Publicerat December 4, 200718 yr Tänkte starta en kanske het debatt men som nog många undrar om. Först måste hela scenariot vara befäst med tankegången, Tanken är när skall/kan/bör man släppa sin unghund under jakt första gången? Släppet är alltså helt kravlöst på hunden. Men ändå under vad man kan kalla skarpt läge, passkyttar, pejlar mm mm. Detta gäller alltså inte att man skall börja jaga fullt ut med sin unghund, utan när man skall göra dom första jaktliga släppen och under vilka förhållanden. Hur gammal skall hunden vara, för och nackdelar tankar och ideér. Skiljer ålder beroende på hundens uppväxt, tid i skogen etc, tankegångarna är många. Personligen tycker jag att man kan släppa unghunden från 6-9 månader beroende på om den känns redo, när stor del av dressyren fungerar och hunden känner sig trygg med föraren och har bra skogsvana, med bra skogsvana tänker jag tex på att hunden klarar av att söka upp dig på dina spår. Tänk att det känns som jag just kastade in en het potatis
Publicerat December 4, 200718 yr Tror du måste mera speca vilken typ av jakt hundar det gäller.......
Publicerat December 4, 200718 yr Mats det där kan vi tala om på Fredag kväll över ett par glas vin du o jag ;D
Publicerat December 4, 200718 yr Författare Tror du måste mera speca vilken typ av jakt hundar det gäller....... Är det någon skillnad ? Men visst.. Tax, Drever, Beagle, Basset, Wachtel, Kopov, Stövare, Gråhund, Jämte, Plott & smått tråden gäller alla raser och jaktformer.
Publicerat December 5, 200718 yr Är det någon skillnad ? Men visst..Tax, Drever, Beagle, Basset, Wachtel, Kopov, Stövare, Gråhund, Jämte, Plott & smått tråden gäller alla raser och jaktformer. Stövare = kan släppas i skogen vid 4-5 månader dock i samband med lydnads övningar Älghundar =bör uppnått visst mental mogenhet (1år) då risken för stryk av älg annars är överhängande Detta generellt sett,undantag finns naturligtvis. Sen får nån annan fylla i resten
Publicerat December 5, 200718 yr Visst är det skillnad, släppa en unghund på hare eller rådjur mot att släppa på älg och vildsvin den senare tror jag inte många släpper på i första taget. Beroende på hundens mognad så ligger du rätt bra i tid, sen när det gäller älghundar så ska man inte ha oturen att träffa på en grinig ko med kalv, ni som läste herrbergs tråd om älgjakten i höstas minns gråhunden som hade inälvorna på fel ställe. Kan man hålla sig så är första året utan släpp bra, det blir mindre fel då sa en gammal hundgubbe och det ligger något i det, fast det gäller älghundar.
Publicerat December 5, 200718 yr Det är en jätte svår fråga jag tycker man får läsa av hunden var den står i för balans. Jag själv har jagat in tre Wachtlar i ung ålder börjat ha dom lösa i fyra månaders ålder och då få gå lös på har löper eller rådjur som vi har väldigt gott om här nere. När jag anmälde min Wachtel Ljukullens Osborn till en tävling på Vramsgunnarstorp då undra min uppfödare varför jag anmält en sådan ung hund till tävling han var då 9 mån och han fick 123 poäng av 124 möjliga. Jag fick Tyska Wachtelhunds klubbens hedrspris på hunden och han blev sedan avelshund under Wachtelhunds klubbens vingar. Det jag menar är att det kan skilja väldigt mycket på hundar från samma kull min kompis som köpte valp i samma kull som Osborn börja inte jaga fören han var två år. Jag har nu två tikar Wachtel springer spaniel blandning som oxo är innjagade innan året ,och dom var inte året när dom ställde en stor galt så att min fru blev så rädd att hon skulle klättra upp i ett träd hon var inte mer en 40m ifrån. Det misstag jag gort med dessa hundar är att jag släppt dom ihop så nu söker dom upp varandra när man släpper dom. Men skall jag jaga gris där vi vet står gris så släpper jag dom ihop för där jobbar dom otroligt bra ihop. Mvh Jerry.
Publicerat December 5, 200718 yr "Ståhundens jaktträning skall påbörjas då lydnade sitter och hunden kan stoppas i alla lägen" Jo hejsan ! Vem har tid att vänta så länge ? Nä vi släpper hundarna i 5-6 månader ålder ,tjusas av det rasande tempot och den makalösa jaktlusten för att sedan tillbringa resten av hundens liv med att försöka få ordning på alla olater vovve lärt sig under sin uppväxt.Men så gjorde naturligtvis inte jag ,plockade honom av banan efter att han i 7-månaders ålder formligen exploderat i fågel för att under vintern och våren dressera ,dressera och dressera.Nästa gång jag släppte hunden hade jag nog lydnad för att stoppa honom i fågel och allt gick mycket lättare. :
Publicerat December 5, 200718 yr När de gäller stående! Jag gjorde som 80% rådde mig. Släppte först efter 12mån i mark me vilt men idag skulle jag KANSKE gjort annorlunda? Iof hade jag en helt klar jakthund innan 2år. Men ja tror de e mkt individuellt. Kolla Landinarna tex.!
