Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ÄLGJAKTEN 2011/2012

Featured Replies

Publicerat

Ska snart ut med saltstenar och kolla passen, skönt att det är sista året som man sitter på pass, får snart en jämthunds valp :D Men man ska väl börja skjuta lite snart å, ska bli grymt kul!

• Svar 328
  • Visningar 52k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Här sitter saltstenarna ute året runt. Har två passa jag har koll på, det ena går en ko med två kalvar, det andra går en ko med kalv och en tjur. Men så driver vi en del med hund också och med tanke på att vi enligt flyginventeringen har 15 älgar /1000 ha i vinterstamm så lär älgjakten som vanligt vara över första veckan.

Ser även älg så gott som varje gång man är ute på kvällen eller morgonen och vart man än går så hittar man älgspår, verkar dock vara mycket ko med kalv och inte så mycket tjur.

Publicerat

En fråga,

Har ni några egna mål satta för träningsskyttet inför älgjakten?

Antar att de flesta här inne har högre mål än att klara brons?

Jag siktar på 48 skott i rad (6x8) utan att ha något skott utanför träffområdet.

Endast "riktiga" serier räknas. DVS efter att jag skjutit 3 dylika serier i helgen sköt jag en 12 skotts serie som jag inte räknar in.

(Vi behöver inte ta upp resultatet innan de tre...)

Sedan får vi se om jag börjar med något annorlunda nästa gång för att värma upp eller om jag går direkt på...

Skall jag vara 100% ärlig så är det inte varje år jag klarat detta!

Har en kompis som säger att 200 skott på älgbanan räcker. Han bryr sig inte ens om resultaten.

(Att han sedan har flera brons/silver serier på de 200 skotten är en annan femma)

// Henrik

Publicerat

Jag brukar skjuta så pass att jag börjar känna träffarna, högt-lågt, fram-bak osv. Detta brukar vara ungefär samtidigt som man kommit in i flytet och skjuter mestadels silver- och guldserier. I år vette tusan hur det blir då jag inte har möjlighet att öva som jag brukar. Alternativet ser ut som två askar jaktmatch på en förmiddag den 3:e september så man iaf inte är skotträdd.

Publicerat

Brukar försöka att skjuta guld, sedan brukar jag skjuta lite på skoj också, 40m löp, det brukar bli runt 100 smällar. I år är tanken att det får bli guld märket, sedan åter till 22 träningen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

En månad kvar nu. Lägger in en bild för att öka suget lite mer, från förra årets jakt dock iinte jag som fällt denna

post-386-0-12000000-1312557758_thumb.jpg

Publicerat

inte långt kvar nu! :)

Publicerat
  • Författare

Började en kurs igår som heter Älgen efter skottet. Det kommer att vara teori några träffar sen ska vi jobba praktiskt ute i skogen och i slakteriet i höst.

Publicerat

Började en kurs igår som heter Älgen efter skottet. Det kommer att vara teori några träffar sen ska vi jobba praktiskt ute i skogen och i slakteriet i höst.

Japp och riktigt roligt var det,och trevligt folk. Är riktigt taggad inför jakten nu!

Publicerat

Nu har man klarat skyttet, Sen är det passlottning imorgon. Hoppas på nått riktigt general pass så man kan skjuta första älgen.

Publicerat
  • Författare

På söndag ska slakteriet städas vi i skjutbanegruppen ska fixa vid skjutbanan innan skjutningen inför Älgjakten. Har varit på skjutbanan idag o pangat ett gäng skott fick en liten kyss av kikaren :rolleyes:

Publicerat

På söndag ska slakteriet staädas vi i skjutbanegruppen ska fixa vid skjutbanan innan skjutningen inför Älgjakten. Har varit på skjutbanan idag o pangat ett gäng skott fick en liten kyss av kikaren :rolleyes:

Har du gått i halvmåneklubben Foffe??? Illa isf!laugh.gif

Publicerat
  • Författare

Har du gått i halvmåneklubben Foffe??? Illa isf!laugh.gif

Syns ingentig så det tog inte så illa.

Publicerat

Och ikväll när man givetvis inte har kameran med sig så visar en fin älgko med 2 kalvar upp sig på ca 30 meter! Jaktsuget ökar!

Publicerat
  • Författare

Och ikväll när man givetvis inte har kameran med sig så visar en fin älgko med 2 kalvar upp sig på ca 30 meter! Jaktsuget ökar!

Det där hände när vi var på väg hem från Arjeplog då stog en fin Älgko och tittade mot vägen hon stog med bredsida mot oss. Kameran låg bak i bilen.

Publicerat

Syns ingentig så det tog inte så illa.

Då hade du tur foffe!biggrin.gif

Publicerat

Här har vi fortfarande inte fått någon tilldelning, men den kommer väl i god tid ett par dagar innan jakten elr ngt sådant:p Det talas dock om en rejäl höjning, för oss talas det om en höjning från 2+2 till 4+6 vilket inte skulle vara helt fel för vi har mycket älg.

Publicerat

Här har vi fortfarande inte fått någon tilldelning, men den kommer väl i god tid ett par dagar innan jakten elr ngt sådant:p Det talas dock om en rejäl höjning, för oss talas det om en höjning från 2+2 till 4+6 vilket inte skulle vara helt fel för vi har mycket älg.

Det låter väl riktigt roligt.... ;)

Publicerat
  • Författare

Blir att åka ut o kolla till ett av passen framför allt kolla in tornet och sen ska jag gå en sväng med röjsågen så att man får bort en del löv, löv var ok att ta bort men markägaren vill att jag lämnar tall. Men röjas ska det göras så att det ser fint ut till det hela börjar.

Publicerat

det var inte du som ställde upp ett torn på vägen mot åkerbergsgruvan?

Publicerat
  • Författare

det var inte du som ställde upp ett torn på vägen mot åkerbergsgruvan?

Om det är mig du frågar så är svaret nej.

Publicerat

I helgen så ställde ung tiken älg :wub:

Sen så sköt man upp i går kväll så nu kan det få börja Sugen som F

// Jörgen

Publicerat

Har nu skjutit 150 skott i övningssyfte och det går bättre och bättre med ryggen! :wub:

Är tveksam till att jag klarar guld i år men å andra sidan ligger mitt snitt-skjutavstånd på älg runt 10 meter så det känns tryggt hur som haver!

Skaffade ett björnstöd (utförsäljning på Granngården) och med det är mitt rörliga skytte betydligt mer stabilt på banan.

Hur som så börjar nu nedräkningen till älgjakten och i år så skall jag fanimig orka jaga lite också när jag är uppe till skillnad mot förra året... <_<

Dags för materialinventering och byte av batterier i allt elektriskt!

Publicerat

I helgen så ställde ung tiken älg :wub:

Sen så sköt man upp i går kväll så nu kan det få börja Sugen som F

// Jörgen

Tror inte alls du är sugen, du vill säkert hellre tillbringa två dagar på Birsta City :D

Publicerat

Det låter väl riktigt roligt.... ;)

Ja det är en helt okej förändring, speciellt då vi har riktigt gott om älg.

Förberedelserna består i år av att fixa en ny stege till ett av mina favortipass då den är totalt genomrutten. Sedan finns funderingar på att uppföra ett nytt torn eftersom jag har ett som står mitt i en granplantering (var tydligen en myr då tornet byggdes)