Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

norr vs söder

Featured Replies

Publicerat

tycker mej se att folk söderifrån har mycket mer prylar med sej och framförallt på sej än folk härifrån,,kan det stämma?

• Svar 94
  • Visningar 10,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Vad baserar du det på? vad du läser på forumet eller vad du har sett?

Jag har inte sett eller märkt att det skulle finnas någon skillnad.....sen att vi i söder är mycket bättre skyttar än er i norr ja det är något helt annat :D;)

/Mike

Publicerat

😃😃 nu lär det braka lös !!! 😃😃

Publicerat

Bara undra varför undrar du detta för?

Publicerat

Fördomar :)

Jag erkänner också!

Jag har en bild av att hundförarna på era stötjakter och gemensamma jakter på gods osv. ser ut som pyntade julgranar. Det stämmer säkert inte rent generellt, men så ser min fördomsbild ut,

Publicerat

Man tar med allt som är värt något, vill ju inte bli av med grejorna ifall man får inbrott när man är och jagar :D:P

Publicerat

Det är väl ganska naturligt och utan att tugga allt för mycket i Mad mike,s utlagda köttben så kan inte en hundförare börja bära med sig hur mycket som helst häruppe. Han går ju lika mycket på en dag som vad en hundförare i de mera folktäta områdena kan göra på en vecka. Våra jaktområden på älg är ju 15000 till 20000 ha stora och terrängen är inte platt och slät som betongjakterna runt stockholm. Här är det kilometerstora myrar och kuperat plus att vattnet går att dricka till skillnad från söderut. Man behöver inte bära med sig lika mycket grejor.

Publicerat
  • Författare

jaktrape men ändå en intressant diskssion

Publicerat

Man tar med allt som är värt något, vill ju inte bli av med grejorna ifall man får inbrott när man är och jagar :D:P

Det som är av värde finns försvart i vapenskåpet el. ute i förrådet frun, sonen och hunden är ju hemma vid älgjakten.

Vad jag har med mig på älgjakt:

Bössa med tillhörande ammo

Regnkläder, vattentäta gummivantar och vanliga fingervantar och det beror lite på årstiden vad man har med sig.

Det finns även ett paraply som jag har med mig ifall det blir lite mer än duggregn. :):rolleyes:

Käk och kaffe

kom.radio m. ingående kabel till hörselskydden samt mob.

Tändstickor och veden finns i skogen i form av tjärustubb och näver. Det är främst på senhösten och när det börjar bli under noll i okt-nov som det kan bli en brasa om det är dåligt i såten. Det får väl gå neråt -10 innan det blir brasa om det inte är händelsefattigt. ;):lol:

Extra snitselband ifall det är dåligt snitslat.

Toapapper

samt sittunderlag.

Det är vad som finns i min ryggsäck under en älgjaktsdag.

Regnkläderna har jag enbart med när vädret ser hotfullt ut och när det är riktigt blåsigt. Då är dom bra som vindskydd.

I höstas var första älgjakten som jag har haft ett komplett ombyte i bilen p g a allt regn som vi fick då och att det var rejält blött ute i markerna på sina ställen.ätta

I bilen finns också en 5 l vattendunk så att man kan tvätta av sig efter urtagning av en älg. :)

Publicerat

Det som är av värde finns försvart i vapenskåpet el. ute i förrådet frun, sonen och hunden är ju hemma vid älgjakten.

Vad jag har med mig på älgjakt:

Bössa med tillhörande ammo

Regnkläder, vattentäta gummivantar och vanliga fingervantar och det beror lite på årstiden vad man har med sig.

Det finns även ett paraply som jag har med mig ifall det blir lite mer än duggregn. :):rolleyes:

Käk och kaffe

kom.radio m. ingående kabel till hörselskydden samt mob.

Tändstickor och veden finns i skogen i form av tjärustubb och näver. Det är främst på senhösten och när det börjar bli under noll i okt-nov som det kan bli en brasa om det är dåligt i såten. Det får väl gå neråt -10 innan det blir brasa om det inte är händelsefattigt. ;):lol:

Extra snitselband ifall det är dåligt snitslat.

