Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

När skall man släppa ?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Sover dina hundar!? :)

Jag minns en gång här i somras när jag och Roben åkte och fiskade i Råneälv. Hans beaglevalp sov hela vägen dit och under hela fisketuren som pågick i några timmar under natten.

Min TJT blinkade inte en enda gång under resan dit, inte heller i båten under de 3-4 timmarna vi fiskade, då var hon väl 4-5 månader ;) haha

TJT... Ja vad säger man... Ähh, håller nog tyst ;)

Publicerat

hejsan!!

Detta blir mitt första inlägg och jag tänkte berätta om mina erfarenheter om unghundssläpp... Då jag jagar mest med älghundar så har jag nog mest erfarenhet av den sortens spänning.

Den första hunden gjorde jag nog de fatala misstaget att släppa för tidigt. Jag tor de var vid 10 månader och jag missbedömde hennes mognad. Hunden gick att jaga med men så snart hon stötte på en lite grinigare älg tyckte hon inte de var kul längre.

Jag tror hennes självförtroende hade fått sig en törn.

Hon fick stanna kvar hos mig för hon var annars en väldigt trevlig hund.

Den andra gråhundstiken jag skaffade tänkte jag att nu jäklar ska jag hålla mig från att släppa för tidigt, så jag spårade mycket i band med henne. Och de var skitbra träning, de enda är att hon byggde upp en viss stress vid spårning så att hon var ganska het vid upptagen. Hon var jag jättenöjd med trots att hon blev en riktig tjurskalle. De är oxå en rolig sak, jag hade världens bästa pli på henne hemma. Hon gick aldrig ifrån gården , låg kvar utanför den lokala puben när man slank in där vid fredagskvällens rastning okoppplad förstås.Men hade hon älg i näsan, då var hon döv totalt döv. mvh Micke

Publicerat
Pratade med en vän som jagar väldigt mycket med spetsar och på senaste åren börjat intressera sig för grisjakten. Han släppte sin gråhund i grishägn vid 9-10 månaders ålder med gott resultat, men detta skedde bara två gånger vilket han ångrar rejält att han inte var i hägnet oftare.

Motiveringen:

Spetsarnas arbetssätt mot älg 10-15 meter fungerar inte på gris då dom måste ligga närmare om det skall finnas en möjlighet att få stopp på grisen, samma sak händer om man släpper en rutinerag älghund på grävling så tar grävlingen avståndet som ett tillfälle och går i gryt.

Men nu kanske vi snarare är inne på injagningen än på åldern för dom första släppen.

Så man skall släppa en spets på gris före älg?

Risken är väl att den kan prioritera gris för älg sedan, eller?

Publicerat
  • Författare
Så man skall släppa en spets på gris före älg?

Risken är väl att den kan prioritera gris för älg sedan, eller?

Inte före utan enligt honom ångrar han sig för att i våra trakter går det 100 gris eller mer på varje älg. räknar man sedan hur mycket man vill jaga med sin spets här nere så har man månader med jakt på gris men kanske 5-8 dagar på älg.

Men nu är vi mer inne på injagningen än på vilken ålder man släpper, förmodligen finns lika många sätt att släppa sin unghund på som det finns hundförare i sverige.

Personligen ang mina spets och spetsblandningar så har ordningen på vilt alltid varit gris, kron och älg som bonus.

• 2 weeks later...
Publicerat

Kul att se, detta... Vi vet ju att det finns lika många åsikter om injagning som om barnafostran, men det är kul att se det så här i klartext.

Nåväl... Första säsongen har mina hundar roligt. Jag pysslar inte alls med dressyr i någon högre skola. Hunden kallas sällan in, men när han kommer så blir det alltid trevligheter. Jag har både grythundar, drevrar och stövare i stallet men på den här punkten är det rätt lika för alla. Hundens jakt utvecklas ju succesivt, så jag vill tolka din fråga till att när man första gången tar med jaktkamrater ut med den unga hunden?

Det, däremot, är en fråga som är väldigt, väldigt beroende av vad jag önskar av hunden och vilka jaktkamrater som står till buds....

Grythundarna är relativt oberoende av kompetensen på mina jaktkamrater, för drevrarna så är det väl inte så väldigt känsligt men för stövarna så skall de ha kommit igång riktig, riktigt bra innan ett sådant släpp blir aktuellt. Mycket sällan före 3'e säsongen.

Det är väldigt svårt att hitta Folk som är kapabla till att vara med och jaga in en unghund, men med hunden så är det ju igentligen så lätt - hunden jagar in sig själv om han får Tid.

• 2 months later...
Publicerat

Nu när frågan är uppe, alla pratar om mkt skogsvana,

Nu när hundköpet är nära undrar jag vad som menas med "skogsvana" är det när jag går och rastar hunden i koppel i skogen, eller okopplad, strosar jag omkring i skogen eller är det när jag sitter still och grillar och hunden springer runt mig.?

