Hoppa till innehåll

Projekt 6,5-06/6XC/6,5x55


Lars

Recommended Posts

Detta projekt går nu in i en ny fas

Får hem en Krieger pipa nästa vecka som ska blir en 6XC till denna bössa ska bli intressant att testa den kalibern :D

Detta ligger och väntar

post-857-1272038649_thumb.jpg

Problemet är att ammunitionen är laddad med molly kulor och jag har tänkt börja utan moll för att göra någon halvhjärtat break-in och sedan får framtiden visa om det blir molly eller ej. Kulorna jag köper är även dem belagda och får jag köpa ammunitionen med subvention känns det som en fin väg att välja för ladda är egentligen rätt trist åtminstone om man skjuter långhållsskytte och inte kräver den sista mm. precision.

Hoppas pipan blir klar snabbt för jag är väldigt nyfiken att jämföra 6XC VS 6,5-06 ute i verkligheten :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 286
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Lars

    126

  • maddog

    28

  • bulan

    27

  • eskimo1

    20

Top Posters In This Topic

Posted Images

Intressant då jag funderar på en XC själv. Vart köpte du verktygen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant då jag funderar på en XC själv. Vart köpte du verktygen?

Sinclair blev lite extra lyxigt med match kulsättare då lösa FL kalibreringsverktyg var slut

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Lämnade bössan till smeden idag för att fixa 6XC pipan ska bli spännande att se hur den fungerar jämfört med 6,5-06, kan den mildare rekylen uppväga lite tappad ballistik :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lämnade bössan till smeden idag för att fixa 6XC pipan ska bli spännande att se hur den fungerar jämfört med 6,5-06, kan den mildare rekylen uppväga lite tappad ballistik :rolleyes:

nej :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hamnar man så långt bak om man kör med 115 gr i en XC? Inte nu i klass med en 6,5 i hög fart kanske men tätt bakom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hamnar man så långt bak om man kör med 115 gr i en XC? Inte nu i klass med en 6,5 i hög fart kanske men tätt bakom.

det handlar om vilka avstånd man skjuter på och vilken vind det är. jag har som intresse att skjuta på 1000 m så för mig är det skillnad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skillnaden i vindavdrift beror givetvis på vilken kula man väljer vi kan jämföra Scenar 123gr. som jag skjuter i 06an och Berger 105gr. som jag tänkt skjuta i XC två normala kulor med skaplig BC.

BC för bergers 105 match är .517 och Scenars 123 .547 farten man kan ladda dessa kulor till är ganska samma så skillnaden i vindavdrift på 1000 meter blir inte många centimeter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Passade på att snygga till stocken då systemet är hos smeden denna bössa kommer aldrig att bli snygg men tänkte åtminstone göra den lite rak :P glömde fota några före bilder men hittade dessa

post-857-1274258718_thumb.jpg

post-857-1274258743_thumb.jpg

Lite fin puts kvar sedan ska den lackas

post-857-1274258824_thumb.jpg

post-857-1274258864_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir kalasfint det där! Hur matar xc patronerna från magasinet till 6,5-06an? eller har du knåpat ihop ett nytt för xc pipan?

Mvh Rikard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6XC matar helt OK ur samma magasin men har en idé att göra om slutstyckes stoppen för att passa kortare patroner då blir det nog ett nytt magg också, det nuvarande är egentligen bara en prototyp som blev permanent <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lämnade bössan till smeden idag för att fixa 6XC pipan ska bli spännande att se hur den fungerar jämfört med 6,5-06, kan den mildare rekylen uppväga lite tappad ballistik :rolleyes:

Visst kan den det! Är själv helt såld på 243 som är löjligt lättskjuten,får min dämpade 308 att sparka som en mulåsna i jämförelse :rolleyes:

Chronografen visade igår på 980m/s med en 95grains Berger VLD utan tecken på höga tryck,den kulbanan är inte att leka med :rolleyes:

Kommer dock att backa lite då precisionen inte var den bästa.

Vad har du för stigning på pipan och vilka kulor tänker du skjuta?

Har planer på att pipa om till 243AI till nästa år.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst kan den det! Är själv helt såld på 243 som är löjligt lättskjuten,får min dämpade 308 att sparka som en mulåsna i jämförelse :rolleyes:

Chronografen visade igår på 980m/s med en 95grains Berger VLD utan tecken på höga tryck,den kulbanan är inte att leka med :blush:

Kommer dock att backa lite då precisionen inte var den bästa.

Vad har du för stigning på pipan och vilka kulor tänker du skjuta?

Har planer på att pipa om till 243AI till nästa år.

/Mike

Visst är denna bössa ganska enkel att skjuta med trots att 6,5-06 levererar en del rekyl så håller jag ihop bra precisionsmässigt, men rekyl är alltid av ondo och jag klarar inte att följa turbulensen i siktet vilket gör att man vid fältskytte är helt lost om man ligger utanför figuren.

Allt står nog i tråden men pipan har 8" twist och kulorna jag tänkt skjuta är berger 105gr.

243AI är nog en potent rackare om man är beredd att klassa pipor som förbrukningsmaterial, har du sett den senaste skapelsen i 6mm. ?

http://www.6mmar.com/Super_LR.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt står nog i tråden men pipan har 8" twist och kulorna jag tänkt skjuta är berger 105gr.

243AI är nog en potent rackare om man är beredd att klassa pipor som förbrukningsmaterial, har du sett den senaste skapelsen i 6mm. ?

http://www.6mmar.com/Super_LR.html

Misstänkte det,jag har nog haft tur då det är 1-9 twist i min pipa och den trots det stabiliserar 105or.

