Hoppa till innehåll

Projekt 6,5-06/6XC/6,5x55


Lars

Recommended Posts

Den ser giftig ut lars! Jag har en halv burk 160 som du kan få om du vill ha och testa, jag har ingen användning för den i dagsläget.

skicka ett PM om du är intreserad så fixar jag ner den, annars kommer jag nog ner på toppcupen till helgen.

Mvh Rikard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 286
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Lars

    126

  • maddog

    28

  • bulan

    27

  • eskimo1

    20

Top Posters In This Topic

Posted Images

Den ser giftig ut lars! Jag har en halv burk 160 som du kan få om du vill ha och testa, jag har ingen användning för den i dagsläget.

skicka ett PM om du är intreserad så fixar jag ner den, annars kommer jag nog ner på toppcupen till helgen.

Mvh Rikard

Ta gärna med den till toppcupen :D Bössan ligger och jäser i epobed nu hade på gränsen lite massa kvar hoppar det räckte svar kommer imorgon om jag får lös den :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slog isär bössan och bäddmassan hade räckt men tyckte den kändes lite konstig då jag slipade bort överflödet men det lär väl tiden visa <_<

post-857-1258223387_thumb.jpg

Sedan kom jag just från banan inte så smart att testa i snöstorm mörker och med krut från 92 men det gick rätt bra ändå :D

post-857-1258223562_thumb.jpg

1. 123gr Scenar 49gr N160 + att det i mörkret även slank med ett skott med 50gr. :blink:

2. 123gr Scenar 50gr

3. 123gr Scenar 51gr

4. 123gr Scenar 52gr

5. 130gr Norma GT 50gr

Scenar serierna mäter mellan 12-14mm och Norma 6mm känns som jag knappas behöver oroa mig att den inte ska duga till fältskytte för visst borde det gå att trimma både laddningar och yttre förutsättningar :P träffläget kröp lite nedåt om det beror på laddningen eller någon sättning vet jag inte, imorgon ska jag göra break-in eller förlåt rengöra ;)

Denna bild togs med mobilen och ficklampan visst är det mysiga förhållande att skjuta i B)

post-857-1258231709_thumb.jpg

Ps: är stressad så ni får ursäkta dem usla bilderna :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rekylen var inte mycket större än vad min 6br. levererar med 90gr. kulor, men tror att alla dessa laddningar är att klassa som fjuttisar men blev lite feg med den gamla burken ska försöka uppbringa något färskt krut men det finns inget i Ume :D Fast jag kan nog låna en burk av Stefan -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

haha härligt! kunde nästa tänka mig att den inte stöter så farligt :D ja vv krut över lag verkar vara svårt att uppbringa härikring tyvärr. men om stefano ligger inne med en burk är ju det perfekt!! norma kulan verkar skjuta bra blir kul att höra då fler serier med kulan blir skjtna! förövrigt säger jag grattis till bössan den kommer leverera vad du begär + lite till -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

haha härligt! kunde nästa tänka mig att den inte stöter så farligt :D ja vv krut över lag verkar vara svårt att uppbringa härikring tyvärr. men om stefano ligger inne med en burk är ju det perfekt!! norma kulan verkar skjuta bra blir kul att höra då fler serier med kulan blir skjtna! förövrigt säger jag grattis till bössan den kommer leverera vad du begär + lite till -_-

Jag känner mig inte orolig att precisionen kommer att räcka för fältskyttet men all bonus jag kan få ur bössan är välkommet. Tack för hjälpen med stocken den gick spikrakt i rekylen ska slänga på benstöd och testa men rätt säker att den kommer att uppföra sig lika fint med dem också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:D ja det var så lite så! säg till då du känner att du har tid att lämna bort den ett tag så ska jag fixa bort smågröbbor revor mm så den kan bli riktig snygg också! se nu till i vinter att visa att du är fågeljägare! dvs vi som kan skjuta -_-:D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För kikarfält krävs som mest en MOA bössa, allt annat än så är bara grädde på moset,

med tanke på vad jag ser är det ganska mycket grädde på det där moset..

Fan va kul att pangen går som den skall och lovar därmer.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För kikarfält krävs som mest en MOA bössa, allt annat än så är bara grädde på moset,

med tanke på vad jag ser är det ganska mycket grädde på det där moset..

Fan va kul att pangen går som den skall och lovar därmer.

/Christian

Så sant men inte hade jag hoppat högt av lycka om bössan "bara" klarat 30mm på 100, sedan tror jag att det efter några år med kikarfält kommer resultaten att öka markant. Sedan återstår att se hur man löser detta visst går det att plocka bort baksäck och pressa skjuttider, men jag skulle personligen föredra att man skiljer ut skyttarna på poäng på C-mål och inner ring på övriga för då är det nog helt riskfritt att någon skytt skjuter fullt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pipan gjordes ordentligt ren igår vilket inte var direkt enkelt fick fram både blod och svett men slapp åtminstone tårarna :D

Idag har jag testat med krongrafen tyvärr regnade det och var dåligt ljus så det blev rätt många error <_< och tavlan blattnade upp så det blir inga bilder, men kan nog konstatera att första treskottaren med Norma kulan var en slump serie för den sköt inte lika bra idag utan låg mellan 19-23mm. Scenaren gjorde mig nöjd istället med 8-12mm och stabilt träffläge så den kulan är inga problem att välja en lämplig laddning "bara" att väga pipliv mot vindavdrift :P

Laddade med samma fina årgångs burk och fick dessa farter:

Norma 130gr.

