Publicerat December 5, 200718 yr Skall på måndag till Vet. och amputera en decimeter av min yngre hunds svans.Efter en höst av blödande,tejpande och lindande blev så svanspetsen svart och trillade slutligen av :-[.Ego går nu på penicillin och har inte så ont.Är det någon som varit med om detta ? Erfarenheter ?
Publicerat December 5, 200718 yr Brukar vara svårläkta saker med svansen. Vi hade en schäfer som fick svansen ikläm och fick ta av ca 5 cm. Tog 3 mån innan det var riktigt läkt. Brukar ju iof vara korthåriga hundar som får de här problemen. Pointer o Vorsteh är ofta utsatta för svansskador. Fanns väl en orsak till att man kuperade svansarna förr i tiden. Men det är väl bättre att behöva göra det i vuxen ålder
Publicerat December 5, 200718 yr Författare Settern är ju inte traditionellt någon kuperingsras men vissa individer slår trots all päls sönder svansen.Ego har ovanligt lång svans och han hanterar den våldsamt.Smäller den i dörrposter,väggar och folk .Sen är han så så jä_la glad hela tiden så svansen vevar ju oavbrutet :- Hans dagar som utställningsstjärna antar jag är över ,svårt att konkurrera med kapad svans :'(.Jakten är ju naturligtvis viktigast och jag hoppas vi slipper sånt här i framtiden...
Publicerat December 5, 200718 yr Jo det vet jag ju att man inte kuperat setter. Men hundar med så mkt hår på svansen brukar inte ha problem. Har haft labrador i 25 år nu och prata om att använda svansen våldsamt ;D men aldrig några problem
Publicerat December 5, 200718 yr Författare Antar att Settern är bräckligare än Labbarna : Har drygt 20-års efarenhet av Engelsk Setter men det är första gången jag råkar ut för det här.Fick ett tips :"Kuva hunden så hårt att han hela tiden har svansen mellan benen och på så vis inte kan slå sönder den" ;D :P
Publicerat December 5, 200718 yr Men vad i herrans namn Niak nog var han ju glad gubben när jag var förbi i våras hos Er, men inte märkte jag att han var så våldsam med pendelsvansen. Jaja, jag får önska lycka till då med Ego på måndag. Synd att behöva amputera svansen på honom bara. Han är ju stilig gubben.
Publicerat December 5, 200718 yr Författare Jodu Jonsson ,du skulle se honom på löpor.Då går svansen som en propeller .Det var nog en specifik jaktdag i höstas som knäckte svansen ,barmark med is i videsnåren.Då var gossen skavd lite här och där :-
Publicerat December 5, 200718 yr Antar att Settern är bräckligare än Labbarna : Har drygt 20-års efarenhet av Engelsk Setter men det är första gången jag råkar ut för det här.Fick ett tips :"Kuva hunden så hårt att han hela tiden har svansen mellan benen och på så vis inte kan slå sönder den" ;D :P Lät som en bra idé........eller inte... vilken I...ot som gav dig detta tips....vissa människor borde förbjudas......
Publicerat December 5, 200718 yr Jodu Jonsson ,du skulle se honom på löpor.Då går svansen som en propeller .Det var nog en specifik jaktdag i höstas som knäckte svansen ,barmark med is i videsnåren.Då var gossen skavd lite här och där :- Se där ja, det låter inte bra niak! Jag kan bara föreställa mig hur han ser ut om svansen. Jag har sett voshtern hur den kan se ut.
Publicerat December 5, 200718 yr Skall på måndag till Vet. och amputera en decimeter av min yngre hunds svans.Efter en höst av blödande,tejpande och lindande blev så svanspetsen svart och trillade slutligen av :-[.Ego går nu på penicillin och har inte så ont.Är det någon som varit med om detta ? Erfarenheter ? Lika bra du skaffar en svanslös Breton direkt nästa gång ;D Nä skämt å sido så är det enormt tråkigt att höra att det gått så illa!!! Stackars hund! :'( Hoppas att det läker bra! Jag har hört att det kan ta tid innan svansar läker, men det är bara hörsägen för jag har aldrig haft någon hund som varit med om detta. Får hoppas att det läker snabbt så han slipper ha ont! Sedan nämnde du detta med utställning. Se till att ha veterinärintyg på varför svansen är kuperad så borde det gå att gå på utställning ändå..... är dock inte allt för hemma i utställningsringen :- Får hoppas Jämta hittar till denna tråd hon är duktig när det gäller utställningsregler! Lycka till på måndag! Vi håller alla tummar och tassar!
Publicerat December 5, 200718 yr Sedan nämnde du detta med utställning. Se till att ha veterinärintyg på varför svansen är kuperad så borde det gå att gå på utställning ändå..... är dock inte allt för hemma i utställningsringen :- Får hoppas Jämta hittar till denna tråd hon är duktig när det gäller utställningsregler! Är inne på samma linje, har du bara intyg på skadan är det ingen fara. Så fungerar det iaf inom vorstehklubben.
Publicerat December 6, 200718 yr Författare Lät som en bra idé........eller inte... vilken I...ot som gav dig detta tips....vissa människor borde förbjudas......Ja alltså det var ett skämt...
