Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bytar tankar.....

Featured Replies

Publicerat

Ja nu är man där igen.

Har följande vapen i garderoben för tillfället.

Blaser R93 luxus cal. 300 win mag Skall vara kvar

Blaser R93 professional cal. 338 win mag Skall vara kvar

Blaser D99 std cal. 20/76, 7x57R Skall vara kvar

Brno CK 452 cal. 22lr Skall vara kvar

Lamber 12/70 Bytas

HVA 9,3x57 Bytas

CG 1900 6,5 Bytas

Nu är det dags för 1900 att bytas ut, och jag är ute efter en bössa enbart för tjäder,räv, rådjur. Det skall vara ett precitions vapen och flack skjutande. Bör ha ställbart kind stöd.

Har kikat lite på remington, men är ej säker på att det är rätt. Men det finns ju en hel del tjäder/räv/rådjur jägare här som bör ha lite åsikter på bössa samt cal.

Tacksam för synpunkter, och egna erfarenheter.

Mvh

Publicerat

Varför inte en Blaser till ;)

post-356-1196263611_thumb.jpg

post-29-1196263611_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Varför inte en Blaser till ;)

Den finns med på listan, dock tycker jag prislappen är något hög. Med tanke på vad den skall användas till. Men den väcker helt klart ha begäret ;).

Publicerat

ÄÄhh ingen jäkla blajraj, köp en remington. Kanske en Remington 700 xcr tactical i .223 remington? Eller en LTR såklart ;)

mvh

Publicerat

köp en i 243win! :)

Publicerat

Vad är det för fel på 1900?

Publicerat

Hej Kolja din gaderob är ganska snarlik min så en Blaser till i 243w, Torsbo har ställbara kolvar sen är du riktigt klädd.

Lyssna inte på FireFox, Remington innebär utslag på händerna så vitt du inte har en hund du behöver en törpåle till för då kan du slå ner Remingtonen i marken och töra hunden i.

Men det är överflödig info när du är van att skjuta med en Blaser så duger inget annat.

Sen hagel så är en SKB ett bra val mycket bättre en man tror stål i världsklass.

Publicerat
  • Författare
Vad är det för fel på 1900?

Inget fel pa bössan i den benämningen, men känner att jag behöver en nagot mer ändamals enlig bössa.

Hej Kolja din gaderob är ganska snarlik min så en Blaser till i 243w, Torsbo har ställbara kolvar sen är du riktigt klädd.

Lyssna inte på FireFox, Remington innebär utslag på händerna så vitt du inte har en hund du behöver en törpåle till för då kan du slå ner Remingtonen i marken och töra hunden i.

Men det är överflödig info när du är van att skjuta med en Blaser så duger inget annat.

Är nog lite rädd för att du har rätt ;), har aldrig skjutit med nagot bättre än blaser än sa länge ;D. Och 243w är en vettig cal. Men 36 tusen + kikare och fäste känns aningen saftigt. Men men man vet ju aldrig ::).

Publicerat

Hej igen kolja jag tänkte en proffesional med ställbar kolv men du kanske hatar plast.

Har du fått hem din drilling nu eller det är väntans tider.

Jag fick tillbaka min kolv igår från Englund i klippan sen han satt ditt en riktig bakappa originalen var ett rent skämt på en bössa i 50,000 kroners klassen.

Publicerat
  • Författare
Hej igen kolja jag tänkte en proffesional med ställbar kolv men du kanske hatar plast.

Har du fått hem din drilling nu eller det är väntans tider.

Jag fick tillbaka min kolv igår från Englund i klippan sen han satt ditt en riktig bakappa originalen var ett rent skämt på en bössa i 50,000 kroners klassen.

Har en plast redan och är ej så impad av just den, trä känns lite mer riktigt på något vis och betydligt vackrare att titta på ::).

Drilling ligger på vapen affären, har dock ej fått licensen än. ???

Håller helt klart med dig om att kappan är sjukt dålig på en så dyr bössa, sen kan man ju diskutera om det är en kappa eller backelit bit ;).

Publicerat
  • Författare

Otroligt 136st som läst tråden men nästan ingen som har något att komma med ???.

Publicerat

Ja det är en plast bit som Normark kallar transportkappa.

Jag var ute i förmiddags och skjöt mitt första rådjur med bössan och det var ovant med säkringen men det blir en vanesak.

