Publicerat December 6, 200718 yr Då en annan tråd halkade ur ämnet så tänkte jag skriva ner mina erfarenheter om utfodring av jakthundar är det någon som sysslar med tjänstehundar på heltid så gäller grunderna samma sak, men de rör sig inte lika mycket, vi pratar om vuxna hundar 12mån och uppåt. Idag ger vi hundarna oftast torrfoder, men hur ger ni fodret? får det stå och dra i vatten en stund eller ger ni det torrt? Hundar hämtar energi ur fett och behöver vätska för att orka, har ni en hund som äter upp all mat på en gång mät upp fodermängden och slå på kallt vatten, bor de i hundgård så brukar jag ha något högre temperatur på vattnet under vinter halvåret, servera direkt, äter de inte maten på en gång så servera det torrt och tillgång till färsktvatten ska de alltid ha. Uppblött torrfoder paserar magen på ca 20min och bryts ner i tarmsystemet istället för i magsäcken, du får en större belastning på tarmarna och hunden kan inte ta till sig all näring, dessutom så bildas det bakterier i fodret och de tiodubblas ungefär var 10:e minut, vad som händer på sommaren med flugor och larvbildning behöver jag inte beskriva i ett forum som hanterar kött När utfodrar man sin hund? det beror lite hur man jagar men max presterar hunden 24 timmar efter utfodring skett, jag har oftast släpp på min hund mellan 05:00-07:00 och kopplas sista gången 16:00 en hund som jobbat behöver lugna ner systemet så utfodra aldrig förrän tidigast 1 tim efter fysisk ansträngning, som småbarns förälder så utfodrar jag under bolibompa, det ligger bra i tiden och hundarna får äta ifred. Vad ska man använda för foder då, ja alla foder har på pappret tillräckligt för våra hundar, men man får lite vad man betalar för också, själv ratar jag spannmålsfoder då smältbarheten är låg och de kan inte ta till sig av näringen och det är inget man blandar i fodret för att göra hunden en tjänst utan det är bara billigare för tillverkaren, kyckling är det som bygger hundar bäst vad gäller fett&aminosyror det man kan hålla koll på för växande hudar framför allt är halten av kalcium och fosfor balansen ska vara 1.0/0.8 på dessa, är den inte det så får du skelett förändringar i form av höftleds dysplasi(HD-fel) tänk på att det är balansen jag skrev så 1,1/0,9 o.s.v. Det var inte som man trodde förr proteinets fel utan kalcimets. Övergödning ger samma effekt på skelettet. Byter ni foder inför jaktsäsongen så börja då ungefär 2 mån innan, det är den omställning som det tar för kroppen att anpassa sig till det feta fodret och i värsta fall också en annan proteinkälla, mitt råd är ge mindre mängd av ett bra foder året runt, blir hunden fet? ge mindre! eller underhållsträna den mera! Maltodextrin som Arleigh Reynolds förespråkar har jag aldrig provat, men fungerar säkert då han är något av en expert på området utodring - träning, finns en hel del på nätet att läsa om honom och hans forskning. Det jag baserar min erfarenhet på är att jag jobbat i över 15år med hundar och haft turen att kunna ta del av veterinärer och forskare som Håkan Kasström & Arleigh Reynolds som egentligen bara bekräftat det jag hävdat i många år men också fått massor av nya kunskaper som man inte tänkt på. Ordspårket hungriga hundar jagar bäst, tror jag ligger i grunden för detta, sen har säkert någon misstolkat det hela som att man ska svälta hunden i flera dagar för att den ska jaga bättre, hoppas ni glömmer allt vad valphull heter och läser innehållsdeklarationen ordentligt. Hälsningar Per Gustafson
Publicerat December 6, 200718 yr hej Pert! jag var i zoobutiken igår och då fick jag en säck provfoder av värre sort tydligen, minns inte exakt fabrikat nu men det såldes bara till jägare och uppfödare tydligen :- skulle enligt madame i affären vara väldigt bra och ge en fantastisk återhämtning, jag ska kolla upp vad det var för något så får du ge dina synpunkter på det hela!!
