Hoppa till innehåll

Projekt 6,5-06/6XC/6,5x55


Lars

Recommended Posts

har format morma och lapua 270 hylsor tog sista touchen med 20 gr N-110 och potatismjöl.

det ska bli kul att se vilka som håller bäst.

japp det blir en riktig fight, sako 6,5-06 mot sako 6,5-06 fattas bara samma kulor.

Öhh Sako :D Jag tänkta visa vart skåpet ska stå med en Tikka :D Jo tydligen är det bra att inte blåsa max första laddningen efter omformning så det kanske inte är så dumt med mjölpuffar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 286
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Lars

    126

  • maddog

    28

  • bulan

    27

  • eskimo1

    20

Top Posters In This Topic

Posted Images

Öhh Sako :D Jag tänkta visa vart skåpet ska stå med en Tikka :D Jo tydligen är det bra att inte blåsa max första laddningen efter omformning så det kanske inte är så dumt med mjölpuffar.

ja visst ja det var ju en tikka.

vad ska jag säga, om inte annat kommer precisionen kanske att räcka till älgbanan. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fina råvaror och bra händer på dem som plockar ihop grejerna gör att jag känner mig trygg B) Talade med smeden idag och det har lånas en brotch från Åland så jag gissar att den skurit även dina pipor maddog. Själv är jag och jagar och har det bra samtidigt som bössan tar form även en sketen arbetare kan tydligen delegera :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fina råvaror och bra händer på dem som plockar ihop grejerna gör att jag känner mig trygg -_- Talade med smeden idag och det har lånas en brotch från Åland så jag gissar att den skurit även dina pipor maddog. Själv är jag och jagar och har det bra samtidigt som bössan tar form även en sketen arbetare kan tydligen delegera <_<

vad roligt, då kommer din neck också att bli 7,45mm eller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
vad roligt, då kommer din neck också att bli 7,45mm eller.

Stämmer bra brotchen som skurit dina pipor ligger nu och väntar på att färdigställa min, den har tydligen .293 Neck 7,44mm så det blir ett gränsfall att använda osvarvade halsar :rolleyes:

Sedan går det tydligen bra att ändra enbart Neck senare om man vill så jag börjar med denna och då jag mätat lite hylsor är det rätt stor variation på halsmått så det kanske inte är så dumt val att köra med denna och svarva halsarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nog va bra att skala av dom lite. Inbillar mig att halsarna blir ojämna då man neckar ner dom i mått.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det likna en bössa :P

post-857-1255551700_thumb.jpg

Kolvkammen ska bli lite lägre och även greppet för att få ned tummen men visst börjar den visa hyfsade linjer :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra brotchen som skurit dina pipor ligger nu och väntar på att färdigställa min, den har tydligen .293 Neck 7,44mm så det blir ett gränsfall att använda osvarvade halsar :unsure:

Sedan går det tydligen bra att ändra enbart Neck senare om man vill så jag börjar med denna och då jag mätat lite hylsor är det rätt stor variation på halsmått så det kanske inte är så dumt val att köra med denna och svarva halsarna.

jag har testat lite och ser inga märken på osvarvade sotade halsar och har kört osvarvat (neck måttet kanske är större i verkligheten) med låg neck tension blir det bra precision men som sagt är nog svarvat att föredra.

jag kör dock nu med original verktyg utan bussningar då jag inte har köpt en svarv än.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stiligt! Såg ballt ut med varbygeln urtagen direkt ur kolvens trä...

/Petter

Jo detta blir en riktigt konstig bössa som ingen kommer att kunna placera i något fack :D

Inte tactical inte banbössa eller bänkbössa men väl lite hybrid mellan dessa tre är min tanke :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagens bild från snickarn den kommer att glida fint i stöden också :P

post-857-1255719833_thumb.jpg

Hoppas kunna hämta den i helgen då jag åker på jakt nästa vecka, skulle det vara toppen om smeden fick göra patronläget så den är skjutbar när jag kommer hem från jakten :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:) hoppas verkligen att sme´n inte skär läget med svarven ståendes på ett trägolv?? Snälla säg att den ska stå nån annanstans. Annars ser bössan fin ut B)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:D hoppas verkligen att sme´n inte skär läget med svarven ståendes på ett trägolv?? Snälla säg att den ska stå nån annanstans. Annars ser bössan fin ut B)

:) nej det är inte jag som ska skära läget! i övrigt kastar den just ingenting! jag har pipat om 10 talet bössor förövrigt i den svarven och alla skjuter bara fint! förklara gärna det negativa med den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

B) nej det är inte jag som ska skära läget! i övrigt kastar den just ingenting! jag har pipat om 10 talet bössor förövrigt i den svarven och alla skjuter bara fint! förklara gärna det negativa med den.

