kalibern är iaf klar. 358.Win. Imponerad över kalibern, efter vad jag har sett. Ser ut som jag kommer utgå från en Remington 700 låda. Letar pipa nu beroende lite på vilken pipa det blir så bör den hamna på runt 46-47 cm, och får jag som jag vill så blir den en McMillan Edgekolv. Målet är iaf att bössa med en enklare kikare (Leupold 2-7x32) ska väga under 3,0 kg fulladdad. Vilket mitt recept verkar klara. Prislappen har jag inte vågat tänka på ännu, men det får vara ett långtids projekt..
Publicerat November 28, 200718 yr http://www.blocket.se/vi/13813289.htm?ca=3_s Den såg inte så tokig ut, lite grov kolv, men det går ju tälja bort frågan är om den inte är lite kort i bakkant.
Publicerat November 28, 200718 yr frågan är om den inte är lite kort i bakkant. och i framkant, verkar svårt att få till en bössa på 78 cm som har en pipa på 45 cm vilket lagen föreskriver!
Publicerat November 29, 200718 yr Här kommer ett tipps på en begagnad Merkel KR1 i 9,3x62. Nytt kostar paketet ca: 20 000 kr http://www.blocket.se/vi/13916754.htm?ca=3_s Har nu tydligen ändrat i annonsen, förut såg det ut som om han sålde hela paketet för 13600, men nu är det 15000 för hela paketet och 13600 för enbart studsaren.
Publicerat December 11, 200718 yr Jag köpte en Huskvarna 9,3x62 med fina öppna riktmedel idag för 3200 kr. 1600 serien tror jag! Duger tills vidare! Mvh!
Publicerat December 11, 200718 yr Släng på en rödpunkt och träna med den kommer du att bli nöjd. ;D ;D Har också en gammal Huskvarna fast i 9,3x57, kortad pipa och kolv, funkar skitbra. ;D ;D
Publicerat December 12, 200718 yr Så här kan en sako se ut.. ;D http://homeweb.mah.se/~lubewr/358win/Sako.htm mvh Rune 8)
Publicerat December 12, 200718 yr Så här kan en sako se ut.. ;D http://homeweb.mah.se/~lubewr/358win/Sako.htm mvh Rune 8) Den där ser riktigt trevlig ut, vad kostade ombyggnads kalaset? Vad är det för total längd/vikt på bössan?
Publicerat December 12, 200718 yr Totallängd 98 cm vikt ingen aning men lagom är väl ett bra uttryck. ??? Rekylmässigt lite tyngre än 308:an men inte obehaglig. : (Har lämnat rekylens vänner för länge sen) Pris, tja bra fråga.... Pipa ca 4000 sen massor av polering och inpasning av grejerna. ett par tusen för vridmontaget + motering. Känner vapensmeden så efter ca 1 år så var pangen klar. Polerade och blånerade själv i hans verkstad. Pangen inköptes från en vapenhandlare för 1500:-, den var överbackad av egen bil ;D därför priset. Allmänt repig och taskig i blåneringen, knäckt kolv, problemet var att hitta en originalkolv. mvh Rune 8)
Publicerat December 12, 200718 yr Nu är det griller i huvudet igen, kan ju bli en sako trippel av det här ;D
Publicerat December 12, 200718 yr Pertan köp Blaser så kan du själv bygga ihop din drömbössa. Mvh Jerry.
Publicerat December 12, 200718 yr Pertan köp Blaser så kan du själv bygga ihop din drömbössa.Mvh Jerry. Var inne på en sån men jag har ingen subventionerad tandläkare så det sket sig Jag var faktiskt inne på en Blaser men blev avrådd av några vapenhandlare och smeder som hade just den erfarenheten, nu verkar det ine som om problemet är så stort som det målades upp när jag var inne på Blaser, de som fanns inne (plastkolven) kändes bra med öppna riktmedel, men höjden vid montage av kikarsikte tyckte jag var lite för hög, kommer nog kanske titta på en med riktig kolv och helt ändra uppfattning Fördelen är 1 bössa flera pipor, man känner sitt vapen samt att det inte belastar garderoben och jag har inte den turen som flera andra här har med en sambo som vara vapenbärare ;D