Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ÄLGJAKTEN 2011/2012

Featured Replies

Publicerat

Ja ja jag vet att det är ett tag kvar till älgjakten börjar igen, men alla förberedelser är på gång som att Röjapassen, bygga Älgtorn osv, Framför allt är det viktigt att kolla över sitt vapen inför jakten. Själv så har jag varit på skjutbanan och värmt upp 30-06:an och sånt är ju alltid lika roligt.

Hur ser era förberedelser ut inför höstens älgjakt? Jag ska då erkänna att jag längtar till den 5 sep då man ska sitta på pass igen.

• Svar 328
  • Visningar 51,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Ja ja jag vet att det är ett tag kvar till älgjakten börjar igen, men alla förberedelser är på gång som att Röjapassen, bygga Älgtorn osv, Framför allt är det viktigt att kolla över sitt vapen inför jakten. Själv så har jag varit på skjutbanan och värmt upp 30-06:an och sånt är ju alltid lika roligt.

Hur ser era förberedelser ut inför höstens älgjakt? Jag ska då erkänna att jag längtar till den 5 sep då man ska sitta på pass igen.

Taket på tornet är tillbaka efter vintern. Dessutom kollade jag idag kameran som sitter vid en saltsten i samma område som tornet, 5 olika älgar hade varit där ett antal gånger den senaste månaden :)

Publicerat

lite övningsskytte å träning av hund och husse:)

jag förstår inte hur du kan längta till att sitta på pass:) det värsta som finns:) de ä roligt i 2 timmar men sen spårar det ur haha..helst i vårat lag där vi sitter på samma pass en hel dag, från 06-16 :)

Publicerat

Saltstenar utsatta, har börjat röja lite pass. Har satt ut en ny jaktkoja mitt på marken, vilket blev riktigt bra.

Sen är största förberedelsen imorgon. Då ska nya jämthundsvalpen hämtaswub.gifwub.gifwub.gif

Publicerat

så dåligt med älg här så jag hoppar över första veckan,,får se sen om jag jagar helger,,saltstenar uppsatta iaf

Publicerat
  • Författare

lite övningsskytte å träning av hund och husse:)

jag förstår inte hur du kan längta till att sitta på pass:) det värsta som finns:) de ä roligt i 2 timmar men sen spårar det ur haha..helst i vårat lag där vi sitter på samma pass en hel dag, från 06-16 :)

Så farligt är det inte att sitta på pass, jag tcker det är avkopplande man hinner lösa många problem under tiden.

Publicerat

Så farligt är det inte att sitta på pass, jag tcker det är avkopplande man hinner lösa många problem under tiden.

Är det världsliga problem då som du löser då?;):lol::rolleyes: Brukar du få något gehör för dina lösningar?;):lol:

Publicerat
  • Författare

Är det världsliga problem då som du löser då?;):lol::rolleyes: Brukar du få något gehör för dina lösningar?;):lol:

Det du ;)

Publicerat

Går otåligt och pillar på bössorna här hemma, arbetsdag på söndag så då blir det väl saltstenar och grejer.

Måste antingen ladda upp en massa övningsplugg eller köpa hem jaktmatch. Det blir en hel del skytte på lilla 50metersälgen också så fort jag får hem den nya 22an.

Försöker få hundkräket i form, han är självständig, för att använda ett positivt uttryck. Kommer inte alls på inkallning är ett annat sätt att säga det på.

Den Norrländska modellen med ett pass hela dagen är inte för mig, vi kör 3 eller tre såtar per dag, och nu ska jag förhoppningsvis få gå med hund i alla fall hälften av såtarna.

Publicerat

Det du ;)

:D

Publicerat

Ska upp med tio saltstenar imorrn !

Publicerat

Jag har större förberedelser nu än jag någonsin har haft förut...

Det rörliga skyttet är inte alls på plats eftersom ryggen fortfarande är stel som bara den så det är mycket träning som ligger på schemat för att få igång smidigheten igen.

Min kondis är riktigt kass också men jag skall bara stå på pass och jag får väl välja bort de jävligaste passen där jag inte pallar att gå tre kilometer över en myr och liknande ;)

Vidare har jag upptäckt en spricka i förstocken på min Sako 85 så den skall nu in på reparation/utbyte så fort det bara går.