Men annars kändes det riktigt bra att få inviga den den på klövvilt.

Jag hoppas att du oxo blir nöjd med din drilling.

Mvh Jerry.

Publicerat

tja tjockskalle...

Har du kollat nå på remington LTR, micke köpte en sån, billiga om ´man jämför med blaser..9900:-

skjuter riktigt bra, men det e klart tillkommer gör ju fästen o en kikare, så du skulle kanske satsa på en blaser till, då har du ju kikare o prylar...

Beggad plastkolv: 4000:-

Kindstöd ala r. landers 2000:-

22-250 pipa (klass2) 6095:-

nån av dina kikare du har liggandes 0:-

totalt: 12095:-

mvh

Publicerat

Skall han fästa kikaren med eltejp.

Publicerat
Skall han fästa kikaren med eltejp.

finns det nå annat sätt?

Publicerat
  • Författare

Vanja är du nöjd med ca 243win?

Hur är utbudet pa fabriks ammo?

Berätta lite allmänt om caliber.

Tackar pa förhand.

Publicerat

6,1 eller 6,5 är det så stor skillnad, vad jag luskat genom andra trådar kan 243 vara svår at hitta bra laddning til och det har jag aldrig hört om 6,5, men du kanske tycker 243 är översta laget för ditt ändamål, sen kanske 243 är mer flack.

Publicerat

Hej kolja ja jag är mycket nöjd med 243an till det jag använder den till bock räv och annat skadevilt.

Ja det finns en hel del fabriksamo du kan gå in och titta på www,vapex.se på deras kulamo där finns en hel del.

Jag laddar själv och Barns Tsx och  Speer grand slam med mycket gott resultat.

Det är ett helvete när man får nya bösstankar i huvedet man går och grunnar hela tiden man är knappt kontaktbar för omvärlden kärringen märker så fort det börjar här hemma.

Mvh Jerry

Publicerat

Självklar ska du bara skaffa en pipa till..... Blasern . En 6mmBR :P

Först lämnar du in din befintliga R93 kolv hit www.kolvkam.se  Får den pimpad med den kolvkamsförhöjning du vill o sedan skaffar du en lämplig klass två pipa, Summa sumarum  knappt mer än en LTR.

Vad mer begär du ???

Publicerat
Hej kolja ja jag är mycket nöjd med 243an till det jag använder den till bock räv och annat skadevilt.

Ja det finns en hel del fabriksamo du kan gå in och titta på www,vapex.se på deras kulamo där finns en hel del.

Jag laddar själv och Barns Tsx och  Speer grand slam med mycket gott resultat.

Det är ett helvete när man får nya bösstankar i huvedet man går och grunnar hela tiden man är knappt kontaktbar för omvärlden kärringen märker så fort det börjar här hemma.

Mvh Jerry

Ha ha ha Jerry !!! Kul att du nämner att kärringen märker så fort det börjar  !!! ha ha ha som taget ur min mun. Min fru blir tokig så fort man har ngt "vapen projekt" då jag enl. henne är okontaktbar  ;D ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Jepp detta ger mig hjärnblödning, men det lutar nog åt en blaser varmint i 243win i alla fall. Då jag ej hittar något som verkar vettigare. Sen gäller det i mitt fall att ej nämna mina böss affärer till frugan, då hon har 0 försåelse för mina vapen behov, när vi skulle kunna göra så mycket annat ??? i stället.

Publicerat

Kolja, jag tycker du kan spara in si sådär 20 000 kr och köpa dig ett enkelt kvalitets vapen. Tex Sako Varmint (75/85/eller äldre modell) och låta nägon bygga ett justerbart kindstöd för ca 1000 kr. Denna rigg kommer inte att skjuta sämre än Blaser Varmint.

Publicerat

http://www.1creative.co.uk/www.karlssonsja...&db_wid=590

21tusen... Tittade på den i onsdags och den smakar nog inte kattlåda.

Finns även en Sako 85 Varmint för 17900:- Sjuuuuukt trevlig

//Micke

Publicerat

Jag köpte Hippens Sako H 243 Sporter för 5000 åt frugan, den sköt som en gud.

Finns ju andra gamla tätskjutande sporters i denna kaliber, Varberger 717, Heym SR20S, 1900 sporter etc etc.

Håller defnitivt med dig beträffande kaliberval. Har hört att grisarna dör som flugor av den också ::)