Publicerat December 6, 200718 yr Författare hej Pert!jag var i zoobutiken igår och då fick jag en säck provfoder av värre sort tydligen, minns inte exakt fabrikat nu men det såldes bara till jägare och uppfödare tydligen :- skulle enligt madame i affären vara väldigt bra och ge en fantastisk återhämtning, jag ska kolla upp vad det var för något så får du ge dina synpunkter på det hela!! Vi hade en på jobbet som höll masken ordentligt i zoobutiken när de skulle sälja på henne ett foder som var för spårhundar så jag är luttrad av dessa säljkonster, men kolla vad det är för något, kan ju vara ett bra foder ändå. Hälsningar Pertan
Publicerat December 6, 200718 yr Bra läsning. Men en fråga....Om en hund visar sig ha HD-fel har väl ingenting med fodret att göra? eller har jag fel?
Publicerat December 7, 200718 yr Författare Bra läsning. Men en fråga....Om en hund visar sig ha HD-fel har väl ingenting med fodret att göra? eller har jag fel? Kort verision: Nej om den redan har HD-fel så har den, men det är vetenskapligt bevisat att om man ger hunden för mycket kalcium så missbildas skelettet och antalet individer med HD-fel ökar, ger man för mycket fosfor så får hunden porösa och luftigt uppsvält skelett, ger man för mycket mat så ökar också antalet individer med HD-fel. Sen finns det en ärvbarhetsfaktor också som man tagit hänsyn till men man har ändå lyckats få fram så stora skillnader i antalet som fick missbildningar i forskningarna om kalcium och fodermängd. Jag har letet efter en länk om den här forskningen men den ligger inte ute på nätet vad jag kan hitta, däremot så har Arleigh Reynolds forskning varit åtkomlig, sök på namnet så hittar du en hel del. Tror att Wilsson skrev en artikel i svenskjakt i ämnet, de känner varandra.
Publicerat December 7, 200718 yr Jaa, det där var intressant angående uppblött foder !! Har själv aldrig blött upp fodret utan givit det direkt med vatten, dock inte för orsaken Pertan nämnde utan själv har jag alltid tänkt att hunden inte enbart kan äta "gröt" utan måste finnas lite tuggmotstånd o lite motstånd för magen att smälta. Angående bytande av foder under säsongen. Har nog hört det där att det tar tid för hunden att anpassa sig till ett nytt foder, men var drar man gränsen vid vad man kan kalla byte av foder ?? Är tex byte av foder med samma tillverkare (märke) dock med "någon" procent mera fett/protein mera i innehållet en orsak för att ta detta i beaktande ??
Publicerat December 7, 200718 yr Författare Det är framför allt protein källan som tar tid men också ställa om sig till att ta energi från fett istället för kolhydrater, en ren björntjänst att byta tycker jag, visst hunden kommer titta på dig som om du inte är klok som inte ger mer, men det vänjer de sig vid ganska fort.
Publicerat December 12, 200718 yr Jag tänkte höra med dig Pertan va du tycker om köttkross, jag har kört de i några år nu och är skitnöjd.
Publicerat December 12, 200718 yr Författare Jag tänkte höra med dig Pertan va du tycker om köttkross, jag har kört de i några år nu och är skitnöjd. Är det BARF du menar så är det ingenting jag fastnat för, men heller inte provat, är det färskfoder du menar så är det lite bökigare i hanteringen men fungerar väldigt bra på hundarna. Är du nöjd och hundarna mår bra och orkar så fortsätt, skica gärna en länk om vad det är du använder så kan jag uttala mig lite mer specifikt.
Publicerat December 12, 200718 yr Ja ha de här va ju lite äckligt. Strax efter jag ställde min fråga fick jag reda på att min leverantör ska sluta pga sjukdom. Men de var får jag väl skriva en farbror i by som gör eget men väldigt seriöst. Så jag vet inte om han har något namn på sin tillverkning. Men helt rätt är att hanteringen av de frysta krosset är lite bökit, men jag tror att hunden tillgodogör sig nästan allt av de. Jag tycker dom skiter mycke mindre mängder. Mvh Micke
Publicerat December 12, 200718 yr Författare Han kan nog sitt jobb, hundarna mår bra och jagar bra då funkar det, fodax och klass är de jag provat av färskfoder leverantörer och funkar bra båda två.
