Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

norr vs söder

Featured Replies

Publicerat

Upplever nog inte att jag som hundförare bär med mig så mycket mer idag än igår snarare tvärtom.

Med åren så har saker försvunnit, det räcker med fem patroner, kniv, signalhorn (För att blåsa in hund), extra koppel & första förband.

Det nya som kommit till är Telefon, Radio, Hundpejl & röd hundförarväst.

I de delar av Sverige som jag jagar i ser du sällan eller aldrig hundförare med ryggsäck.

Det är också lite av en myt att hundförare i Norr går mycket mer bara för att markerna i norr är större.

Hundförare i norr går oftast med hundar som har ett rejält sök kanske någon kilometer, så det kan räcka med att hålla en stadig kurs mot vinden.

Det finns också tid för att sitta ner för en kopp java medan hunden är ute på sök.

Vi jagar inte så i söder.

Hundföraren i söder går med en hund som kanske har ett sök på några hundra meter det innebär att han måste kryssa sig igenom varje granplantering.

Det är också sällan som vi jagar på några längre avstånd från vägar så vi måste hela tiden se till att vi har kontakt med vår hund.

En hundförare i söder har inte tid för att sitta ner & ta en kopp, vi går mer eller mindre kontinuerligt

//Lasse D

• Svar 94
  • Visningar 10,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Han har väl sattelit el. mob. bredband. :lol:

Japp..
Publicerat

finns det ens mottagning i norrland så långt ute i ingenstans?

Publicerat

Åh ja, till stor del är det Telia som gäller. :)

Dom har bäst mottagning och vissa av mob.lev. klarar inte av att leverera utanför tättbebyggt omr. :(

Publicerat

Norrlänningar behöver ingen täckning. B)

Publicerat

Redan dags?

Den rastlöshet som bland personer som jagar, en del kallar sig tom jägare slår ut i full blom i månadskiftet feb/mars med anledning av att de flesta säsonger har tagit slut eller är på slutet,

detta medför ofta för omgivningen ett påtagligt moment/inslag av glappkäftighet, hetsigt temperament och andra tillkortakommanden som visar på frustration.

Rekommendationen är att man köper ett stort antal jakttidningar till en sådan personer alternativt finner en annan sysselsättning för dem så att husfrid eller sinnesron i varje fall hos andra återställs.

De "nonsens"-liknande dumheter som annars uppstår skall för allas bästa stävjas.

Ovanstående står att läsa i Husmors praktikan, den föga kända bok som gick ut som medskick till Bondepraktikan.

Jag skiter ganska rejält i vad andra släpar på i skogen, så länge jag inte behöver bära på deras prylar, född lat, av vanan lat och klent byggd bär jag minsta möjliga och ibland sparar jag tom in på vapnet,

man kan ju hitta självdöda djur, därav att jag sällan går i skogen, det är mer döda djur längs vägarna o ju längre norrut, desto flera renar blir det.

/Christian

Publicerat

Typiskt sörlänningar.

Publicerat

hur fan ska man klara sig på pass om man inte har 3g täckning på telefonen, blir ju segt och sitta oh vänta annars. :mellow:

christian jag förstår vad du menar ;)

Publicerat

hur fan ska man klara sig på pass om man inte har 3g täckning på telefonen, blir ju segt och sitta oh vänta annars. :mellow:

christian jag förstår vad du menar ;)

Haha!

Vi har då 3 G hos oss. :)

Publicerat

Christian, alltid lika underhållande. Fast jag hoppas du tar med dig bysse nästa gång du är ute i skogen (nu kommande helg) annars blir det för lite pang pang.

Publicerat

Alla har vi någon talang,

jag lovar att göra mitt bästa för att packa ned/med allt som behövs för att i varje fall vara lite farlig för delar av djurlivet..

/Christian

Publicerat

Haha!

Vi har då 3 G hos oss. :)

vad bra då kan du hänga på fb i mobilen när du sitter på pass :)

Publicerat

Den som har mest skit i hundförarutrustningen när han dör vinner.

Hamnar alltid en massa besynnerliga grejer i min pack.

Lockpipor som jag inte ens vet vad de är till, repstumpar, gaffatejp, eldstål och skit.

Hittade nyligen i vårstädningen ett "björnstöd" som jag täljt till av ett gammalt fällhorn av ren. Det var nog ett riktigt tråkigt pass.

Publicerat

undra om skåningar har med sig gröt ut i skogen..........

Publicerat

Nä den satte han i halsen redan vid frukost:)

Publicerat

men skåningar kan väl inte ha gröt i halsen från morgon till kväll, de måste väl fylla på någon gång med? :P

kom precis på en ide, går det inte oh starta en jaktsidans gräv bort skåne klubb?

Publicerat

men skåningar kan väl inte ha gröt i halsen från morgon till kväll, de måste väl fylla på någon gång med? :P

kom precis på en ide, går det inte oh starta en jaktsidans gräv bort skåne klubb?

Det finns en startad tråd i ämnet från tidens begynnelse el. något år senare.

Det var efter Amakulu el. om det var någon annan skåning hade blivit medlem. :lol: :lol: :lol:

Det fordras något i hästväg.

post-144-0-68730800-1331049878_thumb.jpg

post-144-0-21563900-1331049917_thumb.jpg

:lol: :lol: :lol:

Publicerat
  • Författare

har varirt till jonssons kalix,nu en45:a i töre,,lite offtopic men ointressant

Publicerat

har varirt till jonssons kalix,nu en45:a i töre,,lite offtopic men ointressant

...och hade du kommit hit så hade jag bjudit dig på kaffe. :)