Publicerat December 6, 200718 yr Författare Är inne på samma linje, har du bara intyg på skadan är det ingen fara.Så fungerar det iaf inom vorstehklubben. Naturligtvis borde det funka med ett intyg men jag tror att konkurrensen i en BIS-final gör att den svanskapade får stå ett steg tillbaka (Ego blev BIS i somras i konkurrens med 75 andra stående hundar).Hoppas han trots allt kan samla på sig certen , har inga sådana ännu pga avsaknaden av jaktprovspremier men väl två CK:n...Dock är jakten nr 1 och han kommer nog att funka bättre om vi slipper svansproblemen...
Publicerat December 6, 200718 yr Jag fick kapa svansen på min Vorsteh när han var 3år, trodde att han skulle ha problem av det men inte... Det var bara första månaden som han var lite fundersam på att svansen "gick lätt" när han viftade på den men sedan så var det som han aldrig haft något annat än en "stubbad" svans.
Publicerat December 11, 200718 yr Författare Egos vajande fana är ett minne blott ,miste en dryg decimeter och blev helrakad :-[ Såret ser fint ut men som svans ser den för eländig ut.Han håller på att riva hela huset med sin tratt och har ett "rör" av röntgenbildsplast på svansen som han smäller i allt och alla...Nåja med tiden blir det säkert bra...
Publicerat December 11, 200718 yr Egos vajande fana är ett minne blott ,mistade en dryg decimeter och blev helrakad :-[ Såret ser fint ut men som svans ser den för eländig ut.Han håller på att riva hela huset med sin tratt och har ett "rör" av röntgenbildsplast på svansen som han smäller i allt och alla...Nåja med tiden blir det säkert bra... Sorry kompis! Det var en fin vajande fana han hade annars. :'(
Publicerat December 11, 200718 yr Deppa inte det går lika bra med en stump! Slipper en massa snö som barlast i håret. Hälsn/Stumpan! ;D ;D
Publicerat December 11, 200718 yr Ja det var tråkigt detta, men huvudsaken är ju att han blir hel och frisk igen.....ok ca1dm svans mindre, men som GG säger, dom fungerar lika bra med stump......och håret det växer ut så småningom!
Publicerat December 11, 200718 yr Författare Ja jo, visst är det så.F-n jag tror man börjar bli blödig .Planen är klar :Läka såret,hårdträning efter det och sedan fullkomligen massakera allt motstånd på vårens jaktprov ;D ;D
Publicerat December 11, 200718 yr Ja jo, visst är det så.F-n jag tror man börjar bli blödig .Planen är klar :Läka såret,hårdträning efter det och sedan fullkomligen massakera allt motstånd på vårens jaktprov ;D ;D Det är rätta tackter //J
Publicerat December 11, 200718 yr Ja jo, visst är det så.F-n jag tror man börjar bli blödig .Planen är klar :Läka såret,hårdträning efter det och sedan fullkomligen massakera allt motstånd på vårens jaktprov ;D ;D Det låter som rätta takter niak! ;D
Publicerat December 11, 200718 yr Ja jo, visst är det så.F-n jag tror man börjar bli blödig .Planen är klar :Läka såret,hårdträning efter det och sedan fullkomligen massakera allt motstånd på vårens jaktprov ;D ;D Det är rätt Niak. Du har ju samma hund bara det att svansen är lite kortare
Publicerat December 11, 200718 yr Ja jo, visst är det så.F-n jag tror man börjar bli blödig .Planen är klar :Läka såret,hårdträning efter det och sedan fullkomligen massakera allt motstånd på vårens jaktprov ;D ;D Låter som en bra plan ;D Dock är det ju tur att ni inte har med några bretoner på era prov för de hade nog blivit lite för svårt för er att kunna vinna mot riktiga stumpisar ;D Håll oss gärna uppdaterade om hur läkningen går. Vem vet det kanske är nån annan av oss som har någon hund som drabbas av samma sak och det är intressant att veta hur länge det tar innan svansen är "friskförklarad" igen!
Publicerat December 12, 200718 yr Författare Låter som en bra plan ;D Dock är det ju tur att ni inte har med några bretoner på era prov för de hade nog blivit lite för svårt för er att kunna vinna mot riktiga stumpisar ;D Håll oss gärna uppdaterade om hur läkningen går. Vem vet det kanske är nån annan av oss som har någon hund som drabbas av samma sak och det är intressant att veta hur länge det tar innan svansen är "friskförklarad" igen! Jag brukar tycka att Ella har riktigt vettiga åsikter , men nu har hon spårat ur alldeles. Nog finns det endel fina Bretoner men att de skulle kunna hävda sig på ett jaktprov för Engelska Stående Fågelhundar har jag mycket svårt att tro. ;D 8) I Norge tävlar ju alla raser tillsammans och vem är det som vinner ? Jo de Engelska Settrarna.....Med eller utan svans. :
Publicerat December 12, 200718 yr Jag brukar tycka att Ella har riktigt vettiga åsikter , men nu har hon spårat ur alldeles. Nog finns det endel fina Bretoner men att de skulle kunna hävda sig på ett jaktprov för Engelska Stående Fågelhundar har jag mycket svårt att tro. ;D 8) I Norge tävlar ju alla raser tillsammans och vem är det som vinner ? Jo de Engelska Settrarna.....Med eller utan svans. : ;D ;D ;D Bra niak! Kan Vi få ett foto på Ego med kort svans?