Publicerat December 5, 200718 yr Skitsvårt! Lydnaden och kontakten avgör tycker jag.. Kommer jycken när du blåser i pipan så kan man ta skogspromenader rätt tidigt för att hunden ska få skogsvana.. Här ska man passa sig noga för att inte gå för mycket, riskerar att ge ett trångt sök. Har man bra kontakt med jycken och bra drevtider för den jakt man bedriver så är det väl bara att skjuta oavsett hundens ålder. Min nästa wachtel kommer att få lydnad och spårträning samt skogsträning innan jakt men definitvt INTE apport träning och inte under några omständigheter apportering under hageljakt. Min wachtel var rätt van vid att hämta fåglar som trillade efter att husse skjutit så när jag skulle ha honom att jaga rådjur blev resultatet av det att han stod vid mina fötter som en idiot och väntade på att jag skulle skjuta ned ett rådjur från himlen först sen skulle det nog bli åka av! Idiot! Nu när han är äldre och fungerar bra i skogen så kan jag apportera med honom på jakt, inga problem alls, men det var tvärpuckat att ha med honom på tipp i unga år > Har man en "het" hund så lär jycken inte bli mindre het av att man väntar, bättre då att man ser till att tämja vilddjuret så man kan få honom/henne åter när man vill. P.s Det var en mesig brandfackla, bättre kan du! ;D Mvh!
Publicerat December 5, 200718 yr Bättre för sent än för tidigt anser jag. Självklart så beror det på individen, men ingen regelrätt jakt innan hunden är 1 år. Lägg 1:a året på att befästa lydnaden och göra hunden skogsvan. Det vinner man på i längden tror jag.
Publicerat December 5, 200718 yr Författare Pratade med en vän som jagar väldigt mycket med spetsar och på senaste åren börjat intressera sig för grisjakten. Han släppte sin gråhund i grishägn vid 9-10 månaders ålder med gott resultat, men detta skedde bara två gånger vilket han ångrar rejält att han inte var i hägnet oftare. Motiveringen: Spetsarnas arbetssätt mot älg 10-15 meter fungerar inte på gris då dom måste ligga närmare om det skall finnas en möjlighet att få stopp på grisen, samma sak händer om man släpper en rutinerag älghund på grävling så tar grävlingen avståndet som ett tillfälle och går i gryt. Men nu kanske vi snarare är inne på injagningen än på åldern för dom första släppen.
Publicerat December 5, 200718 yr Författare Japp för jag tror att jycken anpassar avståndet till viltet. Mvh! Dom spetsar han jagat en hel del gris med denna säsong är från början rena älghundar och dom lyckas bara driva grisarna, och dom korta stånd som blir vid upptagen varar bara någon minut innan det drar iväg. Enligt honom så vägrar iaf hans hundar att lära sig att ligga på närmare, älgarbetet för hårt inpräntat ? Men å andra sidan vänder man på det och spetsen möter älg så är det färdigt... En svår avvägning iaf..
Publicerat December 5, 200718 yr Hövva tänkte mest på grävling där.. de är ju rätt passiva grävlingarna så jag skulle tro att de flesta jyckar med ett uns av skärpa går närmre en grävling än en älg. Finner de bara rätt gris och får jobba ett tag så kryper de nog närmre där med.. MEN nu pratar vi spetsar och då spekulerar jag som många erfarna spetsmänniskor säkert upptäckt redan :- Mvh!
Publicerat December 5, 200718 yr När släppa ?? Individuellt från hund till hund. När lydnaden sitter o när hunden är mogen. Detta igen beror mycket på hurudan hunden i sig är och hur ägaren är ..... Att släppa på "skarpt" igen kanske man lägger mera vikt på vilken jaktform det är frågan om och är allt klart för det igen. Finns nog ingen klar o tydlig gräns för detta. Är väl att tänka på även då "skarpa" släppet är framför, hur länge släppet borde räcka, där igen kommer individualiteten emot åter..... :
Publicerat December 6, 200718 yr Jag släpper hunden från de att den kommer hem till mig som liten 8v valp. ;)Att specifikt säga när man går på skarpt läge är svårt. Man liksom smyger sig på de! Jag börjar från allra första början att vara ute i skog och mark och låta valpen få skogsvana, träna grunddressyr, ledarskap och kontakt. (Tränar givetvis en hel del hemma i lugn miljö utan störning också!) Första fågelarbetet på Ella var när hon var 4-5 månader. Det var kanske inte ett helt fågelarbete iom att fågeln gick när vi kom fram till hunden, men hon sökte fågel, stod för fågel och stod kvar och tittade när fågeln flög. Sedan blir det ju mer och mer krav på hunden under resans gång......... Vet att många inte tar med sin hund ut i skogen innan grunddressyren sitter helt. Jag anser att bästa platsen att dressera sin hund på är i den "rätta miljön". Varför inte låta hunden redan när den är liten lära sig uppträda rätt i rätt miljö??? .....så resonerar jag iaf! ;D