Aboslut inget ont om svarven. Får bara lite dåliga vibbar då den stod på ett trägolv, brukar va allt annat än stadigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aboslut inget ont om svarven. Får bara lite dåliga vibbar då den stod på ett trägolv, brukar va allt annat än stadigt.

det är fundament under så den står faktiskt riktigt pall! men jag hadde lite huvudbry då den skulle in i rummet om just detta den väger ju ändå 450kg B) har ju ett garage också vilket var första planen men vafan då är ju det oisolerat å det är ju mindre bra på vintern :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lars jag gör det jag kan för att du ska få den så fort det går!! se det positiva att det tar inte längre än max 2timmar för steves jobb B) aha ska du upp till stugan i veckan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inser att min optimistiska tidplan spricker som vanligt, men det är lugnt Jocke precis som du säger har inte Stefan speciellt mycket jobb kvar på bössan. Så det blir nog att den får bo hos dig en vecka till jag tänkte hinna förbi stugan med men inga bestämda planer utan allt öppet som det ska vara då det gäller jakt :)

Tvivlar inte på varken kunnande eller utrustning hos dig så nästa bössa kanske jag kan lura dig att göra rubbet B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inser att min optimistiska tidplan spricker som vanligt, men det är lugnt Jocke precis som du säger har inte Stefan speciellt mycket jobb kvar på bössan. Så det blir nog att den får bo hos dig en vecka till jag tänkte hinna förbi stugan med men inga bestämda planer utan allt öppet som det ska vara då det gäller jakt :D

Tvivlar inte på varken kunnande eller utrustning hos dig så nästa bössa kanske jag kan lura dig att göra rubbet B)

haha jag förstår hur du så gärna vill klämma avtrycket det vill ju för tusan jag med!! :) . men lars om du ska upp till stugan nu kan inte du då kika in och känna lite så jag får anpassa efter hur du vill ha det? just nu har jag ju tagit ut efter min mått?+ lite till då jag tror att du är längre än mig! och om du säger vad du vill ändra kan jag ju i princip göra alltihop med finishen osv helt klar till nästa helg så slipper du åka fram och tebaks hela tiden och plocka delar :D ps tack för förtroendet lars :D jo nog kan jag bygga bössor åt dig om du vill det ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror jag åker till Åsele på söndag och vägen jag körde från dig dit sist var inte någon höjdare varken längd eller kvalitetsmässigt B) Vi får se hur det blir men annars löser vi detta då jag kommer hem för det suger rejält i skyttetarmen nu!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror jag åker till Åsele på söndag och vägen jag körde från dig dit sist var inte någon höjdare varken längd eller kvalitetsmässigt B) Vi får se hur det blir men annars löser vi detta då jag kommer hem för det suger rejält i skyttetarmen nu!

:) haha ja det är en jäkla sjudom att drabbas av den där hemska hål i hål sjukan!! ang söndag så är jag borta mellan 16.00-19.30 (vi har reptid med bandet varje sön och jag blir mördad på fläken om jag bommar detta :D )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

förresten vill du att jag ska sätta på en tacticalknobb? he gå ju som fort!

Ja räcker tiden till att fixa det så är det bra :D Hade tänkt skarva själv med att Tig svetsen men du kanske kan spänna upp i svarven och gänga så är det bättre, gummikulan som satt på hade gjort sitt jobb som du ser har rosten fått bra grepp och 20-30mm längre spak kan vara bra när det ska snabb skjutas.

Åker till stugan imorgon 06:00 men kör nog inte förbi dig så du får sova istället <_< Sedan kommer jag nog hem nästa söndag kanske kan hämta bössan då, men det är polaren som kör så vi får se vilken väg vi kommer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...