Publicerat December 12, 200718 yr Serverar till 95% uppblött torrfoder ,som har fått dra i ca.20-30 minuter. Hundarna får vilodagar mat vid morgon och kväll. Jakt dagar lite mat på morgonen,sen mat efter jakten..sen lite mat på kvällen igen.. Har funkat bra tycker jag Maten då...Stövarklubbens torrfoder,tror det är samma som Carrier. Dock när denna mat är slut (köper på depå) så kan det bli Doggy från ICA ibland. Ibland blandas maten upp med matrester eller rått ägg eller filmjölk,dock ej varje dag utan mer när det passar. Kan inte säja att jag har magra hundar,snarare det motsatta hållet ;D Dock verkar det inte spela nån roll hur mycket dom än jagar eller motioneras..dom har lite hull,men det tror jag bara dom mår gott av. Har aldrig märkt att mina stövare blivit trötta i skogen,händer dock att dom ser slitna ut efter jakten när dom kommit hem. Sen tror jag ibland att den andra delen av familjen medvetet tappar en bulle eller macka på golvet ibland ;D
Publicerat December 12, 200718 yr Författare Serverar till 95% uppblött torrfoder ,som har fått dra i ca.20-30 minuter.Hundarna får vilodagar mat vid morgon och kväll. Jakt dagar lite mat på morgonen,sen mat efter jakten..sen lite mat på kvällen igen.. Har funkat bra tycker jag Maten då...Stövarklubbens torrfoder,tror det är samma som Carrier. Dock när denna mat är slut (köper på depå) så kan det bli Doggy från ICA ibland. Ibland blandas maten upp med matrester eller rått ägg eller filmjölk,dock ej varje dag utan mer när det passar. Kan inte säja att jag har magra hundar,snarare det motsatta hållet ;D Dock verkar det inte spela nån roll hur mycket dom än jagar eller motioneras..dom har lite hull,men det tror jag bara dom mår gott av. Har aldrig märkt att mina stövare blivit trötta i skogen,händer dock att dom ser slitna ut efter jakten när dom kommit hem. Sen tror jag ibland att den andra delen av familjen medvetet tappar en bulle eller macka på golvet ibland ;D Mannen mot strömmen Har du provat något annat sätt? Jag gav också uppblött foder förr ,men märker en klart större skillnad på hundarna sen jag slutade med det, går åt mindre foder, tar åt sig bättre och avföringen ser bättre ut, provade med laikan att ge på morgonen, men då bajade han hela dagen i skogen, det var mest för att kolla teorien igen :-
Publicerat December 12, 200718 yr Mannen mot strömmen Har du provat något annat sätt? Jag gav också uppblött foder förr ,men märker en klart större skillnad på hundarna sen jag slutade med det, går åt mindre foder, tar åt sig bättre och avföringen ser bättre ut, provade med laikan att ge på morgonen, men då bajade han hela dagen i skogen, det var mest för att kolla teorien igen :- Mannen mot strömmen !!!!!! ;D ;D ;D Ja kanske det : Jag som precis hade för mej att jag läst i tidningar att det är bättre att ge uppblött torrfoder än torrrt då magen måste jobba mer för att bryta ner den i alla fall innan jakten.. Att släppa hund med ej uppblött foder i magen tar för mycket energi från hunden så det skulle inte vara nån bra ide tydligen !!!! Vidare har jag läst att tron om att ge hundar ej uppblött skulle motverka tandsten eller nått sånt,dessa texter jag läst om detta i alla fall ser detta som rent nonsens !!! Jyckarna skall ha uppblött foder innan jakten,dock ej mycket foder men lite,viktigt skulle det i alla fall vara att tiden mellan födointaget och själva släppet översteg minst 60 minuter.. Kommer inte ihåg namnen på mina källor eller vart jag läst dom..antagligen i nån jakt tidning 8) Ser inte saken bättre än att du får försöka övertyga mej Telge/floating against the river
Publicerat December 12, 200718 yr Författare Jo jag ska försöka, blir lite repris Uppblött foder passerar magen på 20 min, (torrt foder tar en timme), då hinner inte fodret brytas ner tillräckligt för att hundens tarmsystem ska kunna tillgodo göra sig näringen ordentligt, dessutom så får tarmsystemet jobba extra hårt för att göra magens jobb och osmält mat i tarmarna ger en snabbare passage, ljusare avföring är ett tecken på detta, ska vara mörkbrunt. Vid matsmältning så höjs hundens kroppstemperatur en grad eller två och det ihop med fysiskt arbete ger en snabbare vätskeförlust som i sin tur ger minskad prestationsförmåga, detta blir framför allt märkbart om man använder hunden flera dagar i rad, men också de dagar hunden jobbar länge. Att det skulle ta för mycket energi av hunden att ge den mat på morgonen stämmer men det är värre att ge den uppblött då fodret inte är nedbrutet ordentligt, max presterar hunden 24tim efter födointag, vet inte vad carrier har för sammansättning, men jag såg att deras lamm och ris var för fattigt på fett för en jakthund, den ägaren har nu bytt foder och rutiner och är ;D ;D ;D Vill man nu ge hunden mat två gånger om dagen så vänta minst 2 tim med fysisk aktivitet, då har fodret lämnat magen i sin rätta struktur och kroppstemperaturen är nere på normal nivå igen, du ger hunden en större chans att orka bättre om den på mogonen får lite torrt foder och mycket vatten minst 2 tim före släpp. Försök att alltid få i hunden vätska på morgonen, draghundsfolket brukar ha lite knep som blod i vattnet och allt vad det ryktas om Tandsten är ingen större skillnad vad jag märkt. Här är en artikel i ämnet. http://www.jagareforbundet.se/jakthundar/a...hundeniform.asp En parantes är att vargarna på kolmården får mat var 3:dygn, för det är deras kropp konstruerad för och mår bäst av 8) det där med att ge mat hela tiden är den mänskliga faktorns fel som glömmer bort att det är en hund.
