Publicerat Februari 19, 201214 yr Generellt tror jag att vi bär med oss mer nu än för 15-20 årsedan. Då: En bössa, en hund, snus, en morakniv, inte allt för slitna jeans, en tröja, en hyffsad varm jacka som inte är allt för gräll, ett par hyffsat täta stövlar och oftast en flaska/termos vatten, tändstickor. Nu: Särskillda kläder enkomt för jakt med underställ, jaktställ och överdrag/varselväst. Telefon, pejl, radio,(med hörsnäcka, monofon, kablar, blåtand), en gps utipåfallatt, sele till komutr, förstahjälpen, reservbatterier, hörselkåpor, reserv telefon om den första blir blöt, en extra pejl om den första går sönder, skor utvecklade för rymdpromenader, snören, rep och lina. Korvkniv, flåkniv, stickkniv, urtagningskniv och en visa upp kniv. Regnställ, handskar för att vara varm, handsköverdrag för att inte bli blöt, handskar för att inte bli blodig, extra handskar om dom första blir blöt, avståndsmätare, termos, vattenflaska, mackor, ved/sprit för att göra eld, tändare, tändstickor om tändaren inte fungerar, hund, bössa med kikare, kolvkamshöjare, benstöd och ev lampa utipåfall det blir eftersök. Ev en extra bössa om jakten ändras(gå med hund-sitta på pass) Slutstyckehölster, vapenlås, toapapper, sittunderlag, extra camo(typ huva mm vid ansmygning). Myggmedel, förstahjälpen till hunden med cortisontabletter mm. Mackor, korv och annat ätbart. För utom allt annat som bara måste med för det kan vara bra och ha....... Haha! Det beror på vad jag jagar! jagar jag hare så plussar jag på listan med; murrika å gasol brännare för att få en jämnare värme när jag steker älg file å pärerJagar jag älg då är det enbart hund +pejl. bössa, amo, kläder 1.5 liter vatten .1 kniv(eka vändbar)mobiltelefon
Publicerat Februari 19, 201214 yr Fan va grejer ni bär omkring på.. Jag har. Kläder... funkar inte utan.. även om jag har boratdräkt.. Bössa o ammo, ev en bösskamera på bössan. en liten vanlig kamera i benfickan oxå. kniv hundpejl + extra batterier. mobil, ev comradio om det nu är sån jakt.. koppel om jag nu inte glömt det. Är det eftersök och natt tillkommer, lyse.. panlampa, bösslampa spårlina, spårhalsband. I bilen ligger det däremot allt möjligt bra o ha skit. Ibland har jag en termos kaffe o nån macka eller en påse bullar där. vatten brukar finnas i bilen oxå om det nu inte frusit... Jag jagar förresten i södra svergie. Sitter på pass gör jag ytterst sällan.. 40 min ståendes på pass fick jag nog ihop denna säsongen...
Publicerat Februari 19, 201214 yr En jaktkompis satte det på sin spets att minimera utrustningen näst sista toppjaktsdagen denna sässong. Han lämnades med 3mil fågelvägen att jaga sig tillbaka till bilen då han upptäckte att telefon och skott låg i bilen....
Publicerat Februari 19, 201214 yr En jaktkompis satte det på sin spets att minimera utrustningen näst sista toppjaktsdagen denna sässong. Han lämnades med 3mil fågelvägen att jaga sig tillbaka till bilen då han upptäckte att telefon och skott låg i bilen.... De är ju perfekt.. mindre o bära på då och risken att man ska tyngas ner av skjutna fåglar efterhand som jakten går blir minimal
Publicerat Februari 19, 201214 yr tycker mej se att folk söderifrån har mycket mer prylar med sej och framförallt på sej än folk härifrån,,kan det stämma? Ni får väl jobba lite hårdare i gruvan så ni har råd att köpa lite mer tingeltangel? Jag har svårt att tro att det är geografin som påverkar utrustningslistan, det är nog snarare en smaksak. Så för att svara på din fråga, nej jag tror inte att det kan stämma.
Publicerat Februari 19, 201214 yr Om man ska dela landet i två delar så jagar jag i södern japp /Mike På längden eller bredden??? Nja, vi som verkligen bor i de södra delarna har en avvikande åsikt om var gränsen till norrland går...
Publicerat Februari 19, 201214 yr Som hundförare har jag samma utrustning norr om dalälven som söder om dalälven, brukar gå lika långt var jag än är om det inte händer en massa konstiga saker som gör att man får ösa på lite, orkar inte rabbla allt och det är säkert inte ens läsvärt, men torrt ombyte det har jag alltid i ryggan, vattensäcken ska vara full och ett par extrabatterier till astron. På ryggsäcken sittandes en hel dag, då bökar jag med så mycket jag får plats med, tiden går ju så sakta, jag eldar grillar fläsk o korv dricker kaffe, leker med nallen och kikarspanar, fick tips om korsord och ljudböcker av en kollega.
