Publicerat Januari 2, 200818 yr Jag ger enbart köttkross använder för närvarande märket Prima fast tror inte märket är så viktigt bara det är RIKTIGT kött och fett är det bra. Under jakten spetsar jag med blodpudding jag har finnspetsar och det är kräsna rackare speciellt om man jagar hårt med dem är det problem att få dem att äta tillräckligt då är det blodpudding och leverpastej som får igång aptiten som tur är dem inte så stora hundar så blodpudding blir inte så kostsamt. Finns enligt mig inget torrfoder som kan konkurera med riktigt kött och fett det har jag kommit fram till efter empiriska studier så då får ni skryta över era superduper kulor bäst ni vill mina hundar håller bäst med köttdiet ;D
Publicerat Januari 3, 200818 yr Författare Ok. Trodde de hade mer än så innanför pannbenet då fodret e framtagit av veterinärer om ja int missminner mig.Men inget e ju för nöjes skull utan ekonomisk intresse o om nån kan skinna en på pengar e de väl just veterinärer *ASG* Det är faktiskt skrämmande sant, har de riktig tur blir hunden drabbad av inflammation i tarmsystemet och behöver uppsöka vadå? just det djursjukhus > de får lära sig att hålla liv i hopplösa fall för att suga ur ägarna de sista kronorna, därför är det på lång sikt viktigt att ha en veterinär man litar på och inte bara vil mjölka plånboken, sen när man står där och hunden är dödsjuk , inte vill man att den ska dö då och det utnyttjas på allt för många ställen. Ha huvudet kallt och tyvärr var nästan lika påläst och ställ krav.
Publicerat Januari 3, 200818 yr Är det bara jag som kokar pasta åt mina hundar : Annars håller jag med Lars att ett rejält lass ÖB blodpudding blandat med ÖB pasta dagen innan jakt ger mig en en förnimmelse av bättre uthållighet i skogen. Jag kör annars med ett normalaktivitetsfoder i mellandagarna som är ganska billigt jmf med specialfoder och toppar med specialkost dagen innan. På morgonen innan jakt brukar dom få gröt precis som husse, ca 1,5-2 timmar innan jaktstart. Har man en hund som förväntas jobba väldigt intensivt under en längre tid typ vid älgjakt i en vecka tror jag det är viktigare att toppa formen med special foder under en längre tid. Men jag jagar väldigt sällan så med mina hundar. Var och en blir salig på sin tro.
Publicerat Januari 3, 200818 yr Pert! Frystorkad vom då? Testat det? Jag körde med det under ripjakten och det funkade bra som "motivationstillägg" till den vanliga maten efter jakten. Han kan vara kinkig efter en heldag ute på fjället. Smidigt att bära med sig i ryggsäcken och luktade inte allt för pecka.. Han fick dock ha ett eget kokkärl. /Må
Publicerat Januari 3, 200818 yr Författare Är det bara jag som kokar pasta åt mina hundar :Annars håller jag med Lars att ett rejält lass ÖB blodpudding blandat med ÖB pasta dagen innan jakt ger mig en en förnimmelse av bättre uthållighet i skogen. Var och en blir salig på sin tro. Nej jag använder inte pasta då jag använder fett som energi källa och vill inte byta ut den då det ibland blir jakt varje dag i en vecka några gånger om året, däremot har jag provat just blodpudding en gång i tiden och det märkte jag var ganska bra, men när jag senare bytte foder till ett mer kvalitativt så märktes ingen effekt från blodpuddingen längre, tolkade detta som att det tidigare fodret saknat några ämnen som fanns i just blodpudding.
Publicerat Januari 3, 200818 yr Författare Pert! Frystorkad vom då? Testat det? Jag körde med det under ripjakten och det funkade bra som "motivationstillägg" till den vanliga maten efter jakten. Han kan vara kinkig efter en heldag ute på fjället.Smidigt att bära med sig i ryggsäcken och luktade inte allt för pecka.. Han fick dock ha ett eget kokkärl. /Må Aldrig provat frystorkad, men fryst ihop med ett halvfoder och det var bra luktade dock ganska illa, tyckte det var lite klent och gick över till kindkött som hundarna gillade men blev dåliga i magen av så det blev 2 kartonger rävåtel ;D egna slaktrester från älgjakten var verkligen populärt och byggde hund bra.
Publicerat Januari 3, 200818 yr Som bas äter alla jyckarna ett högenergifoder och vatten på sidan om + att vi tar reda på alla slaktrester från älg, nöt och lamm, som vi maler ner och ger under de intensivare perioderna. En del utslagstackor mals också ner ibland och blir hundmat. Detta i kombbination med fri tillgång på märgben och annat gnagvänligt håller mina hundar i fin form, både hullmässigt, muskelmässigt, magmässigt och de har alla bra och friska tänder. Från augusti och fram till december ungefär så utgör slaktrester större delen av födointaget och torrfodret blir då mer ett komplement. Detta är (enligt mitt tycke) det ultimata, men ej praktiskt genomförbart i dagsläget, då jag inte har tillräckliga frysutrymmen för att frysa in ett helt årsförråd av slaktester till alla hundarna.. Det kanske kommer i framtiden, vem vet :