Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundförarbössa

Featured Replies

Publicerat
Totallängd 98 cm

vikt ingen aning men lagom är väl ett bra uttryck. ???

Rekylmässigt lite tyngre än 308:an men inte obehaglig. ::)

(Har lämnat rekylens vänner för länge sen) :o

Pris, tja bra fråga....

Pipa ca 4000 sen massor av polering och inpasning av grejerna. ett par tusen för vridmontaget + motering.

Känner vapensmeden så efter ca 1 år så var pangen klar. Polerade och blånerade själv i hans verkstad.

Pangen inköptes från en vapenhandlare för 1500:-, den var överbackad av egen bil ;D därför priset.

Allmänt repig och taskig i blåneringen, knäckt kolv, problemet var att hitta en originalkolv.

mvh

Rune 8)

Liknar ju det bygge jag skissar på. Men jag kommer nog utgå från Remington 700. Då har ju även möjlighet till McMillans Edgekolv.. :)

Är ju ett långtidsprojelt som lär bli tämligen dyrt... :(

Publicerat

Max,

utan att kapa tråden vill jag bara tipsa om att det går att få de allra flesta av kolvarna från McMillan med "edgeteknologi" för ett tillägg på 150$.

Jag har själv kollat upp möjligheten att få McMillans Sako Classic i Edge utförande och det var inga problem.

MVH

Henrik

Publicerat

Henrik, Tackar för informationen!  På grund av dåliga erfarenheter så har jag ju en väldigt kronisk Sakoallergi, vilket gör att Sako troligen aldrig kommer vara i fråga. ;)

(hukar mig och väntar på Sakos Idolklubbs anfall) ;)

Publicerat
Henrik, Tackar för informationen!  På grund av dåliga erfarenheter så har jag ju en väldigt kronisk Sakoallergi, vilket gör att Sako troligen aldrig kommer vara i fråga. ;)

(hukar mig och väntar på Sakos Idolklubbs anfall) ;)

Vilka problem har du haft?

Jag själv har aldrig haft problem förutom när jag tappade mitt slutstycke.....och det var att hitta ett nytt. :'(

Men Mr Fiberclass räddade mig. ;D

Har  gamla Sako A2-A5 lådor 5 st och är jättenöjd. (22-250-7.62 Nato, 6mm Br, 280 Ackley och 358 win)

mvh

rune 8)

Publicerat
Vilka problem har du haft?

Jag själv har aldrig haft problem förutom när jag tappade mitt slutstycke.....och det var att hitta ett nytt. :'(

Men Mr Fiberclass räddade mig. ;D

Har  gamla Sako A2-A5 lådor 5 st och är jättenöjd. (22-250-7.62 Nato, 6mm Br, 280 Ackley och 358 win)

mvh

rune 8)

Hehe.. bara väntade på detta... :)

Tja var ska vi börja? Kolvar som spricker, helstock som där trät aldrig stannar, bössor som inte håller tätt...

Ska inte kapa hela tråden, så jag kan slutligen tala om att jag är tämligen obotlig och det ska mycket till för att bota mig.

Publicerat
Hehe.. bara väntade på detta... :)

Tja var ska vi börja? Kolvar som spricker, helstock som där trät aldrig stannar, bössor som inte håller tätt...

Ska inte kapa hela tråden, så jag kan slutligen tala om att jag är tämligen obotlig och det ska mycket till för att bota mig.

Inte ens en rådjursdubble i Hultersta med en SAKO 75 HS .270 WIN?

Synd att du inget sa om din allergi, då hade du fått stå i kraftledningsgatan med din hagelautomat i stället, vill ju inte utsätta dej för ohälsa

;D ;D ;D

Mvh!

Publicerat

köp en plastpicka, lås in den i vapenskåpet så håller den i evighet........ ;D

Jag använder mina och reparerar när så behövs. :D

Din bil håller inte i evigheter utan service eller rep. :-*

Och ja när det gäller helstockar så håller jag med dig oavsett märke... :P

Lycka till med ditt letande av den optimala pangen som klarar allt. ::)

Rune 8)

Publicerat
Inte ens en rådjursdubble i Hultersta med en SAKO 75 HS .270 WIN?