Toapapper

samt sittunderlag.

Det är vad som finns i min ryggsäck under en älgjaktsdag.

Regnkläderna har jag enbart med när vädret ser hotfullt ut och när det är riktigt blåsigt. Då är dom bra som vindskydd.

I höstas var första älgjakten som jag har haft ett komplett ombyte i bilen p g a allt regn som vi fick då och att det var rejält blött ute i markerna på sina ställen.ätta

I bilen finns också en 5 l vattendunk så att man kan tvätta av sig efter urtagning av en älg. :)

fasiken ska du campa med all den utrustningen ? :P

för mej är det förutom vapen och ammo

kanske en matsäck med the i termosen

kanske en repstump

kniv och gummihandskar

mobil och radio samt en liten sjukvårdväska

vatten i bilen

hörselskydd

vid ensamjakt så är det vapen ammo kniv gummihandskar mobil sjukvårdskit och hörselskydd

Publicerat

fasiken ska du campa med all den utrustningen ? :P

för mej är det förutom vapen och ammo

kanske en matsäck med the i termosen

kanske en repstump

kniv och gummihandskar

mobil och radio samt en liten sjukvårdväska

vatten i bilen

hörselskydd

vid ensamjakt så är det vapen ammo kniv gummihandskar mobil sjukvårdskit och hörselskydd

Nej, det ska jag inte!

Var och en har sin packning som man anser behövas el. kan vara bra att ha med sig. ;)

Vi bor ju i var sin landsände med lite olika klimat också. :D

En bit snöre finns också om man skulle få en älghund som man koppla tills hundföraren kommer om den skulle komma med älg och den blir skjuten.

Publicerat

kanske beror de på löne läget ?

blir ju lite knöligt i madrassen annars ;):D

Publicerat

Generellt tror jag att vi bär med oss mer nu än för 15-20 årsedan.

Då: En bössa, en hund, snus, en morakniv, inte allt för slitna jeans, en tröja, en hyffsad varm jacka som inte är allt för gräll, ett par hyffsat täta stövlar och oftast en flaska/termos vatten, tändstickor.

Nu: Särskillda kläder enkomt för jakt med underställ, jaktställ och överdrag/varselväst. Telefon, pejl, radio,(med hörsnäcka, monofon, kablar, blåtand), en gps utipåfallatt, sele till komutr, förstahjälpen, reservbatterier, hörselkåpor, reserv telefon om den första blir blöt, en extra pejl om den första går sönder, skor utvecklade för rymdpromenader, snören, rep och lina. Korvkniv, flåkniv, stickkniv, urtagningskniv och en visa upp kniv. Regnställ, handskar för att vara varm, handsköverdrag för att inte bli blöt, handskar för att inte bli blodig, extra handskar om dom första blir blöt, avståndsmätare, termos, vattenflaska, mackor, ved/sprit för att göra eld, tändare, tändstickor om tändaren inte fungerar, hund, bössa med kikare, kolvkamshöjare, benstöd och ev lampa utipåfall det blir eftersök. Ev en extra bössa om jakten ändras(gå med hund-sitta på pass) Slutstyckehölster, vapenlås, toapapper, sittunderlag, extra camo(typ huva mm vid ansmygning). Myggmedel, förstahjälpen till hunden med cortisontabletter mm. Mackor, korv och annat ätbart. För utom allt annat som bara måste med för det kan vara bra och ha.......