Passröjningen slipper jag dock eftersom jag bor ungefär 125 mil från jaktmarken :P

Publicerat

Älgjakten är ingen jättefavorit men visst längtar man lite efter första morgonen.

Goda mackor och fint väder så går det att sitta en stund annars har jag tröttnat på att sitta efter ca 1 timme.

//

Publicerat

Första älgsäsongen med bössa närmar sig för mig och är taggad till tusen!

Blir nog inga förberedelser på jaktmarken i sommar då det är skolans marker, och jag har tagit sommarlov och befinner mig långt därifrån..

I början av hösten kan det hända att det blir av något dock, får se...

Men tills dess ska jag trycka på skjutbanan och lära känna min nya bössa (som känns dunderbra hittills)

Publicerat

Övningsskyttet är igång sedan början av maj, försöker komma till banan minst en gång i veckan.

Passröjning och tornbyggnationer får anstå till sommar semester då jag åker ”hem till byn”.

Sen måste jag få upp min kondition, den har nått en ny bottennotering på grund av knä och ryggproblem. Men nu är knäna fixade, så då återstår bara ryggen, hoppas det räcker med sjukgymnastik och stödkorsetten jag fått.

Publicerat

Övnings skyttet är igång sen början av maj :) Sen konditionsträning några gånger i veckan även om jag bara är pass skytt men började kännas jobbigt bara gå till passen så nu ska konditionen vara på topp innan jakten... Sen ska nog bössan förses med ny kikare men inte riktigt bestämt vad ännu :wacko:

Sen blir det nog bygga en massa nya torn i sommar :)

Publicerat
  • Författare

Ny kikare till älgbössan blir det inte fören nästa år :angry: då jag har en deal med Frugan om att iår får hon handla upp skattepengarna för jag fick ju köpa en kombi, kikare o bil förra året.

Publicerat

Sålde min 222a i dag å de pengarna går till ny kikare + lite mer pengar :)

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Fick jaktkortet och lite info om höstens älgjakt idag där blandannat tid för städning av slakteriet, detta år har dom varit smarta det är den 14 aug och inte som tidigare mitt under premiär veckan för fågel.

Oj så länge det är kvar nu.

Publicerat

2 pass kvar att röjja här nere.

Sen upp till Jämtland för att ta hand om mina pass där. Får väl antagligen ägna mig lite även åt farsgubbens pass. Han är ju trots allt född 32 så han borde dra ner lite på tempot.

Skyttet går åt fanders. Har varit iväg en endaste liten gång till banan. Bara varannan serie godkännd. Tur att det finns tid kvar...

Mer förvånande är att jag även fått problem med inskjutningen. Ja inte så att jag sprider så mycket att jag inte kan skjuta in bössan.

Men hur jag än försöker hitta rätt skjutställning så ligger inte bössan kvar efter skottet. Och det är vänster ena gången och höger andra.

Ungefär samma träffbilder på 80m som jag brukar ha på 200. Nåja. På Lördag skall jag i alla fall ut och skjuta hela dagen så då borde jag kunna hitta tillbaks!

// Henrik

Publicerat

Ja det börjar närma sig!!! Inskjuting av 9,3 pipan och aimpoint på fredag, björnpasset på lördag, .22skyttet på 50m älgen har väl gått ganska bra.

Sköt tyvärr årets första älg för en och en halv vecka sedan, trafikeftersök, som tur var gick det bra för de övriga inblandade.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

15 saltstenar har vart ute sen april.

Jämthundstiken har nu ca 50 mil cykelträning i benen.

Bössan skall snart dammas av och skjutas in.

Kameran har suttit ute vid en av stenarna i två veckor, 7-8 olika älgar har vart framme. Detta ser dock ut att va en av de mindre besökta stenarna på slitaget att dömma.

Snart börjar grävlingsjakten (1 aug) och då skall formen toppas på tiken. Minst 10 släpp före 5:e sept, för då smäller det! =)

Publicerat

Älg finns det gott om och det är tur det så man har något att träna jämten på ^_^

Publicerat

post-6248-0-10284800-1309449367_thumb.jp

Publicerat

Härlig bild :)