Synd att du inget sa om din allergi, då hade du fått stå i kraftledningsgatan med din hagelautomat i stället, vill ju inte utsätta dej för ohälsa

;D ;D ;D

Mvh!

Tja..en fjärill gör ingen sommar.. :)

Publicerat
köp en plastpicka, lås in den i vapenskåpet så håller den i evighet........ ;D

Jag använder mina och reparerar när så behövs. :D

Din bil håller inte i evigheter utan service eller rep. :-*

Och ja när det gäller helstockar så håller jag med dig oavsett märke... :P

Lycka till med ditt letande av den optimala pangen som klarar allt. ::)

Rune 8)

Den ultimata pangen har jag redan. Nu är det en hundförarebössa det är frågan om.

Publicerat

Men va fan båda dina klass 1:or kvalar lätt in som hundförarbössa.. Båda är ju korta och smidiga, möjligen att systemet på 9,3:an är något föråldrat..

Mvh!

Publicerat
Men va fan båda dina klass 1:or kvalar lätt in som hundförarbössa.. Båda är ju korta och smidiga, möjligen att systemet på 9,3:an är något föråldrat..

Mvh!

Möjligt. 9.3an ska nog faktiskt avyttras inom det närmaste eftersom jag enbart använder McMillan numera.. Men nya projekt är ju alltid kul.. :)

• 4 weeks later...
Publicerat

Snart leverans för bössan!

I vilket fall...

Jag är inte "rekylrädd" på något sätt MEN jag funderar på att dämpa rekylen, i vart fall jämna ut den, för att kunna få in ett snabbare andra skott om så behövs. Är ju lite bortskämd då min Sako knappt rör sig när man skjuter, 30-06. Husqvarnan kommer nog även ha bättre kontakt med axlen om man har en bakkappa. Jag har surfat lite och jag har funnnit rätt så många olika modeller vad det gäller bakkappor. Vad ska man ha för någon? Och framförallt, ska man ha en? Det är bara någon liten metallplatta eller liknande där nu..

Mvh,

Publicerat

Jag har fått min morfars Hva m/46 9,3X57 i gåva som skall förses med ett Aimpoint 5000 XD jag har liggandes..Kruxet är licens då jag har fullt i garderoben..Mitt dispensärende är i skrivande stund på väg till Kammarrätten..Polismyndigheten i Umeå är ungefär lika samarbetsvilliga som den sovjetiska tullen var gladlynt när jag var där på slutet av 80-talet... ::)

• 2 weeks later...
Publicerat

Har hämtat ut brötet nu. Det tog ungefär 5 veckor för att få licensen!

• 1 year later...
Publicerat

Såhär blev det iallafall.

Bssa1.jpg

Bssa2.jpg

9,3x62

Öppna riktmedel

Justerbar kolvkam

Plastbäddning

Polerat trycke

Leupold QR

Leupold 1,5-5

Kortad pipa

mm.

More to come! :wacko:

Publicerat

Snyggt! :huh:

Den där bössan fyller nog de flestas behov till en vettig penning. Har själv en Sauer 202 med syntetstock men undrar hur läng det dröjer innan den får åka för andra projekt....Den är ju liksom redan optimal och hur kul är det ;):lol:

Mvh Johan

Publicerat

tjenare där Donny här

Synd att du handlat annars hade jag ett kanontips. Jag sökte även jag efter en bra hundförarbössa och var inne länge på offroaden från Blaser men efter mycket tänk blev det en dubbelstudsare. Den passar soma handen i handsken och jag fick till ett hyffsat pris på den. Vissat blev det dyrt men en del lägger ju en kvarts miljon på bilen och sedan gnäller de över en bössa för 30 k som inte direkt sjunker i värde mot vad bilen gör. Visst den gammla pansarsaten (passat) ser ju inte mycket ut för världen men den löser sin uppgift.

Ett snabbt andraskott och en smidig bössa var det jag sökte och fann

Ha de så länge