Publicerat Februari 19, 201214 yr På längden eller bredden??? Nja, vi som verkligen bor i de södra delarna har en avvikande åsikt om var gränsen till norrland går... Lets agree to disagree /Mike
Publicerat Februari 19, 201214 yr Då drar jag till med ytterligare lite fördom... Ju kortare tid man jagat ju mer går man på att man "måste ha" och släpar därför med sig mer. Ju närmre en storstad man kommer ju större prylbög. Ovan är endast sanningen även om få undantag kan förekomma....
Publicerat Februari 19, 201214 yr Saker är väl roliga att ha,har mycket krimskrams men sällan med mig ut i skogen,allt stannar på kontoret tills man behöver det,pejl och bössa brukar man komma långt på.
Publicerat Februari 19, 201214 yr något som kan störa mig är passkyttar som ska ha med sig en astro som dom sitter och glor på på passet, efter såten så ska dom berätta för hundföraren om vilken tätning som grisen/älgen står i som hunden inte sökte ut ordentligt i. å andra sidan så får dom inte skjuta mer för att dom har gpsen med sig, snarare mindre då dom inte har ögonen på rätt ställe när räven eller stänkdjur kommer.
Publicerat Februari 20, 201214 yr skillnaden mellan norr och söder är väl att ni norrläningar br med er ved ut och sitter och eldar på passet.
Publicerat Februari 20, 201214 yr Jag tycker åldern spelar in mycket här. Gam gubbarna upplevar jag ofta har lite enklare och äldre grejer med sig ut i skogen. Vi lite lyngre ska ha det senaste inom utrustning. Dem är inte lika noga med vad dem har, för dem duger gam stigan bra medans vi lite yngre ska den nya blasern i någon spec kaliber. Har jagat en del i söder men mest i norr och här upplever jag det som att medelåldern är lite högre och i söder är den lite jämnare. Därför tror jag det lätt uppfattas som att jägare i söder ska vara lite mer prylnördar.
Publicerat Februari 20, 201214 yr skillnaden mellan norr och söder är väl att ni norrläningar br med er ved ut och sitter och eldar på passet. Det är också stor skillnad också på hur jakten bedrivs. Här kanske du har 5 km-1 mil till passet och ska sitta där halva eller hela dagen. Ni i söder har oftas kortare pass fast fler såtar per dag. Så vilken jaktform och vilka förutsättningar den har måste man ju också räkna in.
Publicerat Februari 20, 201214 yr skillnaden mellan norr och söder är väl att ni norrläningar br med er ved ut och sitter och eldar på passet. Ved finns i skogen! Tjärustubb, näver och någon torrfura.
Publicerat Februari 20, 201214 yr skillnaden mellan norr och söder är väl att ni norrläningar br med er ved ut och sitter och eldar på passet. När man sitter en kall morgon i ett torn så är det rätt så skönt att elda i kaminen om det nu finns en sån i tornet. Ganska skönt när det börjar snöa i slutet av oktober med eld, men oftast finns det redan ved i tornen. Annrs får man ta med sig egen. Senb vad är det för fel med att ha det varmt o skönt på pass?? Avundsjuka eller
Publicerat Februari 20, 201214 yr För ståhundsjakten på fjället så har jag med mig: Ammo plus bössa under senhöst så är det norrlandskombi alltså två vapen. Bensinkök kåsa och bestick, kniv, te, socker, mackor och en påse med blandade chokladbitar salta jordnötter russin och rostade solrosfrön, första förband. Karta kompass och Astro. En vindtät vattenavvisande jacka brukar jag stoppa ner också om vädret kräver det. Jagar jag i skogen så har jag oftast bara hagelbössan ryggsäcken astron kniv tändare eller tändstickor och i bästa fall några sockerbitar. Att gå i åtta tio timmar betraktar jag som en halvdag och kräver inga förberedelser. Vinterjakten på ripa har jag oftast med mig betydligt mera grejor och tar inga risker med kläder då vädret kan växla blixtsnabbt och följderna kan bli lite allvarligare än sommar och höst.
Publicerat Februari 20, 201214 yr Fågeljakten, bössa ammo kniv och hund, kanske en vattenflaska i benfickan, några snörstumpar. Älgpassen, bössa ammo, kniv, kaffetermos, en dubbelmacka med ägg och kaviar.
Publicerat Mars 3, 201214 yr Allt söder om motala är skåne Allt söder om Holmsund är Sydsverige. Dessutom vet vi ju redan att sörlänningar inte bara är veka, utan dessutom ser väldigt vek ut och därmed behöver utföra olika sorters penisförlängande åtgärder. Detta är ett faktum.