Publicerat December 12, 200718 yr Jo jag ska försöka, blir lite repris Uppblött foder passerar magen på 20 min, (torrt foder tar en timme), då hinner inte fodret brytas ner tillräckligt för att hundens tarmsystem ska kunna tillgodo göra sig näringen ordentligt, dessutom så får tarmsystemet jobba extra hårt för att göra magens jobb och osmält mat i tarmarna ger en snabbare passage, ljusare avföring är ett tecken på detta, ska vara mörkbrunt. Vid matsmältning så höjs hundens kroppstemperatur en grad eller två och det ihop med fysiskt arbete ger en snabbare vätskeförlust som i sin tur ger minskad prestationsförmåga, detta blir framför allt märkbart om man använder hunden flera dagar i rad, men också de dagar hunden jobbar länge. Att det skulle ta för mycket energi av hunden att ge den mat på morgonen stämmer men det är värre att ge den uppblött då fodret inte är nedbrutet ordentligt, max presterar hunden 24tim efter födointag, vet inte vad carrier har för sammansättning, men jag såg att deras lamm och ris var för fattigt på fett för en jakthund, den ägaren har nu bytt foder och rutiner och är ;D ;D ;D Vill man nu ge hunden mat två gånger om dagen så vänta minst 2 tim med fysisk aktivitet, då har fodret lämnat magen i sin rätta struktur och kroppstemperaturen är nere på normal nivå igen, du ger hunden en större chans att orka bättre om den på mogonen får lite torrt foder och mycket vatten minst 2 tim före släpp. Försök att alltid få i hunden vätska på morgonen, draghundsfolket brukar ha lite knep som blod i vattnet och allt vad det ryktas om Tandsten är ingen större skillnad vad jag märkt. Här är en artikel i ämnet. http://www.jagareforbundet.se/jakthundar/a...hundeniform.asp En parantes är att vargarna på kolmården får mat var 3:dygn, för det är deras kropp konstruerad för och mår bäst av 8) det där med att ge mat hela tiden är den mänskliga faktorns fel som glömmer bort att det är en hund. Ok,jag skall läsa artikeln,sen kanske jag provar fodra precis som du sagt,kommer i så fall återkomma med en utvärdering i fallet. Rätt tid kanske är nu då man jagar som mest de kommande 3 månaderna.. ang. vargarna !!! Dålig jämförelse då dessa är inspärrade och knappast motioneras regelbundet!!! Bättre kan du ;D Sen jobbar inte en varg heller som en stövare... Där är nog mer ställande hundar och vargar mer lika. Jag jagar med formel 1 serru !!!!!! ;D ;D Där hunden kör tokhårt fram hela dagen i form av drev.. Viss skillnad på att lufsa runt lite och stanna för att bara skalla i 3 timmar utan att ta ett steg ;D obs Nu med glimten i ögat mvh Telge
Publicerat December 12, 200718 yr Författare Ang vargarna så var det som sagt en parantes men hur många sällskapshundar fodras på det sättet Ska du nu köra formel 1 så får du väl serva materialet där efter också lycka till och räkna med en liten inkörningsperiod då de är inställda att äta annorlunda. Lycka till! Mvh Per
Publicerat December 12, 200718 yr Ang vargarna så var det som sagt en parantes men hur många sällskapshundar fodras på det sättet Ska du nu köra formel 1 så får du väl serva materialet där efter också lycka till och räkna med en liten inkörningsperiod då de är inställda att äta annorlunda. Lycka till! Mvh Per Tack Per...Ser att du inhämtat din info i artikeln hos mannen från "over there"..Mannen med hamsterhjulet ;D Nåja,alltid nyttigt att läsa artiklar, men ibland..säjer inte i detta fall ..men ibland lönar det sej att vara lite källkritisk.. Menar min far hade stövare,min farfar hade stövare,min morfar hade stövare,,där hade dom inte ens torrfoder !!! Men tydligen kunde dessa jyckar jaga ändå... Vettu ..Dom till och med påstår att hundarna var bättre förr,inte så sjuka och klämiga som dagens hundar Ahh,man får ta allt med en nypa salt,i alla fall hur det var med hundarna . Mycket tenderar att allt var bättre förr... Fan vet,svårt att jämföra !!