Publicerat

Jag har inte sett eller märkt att det skulle finnas någon skillnad.....sen att vi i söder är mycket bättre skyttar än er i norr ja det är något helt annat :D;)

/Mike

Hmm hansken är kastat och Jag plockar upp den :lol:

Tror det är mest fördomar men finns nog en uns av sanning också jantelagen är större här i Norr tror jag plus att många av dem ivrigaste jägarna här valt yrke för att jaga mesta möjligt vilket sällan ger stor kassa

Publicerat

Hmm hansken är kastat och Jag plockar upp den :lol:

Jag ger mig på en gång om du plockar upp den :D:wub:

/Mike

Publicerat

Då: En bössa, en hund, snus, en morakniv, inte allt för slitna jeans, en tröja, en hyffsad varm jacka som inte är allt för gräll, ett par hyffsat täta stövlar och oftast en flaska/termos vatten, tändstickor.

Nu: Särskillda kläder enkomt för jakt med underställ, jaktställ och överdrag/varselväst. Telefon, pejl, radio,(med hörsnäcka, monofon, kablar, blåtand), en gps utipåfallatt, sele till komutr, förstahjälpen, reservbatterier, hörselkåpor, reserv telefon om den första blir blöt, en extra pejl om den första går sönder, skor utvecklade för rymdpromenader, snören, rep och lina. Korvkniv, flåkniv, stickkniv, urtagningskniv och en visa upp kniv. Regnställ, handskar för att vara varm, handsköverdrag för att inte bli blöt, handskar för att inte bli blodig, extra handskar om dom första blir blöt, avståndsmätare, termos, vattenflaska, mackor, ved/sprit för att göra eld, tändare, tändstickor om tändaren inte fungerar, hund, bössa med kikare, kolvkamshöjare, benstöd och ev lampa utipåfall det blir eftersök. Ev en extra bössa om jakten ändras(gå med hund-sitta på pass) Slutstyckehölster, vapenlås, toapapper, sittunderlag, extra camo(typ huva mm vid ansmygning). Myggmedel, förstahjälpen till hunden med cortisontabletter mm. Mackor, korv och annat ätbart. För utom allt annat som bara måste med för det kan vara bra och ha.......

Glömde... Teleskopiska grillpinnar, bältes såg, plastband och plastpåsar.

Publicerat

Vad har du för ryggsäck? Storlek milda makter eller ;) Ja skulle behöva en sån ifall ja ska flytta hemifrån :

Publicerat

Så bra skrivet..började garva lite granna..men så sant så sant såå asså :)
Publicerat

Vad har du för ryggsäck? Storlek milda makter eller ;) Ja skulle behöva en sån ifall ja ska flytta hemifrån :

Nja, själv gör jag vad jag kan för att jaga "som förr". Visst har jag ett jaktställ, radio, telefon och pejl också....

Men man ser ju vad andra har med sig. Vissa har tom med sig 1 liter kolbullesmet och en 38cm gjutjärnspanna att stek i. Förutom allt annat bra att ha med sig ut på pass....

Publicerat

Bössa-skott

Kniv

Lasermätare

Mobil med Ballistisk app

Vindmätare

Benstöd

Tac ball-att ha under kolven

Handkikare

Inga speciella jaktkläder men dock funktionskläder

Pickup :D

/Mike

Publicerat

Vissa har tom med sig 1 liter kolbullesmet och en 38cm gjutjärnspanna att stek i. Förutom allt annat bra att ha med sig ut på pass....

Det om något är väl genuint!

Publicerat

/Mike

Hmm, sedan när är tokholm sydsverige???

Publicerat

Hmm, sedan när är tokholm sydsverige???

Om man ska dela landet i två delar så jagar jag i södern japp ;)

/Mike

Publicerat

Har med mig bössa,skott, ryggsäck ibland, GPS, peijl när jag jagr med hund,kniv.Jaktradio under älgjakten, Hörselkåpor, Jaktkläder o kängor, när det är kallt underställ. Mobil. yxa.

Publicerat

Jag har med mig

Bössa med tillhörande ammo.

Jakt ställ skjorta/långärmad tröja när det är kallare underställ.

Gummistövlar och tjocksockar.

Försvarets regnponcho.

Handskar.

Termos.

Vatten.

Fika.

Yxa.

Kniv.

Toapapper.

Tändstickor.

Mobil.

Komrabio.