50gr. 910

51-925

52-945

Scenar 123

52gr. 950

53-965

54-985

Kan inte hitta tryck tecken på några av dessa så det är ingen maxladdning men nog torde en 123gr. kula med BC .547 som pinnar på i 985m/s skära skapligt i vinden <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

;) fan lars du kör med årgångskrut istället för vin du!! jasså scenaren var tätare ändå hehe 1poäng till mig B) som sagt en serie=inget resultat! men detta verkar lovande med scenare snitta mellan 8-12mm i detta vädret säger ju en hel del faktiskt! lite småimpad är jag nog ändå B)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

;) fan lars du kör med årgångskrut istället för vin du!! jasså scenaren var tätare ändå hehe 1poäng till mig :P som sagt en serie=inget resultat! men detta verkar lovande med scenare snitta mellan 8-12mm i detta vädret säger ju en hel del faktiskt! lite småimpad är jag nog ändå B)

Jodå ballan Scenar är säkra kort men ska nog testa Normas på lite längre avstånd då VLD kulor ofta är lite lynniga på korta avstånd. Monterat ett snabbfäste på stocken så är det inte full storm imorgon åker jag till sävar och idkar skytte som den är byggd för alltså bukskytte på långa avstånd är du göralös kanske du känner för lite skytte du också? Många du blev det B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fan jag hadde gärna kommit och skjutit med dig lars men jag ska själv ut på banan och träna lite med brnofox2 från robsoft! jag hade lovat detta! men jag tar gärna en raincheck på erbjudandet om det går bra? skulle vara kul att skjuta ihop lite! jag är som lite av en ensamvarg på långhåll här i byggden :) jasså nu jäklar blir det benstöd också! dvs slutfuskat ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart du får hänga med och skjuta när det passar blir en del banskytte nu för att mildra abstinensen att inte kunna jaga med finnen längre, men det funkar dåligt på Mitti idag regnade det ordentligt då jag åkte till banan så drog på mig jaktkläderna och ställde fram bössan det fick henne att yla av lycka för att sedan bli skit besviken då jag åkte själv :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart du får hänga med och skjuta när det passar blir en del banskytte nu för att mildra abstinensen att inte kunna jaga med finnen längre, men det funkar dåligt på Mitti idag regnade det ordentligt då jag åkte till banan så drog på mig jaktkläderna och ställde fram bössan det fick henne att yla av lycka för att sedan bli skit besviken då jag åkte själv :)

:( jo dom är för goa rödskinnen! jag har samma problem med nobbsen nu då zeb oftast får följa med ensam! så står den vite i fönstret och grinar ;) jo jag ska ta mig i kragen och komma ned för lite långhållsskytte det blir kul med längre håll än 300m även om nålstiften kanske inte orkar hela vägen fram :huh:^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart du får hänga med och skjuta när det passar blir en del banskytte nu för att mildra abstinensen att inte kunna jaga med finnen längre, men det funkar dåligt på Mitti idag regnade det ordentligt då jag åkte till banan så drog på mig jaktkläderna och ställde fram bössan det fick henne att yla av lycka för att sedan bli skit besviken då jag åkte själv :)

samma sak för mig i dag, drog på mig kläderna för att posta om en tjt skulle få upp något på bymarken och hörde ylande från hundgården lång väg när jag gick iväg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är bössan testad där det var tänkt att fungera och känner mig helt nöjd och tror att det kommer att fungera toppen, har några idéer kvar att genomföra bara.

Då kikaren var nollad på 100 från bänken började jag liggande på 100vallen fick höja 2klick och 1 till höger om det beror på skjutställningen eller något annat är jag inte säker och bössan slog visserligen lite lågt vänster även från bänken så detta är nog bagateller. Rekylen var inga problem och efter lite justering på bakkappan låg bössan snällt kvar i målen :D lite fundersam att jag inte kunde se någon turbulens av kulorna i kikaren men tror det berodde mest på vädret och det dåliga ljuset för såg utan problem sandstänken bakom tavlan.

300. Enligt fusklappen gjord i PCB skulle det skruvas 19klick vilket jag gjorde och sköt 5smällar utan att kunna se vart dem tog då det i princip aldrig blir dagsljus i vädret som är nu.

post-857-1258465286_thumb.jpg

Lite lågt och den mäter 44mm

En liten stilstudie på bössan också

post-857-1258465399_thumb.jpg

400.

post-857-1258465433_thumb.jpg

Fortfarande lite lågt och spretar lite för mycket för att jag ska bli glad mäter 88mm, skit bakom bössan kanske :)

500.

post-857-1258465566_thumb.jpg

post-857-1258466227_thumb.jpg

Nyfikenheten blev för stor så jag åkte fram och tittade efter 400meters och +3klick på höjden och det var helt rätt sköt kvarvarande 6skott och den mäter 85mm. Känns skoj att jobba vidare med bössan även om jag utan tvekan skulle ställa upp i fältskytte med den imorgon om det bara fanns någon tävling att skjuta :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5mm. per klick så det är ingen paltkastare detta och det finns nog runt 50m/s kvar att pressa upp kulan om jag vill :lol: Vinden var 3,5m/s KL 8a och det påverkade inte kulan speciellt mycket ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nej scenar skär något så jävulst genom luften i lite högre farter.

tror 123gr kulan i den högre farten spöar min 139gr kula med bc 0,615.

efter 400m kanske min är bättre i vind men kulbanan kommer aldrig i kapp(kanske vid 900m eller något sådant)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...