Publicerat December 6, 200718 yr Jag släpper hunden från de att den kommer hem till mig som liten 8v valp. ;)Att specifikt säga när man går på skarpt läge är svårt. Man liksom smyger sig på de!Jag börjar från allra första början att vara ute i skog och mark och låta valpen få skogsvana, träna grunddressyr, ledarskap och kontakt. (Tränar givetvis en hel del hemma i lugn miljö utan störning också!) Första fågelarbetet på Ella var när hon var 4-5 månader. Det var kanske inte ett helt fågelarbete iom att fågeln gick när vi kom fram till hunden, men hon sökte fågel, stod för fågel och stod kvar och tittade när fågeln flög. Sedan blir det ju mer och mer krav på hunden under resans gång......... Vet att många inte tar med sin hund ut i skogen innan grunddressyren sitter helt. Jag anser att bästa platsen att dressera sin hund på är i den "rätta miljön". Varför inte låta hunden redan när den är liten lära sig uppträda rätt i rätt miljö??? .....så resonerar jag iaf! ;D Håller med.... ;D
Publicerat December 6, 200718 yr När det gäller drivande hundar anser jag att de ska bibringas skogsvana från späd ålder. Min äldsta borderterrier gick med mig i älgdrev som 5 mån valp. Ja ja jag vet att den inte är en drivande ras. Det skiter mina borders i dom driver likförbannat. När det gäller min andra ras labbe så brukar jag inte ta ut dom på några större jaktäventyr förrän dom är ca 1,5 år gamla. Med större menar jag klappjakter och dylikt. Dopm kan få följa med och skjuta duvor om det bara är jag tex. Men där är som jag ser det större krav på lydnad och stadga hos den typen av hund iaf om du ska vara på större fasanjakter tex.
Publicerat December 6, 200718 yr Jag började vara ute i skogen nästan med en gång med hunden, när det blev 1 september så var hon nästan 5 månader och då började jag ha med bössan, även om jag inte räknade med någon jakt,, men om hon skulle sköta sig bra så skulle jag gärna velat skjuta viltet hon drev.. Nu är hon snart 8 månader och det går jättebra, hon söker ut superbra och hittar harar nästan varje gång vi är ute och driver mellan 10 till 20 minuter ungefär,, undantag för förra helgen då höll hon på med en hare i drygt en timme, med tappter iofs. Hunden är en beagle och jag är glad att jag har lagt så mkt tid i skogen som möjligt med henne.
Publicerat December 6, 200718 yr Jag kan bara hålla med dom fyra sista innläggen så mycket som möjligt i skogen och då på olika ställen så att det är nya dofter var gång gärna leka lite göma med hunden och mycket beröm då han hittar en. Mvh Jerry
Publicerat December 6, 200718 yr Författare Jag började vara ute i skogen nästan med en gång med hunden, när det blev 1 september så var hon nästan 5 månader och då började jag ha med bössan, även om jag inte räknade med någon jakt,, men om hon skulle sköta sig bra så skulle jag gärna velat skjuta viltet hon drev..Nu är hon snart 8 månader och det går jättebra, hon söker ut superbra och hittar harar nästan varje gång vi är ute och driver mellan 10 till 20 minuter ungefär,, undantag för förra helgen då höll hon på med en hare i drygt en timme, med tappter iofs. Hunden är en beagle och jag är glad att jag har lagt så mkt tid i skogen som möjligt med henne. Sund inställning, dom kan knappast få för mycket skogsvana, dom valpar jag har haft har fått vara med i skogen från att dom är 10 veckor, självklart mycket sparsamt då dom även behöver sova varannan timme minst....
Publicerat December 6, 200718 yr Självklart mycket sparsamt då dom även behöver sova varannan timme minst.... Sover dina hundar!? Jag minns en gång här i somras när jag och Roben åkte och fiskade i Råneälv. Hans beaglevalp sov hela vägen dit och under hela fisketuren som pågick i några timmar under natten. Min TJT blinkade inte en enda gång under resan dit, inte heller i båten under de 3-4 timmarna vi fiskade, då var hon väl 4-5 månader haha
Publicerat December 6, 200718 yr Sover dina hundar!? Jag minns en gång här i somras när jag och Roben åkte och fiskade i Råneälv. Hans beaglevalp sov hela vägen dit och under hela fisketuren som pågick i några timmar under natten. Min TJT blinkade inte en enda gång under resan dit, inte heller i båten under de 3-4 timmarna vi fiskade, då var hon väl 4-5 månader haha Sajmon Sajmon. Dom är inte naturliga tjt ;D ;D ;D
Publicerat December 6, 200718 yr Taxar... Beror ju helt på hunden och de man jagar med tycker jag. När lydnaden och framförallt inkallningen är befäst och helt säker vilket kan ske tidigt så är det ok att släppa hunden på jakt och då även med skyttar utplacerade OM det är folk som är vana med jakt för unga hundar som vet att man ska ge den tid och bra tillfällen osv. Om allt det stämmer så tycker jag att det är ok att ha med skyttar ut redan kring 6 månaders ålder om hunden visar gott gry i skogen.