Publicerat December 12, 200718 yr Jag ger min hund torrt foder utom just em/kvällen innan jakt samt jaktdagen. Inte för att han ska tillgodogöra sig maten bättre utan för att jag ska veta att han fått i sig ordentligt me vätska. Fast nog trodde jag att han tillgodogjorde sig maten bättre :- Ang mängden foder mäter ja alltid upp för annars skulle han äta upp hela säcken på en gång Därav ser ja ingen skilnad på mängden han äter oavset torrt eller blött. Att avföringen skulle skilja i färg har åtm inte ja sett. Sen slarvar ja ju en del o de e sällan fodret hunnit bli genomblött. Funkar bra att hälla vattnet på de torra me för då drick han innan han äter Har länge tänkt testa maltodextrin men icke kommit på va de hette. TACK! Skall testas nästa säsong!
Publicerat December 12, 200718 yr Jag ger min hund torrt foder utom just em/kvällen innan jakt samt jaktdagen.Inte för att han ska tillgodogöra sig maten bättre utan för att jag ska veta att han fått i sig ordentligt me vätska. Fats ja trodde att han tillgodogjorde sig maten bättre. Ang mängden foder mäter ja alltid upp för annars skulle han äta upp hela säcken på en gång Därav ser ja ingen skilnad på mängden han äter oavset torrt eller blött. Att avföringen skulle skilja i färg har åtm inte ja sett. Sen slarvar ja ju en del o de e sällan fodret hunnit bli genomblött. Funkar bra att hälla vattnet på de torra me för då drick han innan han äter Har länge tänkt testa maltodextrin men icke kommit på va de hette. TACK! Skall testas nästa säsong! Just det..Man vet att jycken får i sej vatten på morgonen...viktigt !!! Mina jyckar dricker aldrig på morgonen innan dom skall jaga... Får väl köra blodtricket här hemma då hädanefter
Publicerat December 12, 200718 yr Författare Funkar bra att hälla vattnet på de torra me för då drick han innan han äter Det är ju precis så du ska göra
Publicerat December 14, 200718 yr Mina erfarenheter (15 år och 7 hundar )är att torrt foder tas upp bättre, dvs mindre avföring. Olika hundar reagerar olika på samma foder. Det som fungerar för en hund kan vara oandvändbart för en annan. Jag har provat diverse torrfoder och avgör om det duger genom att se på päls, hull och avföring. Generellt får man vad man betalar men inte alltid.
Publicerat Januari 2, 200818 yr Föll tillbaks i tankarna på denna tråd då jag såg Jonas Sandbergs expertråd ang foder (vrååålsponsrad av SPECIFIC förm) I Filmen "Fågelhunds jakt- Hunters Video" där förespråkar han UPPBLÖTT foder ca 20-30min efter jakt. De skulle va så blött att de var som en gröt sa han. Man förmodar ju att han inte gör ett sådant uttalande utan Specifics godkännande innan publiceringen av filmen. Då börjar man fundera vad som egentligen är rätt! VARFÖR råder de delade meningar? Finns de inga forskningar i ämnet som kan ge svar på tal? Jonas har ju lyckats med en del hundar så de borde ju tagit upp sin näring som de skall. Eller?
Publicerat Januari 2, 200818 yr Författare Förvånar mig inte ett dugg att det var i en vrålsponsrad video detta kom, för att hunden ska ta åt sig lika mycket så går det åt mer foder Sök på Arleigh Reynolds han har forskat mycket om detta, i staterna känd forskare, veterinär och draghundsförare.
Publicerat Januari 2, 200818 yr ...för att hunden ska ta åt sig lika mycket så går det åt mer foder... Ok. Trodde de hade mer än så innanför pannbenet då fodret e framtagit av veterinärer om ja int missminner mig. Men inget e ju för nöjes skull utan ekonomisk intresse o om nån kan skinna en på pengar e de väl just veterinärer *ASG*