Att man ska ta det lugnt vid injagningen och sitta mkt och låta hunden söka ut har jag klart för mig, men skogsvanan, måste jag sitta still då med? hur vet jag när det börjar bli dags att sitta still och bara låta hunden söka av sig själv, allså, injagningen.

Publicerat

Tja, skogsvana  ::) ja...

Svårt att beskriva men skulle nog kunna sammanfattas med att när hunden utan navelsträng (kopplet) känner sig orädd och bekväm i skogen samt vågar söka ut från dig, i början kort och med tiden längre.

Som valp/unghund kommer du se att den kommer rygga/skygga för dom fånigaste sakerna tex rotvältor, stubbar, fåglar som flyger upp osv.

Tror inte du skall lägga så stor vikt vid själva ordet, gå mkt i skogen med eller utan koppel det avgör du men efter 1 sep gärna utan koppel, men tänk på att du lätt "går sönder en hund", dvs du går och hunden följer med utan ngt direkt sök, finner du då vilt lär sig unghunden snabbt att det lönar sig att följa med husse, han hittar vilt och resultatet blir tyvärr undermåligt sök som följd.

Ägna mkt tid i skogen, ta det lugnt, gå mkt korta sträckor, stanna och vänta, låt hunden söka ut och komma tbx...sen kommer naturligt.

Kom alltid ihåg att du snart äger en drivande hund, det är hunden som gör jobbet inte du!

Kul, när hämtar du hunn?

/Lycka till

Publicerat

Inget klart än, men tiken löper och skall paras nån gång nästa vecka så lagom till sommarn hoppas jag ha en lite beaglehane i huset ;)

Ok, är det lämpligt att nära hunden är liten/ung gå med den okopplad i skogen och ge den skogsvana i samband med vanlig rastning tex. istället för att gå en promenad i koppel gå ut en sväng i skogen med hunden.. allså ta rastningarna i skogsdungar osv. utan koppel ?

Publicerat

Frågar du mig personligen går jag med hund som valp direkt okopplad, den tycker allt är nytt och spännande, mkt leka och kurragömma, pinnar att gnaga på, nya saker att upptäcka osv...för mig ett utmärkt tillfälle att lekfullt börja med inkallning och kontakten...men ta inget på allvar i början, det måste få vara lek!

Framåt hösten är svamp och bärplockning ett bra tillfälle att låta hunden springa fritt, den kommer göra sina små sökturer och sedan komma tillbaka glad som f-n, den kommer få börja använda näsan för att hitta dig och dom lär sig snabbt.

Kommer du gå i samma område alla dagar i veckan kommer du också se skillnad på hunden när du byter område, det lär dom sig också ganska snabbt varpå varierad terräng kan vara en fördel för hundens självförtroende.

/mvh

Publicerat

Låter som ett vettigt koncept. men jag har fast beslutat mig att försöka lyckas kalla av hunden på drev(kanske bara en dröm). men därför ska jag även köpa mig ett horn, ska jag använda detta vid skogspromenaderna och blåsa när jag ser att han är på väg in till mig, ? ävan vid matdags osv?

Publicerat

Jag har jämtvalpen lös på promenader på ängar där jag har upp sikt och vet att det ej finns några större vilt arter och börjar så smått med inkalning i samband med mat. Börjar skogs träning när hunden är ca 1 år, ibland senare om hunden över modig. Skogs träning kan vara fiske och korv grillning i jaktkojan mitt i skogen. När hunden gör mindre sök turer med bra retur börjar jag röra på mej. Jag skyndar långsamt. Den sämsta utmärkelsen man har hittat på är yngsta hane/tik, det har förstört många hundar. Vist finns det tidiga hundar men varför ta risken, du kan ha ett kanon ämne men förstör den när den är 6-7 månader. Den blir inte sämre för att den har mognat färdigt. Ett anfall av älg eller björn i de första kontakterna går mycket lättare att komma över om hunden är 1,5 år änn 6 månader. Alla gör som man vill, jag säjer bara hur jag gör. Lycka till.

• 5 weeks later...
Publicerat
Sover dina hundar!? :D

Jag minns en gång här i somras när jag och Roben åkte och fiskade i Råneälv. Hans beaglevalp sov hela vägen dit och under hela fisketuren som pågick i några timmar under natten.

Min TJT blinkade inte en enda gång under resan dit, inte heller i båten under de 3-4 timmarna vi fiskade, då var hon väl 4-5 månader :D haha

haha exakt sådär är det. med överallt och hur länge som helst. när hon var 9 veckor tror jag var sista gången hon var sömnig på dagen. nu är hon bara morgontrött som husse vid 5 månaders ålder.

När släpper ni era tjts första gången då? Min har faktiskt haft upp ett rådjur i 2-3 minuter tyvärr. Var inte meningen att hon skulle jaga, men under en skogspromenad så hamnade hon på färska spår och drev rådjuren/t runt i en plantering tills jag hade hunnit skrika mig hes typ. B) sen kom hon fortfarande skallandes o satte sig vid mina fötter o undrade vad hon höll på med ^^