Ska bli mycket intressant att se vilka hastigheter du får med 105or.

Sjukt intressant skapelse du länkar till,helt plötsligt känns AI inte aktuellt längre :rolleyes:

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du testat bergers 105or i din 243a?

Jo såg den nya kalibern i en länk som MatsN tipsade om vet inget om den men verkar vara en smart skapelse, bättre pipliv mot 243 och lämpiligare hals för att skjuta långa kulor utan problem väljer ut dig till testpilot <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej har bara skjutit A-Max 105or.

Eftersom 95grains VLD tog 4cm på sig att börja expandera i gelatin så tar 105grains VLD garanterat lika lång eller längre tid på sig eftersom V0 går ner.

I min drömvärld så kan jag ha en kombinerad jakt/skyttekula.

Prismässigt och precisionsmässigt så är just A-max helt ohotad för tillfället,återstår att labba lite mer med N160 för att hitta en sweet spot.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Såja B)

Har hämtat bössan idag och nu slipat ur stocken då XC pipan har lite annan profil med rak kona här är bössan i ny skepnad

post-857-1276875077_thumb.jpg

Slutstycket har fått en ny knopp som jag ska svetsa dit på jobbet inatt

post-857-1276875372_thumb.jpg

Är ett uselt väder här så provskjutning får nog vänta till imorgon :unsure: Har laddat upp en stege med bergers 105or och polerat throten med JB tänkte sedan skjuta 15skott för att sedan göra pipan kliniskt ren det blir min break-in ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ungefär så jag bräjkade in 6x45:an :wub: Ser giftig ut den bössan, hoppas den skjuter lika bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jupp det fungerar tillräckligt bra med sådan break-in för mig livet är för kort för långdragna varianter ;) Rengörningen var busenkel knappt någon koppar i pipan så denna blir lätt att hålla efter tror jag.

Nu har bössan gått 17 skott två för inskjutning av kikaren och sedan en liten stege på 3x5, hade dragit kulorna ur fabriksladdat för att slippa molly men laddade med krut och hatt från dem.

post-857-1276955241_thumb.jpg

Bössan börjar se anständig ut

post-857-1276955389_thumb.jpg

Spaken

post-857-1276955423_thumb.jpg

Bössan var underbar att skjuta inte mycket rekyl nästa test blir med fabriksladdat och molly hoppas det fungerar så man kan köra med dem när lusten att ladda inte finns. Patronläget är skuret med en standard brotch och den ger 0,2ff med normas skott men kulan sitter väldigt djupt så får väl se om den throtas om för att kunna sätta fram kulorna lite. Sedan fick jag höra av smeden att många skurna pipor skjuter lite stort något 50tal skott så det känns rätt tryggt att bössan kommer att leverera :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varit och testat två serier med fabriksladdat

post-857-1277192527_thumb.jpg

Sköt dessa över krongraf och det snittade 911 (Norma anger 920) men första serien gav lite mera spridning i såväl V0 som mm då det nu är molly kulor, andra serien låg mellan 908-915 och precisionen är inte att klaga på svårt att spöa Norma som handladdare B)

Näste test blir med benstöd på längre avstånd men vill gärna att det ska vara lite snälla vindar så jag får testa precision och ballistik utan frågetecken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ser riktigt vasst ut Lars!! dett ska bli roligt att se när nya pipan får sträcka ut på lite längre håll.

Jag sköt över kronograf idag med mina "molly sierra" och fick på 10 skott en hastightes diff på 2,3m/s, nu vet jag inte hur bra min krono är men jag har aldrig legat så jämt med nakna kulor.

håll oss uppdaterade!

Mvh Rikard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kunde inte hålla mig från att testa på längre håll trots att det var lite för mycket vind för att vara optimalt, men när jag väl började skjuta var det inte vinden som var jobbigast utan mirraget jävla sommar :huh:

Började att skjuta på 100 på mage med benstöd inte oväntat tog det på samma ställe som från bänkstöden det är fördelen med lite rekyl, sedan till 300 för att nolla kikaren 6,5-06 kräver 19kclick XCen behövde 23.

Resterande skytte blev från 500 en stämningsbild på bössan man får klämma in sig mellan bänkarna

post-857-1277294268_thumb.jpg

Började med 10st fabriksladdade får på detta avstånd kräver 06an 32klick jag testade med 38 och 4 vänster för den sneda vinden resultatet blev detta

post-857-1277294452_thumb.jpg

Riktigt bra 85mm och lodspridningen fånigt liten :o sköt sedan med handladdat 37gr. 1211 vilket är samma som köpes skotten men satte fram kulan 3tiondelar vilket ger bomkontakt dessa sköt lika fint och på samma ställe. Resterande skytte blev på plåt och klangen av XCen var en bit efter 06an men oj så trevlig denna var att skjuta bössan ligger snällt kvar i målet men kunde ändå inte se turbulänsen i den bubblande luften men kommer säkerligen att bli som att kasta dart till vintern :P

När det gäller vapenvården verkar denna pipa vara raka motsatsen till 06ans sköt 40skott idag och fick två lappar med lätt blåton innan kopparen var borta :o

Har nu laddat upp 50skott och 100köpes som ligger och väntar på att skjutas hoppas på trevligt väder imorgon sedan ska de jobbas midsommarhelgen vilket inte känns så skoj men det brukar gå över när lönen kommer :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Persk,

det är klart att man skall vara glad när andras riggar går bra, men detta är fånigt,

hatten av för bra skytte.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Persk,

det är klart att man skall vara glad när andras riggar går bra, men detta är fånigt,

hatten av för bra skytte.

/Christian

Tackar, smeden som fixar mina bössor är en riktig turgubbe :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...